X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
זגוגיות מנופצות של זחיחות
מה תשתוחחי, נפשי?
נפש הרוכנת אל רעותה מנוגדת למבנה הבסיסי של החומר ביקום
בום תת-קולי
האסטרואיד הקולנועי 'צייד בודד הוא הלב' חלף בשמֵי הסלון שלי, והותיר אחריו רסיסים של אושר ותוגה. מין פילם-נואר פסיכולוגי

לא הופתעתי כאשר גיליתי שהגימטרייה של 'אלוהים' ושל 'חמלה' זהה, אלא נפעמתי. הפתעה מתפרצת, בעוד שהיפעמות היא רכה יותר משום שאנו חשים כאילו פגשנו כבר בדבר שמרשים אותנו. כי 'היפעמות' היא בעיניי מלשון 'פעם', אי-אז. כלומר: אנו חשים שבעבר נתקלנו כבר בתופעה. היפעמות היא אפוא מין תחושת דה-ז'וו לנוכח יופיו של דבר-מה. הנפעם חש כאילו הושב לו רסיס מגן-העדן האבוד, ולכן, לצד האושר, צובטים בו גם תוגת געגוע, וצער על הנדודים בישימון-התכלס שהנפש התכתתה בהם עד לאיחוד עם הרסיס.
רסיסים כאלה של אושר ותוגה ניתזו מהאסטרואיד הקולנועי 'צייד בודד הוא הלב' שחלף בשמֵי הסלון שלי. הוא הותיר אחריו גם זגוגיות מנופצות של זחיחות, שבטיפשותה חשבה שראתה כבר את רוב הסרטים הטובים או שמעה עליהם לפחות. והנה בא סרט זה מ-1968, מין פילם-נואר פסיכולוגי, והוכיח שלקולנוע יש עוד כמה קלפים (גם אם ערוץ MGM שומר אותם צמוד מדי לחזה).
'צייד בודד הוא הלב', המתרחש באמריקה סטוּרת השפל של שנות ה-30, מבוסס על ספר שהוא רב-מכר, אבל אפשר להגדירו גם כ'רב-כֶּמֶר' כי היכמרות היא דמות ראשית בו לצד הבדידות. גיבור הסרט, מר סינגר, הוא אילם-חירש שחברו האילם-חירש הוא כל עולמו. מלימודי הפסיכולוגיה זכור לי המונח 'זולתעצמי' של קוהוט: זולת שתכונותיו חשובות כל כך לתחושת הערך, השלמוּת והלכידות של ה'עצמי', כמו גם למוטיבציה של ה'עצמי' לממש את שאיפותיו והאידיאלים שלו - עד כי הוא נתפס כחלק ממנו. כשאנו נותרים בלעדי זולת זה, אין מי שיחזיק איתנו את מוטות החופה של ההוויה הפנימית, והיא קורסת עלינו.
מר סינגר מגיע לעיירה קטנה בדרום כדי לפדות את חברו מהמוסד שבו אושפז בכפייה, אך הפדות אינה עולה יפה. בבדידותו, הוא מטה אוזן (באמצעות קריאת שפתיים) לכמה דמויות בעיירה, בודדות כמוהו. בודד הוא הרופא השחור שמקדיש את חייו לעניים, משום שאידיאליזם מרחיק אותך לא רק מהעדר מדובלל-הערכים אלא גם מקרוביך. בודדה היא הנערה מיק שרגישה ליופייה של המוזיקה הקלאסית ולזיוף אנושי, שהרי רגישות ליופי ולאמת היא מתכון מצוין לבדידות. בודד הוא גם נווד שרגיש לעוולות חברתיות, משום שטוּב-לב המשוטט בציוויליזציה אכזרית נגעל להציב בה אחיזה. לכל הדמויות הללו משמש מר סינגר כמלאך קשוב המכיל את כאבן, אך כאשר הוא עצמו זקוק לכך, אין איש שיַלְגִימו מגביע האמפתיה.
זהו סרט פסימי המציג טרגדיה כפולה: ככל שאדם רגיש וערכי יותר הוא בודד יותר, וגם מוּעד יותר לסבול מאנוכיות סביבתו. ואולי הבדידות בעולמנו היא פועל יוצא של מבנה החומר. הרי האלקטרונים סובבים במרחק רב מגרעין האטום, ויוצא מזה שרוב העולם מרוחק מרוב העולם.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/03/2013   |   עודכן:  10/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה תשתוחחי, נפשי?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה ללרעיון עם גפני
אהרן לבנה  |  13/03/13 08:57
2
Mgm
ירון ליכשטיין  |  17/03/13 07:23
3
כוהנת, את נהדרת
חגית ריטרמן  |  1/04/13 19:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
לקרוא לתקופה בה התורה פורחת 'שעת השמד' זה סילוף של היהדות. כאשר היד שמאכילה אותך מבקשת שתתן כתף למאמץ הלאומי ונענית בנשיכה זו כפיות טובה
יואב יצחק
הדרישה הוצגה לזילכה כבר ב-2011 על-ידי איש העסקים פרדי רובינסון, שדורש את חלקו מתוך 10 מיליון דולר שנמשכו תוך שנתיים    פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד ליאת בן-ארי עומדת ליתן החלטה בקרוב האם להורות על חקירה פלילית נגד זילכה ושותפיו לעבירות
יואב יצחק
רשות המיסים פתחה כבר לפני כשנה בבדיקת עבירות שבוצעו על-פי החשד על-ידי יעקב נאמן בעת שהיה שותף במשרד הרצוג פוקס נאמן ושות'    אלא שהמעבר מבדיקה לחקירה ממצה ומקיפה מעוכב עד סיום כהונתו כשר המשפטים
רן דגוני
מלחמה על לבו של הציבור האמריקני: מה משמעות המונח ג'יהאד - התמודדות אישית או מלחמת קודש בכופרים    כרזת רחוב בשיקאגו: "הג'יהאד שלי - להישאר בכושר למרות לוח הזמנים העמוס שלי"
לאה טרן
על סרטו הראשון של השחקן והבמאי דסטין הופמן; על קולנוע עכשווי בפסטיבל אפוס; ועל אמנותו של פנחס כהן-גן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il