X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם תהפוך הלשון הקלה והפשוטה ביותר עלי אדמות לשפה בינלאומית רשמית ומוכרת? ממשיכי-דרכו של יוצרה הגדול, ד"ר אליעזר זמנהוף, מאמינים שהחלום הזה יקרום עור וגידים כבר בעתיד הקרוב
▪  ▪  ▪
אליעזר זמנהוף, ממציא האספרנטו
אספרנטו שפה קלה
בדקדוק של שפת האספרנטו יש רק 16 כללים, ללא יוצאים מן הכלל, וניתן לשנן אותם תוך מספר שעות בלבד. האלף-בית הוא בלטינית. כל אות מתאימה להגה מיוחד בדיבור, ואילו אוצר המילים מורכב ממילים בינלאומיות מהשפות האירופיות

היה זה חלומו הגדול של רופא העיניים, ד"ר אליעזר זמנהוף, להפוך את לשון האספרנטו שיצר, לפני 135 שנה בדיוק, לשפה בינלאומית. שנים רבות לאחר מותו מנסה עכשיו קבוצת משוגעים לדבר בישראל להגשים את החלום של יוצרו משכבר הימים.
ד"ר זמנהוף היה, מן הסתם, מתהפך בקברו אילו ידע שדרושות היו שנים רבות כל כך כדי לנסות ולהגשים את צוואתו הרוחנית. זו קבעה במפורש ש"על כל אדם לדבר, אומנם, עם בני-עמו בשפתו הלאומית, אבל עם בני עמים אחרים - מן הדין שיעשה זאת בשפה בינלאומית".
האספרנטו נחשבת לשפה נייטרלית פשוטה וקלה מאין כמוה כדי שתתקבל בין בריותיו של עולם מפוצל. ללימודה יש צורך רק בשמינית מהזמן הדרוש לרכישת השפה הזרה הקלה ביותר. אחרי ככלות הכל יש בדקדוק של שפת האספרנטו רק 16 כללים, ללא יוצאים מן הכלל, וניתן לשנן אותם תוך מספר שעות בלבד. האלף-בית הוא בלטינית. כל אות מתאימה להגה מיוחד בדיבור, ואילו אוצר המילים מורכב ממילים בינלאומיות מהשפות האירופיות.
שפה מקרבת
מסתבר שבקורס בן 16 שיעורים בלבד ניתן להגיע לרמה המאפשרת להבין את המדובר וגם לקרוא ספרים ועיתונים בסיוע מילון. אם בכל זאת לא רכשה לה, עדיין, האספרנטו את מעמדה כשפה בינלאומית רשמית ומוכרת על-ידי כל האומות, הרי זה, בעיקר, משום האגו העצמי של קנאותן לשפתן. ואף-על-פי-כן קבע עוד בשנת 1954 ארגון אונסק"ו, מפורשות, כי "אין כמו האספרנטו כדי לקרב בין העמים" וכי "מטרותיה זהות בהחלט לאידיאלים של אונסק"ו".
במשך הזמן הסתבר גם כי שפת האספרנטו עשירה די-צרכה כדי לבטא את כל מחשבות האדם. כיום, למשל, מצויים בעולם כ-30 אלף ספרים בשפה זו, ובכלל זה ספרי מדע וטכניקה, תרגומים של יצירות-דנטה, שקספיר, גתה, מצקביץ', פושקין, ואפילו של הסופר הישראלי ראובן קריץ. נוסף לכך מופיעים בשפה זו למעלה ממאה כתבי-עת.
ב-38 מדינות ברחבי העולם קיימות אגודות של דוברי אספרנטו. במיוחד בולטת פעילות האספרנטיסטים בארצות הגוש המזרחי. בליטא, לטביה ואסטוניה אפילו הונהגה השפה בתקופה האחרונה כלימוד-חובה בבתי הספר. פעילות דומה יש גם בסקנדינביה, בברזיל ובהוואי. בספרד, לעומת זאת, יש קתדרה מיוחדת ללימוד השפה באוניברסיטה של מדריד.
כוהני השפה
"ברית אספרנטו העולמית" - מוסד הגג של האספרנטיסטים, שמרכזו ברוטרדם שבהולנד - מסייעת לחבריה ולכל הפונים אליה באמצעות 4,300 נציגים בעולם כולו. בכל שנה מתקיימים קונגרסים וועידות בינלאומיות, שבהם משתתפים אלפים ממעריצי השפה. בברית העולמית רשומים 30 אלף אספרנטיסטים, ביניהם כ-600 ישראלים.
בישראל יצא לפניהם שמם של פרופסור איתמר אבן-זוהר ושל ד"ר הנריק משלר ככוהני האספרנטו המקומיים. השניים שולטים בשפות רבות, אבל האספרנטו קוסמת להם יותר מכולן. בסך-הכל מגלים האספרנטיסטים הישראלים אופטימיות רבה לשפתם. הם מנחמים את עצמם בכך שגם לשיטה המטרית נדרשו 200 שנה עד שזו הונהגה במרבית המדינות, ואילו לא פחות מ-600 שנה חלפו עד שהוכרו המספרים הערביים באורח רשמי בעולם.
לא נותר לאספרנטיסטים שלנו אלא לצפות בכיליון-עיניים ליום שבו תכבוש שפה זו את מעמדה בצד השפה העברית. הם טוענים בלהט כי עלינו, כיהודים, להעריך יצירה גאונית זו של ד"ר זמנהוף יותר מאשר עמים אחרים. אחרי ככלות הכל זוהי אחת היצירות הגאוניות של המוח היהודי, וניצחון השפה הזו, יהיה, מבחינתם, ניצחוננו הלאומי והבינלאומי כאחד.

תאריך:  01/03/2013   |   עודכן:  01/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אספרנסה לאספרנטו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שפת האספרנטו
ברוך שוחט  |  2/03/13 22:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
חוסר הרמוניה במפלגת "הבית היהודי"    התקוות וההבטחות שפיזר היו"ר בנט יהיו קשות למימוש במציאות של המדינה    אנו עדיין ברצועת זמן בה מקבלים מידע שגוי או שקרי    תחזית אסטרולוגית לשבוע: 8.3.13-1.3.13
הרצל חקק
על שירתו של עשהאל פוחצ'בסקי: 'גחלת', מאת עשהאל פוחצ'בסקי, הוצאת עיתון 77, בעריכת אורה עשהאל ועצמון יניב, 170 עמודים, 2012
ראובן לייב
מסעדת "מרתה" התל אביבית ידעה בעברה עליות וירידות    עכשיו היא מצויה בפסגה בזכותו של שף עתיר-תהילה, שמוציא תחת ידיו תבשילים לדוגמה
יפתח שפיר
מערכת חץ 3 מיועדת להתמודד בעיקר עם איום הטילים האירנים. אלו כוללים את השהאב 3 הוותיק והע'אדר-1, שהוא גרסתו המשופרת של השהאב-3
רפי מן
עיתון הכנסייה המורמונית בסולט-לייק סיטי מנסה להוכיח שנמצא המודל הכלכלי לעיתונות החדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il