X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מימין לשמאל: רוזי ריצ'מן, גיא דורון, עוזי ביטון, יושב: אסי שמעוני, ערן קראוס ורמי בן גור (הנביא) [צילום: יח"צ]
ביקורת: "אדיפוס" - מעדן תיאטרלי נדיר
"כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" נאמר, ואכן, מירושלים, היא ציון, מגיחה קבוצת תיאטרון כה מכובדת ומעולה, שמאירה את עינינו, התל אביבים באור נגוהות. הצגת "אדיפוס" מאת סופוקלס, היא הפרק הראשון בסאגה המלכותית האפית של שלשלת הטרגדיות שהחלה עם אדיפוס, המשיכה עם אנטיגונה וכן הלאה. הפקת תיאטרון פסיק היא מעולה שבמעולים
אסי שמעוני (אדיפוס) [צילום: יח"צ]

האגדה מספרת, שהאורקל בדלפי ניבא למלך לאיוס, שהבן שיוולד לו וליוקסטה רעיתו ירצח אותו, ינשא לאמו וישכב עימה. מחשש שהנבואה תתממש, (עשה כמעשה כרונוס,אביו של צאוס, שהיה בולע את תינוקיו) - ציווה לאיוס על שליחו להמית את בנו התינוק בן 3 הימים. אך השליח לא עשה זאת, ומסר את התינוק למלך בעיר אחרת, שם גדל אדיפוס כנסיך. בהמשך, במסעו לכיוון תבי, נתקל אדיפוס בכרכרה עם אנשים שהתגרו בו ואיימו על חייו, ובתגובה - הרג את כולם,מבלי לדעת מיהם ושביניהם היה לאיוס. כשהגיע לתבי, התחתן עם האלמנה, יוקסטה, הלא היא אמו, וזכה במלוכה. כשמגפה פרצה בעיר ואיימה לחסל את אוכלוסיתה, קרא אדיפוס לנביא מדלפי, וביקש את עצתו. הלה גילה לו לאחר ויכוח עמוק, שהוא הרוצח ועליו להסתלק מהעיר כדי למחות את הפשע שנעשה בה.
כבר לפני 2500 שנה הגיעה יוון לשיאים של פריחה תרבותית כמוה לא הייתה בחלד למשך עוד אלפיים שנה - בתיאטרון, בשירה ובאמנות. פסלים כמו של גדול הפסלים של יוון, לא היו מאז ועד היום; כך גם שירה כמו של הומרוס, פילוסופים כמו אריסטו וסוקרטס, מדענים כמו ארכימדס - שהיו שיא התרבות העולמית. וכעת, על בימות התיאטרון בישראל, פורחות הצגות המבוססות על מבחר הטרגדיות של אוריפידס, אייסכלוס וסופוקלס. לראיה - "אנטי(גונה)” המצוינת בת' גשר. כך גם הצגת אדיפוס בתיאטרון פסיק, מעניקה חוויה שהצלחתה מעוגנת בבימויו הנפלא של שמואל הדג'ס, ממיסדי תיאטרון פסיק ב-1997, וכן על משחק מדהים של אסי שמעוני כמלך המיוסר, שעיוור את עיניו ונטש את כסאו ועירו כעונש עצמי; על משחקם של תמר שגיא כיוקסטה, עוזי ביטון כקריאון (שאת דמותו פוגשים שוב ב"אנטיגונה" כמלך של תבי), את רמי בן-גור המרגש בדמות הנביא הזקן, את רוזי ריצ'מן שמלבד תפקידה כמקהלה, המספרת ומבהירה את הרקע לאירועים, היא גם נוטלת חלק בהבעת דעתה על הנושאים הכה כבדים הנתונים בשאלה; על גיא דורון המרשים כרועה, וכן ערן קראוס כרועה השני. כל השחקנים ראוים לציון 10.
עיצוב התלבושות של רקפת לוי הינו מעשה אמנות יצירתי, שכמותו לא פוגשים על הבימות בדרך כלל. ממש מלאכת מחשבת. היא גם יצרה חללים שונים על הבימה תוך הזזת האלמנטים העיצוביים של המוטות עם מסכות האלים-החיות היפהפיות שיצרה יערה כוכבי. וכך, ע"י הזזתם בלבד, משתנה החלל ומיקומו, וכן האוירה. המוזיקה הכה מקורית של יאיר סרי שמהווה קול נוסף במחזה, האיפור האכספרסיבי שכה מרשים של אריאלה מסיקה, נוסכים בדמויות את האופי והגיל הנדרשים, ומדגישים את האישיות והאופי של כל דמות; הכוריאוגרפיה של אביב איבגי מעשירה את המתרחש גם היא, וכל אלה הם כתצריף מלוכד ומושלם של המחשת יצירתו המיתולוגית והקלאסית של סופוקלס.
חובה לציין לשבח את הדיקציה הכה ברורה של כל השחקנים - שבולטת על-רקע הנהוג כיום לבלוע את המילים עד כי הקהל מחמיץ את הטקסט לעיתים. מה שקורה על הבימות אך גם ברדיו ובטלוויזיה. על כך הם ראויים לשבח והלל.
הצגת אדיפוס היא מעדן תיאטרלי נדיר, משובח וראוי לכל המחמאות.
תיאטרון פסיק הירושלמי מגיח לעיתים לתל אביב, והפעם, הסתייע הדבר בזכות עזרתה של ציפי פינס, שהעניקה להם את האולם של "בית לסין" בדיזנגוף, ועל כך תבוא על הברכה. מה שמזכיר את הימים שתיאטרון חיפה היה מגיע לת"א ומציג ב"קאמרי", שלחלופין היה מופיע בחיפה, ובדומה לכך נהגו כל התיאטרונים הרפרטואריים להתחלף ביניהם, וכך כולם ובכל הארץ זכו להינות מהצגות המובחרות ביותר. איפה הימים הללו?

תאריך:  14/03/2013   |   עודכן:  14/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי פינס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: "אדיפוס" - מעדן תיאטרלי נדיר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מסעדת "נלו" התל אביבית הוותיקה ממשיכה לשמור על כבודה הקולינרי משכבר הימים ומציעה לסועדיה מבחר מטעמים מארצו של צ'אושסקו
עו"ד סיגל סודאי
מה הן שעות העבודה בערב החג? מה הן שעות העבודה בחול המועד? האם המעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה שנתית? האם קיימת חובה להעניק לעובדים שי לחג?
ד"ר אילן רבינוביץ'
אבי בלשניקוב: "80% מעובדי ערוץ 10 מקבלים שכר ממוצע של כ-10,000 שקל בחודש"    על השותפה מיכל גרייבסקי: "אנחנו חולי נפש שלא מפסיקים לעבוד"
שרית פרידמן-ברזניאק
רצה הגורל, וביום בו יצא הספר לאור, נפצע הסופר קשה בתאונת אופניים, והגיע כמעט ללא הכרה לחדר המיון בבית החולים איכילוב, לאותו חדר מיון אליו הגיע גיבור הספר
ראובן לייב
מומחה הגלאוקומה, פרופסור שלמה מלמד, מבית החולים שיבא, נמנה עם קומץ מומחי העיניים בארץ הנלחמים, בהצלחה מרובה, בלחץ התוך-עיני, הנחשב לגנב הסמוי של הראייה. הוא עושה זאת באמצעות מכשיר הלייזר החדשני אל.אס.טי. - המלה האחרונה של הטיפול במחלה, שהיום (13 במארס) הוא יומה הבינלאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il