X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר ג'לאל אשקר מנהל   |  מרכז רפואי הלל-יפה
מזג-אוויר האביך שפקד אותנו בשבועות החולפים מספר פעמים אינו זר לעונה הזו וסביר כי ניתקל בו שוב כיצד להקל על הנשימה ומה עושים כשזה לא מצליח?
▪  ▪  ▪
מה עושים עם זה? [צילום: AP]

חולות מאפריקה ורוח שמעיפה אותם ישירות לתוך הגרון, העיניים והאף. רוב האנשים מחכים שהאובך שפקד את ארצנו כבר מספר פעמים, יחלוף במהירות ויפנה מקום למזג-אוויר אביבי בהתאם לעונה. אבל, דווקא לילדים, נשים בהריון, קשישים וחולים במחלות כרוניות של הנשימה, האובך יכול להיות יותר מתופעה חולפת ובלתי נעימה, אלא תופעה שממש מזיקה לבריאות.
אובך היא תופעה של הימצאות גרגירי חול ואבק באוויר. עניין, שבאופן טבעי מקשה במיוחד על ראייה ונשימה סדירה. גם אנשים שלא סובלים בדרך-כלל מבעיות נשימה, עלולים למצוא עצמם מתקשים, ולכן במזג-אוויר כזה, צריך לדעת להקשיב לגוף קצת יותר מהרגיל.

למה זה קורה?

דרכי האוויר שלנו מורכבים משריר המבצע בשגרה פעולה שאין לנו שליטה עליה. כאשר שריר זה מגורה מחלקיקי אבק או מפיח, נגרם כיווץ ועל-ידי כך היצרות של דרכי האוויר הקטנים.
פעולה זו יוצרת גם שיעול וקוצר נשימה גובר. חלקיקי האבק שחודרים, ראשית, למערכת הנשימה, עלולים לגרום לנזקים שונים, כגון: קשיי נשימה, הפרשות מרובות והצטברות של ליחה ועד כדי קוצר נשימה משמעותי.

מי נפגע ולמה?

הנפגעים העיקריים במזג-אוויר שכזה הם לרוב חולים במחלות כרוניות נשימתיות (אסתמה), תינוקות וקשישים. אבל, מן הראוי לציין, שגם נשים בהריון עלולות להיות פגיעות, ובאופן עקרוני, גם אנשים בריאים בדרך-כלל, רצוי כי יימנעו מפעילות ספורטיבית מחוץ לבית בימים אלו.
התופעות האופייניות בימים אלו הן:
  • שיעול טורדני;
  • היצרות של הסימפונות וציפצופים מעל הריאות;
  • התקף אסתמה (קל או קשה).
התופעות נקליניות האלו עלולות לגרום בהמשך לזיהום מקומי ולתהליך דלקתי וכמובן, מצב של קוצר נשימה מעמיס על הלב, גורם לפעילות מאומצת שלו ומהווה סיכון גם לסובלים ממחלות לב שונות. תופעות נוספות הן: עייפות, כאבי-ראש ותחושה כללית רעה. פגיעה אפשרית יכולה להיות גם בעיניים, כמו גם הופעתן של תגובות אלרגיות לחול ואבק.

המלצות לטיפול ומניעה

הדבר הנכון ביותר למרבית האנשים, במיוחד לאלו הנמצאים בקבוצות הסיכון, הוא להישאר בבית, לסגור חלונות, ניתן להדליק מזגן בטמפרטורה סבירה, לא לעסוק בפעילות מאומצת ובפעילות ספורטיבית.
במידה שנוצרים קשיי נשימה או מופיעות חלק מתופעות שתוארו לעיל, רצוי לגשת לקבל טיפול תומך או טיפול רפואי - תלוי בחומרת המצב.
הטיפול המקובל הוא שימוש באינהלציות שמרחיבות את דרכי הנשימה (הסימפונות) ומסייעות להחזיר את הנשימה לסדרה.
ישנם מטופלים שיזדקקו לטיפול בסטרואידים דרך אינהלציה או פומית (דרך הפה). זאת בהתאם להנחיית הרופא המטפל בלבד. במידה שנראה כי אין שיפור לאחר הטיפול הראשוני, יש לפנות לרופא המשפחה או למוקד לרפואת חירום בקהילה לקבלת טיפול שחלקו גם תוך ורידי.
במקרים חריפים יותר, יש לפנות לקבלת טיפול בחדר המיון של בית-החולים הקרוב לשם מתן טיפול תרופתי חריף יותר, וכן ייתכן צורך באשפוז והשגחה.

הכותב הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל-יפה
תאריך:  10/04/2013   |   עודכן:  10/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סימונה אפלבאום
התאימי את כל המראה למי שאת באמת    התאימי את גווני וסגנון האיפור לשמלתך ולתסרוקת שבחרת    אומנם בארץ מאוד אוהבים מבריק, אבל לא להגזים    הקפידי לעבוד עם אנשי מקצוע עימם את מרגישה בנוח ובהם את בוטחת
יובל טוניס
כדאי לבדוק את כמות ה-BTU לעומת משטח הצלייה    יש לבדוק שהמבערים עשויים מנירוסטה    גריל איכותי יצוייד במערכת נשלפת לניקוז שומני הגריל
סיגל פרישמן
כדאי להכין סלטים שונים על-מנת להשביע את רעבוננו    חומוס, טחינה וסלטי מיונז למיניהם - כוללים בתוכם שומן וקלוריות רבות    מומלץ ללוות את הארוחה בשתיית מים או משקאות דיאטטיים
עידן יוסף
שי מלכה, מנהל בכיר במשרד התחבורה, מואשם כי ניסה להניא עובדות מלספר את האמת על מעללי סמנכ"ל המשרד. הנציבות טוענת כי "על הדרך" הספיק להעסיק תחתיו קרוב משפחה עם עבר פלילי, לפעול בניגוד עניינים ולבצע עבירות משמעת נוספות
ניסן יואלי
בימים אלה מוצגת במוזיאון ישראל תערוכה העוסקת במפעל הבנייה האדיר של המלך הורדוס. ראיתי את עבודת השחזור הראויה לציון של הארכיאולוגים בכל הנוגע למבנים, אך אישיותו הרצחנית של הורדוס והביקורת של חז"ל כלפיו הועלמו כליל מהתערוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il