X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר ארנה גולן כותבת בספרה "ילדה של קיבוץ" על הקיבוץ, כחלק מִגל של כותבים שמתעדים בסיפורים ובמסות את החוויה הקיבוצית לטוב ולרע "בעולם המהפכני שהורינו בראו בכוח חזונם הנועז, לא היה כסף כלל ואנחנו לא נתוודענו למושׂגים כמו קנייה ומכירה, רווח והפסד, משׂכורות, הוצאות והכנסות" "בקיבוץ, כך ידעתי, אין לדבר על 'האלוהים' הזה גם לא בבית הספר. אם אדבר - יצחקו עליי"
▪  ▪  ▪
ארנה גולן, "ילדה של קיבוץ"

בין אני לאנחנו
הילדים בקיבוץ גדלו בתקופה שדיברו בלשון "אנחנו" ולא בלשון "אני". הכותבת אַרנה גולן מספרת את הזיכרונות, כשהיא חצויה בין ה"אנחנו" ובין ה"אני". גם כשהיא מביטה לאחור במבט בוגר וביקורתי אל הראשית התמימה של היחד, היא כותבת מתוך מחויבות לעבר: "גם אם בסערת ההגשמה טעו הורינו או נכשלו או אף גרמו לנו, לפעמים, קשיים וכאב, היה זה תמיד מתוך שאיפה לכונן עולם טוב יותר"

מאז ומתמיד ליווה את החינוך הקיבוצי הניגוד בין חופש הפרט ורצונו לממש את עצמו לבין לחץ הקבוצה והנאמנות ל"דין התנועה". ארנה גולן גדלה בקיבוץ כפרח בר, וחיה את הַסתירה הפנימית הזאת של רצון להיות חלק מן הכלל, אך לשמור על האני הייחודי שלה. היא גדלה בתוך תבנית אחידה, בתוך סד שנכפה על-ידי הקבוצה.
דין התנועה
הכּניסה של "הקולקטיב" לחיי האדם התחילה מיד לאחר הלידה. ההורים הביאו את השם המוצע לאסיפת חברים. הוריהָ הציעו לקרוא לה "אהרונה", ובעצת הקולקטיב התקבל השם "אַרנה". "הנוסח הזה זכה לאישור הקולקטיב" (עמ' 17).
החינוך הקיבוצי צמח כחלק מן התפיסה של "החינוך לילדי העובדים" והוא נדרש לחבר את היחיד לקבוצה. חלק מן הקיבוצים אכן נקראו בראשיתם 'קבוצות', והמגמה הייתה להעניק לילדים את הערכים ההתיישבותיים והחלוציים. זה יצר הכרח לשים את המתחנכים בסד של תבנית אחידה, מסגרת ברורה ונאמנות ל"קולקטיב" (זה היה המונח שרווח באותן שנים).
ד"ר ארנה גולן כותבת על הקיבוץ, כחלק מִגל של כותבים שמתעדים בסיפורים ובמסות את החוויה הקיבוצית לטוב ולרע. כך מוּכּרים לנו סיפוריהם של עמוס עוז, נורית זרחי, אסף ענברי, יעל נאמן, יצהר ורדי, נועה זית, יריב דומני, ולאחרונה גם שושנה גוטשלק-סבג. ארנה גולן, שהמוניטין שלה הוא בתחום המסות והמחקר הספרותי לא תיעדה את הקיבוץ בסיפורים קצרים, אלא במסות ובזיכרונות.
גן עדן סגור
בילדותה גדלה בקיבוץ מַסדה שבעמק הירדן, ולקבוצת הילדים ניתן השם "קבוצת השַחר", כדי לסמל את היותם השחר שעלה בחייו של העם השב למולדתו. הכינוי "השחר" גם הִדהֵד את שֵם כתב העת של פרץ סמולנסקין - "השחר". הילדים גדלו בתקופה שדיברו בלשון "אנחנו" ולא בלשון "אני". הכותבת אַרנה גולן מספרת את הזיכרונות, כשהיא חצויה בין ה"אנחנו" ובין ה"אני". גם כשהיא מביטה לאחור במבט בוגר וביקורתי אל הראשית התמימה של היחד, היא כותבת מתוך מחויבות לעבר: "גם אם בסערת ההגשמה טעו הורינו או נכשלו או אף גרמו לנו, לפעמים, קשיים וכאב, היה זה תמיד מתוך שאיפה לכונן עולם טוב יותר" (13).
הכותבת מתארת את הלבטים והקשיים של יַלדוּת בקיבוץ, כּמוּשׂא הכיסופים והחלומות של המייסדים. ולאחר מכן את ההתפכחות. כילדה, היא מופתעת בצאתה לתל אביב עם אביהָ, שיש לשלֵם כשקונים גזוז בקיוסק או בשוּק. ההתפכּחות גדולה יותר לאחר נישׂואיה והולדת בִּתה הראשונה: חיִינו לנו בגן עדן סגור, שעדיין לא אכלו בו מפרי עץ הדעת, הלוא הוא הכסף, ובתמימותנו סברנו שכך מתנהל העולם שמחוץ לקיבוץ... בתוכו של העולם הקיבוצי הדל והסגור שלנו התנהלו הדברים באורח שוויוני ובעיקר, תוך שחרור מכללי הכלכלה שעל פיהם התנהלו החיים מחוץ לו. בעולם המהפכני שהורינו בראו בכוח חזונם הנועז, לא היה כסף כלל ואנחנו לא נתוודענו למושׂגים כמו קנייה ומכירה, רווח והפסד, משׂכורות, הוצאות והכנסות..." (131ׂׂ). בני הזוג נקלעים להכרת המציאות האמיתית של קיום משפחה כשהם עוזבים את קיבוץ מסדה ועוברים לחיות בעיר: "לפתע נאלצתי לנהל תקציב משפחתי" (149).
טביעת הזדהות
בין תיאורי הילדות מתארת גולן את תהליך ההתבגרות וההתאהבויות בין הבנות לבנים. תופעה מסקרנת במיוחד היא ההתקשרות של הבנות לניצולי שואה צעירים שהגיעו אז לקיבוץ. מתברר שמול הטענה הרווחת היום שהצעירים הצבּרים ראו בניצולים "גלותיים", ו"צֹאן לטבח", הבנות נמשכו אז לצעירים שהגיעו מבַּגרות בצֵל השואה והשְכול: "אנחנו לא רק שקשרנו עימם קשרי אהבה, אלא גם ראינו בהם גברים אנשי העולם הגדול, בקיאים בהוויות העולם ותאבי חיים, בעוד אנחנו גדלים במקומנו הקטן והסגור. שנים ספורות לאחר מכן גם נישׂאנו לניצולי שואה, לאחר שכבר יצאנו ממקומנו הקטן, ולא לצברים כמותנו שפגשנו בעמק ומחוץ לו" (100).
מעניין לקרוא שורות אלו הכתוּבות בגוף ראשון רבים (ליתר דיוק, גוף ראשון רבות), וזה מעלה רעיון לעקוב אחר ספרות נשים שנכתבת בשנים האחרונות בלשון "אנחנו". לאחרונה יצא לאור ספר חדש, "הבודהה בעליית הגג", של ג'ולי אוטסוקה סופרת יפנית שחיה באמריקה, והוא כתוב כולו (!) בלשון רבּוֹת כחוויה נשית קיבוצית ("אנחנו").
בניגוד לסטריאוטיפ הרווח, על-פי מבטה של הכותבת, חשו ילדי הקיבוץ הזדהות עם השוֹאה ועם גורל היהודים שנספו. היא מתארת בנעוריה חלום בלהות: בחלומה, נגלים לפניה כל בני הקיבוץ בטור ארוך לחוף הכינרת וכל אחד אוחז גְרוש לתרום (נהוג היה אז לתרום לקופת קק"ל). ואז בחלומה, ניגשים כל בני הקיבוץ ומטִילים כל אחת ואחד מטבע למי הכינרת, ואחר כך הולכים בשורה ומטביעים את עצמם במים להזדהות עם חללי השואה: "ואז הגיע תורנו. אבא צעד פנימה ואמא אחריו. ומגיע תורי. הטלתי את המטבע וצעדתי. המים כבר כיסו את כתפיי ואני יודעת שחייבים למות. אבל אני לא רוצה. בשום אופן לא מוכנה. התקדמתי עד שהמים כיסו את פי והתעוררתי בבהלה" (104).
סוד כמוס
ארנה גולן מתמודדת גם עם שאלת יחס הקיבוץ לאמונה ולמסורת הדתית. מילדותה הוצנע נושא זה, אך עם החשׂיפה שלה למסורת היהודית, שָאלה שוב ושוב את הוריה אם הם מאמינים באלוהים. מילדות היא מְטפחת קשר אישי עם אלוהים: "מאז הייתי שופכת את לבי לפניו בלילות, שואבת כוח ממציאותו ומסתירה הסתר היטב מבני קבוצתי את הקשר המיוחד שיש לי אִתו... בקיבוץ, כך ידעתי, אין לדבר על 'האלוהים' הזה גם לא בבית הספר. אם אדבר - יצחקו עליי. וכך הסתובבה לה ילדה בנקודה גיאוגרפית נידחת ובחברה חילונית למהדרין, ובלבה סוד כמוס: יש אלוהים, והוא אפילו עוזר לי" (156).
נראה לה תמוה כילדה, שההגדה הקיבוצית נכתבה תוך טשטוש שמו של אלוהים מן ההגדה, אך בפסוקי מעמד הסנֶה בהגדה האל מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים. ובקטעי המעבר של הטקס, מקהלת הקיבוץ שרה "אשירה לה' כי גָאֹה גָאה סוס ורוכבו רָמה בים"... הסתירה הזאת צרמה לה כילדה: "אי-אפשר היה שלא לתהות מי הוא זה שהכול שרים לכבודו" (157). כילדה היא חשה שדור המייסדים גדל על האמונה באל. והיא מסיקה מכך: "בתחושתם כי אלוהים הכזיב, הציבו החברים את האדם במרכז, הלוא הוא החלוץ העברי מיישב הארץ, והאלוהים נותר מושתק בחוץ" (159). היא עוקבת בעניין אחר חגיגת החגים היהודיים בקיבוץ והפרשנות המיוחדת, שהקיבוץ העניק להם כדי לקבוע גם בחיים הקיבוציים תחנות בזמן לקדֵש את החולין בדרך אחרת.
פיוס עצמי
ארנה גולן מתארת את החיים של ילדי הקיבוץ כ"ילדי הטבע", את החוויות המיוחדות בחיק הטבע. היא כותבת לא רק כתבנית נוף מולדתה, היא רואה עצמה גם תבנית נוף הוריה, והיא מקדישה פרקים מיוחדים לאביה ולאמה.
בסוף הספר היא מנהלת דו-שׂיח עם הילדה שבתוכה, דו-שׂיח נוקב ולא קל. עד שמושׂג הפיוס שלה עם עצמה ועם קולה של הילדה שבה, ואז קול הולך ומתרחק: "ואז אני שומעת את קולה הולך ומתרחק, יודעת שהיא נעלמת וצמותיה הדקות נעות לקצב הליכתה, ואני מקווה, שהיא גם מפויסת. כמו שאני התפייסתי לבסוף עם עצמי. והמנוּחה שָבה ללבי" (335).

פורסם במקור: מקור ראשון - מוסף ספרותי, ערב שבת חוה"מ פסח, י"ח בניסן תשע"ג, 29.3.13
ארנה גולן, ילדה של קיבוץ, הוצאת עקד, תשע"ב 2012, 335 עמ'
תאריך:  12/04/2013   |   עודכן:  12/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס עוז / Amos Oz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בסערת ההגשמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קיבוץ לא מתאים לכולם
יואל קורנבלום  |  14/04/13 20:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוחאי עופר
האוצר אומר שהפעם זה ברצינות: תקציב הביטחון יקוצץ. וצה"ל - מצד אחד משדר נכונות; מצד שני מציג תרחישים מאיימים; מצד שלישי מבקש שהקיצוץ לפחות ייעשה בהדרגה; ומצד רביעי מתייעל על דעת עצמו. 4,000 אנשי קבע יוכלו לספר לכם על זה בקיץ, בדרך הביתה
טובה ספרא
מבנה הכוכבים הסוער גורם לכל העולם להיות ב"היכון", המתח עם קוריאה הצפונית ימשיך ומשברים צפויים בעוד כמה מקומות, גם במזה"ת    יש מלחמה ושמה "מלחמת סייבר" וגם אנו כאן, בישראל, מותקפים ומתקיפים    על-אף חילוקי דעות, יתקיים שיתוף פעולה אזורי בין ארה"ב, טורקיה וישראל    תחזית אסטרולוגית לשבוע: 19.4.13-12.4.13
אלעזר לוין
היזם בן ה-36 מדווח: מכרתי 400 מגרשים בהונדורס וכ-190 בקוסטה ריקה    מכרתי גם 28 וילות    בקרוב אבנה מלון וספא יחד עם חברה מקומית
דרור אידר
מאז קום המדינה חוזה חלק ניכר מהספרות הישראלית את קיצנו    עם זאת, יש אנשי רוח מעוררי השראה שמתעקשים להתרומם מעל מדמנת החולין והבעיות הרבות
ראובן לייב
בפרוס יום העצמאות חושף ההיסטוריון גד נחשון ל-News1 את מחקרו על "היהודים האדומים" של מחבר "התקווה", נפתלי הרץ אימבר, שבהם הוא ראה את התפוצה היהודית המוצלחת ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il