לדברי אליאן, כל אומה, כל תרבות, צריכה אויב נצחי מדומיין. "לא אויב פוליטי", הוא אומר, "מכיוון שבסופו של דבר אתה יכול להידבר איתו. לעומתו, אויב פיקטיבי הוא נצחי. בלי מדינת ישראל האירנים יצטרכו לפנות לאללה שיכוון אותם חזרה לדרך הישר. האירנים זקוקים לישראל. בלעדיכם המשטר האירני הוא שום דבר, שלטון ריק. זה גרעין הזהות באירן כעת".
"את דמותו של כורש הגדול מכירים באירן, אבל לא למדנו על ירושלים או על בית המקדש. חומייני השתמש בשם ירושלים פעם אחת בלבד; בזמן מלחמת אירן־עירק הוא אמר שאיננו יכולים לסיים את המלחמה, אלא צריכים לעבור דרך כרבלא לירושלים ולכבוש אותה חזרה מהציונים. לאחר הנאום הזה הוא לא הזכיר יותר את השם ירושלים, אלא עבר לשם המוסלמי - בַּיִת אַל־מוּקַדָּס".
אבל גם זה מונח יהודי, שפירושו "בית המקדש". זה מעניין, מפני שהמוסלמים מכחישים את הנוכחות ההיסטורית של שני המקדשים בהר הבית.
"זה מגוחך, כי הם הכירו בכך על-ידי תרגום המונח הזה, אבל יחד עם האויב הפיקטיבי שלך אתה גם צריך שם בדוי - בית אל־מוקדס לא היה מוכר באוצר המילים הפרסי. לאחר אותו נאום הותקנו שלטי דרכים כל 300-200 ק"מ, שציינו את המרחק מטהרן לירושלים. זה הפך לאובססיה".
"מאותו רגע הוזכר רק המונח המוסלמי בית אל־מוקדס. אם אתה מכיר בשם ירושלים, אתה בעצם מכיר בתביעתו של העם האחר, אתה מכיר את סיפורו. לכן עריצים ודיקטטורים עמלו לשנות שמות וזיכרונות היסטוריים. עד היום ישראל מכונה בתקשורת האירנית 'המשטר הכובש'. בדרכון האירני יש הוראה האוסרת לבקר בשטחים שנכבשו על-ידי הציונים".
כיצד אתה מסביר את האובססיה הזאת?
"צריך להסתכל על היסוד הבסיסי. המשטר באירן הוא משטר טוטליטרי, לא משטר עריצות רגיל כמו פינושה בצ'ילה או פידל בקובה. זה משטר טוטליטרי בדיוק כמו המשטר הסובייטי, ובדיוק כמו סטאלין, היטלר או מאו צה טונג. רכיב מרכזי במשטר טוטליטרי הוא האויב המדומה. זה באמת חשוב מי האויב, כי אם אתה לא יכול להבין את עצמך, אתה לא יכול להסביר לאנשים מה הייעוד ההיסטורי שלהם. אוטופיה טוטליטרית צריכה אויב מדומה. בלעדיכם, בלי מדינת ישראל, האוטופיה האירנית היא חסרת משמעות".
אתה אומר שהמשטר האירני שונה ממדינות רודניות אחרות?
"
סדאם חוסיין היה דיקטטור רגיל, מאוד ברוטלי ואלים, אך ללא אידיאולוגיה לבד מרצונו לשלוט, הוא ומשפחתו. המשטר האירני אינו בנוי על השאיפה האישית של מישהו או של משפחה כלשהי. הוא בנוי על אידיאולוגיה. ספרו של חומייני, 'וַלַאיַתֶ פֶקִיה' (שלטון כוהן הדת), שפורסם עוד ב־1967, פותח בסוגיית ישראל והיהודים".
"כה מצער שאינטלקטואלים אירנים לא קראו את הספר במהלך המהפכה. רובם קראו אותו כמה שנים אחרי המהפכה, אם לא נעצרו קודם. בספר הוא כותב על כך שמראשית האיסלאם, השבט הזה, היהודים, עירער את שלטון האיסלאם, ועתה, בסיוע המדינות הקולוניאליסטיות, יש לו בסיס, שלטון, בלב המזרח התיכון, דבר שאינו מקובל כלל".
בעבור חומייני קיומה של מדינת ישראל היה מסוכן יותר מארה"ב?
"כן, כי ארה"ב רחוקה מכאן. ארה"ב היא השטן הגדול, באופן מוחלט, ואילו השטן הקטן הוא ישראל, שנמצאת בלב ליבו של האזור. אם אתה רוצה להביס את ארה"ב, אתה חייב להביס את ישראל".
ישראל משמשת סוג של מוצב.
"התיאוריה של חומייני היא שאם ישראל מחוסלת בלב האיסלאם, גם ארה"ב תחוסל בלב האיסלאם. זאת גם התיאוריה של חמאס ושל ארגונים נוספים. חמאס לא מייצג את שאיפותיו של העם הפלשתיני למדינה, אלא את השאיפה להביס את ישראל".