X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אסי דיין בימים אחרים [צילום: פלאש 90]
סדרת הטלוויזיה "החיים כשמועה" חושפת, ללא עכבות, את חייו, אהבותיו, יצירותיו ומחלותיו של אסי דיין הגלריה של טובה אוסמן בת"א מציגה תערוכת ציור איכותית, בטעם של פעם שלוש תחנות התיאטרון הזכורות לי ביותר של זהרירה חריפאי ז"ל
▪  ▪  ▪
ספירת מלאי לחורבנו האישי והכללי [צילום: מתוך עכבר העיר]

ממשה עד ליאור לא קם כאסי דיין. בן למשפחת קנדי הישראלית, המהוללת והמקוללת. אסי בסדרת טלוויזיה עצובה ומבריקה; "החיים כשמועה", חושף את חייו, אהבותיו, יצירותיו ומחלותיו, בצורה דרמטית ובכנות חושפנית עד לשד עצמותיו. אדם שהיה לו הכל. יופי, כישרון, משפחה מיוחסת, נשים, ילדים, הכרה ופרסים רבים בארץ ובעולם, אך בצד כל אלה גם חיים אומללים של הרס עצמי, גופני-פיזי ופסיכולוגי-מנטאלי.
לצפות בו כיום, במשקל מאה ושלושים ק"ג, בגילו המתקדם, כפוף וקירח, מעשן וזולל גלידה מול המצלמה - פשוט נצבט הלב. בסדרה התיעודית הזאת עושה אסי ספירת מלאי על חורבנו האישי והכללי. הוא קורא לעצמו פליט גנטי של משה דיין. האיש שהוליך מדינה שלמה אל תפארת הניצחונות שלה ואל כשלון מפלתה.
חשבונו האישי של אסי דיין עם אביו, הוא חשבון נוקב ואכזר. חשבון של ילד שלא נסגר גם במותו של אב. אב שכל חייו היו מלחמות וכיבושים. גבורה שלא ידעה פחד, בהתגרויות אינסופיות ובאובססיה אלי-מוות. נתינה אישית לארץ האהובה, ובצידה לקיחה וגניבת עתיקותיה.
אסי האמן הבלתי מתפשר בסדרה זאת, שם מולו ומולנו מראה ענקית של אישיותו הגבולית, שאין לה גבולות. שהלכה עד הסוף עם השיגעון והפרנויה אל פי תהום. ולמרות התמונות הכואבות, הסיפור האישי והכללי של החברה הישראלית, התיעוד של הסדרה "החיים כשמועה", מעידים על נצחון הרוח של האמן - חרף הייסורים, הסמים והאשפוזים - על החומר.
סדרה זאת מנציחה את אסי כאמן ייחודי, כנה, בעל יכולת כתיבה, כושר משחק, בימוי ואומץ אינטלקטואלי.

מרדכי אריאלי
1909 פולין - 1993 ישראל
▪  ▪  ▪

בגלריה הוותיקה של טובה אוסמן בתל אביב מתקיימת תערוכה איכותית, בטעם של פעם, ציור טוב במיטבו. הצייר הוא מרדכי אריאלי, שעלה לארץ ב-1926, למד בבצלאל וכעבור שנתיים נסע לפריז, ובשנת 1937 הצטרף לאגודת הציירים והפסלים בתל אביב, שהקונספט שלה היה לתת מרשמי הארץ ונופיה, בהדגש פיגורטיבי ואידיאולוגי.
הבעיה הייתה שהתערוכות באגודה היו אקלקטיות ולא ברמה איכותית אחידה. מכך נבע פילוג של קבוצת אמנים בשנת 1942 שקראה לעצמה "אופקים חדשים". מרדכי אריאלי הצטרף אליהם ואף שימש בין השנים 1957-1953 מזכיר הקבוצה. הוא השתתף בכל תערוכות הקבוצה בארץ ובעולם.
בין שלושת הציירים החשובים בקבוצה היו יחזקאל שטרייכמן, יוסף זריצקי ואביגדור סטימצקי. הם העדיפו את הציור האוניברסלי המופשט, שהאוונגרד שלו היה אז פיקאסו ובראק, בצרפת, על המקומי-לוקאלי ואידיאולוגי.
האמנות המופשטת התפשטה באירופה ובארצות הברית, כשהיא עוסקת במרקם, בקו, בצבע ובקומפוזיציה. התערוכה הראשונה של "אופקים חדשים" התקיימה במוזיאון תל אביב, ויש אומרים שחיים גמזו, מנהל המוזיאון והמבקר האגדי, נתן להם את השם.
כשנכנסתי באקראי לגלריה של טובה אוסמן, ראיתי את התערוכה הצנועה, ציורי שמן צבעוניים על נייר עיתון, שהכתוב מבצבץ מתוכו, ציורים קטנים ובלתי יומרניים, כשמסגרת עץ פשוט עכשווית ממסגרת אותם.
אני כותבת על התערוכה מתוך הערכה וכבוד, לאלה שהיו כאן לפני, הציבו רף אמנותי כנה, מדויק ועבדו כקבוצה בעלת קונספט משותף בהתהוות מדינת ישראל ובקיומה התרבותי וההיסטורי.

זהרירה חריפאי
2013-1929
▪  ▪  ▪

זהרירה חריפאי, כלת פרס ישראל ושחקנית הקאמרי, בו שיחקה כיובל שנים, הלכה לעולמה בשבוע האחרון. בעיני היא תיזכר בשלוש תחנות תיאטרון, רגשיות ואינטלקטואליות. התחנה הראשונה היא בתיאטרון חיפה, בשנת 1962, במחזה "מעגל הגיר הקווקזי". מחזה של ברטולד ברכט, בתרגום נתן זך ובבימויו של יוסף מילוא. זהרירה שיחקה לצדו של חיים טופול כאצדק השופט הליצן, העבריין והשתיין, המעביר את בדיחת הצדק לכל שומעיו.
ברכט במחזותיו נתן ביטוי להשקפותיו המרכסיסטיות והסוציולוגיות. הוא כתב את המחזה כשהיה בארה"ב אליה נמלט עם עלייתו של היטלר לשלטון. בשנות החמישים לאחר המלחמה חזר לגרמניה וייסד שם את הברלינר אנסמבל. שם הוצג המחזה ועבר לכל העולם.
מעגל הגיר מבוסס על מחזה סיני מן המאה ה-19 ועל משפט שלמה הידוע בין שתי נשים. חריפאי שיחקה את המשרתת גרושה, שמצילה את בן המושל הנרצח, אחרי שאמו נוטשת אותו, גרושה בורחת איתו להרים מחשש שהמורדים יפגעו בצעיר המיוחס. לימים היא מתייצבת במשפט רהבתני, אירוני והזוי, כדי לזכות בבעלות על הילד שגידלה. בין המסרים שהמחזה מעלה הוא הקונפליקט בין עניים לאצילים, וברור לנו למי נוטה המחזאי בהשקפותיו, למרות ההפיכה, הבלבול, השופט הליצן, שעושה צחוק מבית המשפט. וכידוע - הצדק והמוסר מנצחים.
התחנה התיאטרלית השנייה לגבי מנקודת מבט על משחקה של זהרירה היה מחזהו של חנוך לוין "יעקוב ולידנטל" (חריפאי שיחקה עוד ברבים ממחזותיו של לוין, כמו "סוחרי הגומי", "נעורי ורדהל'ה", "אורזי המזוודות" וגם ב"אשכבה").
חנוך לוין, סופר, משורר ומחזאי, נולד בשנת 1943 ונפטר ב-1999, הוא החל לביים בשנת 1972, מחזהו הראשון היה "יעקוב ולידנטל", בו משולש רומנטי חמוץ. שני גברים חמוצים וביניהם אישה חמוצה, מחמיצים את החיים (אלברט כהן, יוסף כרמון וזהרירה חריפאי). חנוך לוין יצר שפה מיוחדת בתיאטרון, ואף ריכז סביבו שחקנים שהיו נאמנים לדעותיו ולהשקפת עולמו על העולם ועל החברה הישראלית. הוא כבש את הקהל בציניות שלו, בסאטירה המבריקה שלו, בהבנת נפש האדם ובקונפליקטים העצובים-מצחיקים שיצר על הבמה במחזותיו.
בשנת 2001 זכתה השחקנית בפרס על מפעל חיים, בתיאטרון. בתפקידיה הרבים והמגוונים יכולתי לשמוע כל אות וכל הברה. היה לה היגוי ברור וייחודי. בקולה הרגשתי הרבה רגש. אבל גם חוכמה ומקצועיות.
בשנים האחרונות ביימה בבית צבי והעניקה לתלמידיה מיכולתה ומניסיונה בתיאטרון. התחנה השלישית והאחרונה בה פגשתי בה על הבמה הייתה במחזה אותו כתבה ענת גוב, שנפטרה מהמחלה הממארת. גם זהרירה נפטרה מאותה מחלה. במחזה "סוף טוב", מדברת זהרירה על עצמה, באותה מידה שהיא משחקת את הדמות החולה בסרטן. למרות ההומור והאופטימיות במחזה, זהרירה לא שרדה את שאגת ניצחונה על הסרטן.

תאריך:  06/01/2013   |   עודכן:  06/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יומן תרבות (2)
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עובדה:אבות אכלו בוסר ושיני בני
קורןנאוה טבריה  |  7/01/13 05:00
2
לאן הידרדת יא'אסי=שלא באשמתך?
קורןנאוה טבריה  |  7/01/13 06:00
 
- יש במדינה המצחינה הזאת פסיכופט
לבנבנן אחד שהוא  |  7/01/13 23:49
 
- מה זה קשור?חולה משנאה שכמוך! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  9/01/13 18:02
3
מרדכי אריאלי
טובה אוסמן  |  10/01/13 11:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל כהנא
על המשפט נגדו: "קודם כול קובעים שאתה אשם ואחר כך מסדרים הליך רשמי כדי להוכיח את זה"    על הירידה בסקרים: "שטויות במיץ עגבניות. לפי הסקרים שלנו אנחנו עומדים סביב 37-8 מנדטים"    על 'הבית היהודי': "מי שיקבע שם זה לא בנט אלא הרב מלמד והרב דב ליאור. החבר'ה אלה פוגעים לפעמים בהתיישבות יותר מהאויבים בשמאל"    על הדחת אילון: "יש הרבה דרכים לתרום ולא חייבים להיות ח"כים. לא קיבלתי את ההחלטה לבד"    שבועיים וחצי לפני הבחירות, שר החוץ לשעבר מדבר
רפי מן
על-רקע טבח הילדים בניוטאון, פירסם עיתון ניו-יורקי את שמותיהם וכתובותיהם של בעלי רשיונות להחזקת נשק בפרברי ניו-יורק, ועורר דיון ציבורי נוקב על חופש המידע והזכות לפרטיות
יובל ארליך
לקראת הימים החורפיים אנחנו מבקשים לחמם עם כמה פינות קטנות הנוגעות לשיאי גינס שונים - שישה שיאים בתחום הקונדיטוריה מארכיון מראות אימג' - מנות אחרונות גדולות במיוחד
חובב לויטס
ניתוב של שבריר אחוז נוסף מתיק ההשקעות של המוסדיים לטובת תחום הביו-מדיקל, יכול ליצור מנוע צמיחה אדיר למשק. מהלך שיהפוך את ישראל תוך עשור למעצמה בתחום. כך טוען רון וייסברג בראיון לטור לרגל השנה החדשה
יואב יצחק
ביום 27 בדצמבר הוגשה תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד יגאל זילכה מצד אברהם קלדרון ועודד כהן, שבה הם מגלים: בניגוד לדיווחים של זילכה ושל חברת קווינקו לרשות ניירות ערך לבורסה, זילכה אינו בעל השליטה היחיד בחברה    הוא מחזיק כמויות גדולות בנאמנות ומסרב לגלות זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il