X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דוד בן-גוריון ניסה להשתמש ברשתות חברתיות ופרסום ממוקד לצורכי תעמולה הרבה לפני שהמציאו את האינטרנט
▪  ▪  ▪
דוד בן-גוריון בחגיגת הבר-מצווה של יוני פרס [צילום: פלאש 90]

את המונח "מיקרוטרגטינג" (Microtaregting) - התמקדות בבודדים או בקבוצות קטנות כתחליף לפנייה להמונים באמצעות תקשורת המונים או נאומי רחוב - דוד בן-גוריון אולי לא הכיר, אבל גם הוא ידע שהפנייה לציבורים רחבים אינה יעילה דיה. כמעט לפני כל מערכת בחירות שבה היה מעורב, ניסה בן-גוריון לשכנע את עמיתיו לצמרת מפא"י שיש למצוא דרכים לתקשורת אישית עם המצביעים.
"ההכרעה בבחירות היא הכרעה אישית", כתב בן-גוריון במסמך שחיבר ערב הבחירות לכנסת השנייה בשנת 1951. "לא בוחרים בצוותא ובגלוי, אלא כל תושב ותושבת בפני עצמם, ולכל איש ואשה ישנם השיקולים המיוחדים להם, נוסף לשיקולים שיש לקבוצות שלמות. ועל כן יש לגשת לכל איש ואשה בפני עצמם. אסור להניח שסוג מיוחד של בוחרים מובטח למפרע, ולהפך, שסוג שני של בוחרים אבוד למפרע. אפשר בתנאים מסוימים להפסיד כמעט כל בוחר, ובתנאים אחרים אפשר לרכוש כמעט כל בוחר. ובהתכוננות לבחירות יש לעמוד על התנאים המסייעים והמפריעים.
"ייתכן שישנם הרבה נימוקים לפועל שבוחר ביחידות ובסתר להצביע בעד מפלגה אופוזיציונית ימנית. טינה על האיגוד המקצועי, טינה על פקיד ממשלתי, חשש למזון, חשש לפיקדון בבנק, ועשרות נימוקים אחרים. מאידך-גיסא, ייתכן בעל בית-חרושת וסוחר ובעל-בית אשר יצביעו בעד א' [האות של מפא"י בקלפי] - מתוך חרדה לביטחון, למדיניות חיצונית אחראית, למאמץ נאמן בעלייה ובהתיישבות וכדומה".
בן-גוריון העריך באותה עת שיש מאות אלפי "בוחרים אבודים" מבחינת המפלגה, בעלי נאמנות ברורה למפלגות היריבות, אך לצדם יש כחצי מיליון בוחרים שהמפלגה יכולה לרכוש את לבם - אבל לא באמצעות העיתונים, הנאומים והאסיפות. "דבר זה ייתכן אך ורק על-ידי פעולה חינוכית אישית, מכוונת במיוחד לכל אדם, לאופיו, להבנתו, תפיסתו, יחסיו, טענותיו, תביעותיו, תרעומותיו ונטיותיו האישיות, החברתיות והמדיניות", כתב במסמך מפברואר 1952, השמור בארכיון בן-גוריון בשדה-בוקר.
מי שאמורים לבצע את פעולת השכנוע האישית היו "גרעינים נאמנים ונבונים" של חברי מפלגה ותומכיה האדוקים בכל מקום עבודה, בכל "קיבוץ, מושב, כפר, מעברה, מושבה, בית-חרושת, בניין, נמל, רכבת, משרד". על ה"נאמנים" לשוחח אישית עם כל פועלת ופועל, פקיד ופקידה. "לעמוד על דעתו ועמדתו או אדישותו של כל אחד ואחד, אם יש לו טענות נגד הממשלה, נגד אחד המשרדים, נגד ההסתדרות, נגד הממשלה, ומה יחסו לעלייה, לביטחון, להתיישבות, למדיניות חוץ, לקיצוב [היו אלה ימי הצנע], ולשאר השאלות שעומדות על הפרק, וכן גם יחסו לשאר המפלגות ולסכנה של שלטון ימני במדינת ישראל". את המידע הזה יעבירו הנאמנים לנציג המפלגה, וזה ייתן תשובה לשאלות ולתהיות שיספק מידע, וכל החומר הזה "יחזור ליחיד בשיחה אישית".
פרק מיוחד הוקדש במסמך לסוגיה המגדרית: "אסור לסמוך על כך שאם הפועל יצביע בעד המפלגה - חזקה שגם אשתו תצביע כמוהו. באשת הפועל יש לראות אישיות עצמאית - שיש לה טענות ותביעות וגישה משלה, ויש לברר עמדתה האישית, תרעומותיה וקושיותיה, להסביר לה ולהגיש לה האינפורמציה הדרושה, ושוב - הכול בשיחת שכנים, מזמן לזמן, ויש לכוון כל שיחה, בירור והסברה לאופי האינדיבידואלי של כל אשה ומצבה המיוחד".
גם במאמץ לגייס תמיכה מבין חוגים אחרים, ובהם בעלי חנויות ובעלי מלאכה, ביקש בן-גוריון להקדיש מאמץ של תקשורת עם הנשים. "גם פה הכרחית פעולה אישית - ולא רק עם הבעלים, אלא במיוחד עם הנשים. ייתכן שדווקא בנשי החנוונים ונשי בעלי המלאכה יקל עלינו למצוא בני-ברית נבונים ומקשיבים, והנשים ישפיעו על בעליהן".
ההצעה שלא להסתמך על תקשורת המונים אלא להעדיף על פניה מגע ישיר והסברה אישית כללה גם פנייה לקבוצות אחרות באוכלוסיה, ובהם העולים החדשים וחיילי המילואים. "חבר הנאמנים" של המפלגה היה אמור להיות מצויד בחומר בכתב בכל לשון שהעולים שומעים, "חומר מאלף ומסביר, שיעמיק הכרת העולה ולא יתלה אך ורק בשמות של יחידים". הצבא, באותם ימים, לא היה מחוץ לתחום הפעילות, בעיקר לא חייל המילואים. גם שם תבע בן-גוריון "מגע אישי והסברה אישית בתוך הציבור האזרחי המרותק לחיל המילואים".
סמוך לבחירות בשנת 1959 אמר בן-גוריון על פעילות מפלגתו: "רצינו לשמוע מהציבור, לא באסיפות שקהל מתכנס ושומע, רצינו לדעת מה בפי האזרח, הפועל, העמל, בעל המלאכה, הרופא, האקדמאי, היהודי הפשוט. לא אשתמש במלה המגונה 'האדם הקטן'. אינני יודע מי האנשים הגדולים אשר המציאו את המלה 'האדם הקטן', אבל רצינו לשמוע מאנשים פשוטים כמונו".
בדרך כלל התקשתה מפא"י ליישם את האסטרטגיה הזו במלואה. מדובר היה במלאכת ארגון מורכבת, ולא בכל הסניפים אכן התגבש אותו "חבר נאמנים" שיבצע את התקשורת האישית. אך בן-גוריון, שהיה מודע מאוד לחסרונות שיש בתקשורת המונים לקהלים אנונימיים, שב ותבע זאת ממנגנון המפלגה שוב ושוב. ב-1959 אמר שיש למצוא דרך "שגם המפלגה, וגם חברינו בממשלה, ייצרו צינורות אשר יעמדו במגע חי עם האדם בישראל, עם הפועל, עם איש שכונות העוני, עם העולה החדש, עם אזורי הפיתוח - לדעת מה לוחץ עליהם".
יידרשו עוד כמה עשורים עד שהטכנולוגיה החדשנית תאפשר לממש כמה מרעיונות ישנים אלה. מטהו של המועמד הדמוקרטי ברק אובמה בבחירות 2008 ואחר-כך ב-2012 הפגין יכולות מתקדמות משל יריביו ליצור תקשורת ישירה מסוג זה עם הבוחרים. לא רק לאיסוף תרומות, אלא גם להפעלת מתנדבים, להנחיה מדוקדקת של מי שפונים בשיחות אישיות בטלפון אל אזרחים, לזימון לחוגי בית ועוד. במערכת הבחירות 2012 היה זה "לוח המחוונים", ה-Dashboard - ממשק ההפעלה של מטה אובמה - ולצדו השימוש ברשת החברתית פייסבוק, שבאמצעותם התקרב יותר מאי-פעם העולם הפוליטי למימוש חזון התעמולה האישית של בן-גוריון.

תאריך:  17/01/2013   |   עודכן:  17/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפועל ואשת הפועל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בבר מצווה של יוני פרס,שאלה חבר
קורןנאוה טבריה  |  20/01/13 08:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הרב עובדיה יוסף אמר לרבנים תימניים כי אינו שונא את הרב אמנון יצחק וכי אינו משוחח איתו משום שלא ישמע לו    יצחק: בסרטון בוצעה עריכה והוא מוכיח ששיקרו למרן
איתמר לוין
שופט בית המשפט העליון ממשיך את מאבקו בהלכת אפרופים, וליתר דיוק - ברטוריקה של אהרן ברק    דנציגר ועוזרו צביקה מצקין מציעים מודל לפרשנות חוזה, בו נקודת המוצא תהיה תמיד הלשון
יואב יצחק
עו"ד יוסי כהן משתמש בשמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בניסיון ליצור לעצמו מעמד מיוחד בקרב שופטים בפניהם הוא מופיע וכן בשיחותיו עם אנשי עסקים ועם עיתונאים    תמורת הייצוג המקיף שמספק עו"ד כהן משלמים בני הזוג נתניהו שכר טירחה בסכום נמוך יחסית
אורן פרסיקו
תחת עורך המשנה ערן טיפנברון ותוך כדי חדירה עמוקה של גורמים מסחריים למערכת, אתר ynet הולך ומאבד את צביונו העיתונאי
קרן נוימן
ירוק על כל גווניו משדר משהו טבעי, אוורירי, קליל, עם הרבה שמחה    כדאי להשתמש בצבע הירוק כגוון על קיר אחד בחלל    ניתן לשלב הרבה נגיעות של סטיילינג ירוק, כריות ירוקות, חפצי נוי בגווני ירוק עמוקים, כמו כד קרמיקה גדול ומבריק
רשימות נוספות
גילת: "בהתחלה גם אני התפלאתי"  /  אורן פרסיקו
זרועו הארוכה  /  אורן פרסיקו
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הבעיה עם גוגל   /  אורן פרסיקו
אאוטינג. אין או אאוט?   /  רפי מן
70, 89, 132   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il