X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ריגה, בירת לטביה. הרוסים משתלטים על העיר [צילום: פלאש 90]
מדינה קטנה שמאבדת צביונה
הלטבים מאבדים אט-אט את צביונם הייחודי, באשמתם שלהם בעיקר, מתוך פאסיביות ולאות בלתי-מובנות לזר, היעדר אחדות ואחווה, וגאווה לאומית מדולדלת כיצד דומה לטביה לישראל?

מזג האוויר בריגה, בירת לטביה, מתעתע. הטמפרטורות ביום קיץ רגיל גבוהות למדי, אך תמונת השמיים משתנה במהירות. לשעה קלה בהיר לחלוטין, ומיד לאחר מכן עננים וגשם. טוב ללכת ברחובות, בעיקר ברחובות העיר העתיקה, היפהפייה. טוב ונעים גם לשבת בבית קפה כלשהו וליהנות מעוגות טעימות בטעם של פעם.
העיר העתיקה - מוקד לתיירים בעיקר. בה מרוכזים בנייני השלטון המרשימים, בני מאה ויותר שנים. כמעט הכל בה מבוסס על תיירות ומזכרות, אמבר, כלי עץ, דברי רקמה, שרשראות וכיו"ב. בחלק העיר שמצפון לאנדרטת החרות המזדקרת השמיימה מאז 1935, עדיין ניכרים לרעה אותות השלטון הקומוניסטי בן עשרות השנים שהגיע לסיומו ב-1991.

בחזרה לחיק הדוב הרוסי

המחשה לפאסיביות הלטבית מול השתלטות הרוסים
בפתח מלון מפואר, שדלת הכניסה שלו מסתובבת, משתובבת לה ברעשנות משפחה רוסית - אב, אם וכמה ילדים, כאילו היו אדוני הבית. פקידי הקבלה השקטים אינם מעזים להעיר ולבקש מהילדים ומהוריהם לא להיתלות על הדלת, לא לעורר רעש

אנחנו יושבים בבית קפה בחלק זה של העיר, מביטים לרחוב. "תגיד", שואלת אשתי ילידת העיר, "אתה יכול להבדיל בין עוברי-אורח לטבים לבין רוסים?" צריך להבין: הן הלטבים האותנטיים והן הרוסים הם אזרחי לטביה העצמאית. לטביה חברה באיחוד האירופי, אבל ממאנת להשתמש במטבע המשותף, האירו, וממשיכה לאחוז ב"לאט" שלה. "לאט" אחד שוויו כשבעה-שמונה שקלים שלנו.
לא סתם צצה השאלה. מאחוריה נחבאים דאגה וחשש מוצדקים, שלטביה משנה והולכת במהירות את פניה, את נופה האנושי. המדינה הבלטית, שהשתחררה אך לפני 21 שנה מהשלטון הקומוניסטי המשעבד, אינה מצליחה לממש את עצמאותה המחודשת, את הפוטנציאל הכלכלי שלה, אינה מצליחה לנסוק, ולהיות מדינה אירופית לכל דבר, חלק אורגני מהאיחוד האירופי.
לטביה העייפה אינה יכולה לעמוד בפני התהליך הדמוגרפי החמור המתחולל בה, וחוזרת אט-אט לחיקו של הדוב הרוסי. לטביה שוב נמצאת תחת כיבוש - כיבוש של המוני רוסים הזורמים אליה, מתאזרחים בה, רוכשים בה נכסים, ואט-אט משנים את צביונה המיוחד, כדי להופכה למעשה מחדש לרפובליקה רוסית.
לא רק בשפת הדיבור של עוברי-האורח, שמחציתם אכן דוברים רוסית, אלא גם בסגנון ההתנהגות של החולפים על פני יושבי בית הקפה, ניכר ההבדל התרבותי-מנטאלי בין לטבים לרוסים. העידון הלטבי, לעומת החספוס הרוסי, הלבוש האלגנטי הלטבי לעומת ה"פרחיות" הרוסית, השקט והנימוס הלטביים לעומת הרעשנות הרוסית. ואלה מעורבבים באלה.
בפתח מלון מפואר, שדלת הכניסה שלו מסתובבת, משתובבת לה ברעשנות משפחה רוסית - אב, אם וכמה ילדים, כאילו היו אדוני הבית. פקידי הקבלה השקטים אינם מעזים להעיר ולבקש מהילדים ומהוריהם לא להיתלות על הדלת, לא לעורר רעש. הנה המחשה לפאסיביות הלטבית אל מול ההשתלטות, כפשוטה, של רוסיה והרוסים, של התרבות הרוסית והשפה הרוסית, על ארצם הקטנה. משום-מה הם מקבלים כגזירה משמיים שאין למונעה את אובדן צביונה המקורי של ארצם.

"לטביה שלי אבודה"

מנגד - תורמים לתהליך ההשתנות המהיר הזה גם צעירים לטבים. הללו נוטשים לחו"ל, מחפשים את פרנסתם ועתידם בארצות המערב, אדישים לתהפוכות העוברות על ארץ הולדתם. כאשר יחזרו - אם יחזרו - ספק אם יכירוה. חבריהם שלא עזבו, מבינים היטב כי ידיעת השפה הרוסית היא חיונית בחיי היומיום.
כבר כיום כמחצית מאזרחי לטביה הם רוסים, דוברי רוסית. הם באו לרכוש לעצמם נכסים ורכוש, ולחוש כאדונים לכל דבר. מהם רוסים שנשלחו להתיישב שם - ביוזמת השלטון הסובייטי - עוד בזמן שלטביה הייתה חלק מברית המועצות, אך רבים הגיעו מאז התפרקות האימפריה הקומוניסטית והכרזת העצמאות הלטבית, תוך ניצול החולשה השלטונית של הרפובליקה האטרקטיבית.
נוכחותם מורגשת כמעט בכל מקום, ועוד מעט-קט גם יהוו את רוב האוכלוסין בארץ הבלטית. כבר עתה הם נוהגים בה בשחצנות, כמעט כאדונים. יורמלה, עיירת הנופש המפורסמת, הסמוכה לריגה, היא מושבה רוסית לכל דבר. רוסים רכשו בה את רוב בתי הקיץ. הרדארים שמוצבים ברוב ימות השנה על הכביש המהיר מריגה המעטירה מועלמים בחודשי הקיץ - לרגל נהירתם ליורמלה של אוליגרכים רוסיים לנפוש ולבלות על שפת הים הבלטי ובמועדונים הזוהרים שם. אף זה מסממני הכניעה לכסף הזר וההתבטלות בפני השכנה האימפריאלית ממזרח.
לעת עתה נדחה בפרלמנט בריגה הניסיון להפוך את השפה הרוסית לשפה רשמית שנייה בלטביה, אך השאלה היא, לכמה זמן. כי כאמור הלטבים מאבדים אט-אט את צביונם הייחודי, באשמתם שלהם בעיקר, מתוך פאסיביות ולאות בלתי-מובנות לזר, היעדר אחדות ואחווה, וגאווה לאומית מדולדלת.
רופא לטבי שעימו נפגשתי, סתם למעשה את הגולל על ארצו ועמו, כשברוב ייאושו שח באוזני: "זו כבר לא אותה לטביה שלנו, זוהי לטביה אחרת, לטביה שאיבדה את גאוותה, את עצמיותה. לטביה שלי אבודה. לטביה אינה מסוגלת לעשות דבר כנגד השיטפון הרוסי"...

מדינה למחשבה

לנו, כיהודים, רגשות מעורבים לגבי העם הלטבי, שכידוע שיתף פעולה עם כובשיו הגרמניים במלחמת העולם השנייה ברצח בני העם היהודי - וכיום מטפח עבור התיירות היהודית את אתרי ההשמדה רומבולה וביקרנייקי, שעשרות-אלפים נרצחו בהם. מצד שני, מהרבה בחינות לטביה דומה לישראל, כשתי מדינות-לאום קטנות, אשר עמים זרים מאיימים על זהותן, ובשתיהן אחוז בני המיעוטים מבני אותם עמים זרים עולה משנה לשנה.
בלטביה כאמור תהליך הרוסיפיקציה חמור בהרבה, עד כדי סכנת התפוגגות האומה הלטבית, על שפתה, תרבותה, מורשתה. סכנה שרק התעוררות לאומית תרחיק אותה. המקרה הלטבי הוא בוודאי חומר למחשבה לעמים קטנים אחרים, ששכנים גדולים מהם לוטשים עיניהם לשטחיהם, לבולעם ולבוללם.

הכותב באתר ההריגה רומבולה ליד ריגה
תאריך:  23/09/2012   |   עודכן:  23/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינה קטנה שמאבדת צביונה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אכן תמרור אזהרה לעם קטן
הניה דלמן  |  23/09/12 12:33
2
השתמשת במילה גסה
מזכיר_המדינה  |  23/09/12 20:52
3
לא משכנע
מוזי  |  24/09/12 10:16
 
- מוזי השתדל יותר בבקשה
דידה  |  24/09/12 11:56
4
הלטבים לא כבשו את מולדתם
שמעון הצדיק  |  24/09/12 12:59
 
- שקר
צדיק של צפון  |  24/10/12 16:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מעריב הגיע לסף קריסה בשל תהליך הנמשך מזה למעלה משני עשורים, שבמרכזו חילופי בעלויות תכופים והחלטות ניהוליות גרועות    עיתויו ועוצמתו של המשבר הושפעו מהבעיות בהן שרויה התקשורת הישראלית כולה    ייתכן שהשוק הישראלי פשוט קטן מדי ולכן שני העיתונים היומיים הבינוניים - מעריב והארץ - לא יוכלו לשרוד בו
אריה גלוזמן
ראשי מחוז מרילנד האמריקני החליטו לבטל את האשראי ואת הפנסיות ולאסור את ההשתתפות במכרזים של חברות הסוחרות עם שוק האנרגיה של טהרן; "כספי משלמי המיסים שלנו לא ישמשו לתמיכה במשטר האירני", אומרת דוברת המדינה
יואב יצחק
איש העסקים שלמה בן צבי מתכנן לשכור שירותיהם של עשרות עיתונאים בלבד    מתכוון להוציא לאור את מעריב במתכונת מצומצמת של יומון מכווץ שיתחרה בישראל היום שבשליטת אדלסון ובסופי שבוע לצרף ליומון מגזינים של מקור ראשון
משה ניסנבוים
בוקר אחד מתעורר אדם ואומרים לו: אתה לא מי שאתה    והוא, גם ככה לא רוצה להיות כמו תמיד    לחיות את השגרה התמידית, לקום, ללכת ולחזור    הוא רוצה יותר מזה    ודווקא ברגע שבו הוא עומד לממש את רצונו, דווקא אז הוא יבין שבאמת הוא לא היה עצמו
אילנית חיות
לקראת פתיחת המחלבה החדשה של טרה בדרום, תנובה מתכננת מלחמת מחירים, מוצרים חדשים והגבלת קניית החלב של המתחרות מהרפתנים    בכיר בשוק החלב: "גם שטראוס תיפגע, אבל ברור שבטרה מסמנים קודם את תנובה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il