X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מול מסך ענק נשאבתי לסרט הקולנוע המרהיב "אנה קרנינה" בכיכובם של קירה נייטלי וג'וד לאו. שווה צפייה "ריצ'ארד השני" בקאמרי - רב-עוצמה, מורכב ואיכותי וגם: ביקור בתערוכתו של המעצב הגרפי דויד טרטקובר, "ארזתי לבד"
▪  ▪  ▪
השחקנית קירה נייטלי בפרימיירת "אנה קרנינה" בניו יורק [צילום: AP]

אחד הדברים הנפלאים שקורים לי באולם קולנוע חשוך, מול מסך ענק, הוא הצלילה אל עולם פנטסטי, המעביר תחושה של קיום ונוכחות עכשווית. ואין זה משנה אם זה עולם שאבד ולא ישוב עוד, או עולם עתידני, בלתי מציאותי. אני חווה את הדברים כאילו הם קורים לי אישית ועכשיו.
ואמנם כך קרה לי בסרט הקולנוע אנה קרנינה שעובד על-פי רומן של לב טולסטוי, שנכתב ב-1877. הרומן הקלאסי הנפלא שעובד לאינספור גרסאות קולנועיות, וגם למדיומים אמנותיים נוספים - כמו מוזיקה, אופרה ומחול. הוא נחשב לאחת מיצירות המופת של כל הזמנים.
המיוחד בסרטו של הבמאי האנגלי ג'ו רייט (יוצר הסדרה לטלוויזיה, "גאווה ודעה קדומה", וכן העיבוד לסרט "כפרה"), הוא שרוב העלילה של הסרט מתרחשת בתיאטרון מן המאה ה-19. צילומי הסרט נערכים על במת התיאטרון, וגם באכסדרה. שם מצולמים הנשפים המפוארים של אצולת האריס טורטייה הרוסית בימי תפארתו של הצאר, ניקולאי ה-2, טרום המהפכה הרוסית. נשפים אלה מאופיינים על-ידי תלבושות מרהיבות, ריקודים פומפוזיים ואוכל גורמה. זאת בתוספת המנורות, הרהיטים ושאר אביזרי יוקרה, שסנט פטרבורג התאפיינה בהם.
מעבר לעלילה, לעיצוב החללים, התלבושות והכוריאוגרפיה, הסרט מלא בצבעים, בתשוקה ובדמויות מעניינות העושות אותו ליצירת אמנות, הראויה לרומן הגדול הזה.
קירה נייטלי משחקת את אנה המתאהבת בגראף ורונסקי, קצין בחיל הפרשים. את ורונסקי משחק אהרון טיילור ג'ונסון. כמו-כן יש עוד זוג מנוגד באישיותו לזוג הנאהבים והם לוין וקיטי המתאחדים למשפחה וחיים חיי איכרים בכפר, הרחק מהפסאדות של החברה האריסטוקרטית והצבועה בעיר.
שם באמת מנסה הבמאי לתת לנו תמונות פסטורליות של חיי טבע, קציר, בריאות ופשטות, ואכן תמונות אלה מצולמות בטבע ולא על במת התיאטרון.
את התסריט כתב טום סטופארד, שהצליח להביא אל הדיאלוגים את משבר הזהות של החברה האריסטוקרטית, את אובססיית האהבה בין אנה לורונסקי, ואת קור רוחו וייאושו של בעלה הנבגד של אנה, השחקן האנגלי ג'וד לאו.
ואמנם תקצר היריעה להכיל בסרט אחד את כל השאלות הקיומיות בנפש האדם בתקופת המאה ה-19. שאלות הרלוונטיות גם היום. למרות זאת מצליח הסרט להעלות שאלות רציניות, אישיות ואוניברסליות, בעניין אהבה, זוגיות, אימהות, ניוון ערכים, בגידה וחיים על-פי מוסכמות.
הסרט הוא חגיגה צבעונית המעבירה את הצופה לעולם שאבד. התלבושות, הפרוות, הכובעים, הכלים הנהדרים, חפצי האמנות, הכרכרות, תחרויות הסוסים היפים, ובעיקר אימא רוסיה, מהדהדים באוזנינו גם לאחר סיומו של הסרט.

ריצ'ארד השני
איתי טיראן ב"ריצ'ארד השלישי" [דניאל קמינסקי]
ויליאם שקספיר. תיאטרון הקאמרי. נוסח עברי: שמעון זנדבק
▪  ▪  ▪

תיאטרון הקאמרי הצליח להעמיד על הבמה מחזה רב-עוצמה, מורכב ואיכותי, המשתיק לשעתיים את מלל הרייטינג שפשה בנו על לא עוול בכפינו. טוב היה לראות באולם אנשים, שאוזניהם מכוונות להקשיב קשב רב לנעשה על הבמה. דיאלוגים וסצנות חזקות ביותר שנכתבו על-ידי אחד הדרמטורגים של כל הזמנים ויליאם שקספיר.
כמי שגרה בלונדון של שנות השבעים השם הזה ותיאטרון האולד ויק היו מעוררים בי צמרמורת, ואכן אני נוצרת את המראות והקולות של שחקני הבמה הגדולים של אז, לורנס אוליבייה וסיר ג'ון גילגוד.
ריצ'ארד השני הוא חלק מפרויקט תיאטרלי, שני ריצ'ארדים במכה, השני והשלישי. בשביל פרויקטים מסוג זה כדאי לראות תיאטרון. טוב לדעת שיש קבוצה של אמנים ויוצרים הרוצים ומסוגלים להתמודד עם יצירות מופת ברמה כזאת. וזאת בזכותו של השחקן איתי טיראן, שבשני המחזות משחק את המלך. ראיתי את טיראן גם בהמלט וכבר אז רציתי לקרוא לו קנת בראנה הישראלי. הוא שולט בבמה מרגע שהוא עולה עליה. יופיו הפיזי, השברירי מעט, עם רעמתו הזהובה, גלימתו הלבנה והטקסט השגור בפיו, עושים אותו לאחד מהשחקנים הבשלים והמוכשרים שקמו לנו בעת האחרונה.
כדאי לאזכר שאיתי שיחק כבר תפקיד זה אצל גרי בילו, שהיה מנהל בית-צבי ותיאטרון הספרייה. גרי היה זה שהציע לחבר בין שני המחזות לפרויקט אחד. אולם אצלו הועלה רק חלק אחד. הבמאי הוא ארתור קוגן, שהיטיב ללהק מספר שחקנים, כמו יוסי גרבר, דודו ניב, הלנה ירלובה ואחרים.
אציין כאן במיוחד את גיל פרנק, בתפקיד בולינגברוק שהופכת את ההצגה לשיח דרמטי בינו לבין המלך, שמוותר על הכתר ומסיים בצינוק. איתי טיראן מגלה רגישות מופלאה הנעה בין יוהרה וציניות של מלך בטוח בעצמו, לבין בגרות וכאב של מלך שאיבד הכל ולבסוף גם את חייו.
שני המחזות תורגמו על-ידי שני מתרגמים שונים. האחד אוזכר למעלה והשני הוא מאיר ויזילטיר. הם יכולים להישמע ולהיראות כל אחד בנפרד, אם כי לדעתי כדאי לצפות בשניהם.

"ארזתי לבד"

"ארזתי לבד" זהו שמה של תערוכה חדשה מאת המעצב הגרפי דויד טרטקובר, חתן פרס ישראל לשנת 2001, המוצגת כעת בגלריה קונטמפוררי ביי גלוקונדה. הגלריה נמצאת במבנה תעשייתי בן למעלה מ-500 מ"ר, שהוסב לחלל אמנות עכשווי.
בתערוכה מוצגות שלוש קבוצות של עבודות. האחת נקראת "מיטלטלין", ובה צילומים מטופלים בטכניקות שונות. דימוי טעון - מזוודה. גלגולה המודרני של תיבת פנדורה, שלעיתים עדיף לא לפתוח אותה, ולהתעמת עם מה שבתוכה. היא גם מייצגת תרבות נדודים והגירה. במזוודה של כל אחד מאיתנו טמונים שברי חלום, מציאות חיים אותנטית. פחדים, שקרים, סודות, אהבות ואף חלומות שעדיין לא קיבלו מיצוי בעתיד לבוא. בסדרה השנייה מוצגות עבודות של האמן שנקראות HERE I AM ובנוסף עבודת וידאו.
במשך ארבעים שנה טרטקובר מתעד את הרצף התרבותי והכאוס של מדינת ישראל. זה בא לידי ביטוי בבולים, בכרזות, בעטיפות ספרים, בתקליטים, בקטלוגים ובתערוכות. בעיצוביו הגרפיים הוא משקף את "תוצרת הארץ" הזאת, שעבורו זאת הצהרה אידיאולוגית לא צינית. הוא חי בשכונת נווה צדק ואף הנציח בה בקיר קראמי צבעוני ויפהפה את התורמים שגרו בשכונה.
הקהל שהגיע לפתיחת התערוכה היה קהל מגוון של יוצרים, מבחירי האוצרים והאמנים בארץ, ולא רק בתחום האמנות החזותית. עלי לציין שבשום תערוכה מוזיאלית חשובה לא נראה קהל כזה.
מאידך-גיסא דימוי המזוודה הוא די שחוק ומוכר, למרות שטרטקובר מטפל בו בצורה מקצועית וסדורה. אם זכרוני אינו מטעה אותי, מאיר פיצ'שחזדה עשה זאת ביתר פיוטיות ועוצמה רגשית. ואף על-פי כן, שווה לראות.

תאריך:  13/01/2013   |   עודכן:  13/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
אחת הפנינים של שיאי המחזאות האמריקנית במאה העשרים - "מראה מעל הגשר" שכתב ארתור מילר, ועולה ב"בית צבי", מעניקה לשחקנים הצעירים ניסיון בקלאסיקה מודרנית פאר אכסלאנס
דרור אידר
"כשל חמור בהפעלת שיקול דעת, אחריות וזהירות", קבעה ועדת וינוגרד על היציאה של אולמרט למלחמת לבנון ה-2    הפרת אמונים ב-4 פרשות, והרשעה בביהמ"ש    אז מה הוא עשה ב"אולפן שישי" בערוץ 2, המאכלס זן נכחד במפה הפוליטית?    עוד הייתה לו החוצפה לתקוף, להפחיד ולתת עצות
מרטין בוקסדורף
חושב להוסיף קצת צבע לבית? כדאי שתדע איזו אווירה משרה כל צבע, מדוע לא כדאי להשתמש בצבע הצהוב כצבע ראשי בקירות, ואיזה צבע יחנוק את האור
שרלי שטרית
כותבים עליהם כל הזמן, אך רבים אינם יודעים כיצד הם נראים. בפינת המיליונר השבועית אנחנו מציגים היום את ויקטור פינצ'וק. כמה מילים ותמונה מארכיון מראות אימג'
יבשם עזגד
שמואל הנביא בחר כך את שאול מלך ישראל. חוקי הסטטיסטיקה אומרים לנו שזו הדרך הבטוחה. אז למה אנחנו מחכים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il