X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בפרוס יום העצמאות חושף ההיסטוריון גד נחשון ל-News1 את מחקרו על "היהודים האדומים" של מחבר "התקווה", נפתלי הרץ אימבר, שבהם הוא ראה את התפוצה היהודית המוצלחת ביותר
▪  ▪  ▪
העולים התימנים. "אנשי עמל, צנועים וישרים" [צילום: דוד אלדן/לע"מ]
נפתלי הרץ אימבר. העולים מתימן נחשבו בעיניו לשלמות האידיאלית

השבט הלוחם
בשירים שפירסם, מתאר אימבר את ייחודם של היהודים יוצאי תימן בהשוואה ליוצאי גלויות אחרות, כשהוא מכנה אותם, בהערצה, "שבט של לוחמים עצמאיים", שהצליחו להטיל את חיתתם על אויביהם הערביים, כפי שתיאר זאת באחד משיריו: "בעורקים עוד יזל דם גיבורים, דם אבותינו"

נפתלי הרץ אימבר ידוע אומנם ברבים כמחברו של ההמנון הלאומי "התקווה", אך ידוע פחות כמי שחשף במאמריו ובשיריו את תרומתם הגדולה והייחודית של עולי תימן לארץ, שאליה עלו, לראשונה, עוד בשלהי המאה ה-19.
בראיון מיוחד ל-News1, בפרוס יום העצמאות, מגולל ההיסטוריון גד נחשון את סיפורם המופלא של עולים אלה, שייחד אותם מיתר יהודי התפוצות, כפי שהצטיירו בעיניו של אימבר, בעת שחרש את הארץ בשלהי המאה ה-19, בין השנים 1886-1882.
במאמרים ובשירים שפירסם בכתבי-עת עבריים, ערב המאה ה-20, מעלה אימבר על נס את חריצותם ומרצם של 2,800 עולי תימן הראשונים שהגיעו לארץ לאחר שנים של השפלה ורדיפות בארץ-מוצאם. הוא רואה בהם את התפוצה היהודית הציונית ביותר, שחצתה את הסמבטיון, על-מנת להשיב את ילדי ישראל אל הארץ המובטחת. בעיניו הם גם סמל ומופת לשורשיות עמוקה, לגבורה עילאית, למסירות ללא קץ לעבודה ולהסתפקות במועט הראויה לציון. בהשוואה ליוצאי גלויות אחרות, רואה אימבר בעולים מתימן את השלמות האידיאלית.
"תימנים לתפארת"
נחשון מספר על אימבר, שחרש את הארץ לאורכה ולרוחבה ושפגש בתוך כך את המשפחות התימניות הראשונות שעלו לארץ, היא פלשתין של אותם הימים. בשירו הסקפטי, "תימנים לתפארת", הוא תיאר את מצבם העגום, ותהה: "שלמה באתם אחי הנאמנים? באתם לשנות-עוני נוספות; כמוני תסבלו צרות ותלאות; כמוני תוכלו לבנות בדמעות".
בשירים אחרים שפירסם, מתאר אימבר את ייחודם של היהודים יוצאי תימן בהשוואה ליוצאי גלויות אחרות, כשהוא מכנה אותם, בהערצה, "שבט של לוחמים עצמאיים", שהצליחו להטיל את חיתתם על אויביהם הערביים, כפי שתיאר זאת באחד משיריו: "בעורקים עוד יזל דם גיבורים, דם אבותינו" ובשיר אחר: "גיבורים חזקים ופניהם להבים, נושאי הצינה, כידונים ורמחים".
בשנת 1908 פירסם אימבר את מאמרו "היהודים האדומים", שהתמקד כולו ביהודי תימן. המאמר פורסם דווקא בעיתון אידישאי שנשא את השם "מאנאט בלאט". כותרת המאמר, אליבא דאימבר, אמורה הייתה לתת ביטוי לשיער בעל הגוון האדמוני שאפיין את יוצאי גלות זו, בעוד המאמר עצמו חולק שבחים לעדה הנבחרת סעיניו, שהיה לה לוח-שנה משלה ושהצליחה לחולל מהפכה תרבותית של ממש, בהיותה עצמאית וחופשית, ללא שום זיקה לויקטומולוגיה היהודית של יוצאי הגלויות האחרות.
חידוש ראוי
התמקדותו של אימבר ביהודי תימן הינה, לדברי גד נחשון, בבחינת חידוש ראוי לציון. הוא כינה אותם "היהודים היפנים", כאסוציאציה לחריצותם הרבה של תושבי ארץ השמש העולה, כמו גם "יהודים חכמים", על שום תבונתם היוצאת מן הכלל.
בהתייחסו להיסטוריה שלהם מזכיר אימבר את הגירתם של יהודי תימן לחצי האי ערב לאחר מותו של שלמה המלך ומציין לשבח את עקשנותם לשרידות יהודית כתכונת-אופי ראויה לציון, המבדילה אותם לטובה לעומת היהודים האשכנזים והספרדים גם יחד, כפי שהוא עצמו התבטא בשבחם: "הם אנשי עמל, צנועים וישרים, כשהיושר שלהם מושך אותי הרבה יותר מאשר ההמולה של מיליוני היהודים האחרים".
בהקשר לכך מטעים נחשון שאליבא דאימבר לא ניחנו יהודי תימן במוח ספקולטיבי כמו זה של היהודים האשכנזים. הוא חולק שבחים ל"יהודים אלה, הבולטים לעומת אחיהם משבט יהודה או אפרים בחריצותם הרבה ובהצטיינותם במלאכות כמו צורפות ואריגה, חקלאות ובניין". אבל מעל לכל הוא משבח את שמירתם העיקשת על הדת ועל המסורת, תוך אמונה בביאת המשיח, ויחד עם זה גם את השקפת-עולמם הליברלית.

תאריך:  12/04/2013   |   עודכן:  12/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עולי תימן כמופת ציוני
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
רק עכשיו
גויס3  |  12/04/13 13:00
2
ליהדות התימנית חלק עצום בבנית
לוחם חופש  |  13/04/13 11:13
3
לכבוד 400 אלף יוצאי תימן בארץ
שיר שכתבתי  |  13/04/13 13:29
 
- הבל אמת
פוריה  |  14/04/13 14:53
4
הפעם קצת יותר מסודר
שיר שכתבתי  |  13/04/13 13:35
5
רומנטיקן נמס מול הקסם התימני
פועה  |  13/04/13 20:53
6
כיש כנוסף ולציין
עוד סתם אזרח  |  14/04/13 15:03
7
אדון נכבד שלום רב#####:
עוד סתם אזרח  |  14/04/13 19:18
8
יהדות תימן
zohar74  |  17/06/13 14:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
אפשר היה לייחס לעיתונאי אמנון דנקנר בחייו את האימרה הבדוקה "אמור לי מי הם חבריך ואומר לך מי אתה"    על קשריו ההדוקים הבעייתיים עם אישי צמרת מושחתים ועל רדיפתו אחר אוכפי החוק שביקשו למצות עמם את הדין
שוש מיימון
'הרמוני' מדבר על הצורך להביא הרמוניה לכוכב שלנו. וכשנשים מתאחדות ביחד ומתקשרות דרך הלב, בהרמוניה- זה יכול להיות זרז להרמוניה על כדור הארץ. במיפגש בבית ג'אלה, נשים פלשתיניות וישראליות הראו שהן מאוד פתוחות לפתוח את הלב ולתקשר דרך תדר של הרמוניה
יורם עברון
התפקיד המרכזי שממלאות סין וארצות הברית במשבר, והשימוש שנעשה בו - במובלע או במפורש - באמצעים גרעיניים ובטילים בליסטיים הוא שמקנה למשבר משמעויות גלובלית ודורש את תשומת ליבן של מדינות מחוץ לאזור
ראובן לייב
"טאבולה", המסעדה הוותיקה בהרצליה פיתוח, בולטת ככזו שממשיכה לדרוך במקום, ללא כל מעוף. היא מתיימרת להיות מסעדה איטלקית אמיתית, אבל רחוקה מלעמוד במבחן
עידן יוסף
משחקי הג'נגה בבית של ב', הבייבי דול של איריס ברקת, החזייה שנפתחה, העיסויים של הסמנכ"ל והבילויים המשותפים. מה עשו בכירי משרד התחבורה במקום לעבוד? גילויים חדשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il