X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יהודים. פרופיל גנטי מובחן [צילום: פלאש 90]
א-יידישער דנ"א
קשה לדבר על 'גזע' אבל מתברר שליהודים רצפים גנטיים ייחודיים. הכול נובע מהאיסור להתחתן עם גויים
מאפיינים מובחנים
הגנטיקאים היום נוטים שלא לסווג את היהודים בתור "גזע נפרד", על-אף שכיום קיימת נטייה לומר שיש ממש במושג "גזע" כמכלול מאפיינים ביולוגיים מובחנים בין קבוצות אנושיות

דיון על יהדות וגנטיקה הוא נושא טעון. שנים רבות לאחר השואה, האזכור של המילים "יהודים", "גנטיקה" ו"גזע" באותו משפט היה עלול לגרום לפיצוץ, עקב אסוציאציות מיידיות לתורת הגזע הנאצית. ברם, הזמן עובר והנכונות לחקור את התשתית הגנטית של היהדות הולכת ונעשית רבה יותר. בשנים האחרונות הצטבר קורפוס נתונים מרשים בנושא. אומנם חלק מהממצאים עדיין שנויים במחלוקת ואחרים מעוררים אי נוחות, אך בסך הכול ניתן לומר שהיום אנו יכולים להגיד כמה דברים על מה שקיים או לא קיים במטען הגנטי שלנו. כתב העת היהודי-אמריקני Moment מביא מקבץ ממצאים מרעישים, עם פוטנציאל לא מבוטל לערער על התקינות הפוליטית. ובכן - תחזיקו חזק. חלק מהדברים שהאמנו בהם לגבי עצמנו אכן נכונים, ואחרים ממש לא.
ראשית, הגנטיקאים היום נוטים שלא לסווג את היהודים בתור "גזע נפרד", על-אף שכיום קיימת נטייה לומר שיש ממש במושג "גזע" כמכלול מאפיינים ביולוגיים מובחנים בין קבוצות אנושיות. מעניין לציין שראשית התפישה הגזעית כלפי יהודים הייתה בכנסייה הקתולית בספרד של ימי הביניים. יהודים שהתנצרו לא יכלו לכהן בתפקידי מפתח בכנסייה עקב העובדה ש"דם יהודי זרם בעורקיהם". עובדה זו אפשרה לפרופ' בן ציון נתניהו המנוח לטעון כי האינקוויזיציה בעצם סללה את הדרך לגזענות הנאצית.
אבל גם אם יהודים אינם גזע נראה שקיים אצלנו פרופיל גנטי מובחן, שניתן לזהות אותו גם אצל מי שרק אחד מהוריו או אפילו אחד מהורי-הוריו יהודי. התופעה הזו נגרמה, בין היתר, כתוצאה מכך שיהודים נהגו שלא להתחתן עם אנשים "מבחוץ". באחת התפניות האירוניות של הזמן האחרון, פעיל בתנועה הונגרית ימנית קיצונית בשם "יוביק" פנה לבדיקה גנטית על-מנת לשלול נוכחות של גנטיקה יהודית אצלו. מפלגתו אומנם הסתייגה מהעניין, אך החברה למבדקים גנטיים ערכה את הבדיקה, מתוך תפיסה שלא ניתן לסרב ללקוח.
מעניין לציין שגם בדיקות גנטיות בתוך העם היהודי מעלות ממצאים מעניינים. אחד מהם הוא שהשמועות על מוצאם הכוזרי של האשכנזים, רובם או כולם, היו מאוד מוגזמות (מדובר בתיאוריות שזכו בעבר לפופולריות לאחר פרסום ספרו של ארתור קסטלר, ולאחרונה הוקמו לתחייה על-ידי שלמה זנד במטרה להוכיח ש"אין עם יהודי"). מלבד זאת, ייתכן שיש ליהודים אינטליגנציה גבוהה יותר. הסיבה לכך היא, שוב, הנטייה להתחתן בתוך הקבוצה, שבגללה גם התכונות החיוביות (אינטליגנציה) וגם השליליות (נטייה למחלות גנטיות מסוימות) נוטות להופיע יותר אצל אותה קבוצה.
אפרופו מחלות גנטיות, ידועה העובדה שלאשכנזים יש נטייה לתסמונת טי-זקס, אך פחות ידוע שליהודים בכלל יש נטייה גנטית גבוהה יותר לכל בעיות העיכול, כולל אלרגיה ללקטוז וצליאק. בנוסף, אחוז אחד מהגברים האשכנזים פיתח עמידות חיסונית לנגיף האיידס ורוב היהודים נוטים פחות מבחינה גנטית להתמכר לאלכוהול (יוצאי דופן מהבחינה הזו הם העולים מרוסיה אחרי שנות ה-90). עם זאת, תוחלת החיים של היהודים לא גדולה יותר מבחינה גנטית, כך שכנראה שהטבע מאזן את הכול.
ולקינוח, כמה מילים על גנטיקה ודת. הגנטיקאי דין האמר, שאחראי בין היתר לגילוי הרצף הגנטי הקשור לדעתו לאמונה הדתית, "הגן הא-לוהי", מאמין שייתכן שהיהודים טיפחו את הגן הזה, על-ידי הימנעות מנישואין מחוץ לקבוצה. לכך הוא מוסיף את הממצא הידוע של "גן הכוהנים". מאידך, לא נמצא עד עתה רצף גנטי שמוביל, למשל, לשושלת בית דוד.
ועוד ממצא מעניין: הפלשתינים הם אכן בני דודים גנטיים שלנו. קיימת בינינו לבינם קרבה גנטית גבוהה, אף שבבניית פרופיל גנטי קבוצתי, הם נמצאים קרוב יותר לירדנים, לבדואים ולסעודים, בעוד אנחנו קרובים ל... דרוזים.
בסופו של דבר, חשוב לזכור שהגנום של כל בני האדם זהה ב-99%, וכן מוכח מדעית שמקור כל הדנ"א האנושי הוא מיחידה גנטית אחת של אישה אחת - שאותה נוהגים לכנות "חווה מיטוכונדריאלית".

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  29/09/2012   |   עודכן:  29/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
א-יידישער דנ"א
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אמא - יש. ומה עם האבא ?
שאלה  |  30/09/12 21:53
 
- אמא זו עובדה, אבא זה רק השערה ל"ת
תמיר  |  2/10/12 15:07
2
ואיך נהיו אשכנזים ? עיניים
טומי 6969  |  2/10/12 11:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פזית רבינא
מנאף טלאס, עריק הצבא הסורי הבכיר ביותר, כבר ממנף את עצמו כיורש של אסד שינהיג את המדינה לאחר מפלתו. בראיונות שהעניק סיפר כיצד ניסה לגשר בין הצדדים הניצים ומדוע החליט לעזוב את הבוס וחבר הילדות בשאר. ומה יקרה בסוריה אם ייכשל במשימה שהצרפתים מייעדים אותו אליה?
יאיר קראוס
פרט לחקלאות מתעסקים רבים מחברי קיבוץ יהל בתחום התיירות ומפעילים את כפר הנופש 'מעיין במדבר' שבו כ-40 יחידות אירוח. אין הרבה יישובים בקרבת קיבוץ יהל אבל אתרי טבע וטיולים דווקא אפשר למצוא
גיל ברינגר
היא מכריזה על עצמה כחברה ישראלית לכל דבר, אבל ספר שפרסמה מלמד שהיא מוּנעת באופן עמוק מאידאולוגיה פלשתינית חתרנית ואנטי-ישראלית. חיבור מאחזים פלשתינים בלתי חוקיים לרשת, שליטה בהתנחלויות דרך החשמל והתפשטות על שטחים מחוץ לתחום השיפוט. תחקיר 'צדק' חושף: מה באמת עומד מאחורי חובות העתק של 'חברת החשמל - מחוז ירושלים', שהיא מבקשת כיום למחוק באדיבות משלם המס הישראלי
יוחאי עופר
שנה לעסקת שליט, והאזהרות בדבר גל טרור וחטיפות נראות כהפחדות סרק. אבל מתחת לפני השטח קורים דברים. תאי הטרור ביו"ש מתרבים, צה"ל בהיסטריית טרמפים, וחמאס נהנה מפופולריות. ומה עם מסקנות ועדת שמגר השמות קץ לאינפלציית עסקות השבויים? האבק במשרד הביטחון מודה לכם על ההתעניינות בשלומו
יואב יצחק
כמה כלי תקשורת ופרשנים בכירים מסייעים לאולמרט להונות את הציבור    המטרה: להציגו כמי שטוהר בבית המשפט וכאילו עתה סלולה דרכו להתמודדות על ראשות הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il