X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המשוררת הצעירה נעם פרתום מתכתבת עם אלתרמן, הומרוס ו-וולך יותר מ-250 ממצאים ארכיאולוגיים בתערוכה "הורדוס - מסעו האחרון של מלך יהודה" במוזיאון ישראל "אנטי", המחזה המודרני של אנוי, בבימוי אריה יבגני, מעניק לאוהדי התיאטרון חוויה רגשית משמעותית
▪  ▪  ▪
נעם פרתום. שפה ייחודית לה [צילום מסך]

שירה צעירה העולה על גדותיה, לא כבולה לעקרונות המודרניסטיים, מוציאה את השירה מהנפטלין להיות נגישה, עכשווית, מעבירה מסרים עיקריים בבהירות, בשקיפות, מתרכזת בעיקר, ועושה זאת בחן, בהומור, בדיוק, כאילו נותנת לקוראיה בוקס ישר בפרצוף.
זוהי שירתה של משוררת צעירה, שספר שיריה הראשון עשה הרבה רעש, והוא נקרא: "להבעיר את המים באש", בהוצאת חרגול/עם עובד, 189 עמ'. שם המחברת הוא נעם פרתום.
נעם שולטת בעברית עכשווית, מייצרת שפה ייחודית רק לה, שבה היא מעבירה ומצביעה על חוויות אנושיות ואישיות, בכלי הפוסט דיגיטלי של בני דורה - האינטרנט. בשיריה ניתן לאתר שפת רחוב, שיש בה גם עמקות וידע ספרותי. היא מתכתבת עם אלתרמן, הומרוס, סילביה פלאת, חזי לסקאלי ויונה וולך.
נראה כי היא מושפעת הרבה מיונה וולך, אם כי אמרה פעם בראיון אישי, כי יונה וולך אינה רלוונטית היום (כנראה שבכל דור ודור קמים צעירים ומתמרדים בדורות הוותיקים הקודמים להם). פרתום מתכתבת גם עם משוררי הביט האמריקנים. כמו למשל וולט ויטמן, "הצורח את צרחתו הפראית מעל גדות העולם". יש בשירתה ויטאליות אינסופית, כמו התפרצות הר געש מילולי, מוסיקליות נפלאה (היא למדה בבית ספר רימון לאמניות), אך באותה מידה שפה גסה, בוטה, אנטי ממסדית, ולעיתים אנטי מוסרית.
פרתום היא פרפורמרית. היא לומדת את שיריה בעל-פה ומשחקת אותם. הביצוע השירי נקלט היטב בתודעת השומע. המילים אינן נשארות רק על הדף הלבן, כי אם מקבלות עוד מימדים: תיאטראליים ומוסיקליים, לא עוד שירה סתומה ופסיפס של דימויים ומטאפורות, כי אם מסרי תוכן, מילים וצורה באופן ויטאלי, מיוחד ועכשווי. היא עושה זאת באמצעות פרויקט השירה פואטיוב. תרבות האינטרנט, שהיא תרבות אינסטנט, בה לוחצים על כפתור היוטיוב ומקבלים משהו לשמוע ולראות, כפי שעושה זאת נעם פרתום הנמצאת בחזית הטכנולוגית; לדוגמה: שיר ה"מישמישים" ביוטיוב [ראה מעלה].

תערוכה במוזיאון ישראל
הורדוס במוזיאון ישראל [צילום: פלאש 90]

בימים אלו נפתחה תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, הנקראת: "הורדוס - מסעו האחרון של מלך יהודה", וזאת בעקבות תגלית מרעישה של פרופ' אהוד נצר, שחקר ארבעים שנה ומצא לבסוף את קברו של הורדוס בהרודיון. שם גם מצא את מותו לאחר שנפל לרגל עבודתו וחפירתו באתר. התערוכה בעצם מוקדשת לזכרו של פרופ' נצר. אצרו אותה דויד מבורך וסילביה רוזנברג.
הורדוס היה ועדיין דמות שנויה במחלוקת. הוא צאצא למשפחה אדומית, אנטיפטרוס, שהתגיירה עוד בתקופת החשמונאים. כמו רוב האדומים שנכבשו עם כיבוש המלך יוחנן הורקנוס במאה השנייה לפנה"ס, כך גם משפחת הורדוס בחרה להתגייר ולא להיות מגורשת.
הורדוס קיבל תפקיד חשוב בגיל עשרים וחמש מאת ממלכת רומי, שחיפשה נאמנים בארץ ישראל, והתמנה לנציב הגליל, שם היה עליו לדכא מרידות של יהודים, חוזרות ונשנות, שלא הסכימו עם שלטון העריץ הרומאי. כך מספר לנו יוסף בן-מתיתיהו, בספרו "קדמוניות היהודים", ספר 13, פרק 9.
עם פלישת הפרתים לא"י ולסוריה בשנת 40-38 לפנה"ס, נסע הורדוס לרומא והצטרף לליגיונותיה. הוא לא בחל בדיכוי ובאמצעים אכזריים אחרים נגד יריביו היהודיים, עד שהעיר ירושלים נכבשה בשנת 37 לפנה"ס והוא הפך מלך יהודה, מינוי מטעם הרומאים.
לאחר מינויו וכוחו השלטוני העצום, ניסה למצוא חן בעיני היהודים, והתחתן עם מרים החשמונאית, הוא ידע עד כמה חשוב לעם היהודי לשמר את זכר גיבוריו, ובפרט את מלכות בית חשמונאי. מרים ילדה לו שלושה ילדים. אך עם הזמן הורדוס האדומי לא בטח באיש סביבו, גם לא במשפחתו. מרים הואשמה בבגידה, והוצאה להורג בפקודת הורדוס בעלה, כמו גם אמה אלכסנדרה ושניים מבניו. בכך חשב הורדוס להיפטר מבית-חשמונאי האהוב כל-כך על העם. העם שנא אותו עד מותו בשנת 4 לפנה"ס. הוא נקבר בהרודיון ועם מותו בא קץ למלכותו עקובת הדמים, אך גם המשגשגת מבחינה כלכלית-מסחרית והערים והמבנים אותם בנה המלך הזר והשנוא על העם. הורדוס היה הבנאי הגדול של ארץ ישראל, בימיו ירושלים הייתה אחת הערים היפות במזרח, ובה בית-המקדש המפואר.
התערוכה במוזיאון ישראל היא ייחודית בעולם, היא משקפת את הישגיו של הורדוס, בממצאיה, בשחזורה, וכן בסרטי הווידאו המשקפים את אחד השליטים הגדולים, שבנו את ארץ ישראל בתקופת העולם העתיק.
יותר ממאתיים וחמישים ממצאים ארכיאולוגיים נמצאים בתערוכה, ביניהם קבר של הורדוס, אמבטיה מארמונו בקפריסין, שיחזור קיר מארמונו, ספר של יוסיפוס פלביוס בלטינית משנת 1470 לפנה"ס, מבנים מקפריסין, מיריחו, ייבוא ממלכתי של מזון בכדים, העיר קיסריה על ההיפודרום שלה, מצדה עם הארמון הצפוני, דיוקנאות של קיסרים מרומא, כמו: אוגוסטוס, אנטוניוס, קליאופטרה ואחרים. מכל הממצאים אפשר ללמוד על תולדות האזור בכלל, ועל ארץ ישראל בפרט מבחינה פוליטית, אדריכלית ואסתטית.

"אנטי" בתיאטרון גשר
משתתפי "אנטי" [צילום: דניאל קמינסקי]
מחזה על-פי אנטיגונה מאת ז'אן אנוי; בימוי: יבגני אריה
▪  ▪  ▪

שמו של המחזה "אנטי" - קיצור של אנטיגונה, משתמע לשתי פנים. האחד, שם חיבה כביכול לנערה, ואילו השני אומר על כוחה של נערה מול וכנגד שליט גדול ואכזר כל-יכול, שכביכול בשם החוק עושה מעשה אכזר, בכך שאינו מרשה לאחייניתו לקבור את אחיה, שהוא ציווה לרצוח. הנערה אינה מוותרת לדודה, ומוכנה למות למען רעיון קידוש הבאת המת לקבורה. היא מאורסת לבנו של המלך קריאון ומובטחים לה חיים טובים, אך המעשה שהיא עומדת לעשות יעלה לה בוויתור על חיי אושר ועושר עם אהובה שלו היא מאורסת.
במחזה מועלה סיפור מרידה נגד החוק. חוק אכזר, לא אנושי, המתרחש בעולם העתיק, ביוון, אך בקלות יכול להיות מועבר לתקופתנו. בסך-הכל את החוק יוצרים אנשים וביכולתם גם לשנותו. אנטי הולכת עם רגשותיה האישיים והאנושיים ומשלמת את מחיר חייה. קל להזדהות עם אנטיגונה המודרנית, החיה במציאות עכשווית. היא צעירה מרדנית, דעתנית, עצמאית ועוצמתית, שלא כאחותה היפה, שכל כוחה הוא בחיצוניותה ובשאיפה למצוא בעל עשיר, שיספק לה חיים נהנתניים.
המחזה המודרני שומר על עקרונות הטרגדיה היוונית העתיקה של מחברה - סופוקלס. היא מתחילה באמירה פילוסופית, שכל הסופים של בני האדם הם שווים. כולנו נמות בסופו של דבר. ההבדל הגדול בין אדם לרעהו הוא בתהליך החיים. כידוע, גורל האדם נקבע מראש לכל אחד, ואי-אפשר לברוח ממנו. הגורל בטרגדיה היוונית הוא ישות בפני עצמה שאינה מופיעה במקרה, הוא ידוע וקבוע מראש.
תיאטרון גשר ואריה יבגני מעלים הצגה נוגעת ללב, יפה, כשעיצוב הבמה משמש בה חלק חשוב. יש תחושה של ארמון על חוף הים. גם הלהקה המודרנית המספרת ומציגה, מתכתבת עם המקהלה היוונית העתיקה, שהיה לה חלק חשוב בהבנת הטקסט התיאטרלי. סשה דמידוב, וירטואוז המשחק והקול, מתנועע כליצן פופ בלהקה ומספר את סיפור הטרגדיה בהתחלה וגם בסוף.
שמואל וילוז'ני בתפקיד המלך קריאון יוצר כאן תפקיד רציני וחכם, ולעומתו הנערה רות רסיוק הקטנה בתור אנטיגונה יוצרת יחס של הזדהות ואמפטיה.
המחזה המודרני של אנוי בבימויו של אריה יבגני מעניק לאוהדי התיאטרון חוויה רגשית משמעותית ואסתטית. שווה לראות.

תאריך:  24/02/2013   |   עודכן:  24/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
בראיון מיוחד ל-News1, בפרוס חג הפורים, חושף ההיסטוריון והחוקר גד נחשון את דמותה המיתולוגית של סוליקה חטואל, הנחשבת על-פי מסורת יהודי המאגרב למלכת אסתר האמיתית
מרטין בוקסדורף
האם ניתן "לנקות" ברשת האינטרנט כתבה שלילית, מלאה לכלוכים וחצאי אמיתות הנדבקת לאדם המוזכר בכתבה? ניתן בהחלט. להלן הדרכים לעשות זאת
מרדכי קידר
ה"מגזר" על המחבר והמפריד את חלקיו    לא ניתן להתעלם מתופעות של "אפליה מתקנת": חוקי התכנון והבנייה, המקוימים באופן כמעט מלא במגזר היהודי, אך מקוימים באופן חלקי ביותר במגזר הערבי ובפרט בחלקו הבדווי בנגב, שבו הם הקימו אלפי בתים, ללא היתר בנייה
רועי אורן
כבר עשר שנים שאתר "הבמה", מהאתרים החשובים ביותר בתחום התרבות בישראל, מציג מידע עדכני, כתבות, ביקורות ולוח מופעים המקיפים את כל המתרחש ורוחש בעולם התרבות בארץ
יונה סוקולובסקי
פרק מרומן ארצישראלי    הרב חבשוש נהג ללכת לבית הכנסת לתפילת מנחה ומעריב. לאחרונה עזבוהו כוחותיו    את חנותו סגר    בניו ארגנו עבורו קרן פנסיה שנתנה לו קצבה חודשית והוא עסק בתורה. עורו נראה מצהיב ויבש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il