כשהלכתי הפעם לערב באופרה הישראלית, שאלתי את עצמי אם שמעתי או ראיתי אי-פעם אופרה אנגלית. התשובה הייתה לא. נראה לי שרוב אוהבי האופרה, מכירים ושומעים אופרות איטלקיות, צרפתיות ואוסטריות בעיקר. לפעמים יצירות רוסיות, אבל איטליה ויצירות האופרה שלה הן אלה הבונות את אהבת האופרה שלנו.
ובכן, אופרה אנגלית, של בנג'מין בריטן, לפי ספר מתח של הנרי ג'יימס, באופרה הישראלית בתל אביב, הייתה חוויה. סיפור מתח של ממש, באווירה הנכונה לספרים-סרטים אנגליים, מוזיקה מעודנת שמתאימה לסיפור ולמעברים הרכים והקשים בעלילה, ביצוע נהדר.
סיפור מצמרר הסיפור: על-פי נובלה של הנרי ג'יימס, סופר בריטי מצליח (1916-1843) שכתב רומנים רבים, למד באירופה ובאמריקה, וכתב בעיקר בשהותו בלונדון. ספריו הפכו למחזות ולסרטים ולתוכניות רדיו, ו"טבעת החנק" לכמה גרסאות בקולנוע, וגם לאופרה הזו של בנג'מין בריטן (הוצגה לראשונה על במת האופרה לה פניצ'ה בוונציה בשנת 1954).
הסיפור מצמרר במיוחד והיום היו מכנים יצירה כזו מותחן אימה. אח ואחות בגילאי תחילת ההתבגרות, יתומים, גרים בטירה מבודדת באסקס, מטופלים על-ידי משרת ואומנת אשר מתים בדרכים מסתוריות לפני תחילת העלילה. האפוטרופוס של הילדים הגר הרחק משם שוכר אומנת חדשה לילדים (שנשארו עם משרתת אחת) ומתנה איתה כי תעשה את עבודתה מבלי לדווח לו ובלי להטריד אותו בבעיות הילדים והטירה.
כאשר האומנת העדינה מגיעה לטירה, היא מוצאת את שני הילדים ה"שובבים" (בלוויית משרתת זקנה), שילדותם אפופה בזיכרונות סודיים וחייהם שונים כמובן מחיי ילדים אחרים בגילם. האומנת מגלה רוחות רפאים בטירה, דמותו של המשרת שמת בנסיבות מסתוריות ושל האומנת הקודמת שנפטרה בדרך לא ברורה... הילדים לא מספרים דבר, נושאים את סודותיהם, סיוטיהם וזיכרונותיהם בנפשם החתומה.
לאומנת המבועתת מתברר שהמשרת המנוח היה המאהב של האומנת המנוחה ויחד הרשו לעצמם לעשות בילדים כחפצם, בכל תחום, כולל בתחום המיני. האומנת מנסה להתגבר על רוחות הרפאים המסתובבות בבית, מה שהופך את החיים לחלום ביעותים. הילד, מיילס, מצליח בתוקף משפט מסוים שאמר לחסל את תופעת הרפאים.
מוזיקה טובה המלחין בנג'מין בריטן (1976-1913) נולד באנגליה, והיה לאחד המלחינים הפוריים והחשובים של המאה העשרים. מוערך ומכובד כל חייו. כתב מוזיקה לאופרות (פיטר גריימס, בילי באד, חלום ליל קיץ, אהבת הקבצנים ועוד), מוזיקה למחזות ולסרטים, מוזיקה להכתרת המלכה אליזבת בשנת 1952. יצירתו המוכרת ביותר היא מדריך לתזמורת לבני הנעורים, אופוס 34, יצירה מוכרת על-ידי צעירים ומבוגרים.
בתוך אווירת הנכאים והדמויות הכלואות בסיפור מסובך וכאוב, משמשת המוזיקה היפה של בנג'מין בריטן, מלחין המאה העשרים, אמצעי המלווה את הטקסט והעלילה רבת המתח. בתזמורת קאמרית עם שימוש בכינורות ונבל, פסנתר וכלי נשיפה, כל כלי מותאם לדמות או לסיטואציה הטראגית-מכאיבה, כאשר שעשועי הילדות של הילדים בטירה מתרחשים מדי פעם עם מוזיקה תואמת לאווירה "צוהלת-מפחידה".
האומנת, הזמרת שינייד מולהרן, שרה בסופרן מעודן ומלאכי את תפקיד האישה הסובלת ומקריבה את עצמה למען ילדים "זרים". הילד מיילס (הארי אוקס), בעל קול סופרן, שר ומשחק ברמה גבוהה המייצרת הזדהות עם גורלו. תזמורת ראשון מנגנת כתמיד באופן מושלם, הפעם עם המנצח דייויד שטרן. התפאורה והתלבושות של מדליו בויד מעניקים את אווירת הפחדים על-פי ספרו של הנרי ג'יימס שנקרא במקורו: סיבוב הבורג.
ערב יוצא דופן בעידונו, בצליליו ובתמונות המצוינות.