אחד התחומים הבעייתיים עבור ילדים עם הפרעות ריכוז הוא התמקדות והשקעה בלימודים והכנת השיעורים. אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי שהילדים יוכלו להגיע להישגים גבוהים יותר בבית-הספר, הישגים שתואמים את יכולותיהם השכליות? - מומלץ לעשות הפסקה לילדים אחרי שהם מגיעים מבית-הספר, ולא להלחיץ אותם לגשת לעשיית שיעורי-הבית מייד. הם יכולים לאכול ולנוח ורק אז לעשות שיעורי בית;
- חשוב לייצר אווירה שקטה ורגועה בבית, ללא גירויים נוספים, עבור הילדים: ללא טלוויזיה, רדיו או רעשים אחרים כמו טלפון או מחשב שיוכלו להסיח את דעתם;
- תמריצים חיוביים: ישנם הורים שמנהיגים סנקציות שליליות מול הילד: "אם לא תעשה שיעורים, לא תלך לחבר", אבל סנקציות אלה לא עובדות בדרך-כלל ומנציחות את התקשורת השלילית עם הילדים. במקום הסנקציות, כדאי להנהיג תמריצים חיוביים, למשל "לאחר שתסיים את שיעורי הבית, נלך לחבר / לטיול". המסר צריך להיות שהאחריות על שיעורים היא על הילד, וזו לא טובה שהוא עושה להורה. האשמות בעצלנות גורמות לילד לאמץ דימוי שלילי, גם אם הוא לא עצלן, וכך נוצר מעגל קסמים. חשוב לעודד אותו לעשות דברים ולהצליח בכוחות עצמו, כי גם הדברים הכי פשוטים דורשים ממנו הרבה מאמץ;
- במידה ויש צורך בטיפול תרופתי, חשוב לתזמן אותו כדי שיפעל בשעות שבהן הילד מכין שיעורי-בית. בין אם הילד נעזר בתרופות או לא, חשוב שההורה יהיה קשוב לצורך לכוון את הילד לשיעורי-הבית, אם הילד ממקד את תשומת ליבו בדברים אחרים.
|
- חשוב שיהיה תיאום בין ההורים, ושהם לא יתווכחו מול הילד כיצד להתנהל. ההורים צריכים לגבש עמדות בנוגע לנושאים כמו שיעורי-בית, שעות שינה וכדומה ביניהם, ורק אז להציג אותן לילדים;
- כדי למנוע שעמום, חשוב לתת לילדים משימות קטנות בתוך הבית, החל משטיפת כלים ועד סידור המיטה וניקיון החדר. המשימות צפויות גם להעניק תחושת ערך לילד וגם להעסיק אותו מספיק כדי שהוא לא ישתעמם;
- מומלץ להורים לעבור הדרכה שתעזור להם להתמודד עם הפרעת הקשב של הילדים. ההדרכה צפויה לעזור להם גם להבין את האתגרים וגם להבין את ההפרעה ואת התנהגויות הילד;
- יחסים עם האחים: לעיתים ישנו יותר מילד אחד שסובל מהפרעת קשב וריכוז. גם ביחסים בין האחים ההורים צריכים לדעת לשים את הגבול, אך גם לאפשר לילדים מרחב להסתדר ביניהם;
- חשוב לאפשר לילדים מרחב אישי. ילדים עם ADHD רגישים מאוד למרחב האישי שלהם, וצפיפות גורמת להם לאבד את הריכוז במהירות;
- חשוב להשגיח על הילד, משום שהרבה פעמים ילדים עם הפרעות קשב לבד בבית זה מתכון מועד לפורענות;
- תכנון היום: חשוב לתכנן את היום ולעדכן את הילד מה סדר היום הצפוי. זה מכניס את אלמנט השגרה לתוך חייהם של הילדים ומוריד את הסיכוי לשעמום, שיוביל להשתוללות של הילדים. תכנון היום חשוב במיוחד במהלך חופשות;
- חשוב להרגיל את הילדים לסבלנות. אפשר להתחיל מתרגול של ישיבה בשקט במשך דקה, אז חמש דקות ואז 10 דקות ולהסביר לילד שזה לא נורא לשבת בשקט. כמו-כן, כדאי להסביר להם שאם הם רוצים לשחק עם חברים, חשוב לא להתפרץ, אלא לקבל על עצמם את הכללים;
- בבתי-הספר התחילו להתקיים קבוצות לשיפור מיומנויות חברתיות, שנועדו בין היתר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. בקבוצה הילדים לומדים להתנהל יחד עם ילדים אחרים, עם רצונות שונים משלהם. כמובן שכאשר הילדים קטנים, חשוב שההורים יעקבו אחר המשחקים שלהם עם חבריהם, כדי לוודא שלא נוצרים רגשות שליליים בשל חוסר סבלנות של הילד על-מנת שיוכלו לתווך בין הילדים ולהוביל אותם לחוויות של שיתוף והצלחה.
|
ילדים היפראקטיביים נוטים לקחת יותר סיכונים ופחות לשים לב להוראות בטיחות. חשוב לשמור שהם לא ייפגעו, בכביש או בבית: - אסור להתייחס בקלילות לפעלולים של הילד, אלא להסביר לו שזה מסוכן. הורים לא צריכים להיות משועשעים מטיפוס על מדפים גבוהים או מפעולות דומות, אלא לקחת את זה ברצינות ולשמש דוגמה להתנהגות זהירה;
- חשוב שהבית יהיה בטיחותי, ושדברים מסוכנים לא יהיו בהישג ידו של הילד;
- חשוב לא להשאיר את הילד לבד ללא השגחה בבית, גם אם הוא מתעורר בשעה שש בבוקר. כאשר הוא ללא השגחה, הוא עלול לסכן את עצמו ואת הסביבה.
|
|
|
הכינוס הבינלאומי בנושא ADHD ייערך במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב בין התאריכים 1.3-27.2 בשיתוף הארגון האירופאי (ENNA (European Network Adult ADHD והארגון האמריקני APSARD (American Professional Society of ADHD and Related Disorders).
|
|
|
הכותבת היא רופאה פסיכיאטרית מומחית וסגנית מנהלת במחלקת יום ילדים במרכז לבריאות הנפש גהה מקבוצת הכללית
|
|
|
תאריך:
|
25/02/2013
|
|
|
עודכן:
|
25/02/2013
|
|
ד"ר איתן קריינר
היום זה כבר לא נדיר למצוא כלב בן 18 או חתול בן 24 התחומים אשר פותחו בשנים האחרונות ושינו את עולם הווטרינריה הם בעיקר בתחום האונקולוגי, הקרדיולוגי, במחלות זיהומיות ורפואת החירום
|
|
|
|
|
|
עליס בליטנטל
התמוטטותה הכלכלית של גרמניה בשנות השלושים, שנבעה מתבוסתה במלחמת העולם ה-1 והסכם וורסאי - היא שהביאה לחימושה בסתר, בניגוד להסכם השלום, ולפתיחתה של מלחמת העולם השניה. אבל מעבר למאבק בין הדיקטטור הנאלח לשאר העולם, מה היה גורל האיש הקטן, שדומה במשהו לאיש הקטן כיום, כאן ובעולם?
|
|
|
|
|
|
לאה טרן
המשוררת הצעירה נעם פרתום מתכתבת עם אלתרמן, הומרוס ו-וולך יותר מ-250 ממצאים ארכיאולוגיים בתערוכה "הורדוס - מסעו האחרון של מלך יהודה" במוזיאון ישראל "אנטי", המחזה המודרני של אנוי, בבימוי אריה יבגני, מעניק לאוהדי התיאטרון חוויה רגשית משמעותית
|
|
|
|
|
|
ראובן לייב
בראיון מיוחד ל-News1, בפרוס חג הפורים, חושף ההיסטוריון והחוקר גד נחשון את דמותה המיתולוגית של סוליקה חטואל, הנחשבת על-פי מסורת יהודי המאגרב למלכת אסתר האמיתית
|
|
|
|
|
|
מרטין בוקסדורף
האם ניתן "לנקות" ברשת האינטרנט כתבה שלילית, מלאה לכלוכים וחצאי אמיתות הנדבקת לאדם המוזכר בכתבה? ניתן בהחלט. להלן הדרכים לעשות זאת
|
|
|