X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עידן סמדג'ה במרכז עם חבריו [צילום: אלדד רפאלי]
"מראה מעל הגשר" - קלאסיקה במיטבה
אחת הפנינים של שיאי המחזאות האמריקנית במאה העשרים - "מראה מעל הגשר" שכתב ארתור מילר, ועולה ב"בית צבי", מעניקה לשחקנים הצעירים ניסיון בקלאסיקה מודרנית פאר אכסלאנס

ארתור מילר, אחד משלושת גדולי המחזאים האמריקנים, הצליח בכל אחד ממחזותיו לגעת בנקודות הרגישות ביותר של הבעיות החברתיות באמריקה ובכלל. כך ב"ציד המכשפות" שכתב בעקבות המרדף החשוך של מקארתי אחר חשודים בקומוניזם, אותו העביר במחזהו לתקופת ציד המכשפות בסיילם מאות שנים אחורה, או ב"מותו של סוכן", כשהחיה את תקופת השפל הגדול בארה"ב, אותה חווה בעצמו כילד, ואילו כאן הוא נוגע בבעיית המהגרים הבלתי חוקיים, ויותר מזה - התשוקות האסורות המבעבעות במשפחות שבמצוקה כלכלית. כאז כן עתה.
אדי קרבונה, גיבור המחזה, פועל נמל בניו-יורק, חי עם אשתו, שני ילדיהם ואחיינית אשתו, מהיד אל הפה. הדלות שלהם נדמית לעושר לשני האחיינים של האם המגיעים מאיטליה מוכת העוני תוך הברחה תמורת תשלום לאמריקה, כדי לעבוד ולהשתכר, ומוצאים מחסה בביתו של אדי. לגבר החזק, המסמר החברתי של חבריו הפועלים, נראה שמעמדו כפטרונה של האחיינית קתרין הצעירה נמס לנגד עיניו, עם התאהבותה באחיין הצעיר, הרגיש, האמנותי והיפה. לבו של הגבר הנאה נשבר כשהוא רואה את חלומו מתנפץ לנגד עיניו. הילדה שגדלה לנערה צעירה, עומדת לעזוב את ביתו ולהנשא לבן דודה האיטלקי הצעיר והכה שונה ממנו.
עבור עידן סמדג'ה (אדי קרבונה), המחצית הראשונה של המחזה היא בגדר מאמץ לאצור את רגשותיו, ולא לחשוף את תאוותיו הכמוסות. סמדג'ה, כדור אנרגיה העומד להתפוצץ כל רגע, משחק אותה שקול ומציאותי ככל שנדרש. אך בחלקו השני של המחזה, כשהמציאות טופחת על פניו, והנערה לא נשמעת להפצרותיו שלא להנשא לצעיר, הוא מאבד את עשתונותיו, והר הגעש מתפרץ, ושורף הכל. ובסצינות הללו מחצין השחקן המוכשר את מלוא עוצמת הרגש הבוערת בתוכו. (קשה לשכוח את סצינת האונסהאכזרית שלו, כסוחר סמים הומו, את החייב לו כספים, ב”כובע של גשם”). סמדג'ה בחזותו החיצונית הנאה מזכיר את ג'וליאנו מר המנוח, שמילא תפקיד זה בהפקת "הבימה". אך עידן סמדג'ה עוד יותר מרגש ממר בכמות האנרגיה הטמונה בו, ובמשחק המהפנט שלו. האם ינתן לו למלא תפקיד שכמו נולד עבורו ב"נשיקת אשת העכביש"?
דור מנואל כמרקו, מגיש הופעה מוצקה ובוטחת, כאחיו של רודולפו, הצעיר המאוהב בקתי. מנואל הוא שחקן בשל ומרשים במיוחד. קטע המאבק הפיסי בינו לבין אדי בסוף המחזה - מהווה את השיא של ההצגה, וסוחף את הקהל להתרגשות של ממש. את רודולפו, האח הצעיר הרווק הנחשק, שארתור מילר טרח לציין כבלונדיני עם מראה נורדי, משחק גל שלום כהן בצורה המושלמת. הקסם הטבעי שלו ויכולתו למלא את תפקיד נשוא חלומה של קתי, עושים אותו למימוש מוצלח של הליהוק. אורי זעירא כטוני, מנהל העבודה בנמל וגם "סבא חג המולד" המביא מתנות לחבריו, מלא קסם אישי אף הוא. כאילו נכתב התפקיד עבורו. שירה ויסבלט כאשתו של אדי, הסובלנית והמנסה לפשר, מאיה פלם כקתי הכנועה עד לשלב מסוים, אביב קורן כאלפיירי, אלירן מועלם כמייק, וסער שגיב וגלעד סמק בתפקידים כפולים של החברים של אדי וכקציני ההגירה - מעשירים את הקשת של הטיפוסים הנוטלים חלק בטרגדיה.
נגינתו וקולו היפה של עומר קרן מרככים את המסר הקשה ורגעי המתח, ברוגע וברומנטיקה שבהם. כך גם המוזיקה של שנות החמישים שערך דניאל סטופין (שגם שימש עוזר לבימאי סלבה מלצב ולבימאית לודמילה ליסינה) - המוזיקה הנכונה של התקופה נוסכת את האווירה הרומנטית שלצליליה רוקדים צמד האוהבים.
הבימוי של מלצב וליסינה ועוזר הבימאי סטופין מתקתקים את השחקנים בקצב הראוי, בתוך התפאורה שגם עיצב מלצב, עם התלבושות התקופתיות בעיצובה של נטשה מנטל והתאורה של אנדריי יודשקין. גודל הבמה באולם גרי בילו בבית צבי ממש אידיאלי למחזה מלא רגשות זה, שעל בימת "הבימה" הענקית התפזרו ואיבדו מעוקצם. האינטימיות של חלל בימת בית צבי הידקה והעצימה את התחוללות הרגשות עד לקראת השיא וסופו.
על-רקע תנועת הגירת מיליונים בעולם כיום מארצות שבמצוקה לעבר ארצות מבוססות כלכלית ומפותחות, מחזהו של ארתור מילר הופך מקלאסיקה לעכשווי מאד. הבעיות האנושיות שהוא מעורר קיימות בכל מקום ובכל עת, ולנו - זה רק מעניק חומר למחשבה, במיוחד על-רקע משחק כה משובח וחוויה כה מרגשת.
קלאסיקה במיטבה.
עד ה-19.1.13 באולם גרי בילו.

גל שלום כהן ומאיה פלם [צילום: אלדד רפאלי]
תאריך:  13/01/2013   |   עודכן:  13/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מראה מעל הגשר" - קלאסיקה במיטבה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
"כשל חמור בהפעלת שיקול דעת, אחריות וזהירות", קבעה ועדת וינוגרד על היציאה של אולמרט למלחמת לבנון ה-2    הפרת אמונים ב-4 פרשות, והרשעה בביהמ"ש    אז מה הוא עשה ב"אולפן שישי" בערוץ 2, המאכלס זן נכחד במפה הפוליטית?    עוד הייתה לו החוצפה לתקוף, להפחיד ולתת עצות
מרטין בוקסדורף
חושב להוסיף קצת צבע לבית? כדאי שתדע איזו אווירה משרה כל צבע, מדוע לא כדאי להשתמש בצבע הצהוב כצבע ראשי בקירות, ואיזה צבע יחנוק את האור
שרלי שטרית
כותבים עליהם כל הזמן, אך רבים אינם יודעים כיצד הם נראים. בפינת המיליונר השבועית אנחנו מציגים היום את ויקטור פינצ'וק. כמה מילים ותמונה מארכיון מראות אימג'
יבשם עזגד
שמואל הנביא בחר כך את שאול מלך ישראל. חוקי הסטטיסטיקה אומרים לנו שזו הדרך הבטוחה. אז למה אנחנו מחכים?
חגית כהן
בזֶמֶר העברי, כבר היה לעולמים אשר היה לפנינו. נעמי שמר היא אחת החוליות החשובות בלולאת זמן נצחית זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il