X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תערוכת הרכב בפריז [צילום: AP]
"רוצים מכוניות סקסיות, אבל שיהיו חסכוניות"
המשבר בתעשיית הרכב האירופית לא עצר את הנהירה לתערוכה בפאריס, אך הוא ניכר בדגמים הצנועים יחסית שנחשפו גם מדיניות המיסוי והעניין של הצרכנים בטכנולוגיית מידע ובהתאמה אישית השפיעו על החידושים

מגרשי החנייה המלאים והאולמות ההומים בתערוכת הרכב בפאריס אינם משקפים את המשבר בענף המכוניות באירופה. ואולם התערוכה, שנפתחה ביום חמישי, מתקיימת על-רקע ההתכווצות בשוק, כשהיצרנים הגדולים מנסים למצוא דרכים לפצות על כך בפנייה לשווקים הגדלים במהירות בסין, הודו, רוסיה ודרום אמריקה.
"זהו כבר לא רק חשש ממיתון, אלא מיתון של ממש, והוא מוחשי מאוד", אומר ז'אן-כריסטוף פירסו, מנהל אזור ישראל והמזרח התיכון ברנו. "יש פחות מקומות עבודה, פחות הכנסה פנויה ופחות רכישות של מכוניות".
על-רקע הדברים האלה, קל להבין מדוע ויתרו יצרנים רבים על מכוניות ראווה, ובמקומן הציבו על הדוכנים המפוארים מכוניות צנועות יחסית. מכוניות הסדאן הקטנות - סקודה ראפיד, סיאט טולדו ופיז'ו 301 - מכוונות בעיקר לטעמם של הצרכנים בשווקים המתפתחים.
"אירופה נמצאת במשבר עמוק, אי-אפשר להכחיש זאת", אומר דני אוין, סגן נשיא לענייני שיווק ותכנון בקיה אירופה. "כיום יש מדינות קטנות במשבר עמוק, כמו יוון ואירלנד, אבל אם מדינות גדולות יותר - ספרד, איטליה או צרפת - יגיעו לחדלות פירעון, המשבר הזה יהיה אסון לא רק לאירופה, אלא לעולם כולו. שוק הרכב מושפע במישרין מהמצב הכללי של הכלכלה. במערב אירופה נמכרו בשנה שעברה 15 מיליון מכוניות. השנה לא יימכרו יותר מ-12 מיליון מכוניות".
אוין רומז גם שהיצרנים מרוויחים פחות על כל מכונית שנמכרת. "מערכת המיסוי באירופה מעודדת רכישה של מכוניות שפולטות פחות פחמן דו-חמצני", הוא אומר. "רכבי השטח הגדולים כמעט נכחדו, והסגמנטים הקטנים - כמו מכוניות מיני וסופר-מיני - נהנים מעלייה בביקוש. הלקוחות עדיין רוצים מכוניות סקסיות, אבל הם מעדיפים אותן קטנות".
אוין, המשקיף מהצד על יצרני הרכב האירופיים, מנתח את המצוקה שבה הם שרויים: "מספר המכוניות שצריך למכור כדי להחזיר את ההשקעה ולהרוויח עם דגם חדש הופך להיות אדיר. לכן, יצרנים שעיקר המכירות שלהם הן באירופה נפגעים באופן הקשה ביותר. רואים שיתופי פעולה גלובליים, פיאט קונה את קרייזלר, ג'נרל מוטורס רוכשת נתח מפיז'ו-סיטרואן. היצרנים משתפים פעולה וחייבים להתרחב לשווקים חדשים ולהגדיל את המכירות כדי לשרוד".
נראה שדווקא שוק מכוניות היוקרה נמצא במצב טוב יותר. "רבים מלקוחות שלנו הם לקוחות קבועים, שמבקשים להחליף את המכונית מדי כמה שנים", אומר מייק רייט, נשיא יגואר-לנדרובר. "בנוסף, אנחנו רואים ביקוש גדל למכוניות יוקרה בכל השווקים המתפתחים. עם זאת, קשה לצפות מה יקרה בשנים הקרובות, ואנחנו צריכים להתאים את תוכנית ההשקעות שלנו לכל מיני תרחישים".
לא מהפכות - אלא אבולוציה
החדשות החשובות בתערוכה פאריס נוגעות לדגמים קומפקטיים, שאחראים לעיקר המכירות באירופה. פולקסווגן מציגה בתערוכה את דגם הגולף החדש, בשלל גרסאות, ורנו חשפה לקהל את הדור הרביעי של הקליאו. בשני הדגמים אין מהפכות הנדסיות, אך יש אבולוציה זהירה. אלה מכוניות גדולות ביחס לדגמים הקודמים, אך הן גם קלות יותר - מה שמאפשר חיסכון בדלק - ונפח המנוע שהן מציעות ממשיך להתכווץ. רנו ופיאט, למשל, משתמשות במנועים בנפח 900 סמ"ק בכמה מהדגמים שלהן.
גם מכוניות חשמליות נראו בתערוכה, אבל אלה עדיין בעיקר מכוניות תצוגה ובאבות טיפוס ניסיוניים. לקהל הרחב מבטיחים היצרנים מנועי בעירה פנימית קטנים וחסכוניים יותר - אפילו רנו, אולי היצרנית המתקדמת ביותר בפיתוח הנעה חשמלית, לא מזניחה את הבעירה הפנימית. לרנו קליאו, למשל, יש מנוע שצריכת הדלק המובטחת שלו היא 23.2 ק"מ לליטר. "למרות המכוניות החשמליות, בשנים הבאות 95% מהמכירות יהיו עדיין של מכוניות עם מנוע בעירה פנימית", אומר פירסו, "ולכן אנחנו משקיעים הרבה בפיתוח ובייעול שלהן".
היצרנים האירופיים שוקדים עדיין על מנועי דיזל חסכוניים יותר, אבל בישראל המחירים של גרסאות הדיזל עומדים לעלות בחדות בראשית 2013, עם העידכון במדיניות המיסוי הירוק. הסיבה לכך היא שמנועים אלה אומנם מצטיינים בצריכת דלק נמוכה ובפליטה מזערית של גזי חממה (פחמן דו-חמצני) - אבל הם פולטים יותר גזים המזיקים ישירות לבני אדם. "באירופה מתנהגים כאילו פחמן דו-חמצני הוא הבעיה היחידה שמחוללת מכונית", אומר אוין, "אבל יש עוד הרבה מזהמים".
אביזרים - לא רק במכוניות יוקרה
גם בתוך השוק האירופי הצפוף, כשהלקוחות רוכשים מכוניות קטנות יותר עם שולי רווח נמוכים, יצרני הרכב מצאו דרך חדשה להרוויח כסף - והיא קשורה באביזרים שהם מוסיפים להן. כמה מהדגמים שמוצגים בתערוכה ניתנים להתאמה אישית לפי טעמי הלקוח, בשפע צבעים, מדבקות ואביזרים. לא מדובר בעניין הרלוונטי רק ליצרני יוקרה, כמו בעבר - גם לאופל אדם הקטנה ולרנו קליאו יש אפשרויות רבות להתאמה אישית, בעבור תוספת תשלום, כמובן.
יצרניות הרכב גם מודעות לכך שהשקת אייפון חדש מעוררת הרבה יותר עניין מכל מכונית שיציגו, והן מנסות למצוא דרכים להכניס מערכות מידע ובידור לדגמים שהן מציגות. כמה יצרניות - למשל פיז'ו, רנו וב.מ.וו - מציעות חנויות אפליקציות, תחת שמות כמו פיז'ו-קונקט או R-לינק.
אוין מסתייג מכך: "יצרניות הרכב טועות לחלוטין בתחום הזה", הוא אומר. "ניסינו לפתח טכנולוגיית מידע בעצמנו - אבל עד שהבאנו את המוצרים למכונית, הטלפונים קפצו כמה דורות קדימה. העתיד הוא שבמכונית יהיה מסך גדול - וזהו. כל המידע שיוצג עליו יגיע מהטלפון של המשתמש, ולא ממחשב במכונית. נוכל למכור גם אפליקציות משלנו, אבל הן יותקנו בטלפון".
רייט סבור, לעומתו, כי יצרניות הרכב לא יוכלו להסיר אחריות מהמידע שמוצג במכונית. "השילוב בין טכנולוגיות מידע למכונית הוא אתגר מורכב", הוא מודה, "אבל לא נוכל לוותר על שליטה בתחום הזה. צריך לזכור שאם יש בעיה בטלפון בתוך המכונית, היא הופכת בעיני הלקוח לבעיה של המכונית עצמה, ולא נוכל להרשות חוסר אמון בתחום הזה".
פולקסווגן גולף
גולף היא המכונית הנמכרת והחשובה ביותר של פולקסווגן. לכן כשהדגם מוחלף, העיצוב משתנה, אך רק במעט. מתחת לפח, הדגם החדש שונה לגמרי מקודמו, עם בסיס גלגלים שגדל ב-6 ס"מ, ל-264 ס"מ. האורך הכולל צמח גם הוא ב-6 ס"מ - ל-425 ס"מ. הדגם החדש גם רחב מקודמו ב-1 ס"מ (לכדי 180 ס"מ), אך נמוך ב-3 ס"מ - מה שמעניק לו יעילות אירודינמית גבוהה יותר ומקדם גרר נמוך.
הממדים שגדלו אמורים להציע הרבה יותר מקום בתא הנוסעים. המשקל, לעומת זאת, הופחת ב-100 ק"ג, לטובת צריכת הדלק - שפחתה בעד 23% בדגם החדש. היצע המנועים דומה לזה שבדגם היוצא, וכולל מנוע בנזין בנפח 1.2 ליטר עם הזרקת דלק ישירה ומגדש טורבו, המפיק 105 כוח סוס, ומנוע בנפח 1.4 ליטר עם טכנולוגיה דומה, המייצר 140 כוח סוס. בעתיד תצטרף להיצע גם גירסה חשמלית.
טויוטה אוריס
הדור השני של האוריס מציג מראה מחודד וספורטיבי יותר והוא גדול יותר, עם אורך שצמח ב-3 ס"מ. אך גם כאן, המשקל ירד בעד 40 ק"ג (בהתאם לגרסה).
מול המנועים מוגדשי הטורבו וקטני הנפח של היצרנים האירופיים, טויוטה משתמשת בנשק המסורתי שלה - הנעה היברידית. הפעם תוצע הנעה זו גם במרכב סטיישן חדש, אבל תהיה גם גרסה זולה יותר עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר המפיק 132 כוחות סוס, שיימכר בישראל עם תיבת הילוכים רציפה.
פיז'ו 301 וסיטרואן C-אליזה
המכוניות מיעדות לשווקים דומים, ומשווקות בטקטיקה זהה - מכונית אחת תחת שני שמות. מדובר במכוניות גדולות משהכרנו בקטגורית המשפחתיות הקטנות. אורכן יהיה 443 ס"מ, ובסיס הגלגלים נמתח לאורך 265 ס"מ. תא המטען עצום בגודלו, 506 ליטר. המנוע העיקרי בשוק הישראלי יהיה בנפח 1.6 ליטר, ויפיק 115 כוחות סוס.
היצע המנועים כולל גם מנוע בנזין חלש יותר (72 כוח סוס) וגרסת דיזל. בשלב הראשון, מפרט הבטיחות צפוי להיות דל, עם ארבע כריות אוויר בלבד. המכוניות, שנבדלות למעשה אחת מהשנייה רק בעיצוב החזית והזנב, ייוצרו בספרד.
סיאט טולדו וסקודה ראפיד
שני הדגמים זהים כמעט לחלוטין, מלבד השם, הסמל וכמה פרטי עיצוב. אלה מכוניות קטנות, עם מראה גדול ומכובד, שנועדו בעיקר לשווקים כמו טורקיה, רוסיה וגם ישראל.
בסיס הגלגלים מכובד, 260 ס"מ, והאורך הוא 448 ס"מ - 11 ס"מ יותר מזה של יונדאי i25. היצע המנועים כולל מנוע בנזין בסיסי בנפח 1.4 ליטר המפיק 75 כוח סוס ומנועי טורבו בנפח 1.2 או 1.4 ליטר, המפיקים 105 ו-122 כוחות סוס, בהתאמה. כמו-כן, יוצע גם מנוע דיזל 1.6 ליטר, 105 כוח סוס. הגרסה החזקה היא היחידה שתימכר גם עם תיבה רובוטית כפולת מצמד.
רנו קליאו
לדור הרביעי של קליאו עיצוב מוחצן וספורטיבי, וממדים גדולים משל הדגם היוצא. בסיס הגלגלים הוארך ב-15 ס"מ, והאורך הכולל צמח ב-3.5 ס"מ. כמו בגולף, גם כאן המשקל הופחת בכ-100 ק"ג.
רנו סוגרת את הפער בתחום תיבות ההילוכים עם תיבה אוטומטית כפולת-מצמד בעלת שישה יחסי העברה במקום התיבות המיושנות בעלות ארבעה יחסי העברה בלבד. היצע המנועים כולל מנוע בנזין זעיר בנפח של 900 סמ"ק ושלושה צילינדרים, המפיק 90 כוחות סוס ומומנט של 14 קג"מ. צריכת הדלק המוצהרת היא 23.2 ק"מ לליטר.
מנוע מעניין נוסף שיוצע בהמשך, בנפח של 1.2 ליטרים בלבד, מפיק 120 כוחות סוס בעזרת מגדש טורבו. חידוש נוסף הוא מערכת מידע ומולטימדיה בשם R-לינק, שתפעל באירופה עם אפליקציות ייעודיות. לישראל תגיע המכונית הזאת בסוף השנה.
יגואר F-טייפ
לא רק מכוניות עממיות הוצגו בתערוכה - יגואר חשפה מכונית ספורט חזקה, שתמודד מול דגמים של פורשה ומרצדס. F-טייפ היא רודסטר, מכונית פתוחה דו-מושבית, במראה מודרני, ללא רמזים למכוניות הספורט המפורסמות של יגואר מהעבר. שלושה מנועי בנזין יוצעו בגדם זה, בהספק של 340 ועד 495 כוח סוס. הגרסה החזקה ביותר מגיעה ל-100 קמ"ש תוך 4.2 שניות בלבד ולמהירות מרבית של 280 קמ"ש.

פורסם במקור: אתר "דה-מרקר"
תאריך:  04/10/2012   |   עודכן:  04/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"רוצים מכוניות סקסיות, אבל שיהיו חסכוניות"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כתב עיתון אינטרנטי
שומר השפה  |  6/10/12 10:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
לצערי השחוק ולהפתעתי הלאה התברר לי כי מספרם של אלה שהתייצבו לימינה של פרקליטות המדינה שדומה היום למובלעת בודדה הינו בטל בשישים, בחמישים וארבעים והרבה פחות מכך. אפשר למנות אותם ביד וחצי ועוד יישאר עודף של אצבע אחת או שתיים
שיה מלכין
אישה מופלאה שלצד בעל אשר נאבק לרכוש אוויר שאנו נושמים, היא מעיין בלתי נדלה של יצירה ופעילות
חיים זוארץ
בינה עסקית (BI) הינה הערך המוסף לכל ארגון המסייע למנהלים ולעובדים בקבלת החלטות במהירות וביעילות    מערכות בינה עסקית מאפשרות זמינות ונגישות למידע הקיים בארגון וממקורות חיצוניים לו ומאפשרות להציג אותו באופן היעיל והנוח ביותר    באמצעות BI ניתן לאתר דפוסים משמעותיים לניהול של ארגון, ליצור דוחות התראות ואיתותים לצורך קבלת החלטות ניהוליות
עו"ד גיא מנדלסון
שוק הנדל"ן הוא אולי השוק הער והפעיל ביותר במדינת ישראל    שוק זה מעולם לא חווה האטה מוחלטת, ואין כמעט אדם בארץ שאינו מתעניין בו ובוחן מידי פעם את המגמות החלות בו
אמנון לורד
האלוף גרשון הכהן לא מתבייש לדבר על קדימותו של הכלל על פני היחיד, על עריצותו של שלטון הפרוצדורה והפקידות בישראל, ועל משיחיות פרגמטית. כשישתחרר, צה"ל יפסיד ראש גדול והציבור ירוויח תנועת התנגדות של איש אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il