X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אנשי הנדל"ן של השבוע

גיבורי פרשת המכרזים בחריש

מבנימין בן-אליעזר ועד רפאל פנחסי - כל האנשים העומדים במרכז פרשת המכרז הגדול ביותר בתולדות המינהל, העלול "להיתקע" מי הציע מחירים אחידים, מי נזהר, כי עלול להפסיד, ומי תיווך בעבר בעסקת אסם
▪  ▪  ▪
חריש. מכשול משפטי [תמונת הדמיה]
   אלעזר לוין
עמותות דורשות להקפיא מכרזי משרד השיכון

   אלעזר לוין
וינשטיין: החזרתי את פרשת חריש למינהל

   אלעזר לוין
מהלומה לחריש: העמותות יפסלו, המכרזים יידחו

ישלמו עד 55 אלף שקל לדירה
כמה מציעים בעד המגרשים?
טווח ההצעות מגוון, כמקובל במכרזים. העמותות המקורבות לזעירא מציעות לשלם סביב 55,000 שקל לקרקע לדירה. גם העמותות של "ועד הדיור החרדי" מציעות מחירים דומים, והבעיה היא, כאמור, שההצעות שלהן זהות. עמותת "מינהל מגורים" מציעה, ככל הידוע, 40 עד 44 אלף שקל לקרקע לדירה. עמותות אחרות מציעות מחירים דומים, או אף גבוהים יותר. כשייפתחו המעטפות, מי יודע מתי, יכולות להיות הפתעות, ויזם לא-ידוע יזכה במגרש או במגרשים, אחרי שיציע מחיר גבוה.

אנשי הנדל"ן הבולטים של השבוע הם גיבורי פרשת המכרזים למכירת מגרשים בחריש. אלו המכרזים הגדולים ביותר בתולדות המדינה - 29 מגרשים לבניית 4,600 דירות, עיר שלמה. אבל, מה לעשות, כל התוכניות הגדולות נתקעו, או עלולות להיתקע, בגלל המכשול המשפטי: היועץ המשפטי לממשלה והממונה על הגבלים עסקיים מזהירים, ככל הידוע, ש-13 מתוך 52 המתמודדים תיאמו לכאורה מחירים, ולכן יש לפסול את הצעותיהם. המתמודדים יפנו, מן הסתם, לבית המשפט, ויוציאו צו מניעה נגד מסירת המגרשים ליזמים אחרים - והכל ייתקע!
מי הם הגיבורים העיקריים בפרשה הזו?
  • בנימין בן-אליעזר, כמעט בן 77, שבשנת 1996, כשהיה שר השיכון, החליט לבנות עיר חרדית בחריש. בן-אליעזר קידם את התוכנית גם בתוקף מעמדו הבכיר באותה עת במינהל מקרקעי ישראל. יורשו במשרד השיכון, נתן שרנסקי, הקפיא את התוכנית. אבל הרעיון, שהתקבל בברכה בציבור הדתי, נשאר והיכה שורשים.
  • שר השיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אריאל אטיאס, 50. כשנכנס לתפקידו, לפני קרוב לארבע שנים, הונחה בפניו התוכנית המקורית של בן-אליעזר. הוא קידם אותה, דאג להסיר מכשולים, הביא לאישור תב"ע מסודרת ועבר את כל הדרך עד להוצאת המכרזים, לפני ארבעה חודשים.

'ייתכן שחריש תהיה עיר מעורבת'

  • נסים דהן, 58, יו"ר הוועדה הקרואה של חריש, איש שס, שאף כיהן מטעמה בכנסת והיה סגן שר האוצר. דהן הוא איש מעשה נמרץ, שבו-זמנית הוא רב בבית כנסת, צוללן מוסמך ובעל רישיון וחגורה שחורה בקראטה. אין פלא שאיש כזה קידם בצורה יעילה ומעשית את אישור התב"ע, כדי שאפשר יהיה להוציא את המכרזים. הוא דאג גם לציבור הלא-דתי שיתגורר בעיר, אישר בנייני ציבור ותרבות, בניינים של עד 9 קומות (חרדים רבים אינם מוכנים להשתמש במעלית שבת), והבהיר בראיון ל-News1: "ייתכן שחריש תהיה עיר מעורבת".
  • ישראל זעירא, 55, בעל חברת הבנייה "באמונה" הבונה למשפחות מהמגזר הדתי-לאומי. זעירא סייע לארגן כמה עמותות וקבוצות רכישה, אך נזהר שכל אחת תפעל עצמאית, ללא תיאום עם האחרות, כדי שלא יהיו בעיות משפטיות. אחת העמותות הגדולות שהוקמו קרויה "נאות חנן", על שמו של הח"כ הדתי-לאומי, הרב חנן פורת ז"ל.

פלד - הגיבור האמיתי בפרשה

  • מרדכי פלד, 38, קצין בכיר במילואים ופעיל בענף הנדל"ן, מבעלי חברת "מינהל מגורים בישראל", הפעילה בנדל"ן. פלד אירגן, עם שותפו יאיר מורט, קבוצת רכישה, שרובה חילונים ומיעוטה דתיים-לאומיים. העמותה התחברה עם עמותת "חריש הירוקה", המייצגת חילונים. יחד, הם מונים כ-650 חברים, והגישו הצעות לרכישת מגרשים גדולים. פלד הוא אולי הדמות המובילה בפרשה: ב-13 בנובמבר, יומיים לאחר שהוגשו 52 ההצעות, התלונן רשמית על חשדות לתיאום מחירים בין העמותות החרדיות. התלונה הניעה את גלגלי הבדיקה המשפטית וכל מה שבא אחריה. עכשיו, עלולים פלד ומורט לגלות שהתלונה פעלה כבומרנג, היא עלולה "לתקוע" את בניית העיר, וממילא, אולי, לעכב זכייה אפשרית שלהם במגרש גדול.

אולמרט נמצא גם כאן

  • מאיר פורוש, 57, יו"ר "אגודת ישראל" בירושלים, הוא אחד מראשי עמותת "ועד הדיור החרדי המאוחד". פורוש היה 13 שנים חבר כנסת, עד 2009, בין היתר כיהן כסגן שר השיכון, והיה מעורב מאוד בעשייה. פורוש הוא גיבור אחר של הפרשה: ב-2004 הציע ליושב-ראש מועצת המינהל למכור את קרקעות חריש כמעט בחינם, ושישלמו רק את הוצאות הפיתוח, שנאמדו אז בכ-40,000 שקל לדירה. גם ההצעה שלו קידמה את הפרויקט. אגב: אתם יודעים מי היה אז יו"ר המינהל? אהוד אולמרט.
  • רפאל פנחסי, 72, מזכיר מועצת חכמי התורה של שס. בעבר היה יהלומן, סגן ראש עיריית בני ברק, חבר כנסת ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. ב-1997 הורשע בבית המשפט על העברת כספים שלא כדין, ונידון למאסר על תנאי ולקנס. היום הוא - בצד פורוש - אחד מראשי עמותת "ועד הדיור". כשנשאל על החשדות לקרטל נגד העמותות, השיב פנחסי: "הכל בסדר. קיבלנו חוות דעת של בכיר-לשעבר ברשות ההגבלים העסקיים, שצורת ההתארגנות של העמותות אינה קרטל. יש לנו גם חוות דעת מעורך דין". ייתכן שהוא צודק. אבל, פנחסי היה נשמע יותר משכנע, אם היה נוקב בשמות אלו שאמרו שהכל בסדר, ומאפשר לקבל תגובתם.
  • סגן ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, פעיל מרכזי אחר בוועד הדיור. דייטש, מראשי "יהדות התורה" בירושלים, מונה לפני עשרים חודשים לסגן ראש העיר.
  • הרב מרדכי קרליץ, 60, לשעבר ראש עיריית בני ברק, אף הוא פעיל מרכזי בוועד הדיור. בשנים האחרונות מעורב קרליץ בעסקות נדל"ן. בין היתר, תיווך בעסקה שבה מכרה אסם מגרש גדול בבני ברק, לקבוצת משקיעים מצרפת, הבונה עליו כיום בנייני מגורים.

מדוע דווקא אבי ליכט?

  • עו"ד אבי ליכט, אחד המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, חובש כיפה סרוגה. ליכט הוא שבדק, מטעמו של היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, את התלונה נגד "ועד הדיור", וככל הנראה מצא שיש בה ממש. לא ברור, מדוע הטיל וינשטיין דווקא על ליכט לבדוק את הנושא: עו"ד ליכט עומד בראש המחלקה למשפט כלכלי-פיסקאלי, ותפקידו לתת חוות דעת למשרדים הכלכליים של הממשלה, בעיקר בנושאי חקיקה. הוא לא אמור להיות מומחה בנושאי קרטלים. מדוע לא הטיל וינשטיין את הבדיקה על משנה אחר שלו, עו"ד דינה זילבר, העומדת בראש המחלקה האחראית על רשויות המדינה, כולל המינהל?!
  • בן ציון ליברמן, 53, מנכ"ל המינהל. הוא האיש שיצטרך לקבל, יחד עם ועדת המכרזים, את ההחלטה הסופית מה לעשות. אל תקנאו בו, וגם לא ביו"ר הוועדה, ראש האגף לשיווק וכלכלה. אם ועדת המכרזים תפסול את העמותות - הן יפנו להליכים משפטיים. אם הוועדה תחליט שהכל בסדר, יפנו המפסידים לבית המשפט. ליברמן עלול למצוא עצמו, שלא באשמתו, בתוך פרשה סבוכה, שאין לדעת איך הוא, המינהל והחברות המתמודדות ייצאו ממנה. המפסידים הן אלפי משפחות המבקשות לקנות דירה בחריש, ויושבות ומחכות ומחכות.

הקשר בין אטיאס לקרליץ

בבדיקת News1 התברר, שיש קשר בין שר השיכון לבין אחד מראשי "ועד הדיור החרדי": הרב אברהם אטיאס, אחיו הצעיר של השר, מכהן כדיין בבית הדין החרדי היוקרתי של הרב נסים קרליץ בבני ברק - אביו של מרדכי קרליץ, מראשי "ועד הדיור". קרבה זו אינה מעידה או רומזת על משהו לא כשר, בפרט כאשר ועדת המכרזים אמורה לקבוע את הזוכים על-פי קנה-מידה קבוע של בעל ההצעה הגבוהה ביותר. מצד שני, זוהי אחת הדוגמאות המעידות על רצונו של השר, מראשי שס, לקדם בניית עיר המיועדת בעיקר למשפחות חרדיות.

תאריך:  21/12/2012   |   עודכן:  21/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
הערוץ מנסה בימים אלו לקבל לגיטימציה להפסדיו הכלכליים ומאשים את הממשלה והעומד בראשה בדרך מניפולטיבית. אם ערוץ 10 לא ינסה לטפל במצב הפיננסי שלו עם אנשים בעלי כושר ניהול אמיתי, ואם לא תהיה נכונות רצינית להתמודד עם ההוצאות מול ההכנסות, העזרה שתתקבל תהיה רק הנשמה מלאכותית    תחזית אסטרולוגית: 28.12.12-21.12.12
ראובן לייב
"נובה ג'ויה" התל אביבית ירדה ברמתה ואינה מספקת את הסחורה המבוקשת. תבשיליה נופלים במידה ניכרת מאלה הנהוגים במטבח האיטלקי המקורי
איתמר לוין
יו"ר ועד המהנדסים במרחב הצפון בחברת החשמל, יעקב חי, הורה לעובדים להתייצב בפני הביקורת הפנימית רק בליווי של חבר ועד. בית הדין לעבודה פירק לגורמים את ההנחיה וקבע שהיא בלתי חוקית ובטלה
אריה אבנרי
רק מי שמכיר את מוחו הערמומי, המפותל והמעורפל של אביגדור ליברמן, שמכשיר את עצמו כמועמד לראשות הממשלה בעוד 4 שנים, יודע אל נכון שלפני כמה ימים החל ליישם את השלב ה-2 של פעילותו הכוחנית, שמטרתה לכווץ את שלטון החוק והכפפתו לרצונותיו לבעיותיו המשפטיות האישיות וללו"ז שמתאים לצרכיו
עליס בליטנטל
צריך הרבה תעוזה כדי להופיע בבמה מארחת של תיאטרון הקאמרי בת"א, עם הצגה שהיה נכון לעורכה שוב, לקצר, לתקן שיבושים ולארוג מתכונת מקצועית יותר משראינו אמש בקאמרי. ”גירסת הבמאי" שעיבדה וביימה נועה רבן-קנולר, המנהלת של תיאטרון דימונה, מכילה רגעים משעשעים ויפים עם קטעים מוגזמים ומיותרים גם יחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il