X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
השר ישראל כ"ץ. חתימה אומללה [פלאש 90]
הנפגעים: נוסעי התחבורה הציבורית [פלאש 90]
למעלה מ-4,000 תלונות שהגישו נוסעים נגד חברות התחבורה הציבורית נמחקו. הליכים משפטיים בוטלו, והמתלוננים מופנים ממשרד התחבורה למשטרה הסיבה: השר כ"ץ ביטל את צו הפיקוח
▪  ▪  ▪
הזכות להתלונן
את הנוסע שמתלונן יש להוקיר ולהעריך, ולו רק על דרך הייסורים שעבר תרתי משמע. הנוסע אינו שוטר. הוא אינו מסתובב עם פנקס לתעד כל חריגה. תוך כדי תנועה הוא אינו רושם, ורק כאשר הוא מתיישב ליד מחשב, הוא גם מנסח תלונה. ברוב הפעמים הכתובת היא החברה שביצעה את העבירה. את התלונה הוא שולח באמצעות אתר החברה, שלא פעם מערים עליו קשיים טכנולוגיים ומגביל אותו במילים. מרגע שלחץ "שלח" הוא אינו יכול יותר לראות את לשון התלונה. כעבור שבוע-שבועיים מגיעה גם התשובה. ברוב הפעמים תהיה התשובה: "הנהג לא אותר, הנהג טוען אחרת וכו' - במילים אחרות: הלקוח תמיד אשם.
לאחר כמה פעמים בהם נוכח כי בחברה אין כתובת, וכי הוא עומד מול שוקת שבורה. פונה הנוסע הנפגע בצר לו למשרד התחבורה. הוא נקרא להתייצב מול חוקר, במועד שנקבע לו - על חשבון שעות העבודה שלו. את העדות יכול למסור הנוסע רק באחת משלוש הערים הגדולות - ירושלים, תל אביב וחיפה. את הדרך לשם יעשה באוטובוס בנסיעה שעשויה לארוך שעה, שעתיים ויותר. איש לא ישלם לו את החזר הנסיעה...
חקירה צולבת ללא החזרים
עם הגיעו, יפתח החוקר בסדרה של שאלות ויחקור אותו חקירת שתי וערב מפרכת, שעשויה להימשך חצי שעה ויותר, כאשר כבר בתחילתה יצהיר על נכונותו לבוא ולהעיד בבית משפט. למה בית משפט? כי משרד התחבורה לא שש לנהל הליך מנהלי ופונה להליך משפטי, שעל הדרך מכניס לקופת המדינה עשרות אלפי שקלים בכל תיק. והנוסע? הוא יכול מעכשיו להמתין שיקראו לו להעיד.
כאשר הוא מגיע סוף-סוף לבית משפט, שופכת החברה הנתבעת קיתונות של שופכין על פניו. עושים לו דמוניזציה, קוראים לו מתלונן סדרתי משל היה מדובר ברוצח סדרתי ולא בנפגע סדרתי, משל היה הוא האשם בסיטואציה שנוצרה.
עכשיו אפילו הזכות להתלונן נמנעת.

צו עליו חתם שר התחבורה ישראל כ"ץ הביא לביטולן של אלפי תלונות שהוגשו ומוגשות בימים אלה נגד החברות המפעילות את התחבורה הציבורית בישראל. מדובר במחדל ענק, ש-News1 חושף כאן לראשונה את ממדיו.
על-פי הערכה, מדובר בלפחות 4,000 תלונות, אם לא הרבה למעלה מכך, שהוגשו בשנים אחרונות לפניות הציבור של משרד התחבורה בגין: אי-הגעה בזמן של אוטובוסים, אי-איסוף נוסעים ועצירה בתחנות, לכלוך וצפיפות באוטובוסים וכן תלונות בנושאי אלימות ויחס מצד הנהג והנוסעים.
בשל ביטול הצו, הליכים משפטיים רבים שחלקם עבר את שלב ההוכחות בבית המשפט, נקטעו באיבם. כך למשל, בוטל כתב אישום נגד שני נהגים של אגד, שסירבו באוקטובר 2010 להעלות אישה ובתה לאוטובוס, בטענה שמדובר בקו המיועד לחרדים. דוגמה נוספת היא של סטודנטית יוצאת העדה האתיופית שפנתה לעמותת טבקה לאחר שזכתה בהליך אזרחי שניהלה, הנהג אינו מוכן לשלם לה בגלל ביטול הצו. העניין הועלה ע"י טבקה בפני שר התחבורה אך טרם נענה.
ב-16 באפריל 2012, חתם השר כ"ץ על ביטול צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ובמוניות). בצו נאמר כי הביטול יחל מיום תחילתו של תיקון 6 לתקנות התעבורה. בו-ביום חתם השר על תיקון 6 לתקנות התעבורה, שאמור היה להיכנס לתוקף 30 ימים מיום פרסומו, קרי: ב-15.5.12 אמור היה לעבור הטיפול בתלונות על התחבורה הציבורית מהמסלול המשפטי למסלול של אכיפה מינהלית. במילים אחרות, במקום שתלונות הנוסעים יתבררו בבתי משפט, יופקד משרד התחבורה על הטיפול בהן ויקבע קנסות למפעילים ופיצויים למפעילים בהתאם למידרג קבוע.
גורם לא רשמי בוועדת הכלכלה של הכנסת שאישרה לשר לתקן את התקנות, אינו מצליח להבין מדוע נפל הטיפול בתלונות הנוסעים בין הכסאות וכיצד אירע המחדל למרות שהאישור אותו נתנה הוועדה עמד בכל הקריטריונים ולא נפל בו פגם.
מאז חודש אפריל, קצת יותר מחצי שנה, שוררת אווירת נכאים במשרד התחבורה. תיקים משפטיים רבים בהם השקיעה יחידת התביעות של המשרד מאמצי חקירה מרובים ירדו לטמיון. חוקרי משרד התחבורה הגובים עדויות ומעידים בבתי המשפט נותרו חסרי מעש. נוסעים הפונים להתלונן על שירותי התחבורה הציבורית מקבלים חזרה מכתב המודיע להם כי מאז ביטולו של הצו אין זה מסמכותם לבצע חקירה, ומפנים אותם למשטרת ישראל.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, סירב להשיב כיצד מה הוביל לתקלה, ומסר את התגובה הבאה: "ביטול צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, מבוצע כחלק ממהלך ממשלתי כולל שנועד להחליף את צווי הפיקוח הישנים בחוקים ובתקנות. בימים אלה שוקדים במשרד התחבורה על גיבוש תקנות חדשות שיחליפו את הצווים שנחקקו בשנת 1957. סמכויות האכיפה האזרחית והמנהלית בעינן עומדות ואין כל פגיעה ביכולת של המשרד לממש אותן".

כרוניקה של חידלון
צו הביטול עליו חתם שר התחבורה כ"ץ

חוסר אונים מערכתי
תיקים משפטיים רבים בהם השקיעה יחידת התביעות של המשרד מאמצי חקירה מרובים ירדו לטמיון. חוקרי משרד התחבורה הגובים עדויות ומעידים בבתי המשפט נותרו חסרי מעש. נוסעים הפונים להתלונן מקבלים חזרה מכתב המפנה אותם להתלונן במשטרה

מחדל זה מצטרף לשורה של מחדלים הקשורים בתחום הטיפול בתלונות הציבור המוגשות למשרד התחבורה. בשנים האחרונות עקב News1 אחרי הטיפול הלקוי. להלן כמה דוגמאות:
לפני שבוע חשפנו כי תלונות רבות מאוד למשרד התחבורה שאמורות היו להיות מסווגות כמוצדקות הפכו לנייטרליות. בשנים 2011-2010 נסגרו כ-84% מהתיקים בשל חוסר ראיות, בכ-14% מהתיקים הוגש כתב אישום אבל רק פחות מחצי אחוז מהתיקים הסתיימו בפסק דין. במקום להוסיף עובדים שיטפלו בפניות הציבור גרע משרד התחבורה שני תקנים והותיר את העובדים לכרוע תחת הנטל.
נציבות תלונות המדינה במשרד מבקר המדינה שלחה בחודש מרס השנה הערה חמורה על סחבת. הנציבות מצאה כי בירור ממוצע של תלונה אורך כשנה ואף למעלה מכך. דוח התלונות השנתי מס' 36 מצא כי אחת משתי תלונות נגד משרד התחבורה היא מוצדקת.
בפברואר השנה מצאה הוועדה לפניות הציבור של הכנסת כי מתוך 3,261 תלונות שהוגשו, פתח משרד התחבורה בחקירת רק בכמחצית (1,709) מהמקרים. משך הזמן הממוצע לטיפול בתלונה הוא 178 ימים, 454 תיקים פתוחים עדיין נמצאים בחקירה. ישנם 33 תיקים פתוחים מהשנים 2010-2009, וחלק מהתיקים בשנים אלה אבדו, ואין לגביהם נתונים - כך שמצב הטיפול בתלונות חמור הרבה יותר.
ב-23 בפברואר דיווחנו כי משרד התחבורה כמעט חסר אונים למול הפרות תנאי הרישיון של החברות המפעילות את שירותי התחבורה הציבורית ולמול עבירות שמבצעים נהגי אוטובוסים ונהגי מוניות הפועלים מטעמן. החברות מסרבות לשתף פעולה עם חקירות המשרד, נהגים נמנעים בחלק מהפעמים מלהגיע או דוחים את הגעתם, ומשרד התחבורה אינו שוטר ואינו יכול לעשות נגדם דבר.
יום קודם לכן מסרנו את נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת שמצא כי רק ארבע לשכות בארץ מקבלות את תלונות הנוסעים, וכמעט כל הליכי הטיפול בתלונה אינם מנהליים, דבר היוצר מצב בו 84.2% מהתלונות נסגרות.
אל תסמכו עליהם
בשנים האחרונות כשל אגף התלונות של משרד התחבורה במילוי תפקידו. דוחות על גבי דוחות שהוציאו גורמים שונים בעניין העידו על בעיה מערכתית. אלא שהשר הממונה, ישראל כ"ץ, במקום לפתור את הבעיה רק החמיר אותה, מה שמוכיח כי אין באמת על מי לסמוך. נפגעת משירותי התחבורה הציבורית? אסוף את מרבית המידע על המקרה ופנה ישר לבית המשפט לתביעות קטנות.

תאריך:  31/10/2012   |   עודכן:  31/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: שר התחבורה ביטל במחי-יד אלפי תלונות נוסעים
תגובות  [ 31 ] מוצגות  [ 31 ]  כתוב תגובה 
1
נו ?
טולסטוי  |  31/10/12 21:13
2
תביעות קטנות ?
גע גע  |  31/10/12 21:48
3
שר עם אי קיו בלתי קיים ל"ת
אחותי  |  31/10/12 21:52
4
נבחר ציבור צריך לדאוג לציבור ל"ת
כץ מה קרה לך?  |  31/10/12 22:06
5
עידן מחמם אותכם ואתם כמו עדר
ללא מוח זועקים ..  |  31/10/12 22:18
 
- bibi king katz king hhhhhhhh ל"ת
i hate shit heads  |  1/11/12 12:03
6
למספר 3.....
אחד עם אי קיו בינ  |  31/10/12 22:23
 
- לא פלא שכץ שמן
מה שייך אייקיו  |  1/11/12 00:03
 
- השר כץ
222דוד  |  1/11/12 01:10
7
כץ
דני כנען  |  31/10/12 22:38
8
כץ חייב ללכת הביתה ל"ת
כשלון מוחלט  |  31/10/12 22:58
9
חזיר מתנהג כחזיר...
פישלזון  |  31/10/12 23:25
 
- הוא לא חזיר, הוא רק נראה כמו.. ל"ת
אחותי הצולעת  |  1/11/12 13:33
10
חבורה ציבורית.
ים תיכון  |  31/10/12 23:26
11
כץ במקום ריאלי - לא אבחר ליכוד ל"ת
משיקה  |  31/10/12 23:32
12
המצב מעולם לא היה תקין
צפנת  |  1/11/12 05:20
13
מחדל
לא מצביע ליכוד   |  1/11/12 05:45
14
השר הזה חולה נפש
נסים גבאי  |  1/11/12 06:29
15
כץ הוציא מאות אלפי שקלים
נאוה מטבריה  |  1/11/12 06:50
 
- כץ אשכנזי לא כמו נאווה ממרוקו ל"ת
כל מרוקאית רחב  |  1/11/12 12:42
 
- איזה השכלה יש לנאווה מטבריה ?
סווטלנה  |  1/11/12 12:48
16
עוד אטימות שיש להבקיע ל"ת
דן1  |  1/11/12 06:53
17
נסעתם ברכבת לאחרונה?
יואבחלב  |  1/11/12 06:58
18
לתשומת לב הקוראים
ליכודניק לשעבר  |  1/11/12 07:23
19
להתלונן על נהג שעובד 12שעות
ומרוויח 20-25 שקל  |  1/11/12 07:34
20
כל המשועממים שמתלוננים על  ל"ת
נהגים.הם הביזיון.  |  1/11/12 07:35
 
- לאדוני יש בטוח רכב
איריס כהן  |  1/11/12 08:17
21
אין ברירה, אני קונה רכב
הנוסע השמיני  |  1/11/12 09:29
22
ישראל כץ בריון, מאז היה ילד.
תושב כפר אחים  |  1/11/12 09:37
 
- כולנו כאן שונאים את משפחת כץ
באבוייהו  |  2/11/12 08:03
23
ביטול צו
המשיב  |  5/11/12 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
"סוסים על כביש גהה" בתיאטרון בית ליסין הוא מחזה מעניין, סוחף וקולח, המעניק חוויה תיאטרלית מרגשת    הבמאית ציפי פינס הצליחה ללהטט עם להקת השחקנים המוכשרת והעלתה הצגה שאין בה רגע דל, מפתיעה, מותחת ומאפשרת לשחקנים להפגין יכולות משחק מרשימות
חן חדד
"משפחה מודרנית" ו"המפץ הגדול" בראש רשימת הסדרות המוצלחות של העונה, NBC מבטלת את הספין-אוף ל"משרד" והצצה לגרסה הטלוויזיונית של חניבעל לקטר
שרון נריה בר-און
נכון לזמן כתיבת שורות אלו, מתוך שלל המועמדים הרואים עצמם ראויים לראשות הממשלה, ישנם שני מועמדים בעלי סיכויים קצת יותר גדולים ביחס לאחרים. על קו הזינוק ניצבים שכם אל שכם, תוך שמירת מרחק נגיעה, רה"מ מר בנימין נתניהו והטוענת לכתר, שלי יחימוביץ'. פיענוח מפת האדם של הנ"ל, תסייע לנו להעריך את מה שתחשוף בפנינו הקלפי למחרת ה-22 בינואר
זיו יצחקי
בעונתה החדשה של תוכנית הריאליטי החליטו כי להיות התוכנית החיובית על המסך זה פאסה וכדאי לתבל בקצת דרמה. כך שבנוסף למתכונים ולבישולים, הצופים מרוויחים (או מפסידים) שיעור על מי הוא הישראלי הנכון
ראובן לייב
מאמרו ב"ניו-יורק טיימס" של מי שהיה ראש המוסד, המצדד בזכותם של ברק אובמה והדמוקרטים ובגנותם של מיט רומני והרפובליקנים, עורר את זעמם של רבים מיהודי ארה"ב    בתגובה על חד-צדדיותו יוצא נגדו חוצץ גד נחשון, היסטוריון ועורך ה"ג'ואיש פוסט" רב ההשפעה בקרב הקהילה היהודית-אמריקנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il