X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מה כדאי לדעת כשבתך הגיעה לגיל שאפשר להתחיל? ברגע שמבינים שיש קשר רציני וקבוע שעשוי להוביל לקיום יחסי-מין, רצוי לבצע שיחה בנושא ליווי הנערה לבדיקה רפואית המבוצעת לפני מרשם גלולות היא חיונית
▪  ▪  ▪
לא להתבייש לדבר [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הורים מלווים את ילדיהם מהצעד הראשון ועד לבגרות ולהקמת משפחה משלהם. השלב שבו חווה נערה את חוויותיה המיניות הראשונות הוא שלב משמעותי, בו הקשר, הפתיחות והתקשורת הבריאה השוררת בין האם ובתה, חיוניים על-מנת שהאם תוכל לסייע לבתה באופן מיטבי בתקופה זו.

איך ומתי מתחילים לדבר על זה?

יש מגוון דרכים להתחיל שיחה בנושא יחסי-מין והתחלה של נטילת גלולות על-מנת להבין באיזה שלב הנערה נמצאת. ברגע שמבינים שיש קשר רציני וקבוע שעשוי להוביל לקיום יחסי-מין, רצוי לבצע שיחה בנושא. מעבר לכך, כיום קיים שיח פרסומי סביב וירוס הפפילומה שעובר ביחסי-מין ויכול להוות בסיס לקיום השיחה בנושא.
מקרים נוספים בהם כדאי לשקול שימוש בגלולות, ללא קשר לפעילות מינית, הם מקרים בהם יש כאבי מחזור קשים, מחזור בלתי סדיר, דימומים כבדים, שיעור יתר או אקנה. הגלולות במקרה זה, משמשות כתרופה הורמונלית מעבר להיותן אמצעי מניעה ומאפשרות לטפל בבעיות הורמונליות הגורמות לתופעות אלה. עם זאת, במרבית המקרים עדיף להימנע משימוש בגלולות לפני גיל 16 עבור מטרות אלה.

הבדיקה הרפואית

ליווי הנערה לבדיקה הרפואית המבוצעת לפני מרשם גלולות היא חיונית. הבדיקה כוללת בראש ובראשונה תשאול כדי לוודא את מטרת נטילת הגלולות ולבחון היסטוריה רפואית ומשפחתית של הנערה על-מנת לשלול רקע לקרישיות יתר - נטייה משפחתית לקרישיות יתר מתבטאת באירועים כגון: שבץ מוחי בגיל צעיר, מחלות לב בגיל צעיר, קרישי דם ברגליים וכדומה. במקרים בהם נמצאה נטייה לקרישיות יתר, תבוצע בדיקת דם אצל מומחה להמטולוגיה לשלילת קרישיות אצל הנערה. מעבר לכך, ייבחנו פרמטרים של עישון ופעילות מינית. במידה והנערה אינה פעילה מינית, אין צורך בבדיקה גניקולוגית.
בשלב הבא של הבדיקה, יותאם אמצעי המניעה המתאים. אמצעי המניעה יותאם למטרת השימוש, כאשר גלולות שונות יותאמו למטרות שונות, דוגמת מזעור דימומים, שיעור יתר, אקנה וכדומה. חשוב לאפשר לנערה פרטיות במידה ואינה מעוניינת שההורה יהיה נוכח בבדיקה או בתשאול.

מתחילים עם המינון הנמוך האפקטיבי

כדי למזער את הסיכון להופעת תופעות לוואי המופיעות לעיתים בתחילת השימוש וכוללות בחילה, גודש בשדיים, עלייה במשקל בעקבות אגירת נוזלים וכדומה, נהוג במרבית המקרים להתחיל את השימוש עם גלולה במינון הורמונלי נמוך, דוגמת מינס (15 מק"ג אסטרוגן) או יאז (20 מק"ג אסטרוגן). גלולות אלה מתאימות לשימוש בגיל צעיר וללא תופעות רקע של שיעור יתר או אקנה. במידה ולמרות השימוש בגלולות אלה, יופיעו דימומים מעבר לתקופת מעבר סבירה, יישקל שימוש בגלולות במינון גבוה יותר.

האם דברים השתנו לאורך השנים?

מאז שאתם/ן הייתם/ן צעירים/ות חלו התפתחויות רבות בעולם אמצעי המניעה. הגלולות שנשים מבוגרות רבות נטלו בעבר או נוטלות כיום, שונות לאין שיעור מהגלולות שפותחו בשנים האחרונות.
עיקר החידוש הוא במינון נמוך של הורמון האסטרוגן, שתורם למזער את תופעות הלוואי. חידושים נוספים הם בסוגי פרוגסטרון (ההורמון הנוסף הנמצא בגלולה) שונים, בייצור של גלולות לנטילה רציפה ובאמצעי מניעה אחרים מבוססי הורמונים או מדבקה למניעת הריון.

רגע לפני שמתחילים
לפני שמתחילים חשוב לזכור מספר דברים:
▪  ▪  ▪

  • עיף להתחיל בבחירת אמצעי המניעה המתאים ורק אז להתחיל לקיים יחסי-מין ולא להפך;
  • גלולות הן תרופה לכל דבר;
  • כמו בכל תרופה, חשוב ליטול את הגלולות בהתאם להנחיות על-מנת להבטיח את אפקטיביות השימוש;
  • כמו בכל תרופה, גם לגלולות ישנן תופעות לוואי. במרבית המקרים מדובר בתופעות קלות אשר חולפות לאחר פרק זמן קצר;
  • חשוב למסור לרופא את כל הפרטים הרלוונטיים באופן מלא על-מנת לאפשר לו להתאים את אמצעי המניעה המתאים.
כמו בכל ההתחלות, כדאי לסייע לנערה ולקרוא יחד עימה את העלון לצרכן, להיות עירניים לתחושותיה ולהרגשתה לאחר תחילת הנטילה. מעבר לכך, חשוב לפנות לרופא במקרים בהם יש תחושה של כאבים בחזה, סחרחורות רצופות, כאבי ראש חזקים או כל תופעה בלתי סבירה אחרת, יש לציין כי מדובר במקרים נדירים.
ביקור אצל רופא הנשים עם הנערה, עלול לעיתים להביך אותנו ואותה. עם זאת חשוב לזכור, שכמו בכל שלב בחיים, זהו שלב נוסף שמצופה מהאם לחנוך ולסייע. פתיחות, תקשורת והבנה, יאפשרו לעבור באופן מיטבי וביחד את התקופה הזו.

הכותב הוא מומחה ברפואת נשים ומיילדות בבית-חולים מאיר, מומחה בבריאות מינית וסקסולוגיה
תאריך:  04/11/2012   |   עודכן:  04/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדריך לאם הנבוכה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד גלולה עם מינון נמוך
הדר מאור  |  4/11/12 22:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי מגן
השלכות התהפוכות של "האביב הערבי" יצרו מצב רווי אתגרים עבור רוסיה, שמצאה את עצמה נדחקת מהמזרח התיכון על-ידי הקואליציה הסונית, הפועלת, להבנתה של רוסיה, בשיתוף פעולה עם המערב
ד"ר אתי דויטש
טיפולי השיניים בילדים החולים במחלות כרוניות או כאלה הסובלים ממוגבלות רפואית או פיזית, מתחילים ממש כמו בקרב ילדים בריאים - בבניית אמון בין המטופל הקטן והרופא    בשלב הבא, יש לנקוט היערכות מוקדמת וייחודית, בהתאם למחלה או הנכות שבה הם לוקים    כיוון שמחקרים מוכיחים כי קיים קשר הדוק בין מחלות השיניים והחניכיים ובין הבריאות הכללית של הילדים, חשוב שבעתיים לטפל בשיני ילדים חולים, ולהגן על בריאותם הכללית
עידן יוסף
מ"מ מנכ"ל התחבורה מגלה: הבחירות מעכבות הקמת רשות ארצית, על מוניות ספיישל ניתן יהיה לשלם בכרטיס אשראי, נבלמה ירידת הנוסעים בגוש-דן, בשבוע הקרוב - מכרז לקרונות הקו האדום
TheMarker
ירידה ברווחי ישקר "בגלל חולשה בשווקים"    הערך המאזני של ברקשייר זינק ב-15%, אולם למרות עלייה של 72% ברווח החמיצה את התחזיות
יואב יצחק
בני הזוג שלום הינם מיליונרים. בדולרים    שווי המניות של ג'ודי שלום-ניר-מוזס בידיעות אחרונות נאמד בעשרות מיליוני דולרים    ברשותם רכוש נוסף    אם כך, מדוע מקוששים בני הזוג תרומות לפריימריז של השר שלום בליכוד ומדוע הסכימו לקבל תרומה מהעבריין יגאל זילכה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il