X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בשבוע הבא יתחיל אכלוסו של מגדל היי-טק מוביל, מספר 12 בקריית עתידים המנכ"ל מספרת על ההיסטוריה של הפרויקט בן 600 מיליון השקל, וחושפת פרטים ותחשיבים מאחורי הקלעים
▪  ▪  ▪
אלקה אילני על רקע מגדל עתידים [צילום: יח"צ]

בשבוע הבא יחגגו חברת הנדל"ן המניב קריית עתידים ובעליה, עיריית תל אביב ואוניברסיטת תל אביב: אחרי שבע שנים, חונכים בצפון החדש של העיר מגדל היי-טק ומשרדים, אולי הגבוה והגדול ביותר מסוגו בישראל: 40 קומות גובהו, 65,000 מ"ר שטחו המניב, ועוד מרתפי ענק בני 55,000 מ"ר. זהו המגדל ה-11, הגבוה והגדול ביותר של הקריה. הדיירים הראשונים נכנסים.
בעצם, האם יש כאן סיבה אמיתית למסיבה? הרי עד היום הושכרו רק 25 אחוז משטחו של המגדל!
המנכ"ל אלקה אילני (68) מסבירה: "נכון, הבנייה החלה לפני שבע שנים. היא נעצרה כשהתחיל המשבר הכלכלי העולמי. הבעלים אינם יזם פרטי, אלא גופים ציבוריים, החייבים להשקיע בזהירות כספי ציבור. מדובר בהשקעה של 500 מיליון שקל! רק לפני שנה החלטנו להסתער על המגדל ולסיים את בנייתו, ואז גם החלו משאים-ומתנים על השכרתו".
מי השוכרים המובילים?
אילני: חברת 5F נטרווקס שכרה 4,000 מ"ר, וגם חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל שכרה 4,000 מ"ר. שוכר שלישי בשטח דומה היא קבוצת סיטי גרופ. אנחנו מנהלים משאים-ומתנים עם שוכרים נוספים, בעיקר חברות היי-טק.
בכל זאת, קצב ההשכרה נראה איטי.
אילני: השוכרים העיקריים אצלנו הם השלוחות הישראליות של חברות בינלאומיות, בעיקר בתחום ההיי-טק. מאז פרץ המשבר הכלכלי העולמי, לפני כארבע שנים, הן הרבה יותר זהירות בקשר להשקעות חדשות, כולל נדל"ן. חברות גדולות יושבות על הגדר.
קשה להשכיר לחברות היי-טק?
אילני: לא קל! מו"מ נמשך בממוצע שישה עד שבעה חודשים. בחברות כאלו, העתקת המשרדים כרוכה בהעתקה של מחשבים ושרתים, בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים. לא אחת קורה שחברה עורכת בדיקות במשך חודשים על חודשים, ולבסוף מחליטה שעדיף להישאר במקום הקיים, ולחפש משרדים נוספים בצמוד לו.
מי מימן את הפרויקט?
אילני: 50 אחוז הון עצמי, 50 אחוז הלוואה בנקאית. אנחנו עובדים עם שני בנקים.

55 דולר למ"ר - וזה זול

כשאתם מצליחים לחתום על חוזים, מהם דמי השכירות והתנאים?
אילני: 55 שקל למ"ר לחודש, צמוד למדד, בחוזה ל-5 שנים עם אופציה לעוד 5. אחרי 10 שנים, אלוהים גדול, ותלוי מה יהיה מצב השוק. אם יש ביקוש, אנחנו יכולים להכתיב מחיר, והמצב הפוך כשהשוק חלש.
[הערת המערכת: השוואה לעסקות קודמות מגלה, שדמי השכירות אכן הוזלו לעומת העבר, מן הסתם בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.]
אתם גובים גם דמי ניהול?
אילני: ודאי. 22 שקל למ"ר לחודש, בתנאים זהים לאלו של דמי השכירות.
זה נשמע יקר מאוד.
אילני: לא, כי אנחנו נותנים תמורה לכל אגורה. אתן דוגמה: בקריית עתידים בכלל, ובמגדל החדש בפרט, יש מערכת כפולה של מיזוג אוויר - חימום וקירור, הפועלת ברציפות 24 שעות ביממה. השרתים, למשל, זקוקים למערכות קירור. מקומות אחרים במשרדים זקוקים למערכות חימום. דמי הניהול כוללים אחריות, שירות ואספקה מהירה של חלקי חילוף על-ידי חברת הניהול.
האם זה לא כך בכל מקום?
אילני (צוחקת): משרד עורכי הדין שלנו, למשל, יושב בבניין משרדים מפואר ומודרני בתל אביב. הכל טוב ויפה, חוץ מזה שהמיזוג מסתיים ב-5 אחר-הצהריים. הם מבקשים להאריך את שעות המיזוג, ואז מקבלים בסוף החודש חשבון שמן מחברת הניהול...
מה עוד מכסים דמי הניהול?
אילני: שמירה, תחזוקה, הפעלת 11 מעליות, תאורה 24 שעות ביממה בכל הקריה, ניקיון, גינון. 13 המגדלים שכבר קיימים נמצאים בתוך פארק ירוק, והעובדים נהנים. יש גם שטחי מסחר, חנויות לצורכי משרד, ובתי קפה לרווחת אלפי העובדים בקריה. הבנייה ירוקה, עם מערכות מיחזור מים וחידושים אחרים.

הארנונה התייקרה ב-3 אחוזים

מי משלם את הארנונה?
אילני: כל חברה משלמת את החשמל, המים והארנונה שלה. העירייה גובה 30 שקל למ"ר לחודש, אבל נותנת הנחה לחברות היי-טק.
התעריפים עלו ב-1 בינואר?
אילני (נאנחת): כן. העירייה העלתה את התעריפים ב-3 אחוזים, וזה די הרבה כסף לגבי הדיירים. אין מה לעשות.
אלקה אילני היא כלכלנית בהשכלתה. כשסיימה את לימודיה באוניברסיטת תל אביב, אחרי שירות צבאי הנח"ל, ודאי לא חלמה שיום אחד תהיה ה'בוס' של האוניברסיטה בנושאי נדל"ן. היא הצטרפה לעתידים, עלתה בדרגות, הייתה סגן מנכ"ל, ומזה שבע שנים היא המנכ"ל - אחת הנשים הבודדות בישראל בתפקיד זה. היא עובדת מבוקר עד ערב. אחרי העבודה ממתינים לה הבעל, שני ילדים ושישה נכדים.

החזון של יהושע רבינוביץ

ההיסטוריה של הקריה מעלה על נס את פועלו של אדם צנוע, שלא רדף פרסומת והגיע להשגים גדולים: יהושע רבינוביץ המנוח, שהיה במשך שנים, עד 1974, ראש עיריית תל אביב, ומשם עבר לתפקיד שר האוצר.
מספרת אילני: "יהושע רבינוביץ היה בעל חזון. הוא הבין כבר בראשית שנות השבעים שני דברים: העתיד טמון בחברות היי-טק, ויש להבטיח לאוניברסיטה מקורות הכנסה עצמאיים, כדי שלא תהיה תלויה רק בשכר הלימוד ובתמיכות של המועצה להשכלה גבוהה. יש לזכור, שההיי-טק היה באותן שנים בראשיתו, ומעטים הבינו שזו התעשיה של העתיד. רבינוביץ יזם את הקמת חברת עתידים, בבעלות משותפת של העירייה ושל האוניברסיטה. החברה קנתה ממינהל מקרקעי ישראל את הקרקע, 90 דונם. גייסו כספים מהון עצמי וממימון בנקאי, והתחילו ללבנות. הבניינים הוקמו בזהירות, כל בנין על-פי ביקוש ומצב השק, והתוצאה היא שעשרת הבניינים הקיימים נמצאים בתפוסה כמעט מלאה".

דיבידנדים ב-150 מיליון שקל לכל צד

האם התגשמה תוכניתו של רבינוביץ? מה הרוויחה האוניברסיטה?
אילני: אוניברסיטת תל אביב משכה עד היום דיבידנדים ב-150 מיליון שקל. בנוסף, בבעלותה החלקית נכס, ששוויו יותר ממיליארד שקל, והוא משמש ביטחון טוב להלוואות.
אגב - מכאן אפשר ללמוד שגם עיריית תל אביב משכה דיבידנדים ב-150 מיליון שקל, וגם לה משמשת הקריה כמקור הכנסה ובטחונות.
מי נשאר מהדיירים המקוריים?
אילני: חלק מי.ב.מ., חלק מחברת רד-בינת, וגם חברות היי-טק קטנות יותר, כמו הידרופלאן ומקדרמיט. חברות אחרות עברו במשך השנים לבניינים משלהן, חלקם במקום סמוך (רד-בינת). במקום הוותיקים באו חברות היי-טק חדשות, עם התפתחות הענף.
מה התוכניות לעתיד?
אילני: יש לנו עוד שני מגרשים פנויים, ועליהם נבנה בעתיד, על-פי הביקוש, עוד שני מגדלים, בני 25 ו-17 קומות. זה מבטיח שהמגדל הנוכחי, הנחנך עתה, יהיה הגבוה ביותר בקריה!

תאריך:  11/01/2013   |   עודכן:  11/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלקה אילני חוגגת - חונכים את המגדל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
בכהונתו הבאה של בנימין נתניהו כראש ממשלה התוכניות תהיינה ריאליות, בלי פנטזיות על מה שאינו בהישג יד כלכלי או מדיני    זאת ועוד - שנת 2013 תדרוש ממנו יכולת ניווט במים סוערים    תחזית אסטרולוגית לשבוע: 18.1.13-11.1.13
שולמית קיסרי
גדול האופנאים בספרד ובצרפת - בתל אביב: תערוכת יצירותיו של האופנאי הספרדי כריסטובל בלנסיאגה המוצגת בימים אלו במוזיאון תל אביב לאמנות מביאה בפני מבקריה את עבודותיו המרהיבות של רב האמן הספרדי
עליס בליטנטל
האם הוא אנס או לא? והאם יש להגן עליו במשפט גם אם כן? לכאורה, זו השאלה בה פותח דייוויד מאמט את מחזהו "גזע", העולה בתיאטרון חיפה. אך התפתחות המחזה מעלה בעיות נוספות, כשהעיקרית בהן היא הדעה הקדומה בה לוקים לבנים ושחורים כאחד, והגורמת להם להחליט החלטות בניגוד לשכל הישר והרות אסון
חיים נוי
אין ספק ש"מראה מעל הגשר" הוא מחזה שלא נס לחו ועוצמתו הדרמטית עד לסוף הבלתי נמנע הם חלק מאבני היסוד של התיאטרון בשנים האחרונות וחוויה מענגת ומעניינת לצופים
אריה אבנרי
תיק החקירה נגד משפחת שרון המושחתת שהיה פתוח קרוב לעשר שנים נסגר השבוע על-ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שהפך את שלטון החוק לצחוק    בניו של אריאל שרון, גלעד ועמרי, לא יועמדו לדין על-אף מעללי המשפחה החמורים    להלן העובדות - לשיפוט הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il