X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הוריו של עלא א-נעים. המוסלמים בנצרת לא אפשרו לקבור את החלל בהלוויה צבאית [צילום: מרים צחי/מקור ראשון]
שיר אכזבה בדווי
בניגוד לבדווים בדרום הארץ, הבדווים בצפון משתלבים בחברה הישראלית ומשרתים בזרועות הביטחון. למרות זאת, הצפוניים אינם נהנים מאותה רוח מפייסת וסלחנית שמעניקה מדינת ישראל לדרומיים
זמני פה
במשך השנים חולל קברו של עלא א-נעים, עד שאביו העדיף להשאיר אותו אלמוני, ללא מצבה וללא סימן, כדי שלא ייפגע שוב ושוב. "מבחינתי, הוא רק זמני פה"

סאלם א-נעים עומד נבוך מול קבר בנו בבית העלמין המוסלמי בנצרת. הוא אינו מרבה לבקר במקום, בשל סערת הרגשות המציפה אותו. "איזו הזנחה", הוא נאנח, ואוסף בידיו את הענפים היבשים ומחטי האורן שהצטברו על הקבר במשך זמן רב.
בית העלמין המוסלמי של נצרת הוא מקום מטופח ונעים. העצים מצִלים על מצבות השיש, שבמרכזן אדנית ובה צמחייה פורחת. שומר המקום, היושב בפתח בית העלמין ומביט בסקרנות זהירה, ממונה על השמירה והטיפוח. אבל בקבר הצנוע שבקצה בית העלמין, זה הסמוך לגדר, הוא לא נוגע. קברו של עלא א-נעים אינו אלא מסגרת בטון שלראשה מונח בלוק בניין.
זהו קברו של חייל צה"ל צעיר שנהרג בעוטף עזה בשנת 2005. "הוא לא היה רק בן, הוא היה כמו אח בשבילי, הוא היה הגב שלי", אומר א-נעים, איש מאופק שמתקשה להבליג על העלבון. "את כל הקברים משקים, ורק פה הכול נובל, העצים, הפרחים, הכול מיובש. אבל אני לא אבקש מהם טובות".
18 שנים חלפו, אבל נראה שבבית העלמין המוסלמי בנצרת לא שוכחים ולא סולחים. "כשעלא נהרג, לא רצו לתת לנו לקבור אותו בבית העלמין", אומר האב. "בסוף, המדינה הכריחה אותם, אבל זה היה בתנאי שלא יעטפו את הארון בדגל המדינה ושלא תהיה מצבה צבאית. בנוסף, שום קאדי לא הסכים לערוך את טקס האשכבה. זו הייתה בושה וחרפה. בסוף מצאנו בדווי מבית-זרזיר שמכיר את הטקס, והוא ערך את ההלוויה".
במשך השנים חולל קברו של עלא א-נעים, עד שאביו העדיף להשאיר אותו אלמוני, ללא מצבה וללא סימן, כדי שלא ייפגע שוב ושוב. "מבחינתי, הוא רק זמני פה", אומר א-נעים, "אני חולם להעביר אותו לבית עלמין של השבט שלנו, לערוך לו הלוויה צבאית אמיתית כמו שמגיע לחייל שנפל, עם מצבה צבאית ודגל המדינה, כמו כל החללים, כמו שראוי שמדינה תזכור את חייליה".

בין הצפון לדרום

מקל ולא גזר
אורי בורובסקי, לשעבר יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים: "הבעיה היא שמדינת ישראל כלל לא התייחסה לנושא הבדווים בדרום. המדיניות הייתה הפקרות, בניגוד ליחס לבדווים שבצפון, והתוצאה ברורה. כשהמדינה לא קיימת, כל אחד עושה דין לעצמו. מי שהתחיל את השיגעון שקורה בדרום הוא מדינת ישראל, שלא היה לה מקל ולא גזר"

ככל שנמשך משבר התיישבות הקבע של הבדווים בדרום הארץ – משבר הקשור לעשרות שנות התעלמות והזנחה, מעורבות של פוליטיקה אנטי-ישראלית, התנועה האיסלאמית ועוד – כך מתבלט ההבדל בין מצבם לבין מצבם של מאה אלף הבדווים בגליל. הבדווים הצפוניים הם עיקר המגויסים מקרב הבדווים בישראל, ומצבם החברתי והתרבותי משופר לעומת זה של אחיהם שבדרום. סיפורו של שבט ערבּ א-נעים הוא מתסכל, אבל אי-אפשר להשוותו למרחבי ההפקר והאטימות המתחוללים בדרום.
בצפון, מדובר בהתיישבות שהשתלבה בחברה הישראלית. הדרומיים לעומתם, רואים בצפוניים בדווים ש"השתכנזו" יתר על המידה והתרחקו מתרבות ערבית ומוסלמית גאה. עם זאת, כיום גם הבדווים בצפון מושפעים מן התנועה האיסלאמית, המצליחה להיכנס לחללים שמותירים הרשויות, כגון קייטנות, עזרה למשפחות וכדומה. במקומות מסוימים, כמו המסגד הסלפי בנחל צלמון, ניכרת השפעה קיצונית יותר.
"מה שהוביל את התהליכים בצפון היה העובדה שהמדינה לא התעלמה מקיומם", אומר חיים נתיב, לשעבר רכז שב"כ במחוז הצפון. "בשנות ה-70 כבר הושיבו את הבדווים שבצפון ביישובי קבע, הם קרובים ליישובים יהודיים ומושפעים מהתרבות הישראלית, ומהר מאוד מצאו את עצמם בתהליך של התיישבות והשתלבות. זה לא אומר שאין בעיות, בעיקר בתחום הפלילים, אבל מנגד, רבים מהם משתלבים, גם בצה"ל וגם במקומות אחרים. מעולם לא ראו בהם איום ביטחוני של ממש, והעובדה היא שהם הקימו יישובים יפהפיים, בניגוד למה שמתרחש בדרום".
פרופ' ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה טוען שעיקר ההבדל בין האוכלוסיות נעוץ בעובדה שהבדווים בצפון כמעט לא נדדו ב-300 השנים האחרונות. "ההבדל התרבותי הוא עצום", הוא אומר. "הצפוניים אינם מושפעים מתרבות המדבר, הם אינם נוהגים נישואים פוליגמיים (ריבוי נשים), כך שהתנאים לקשר עם המדינה הם אחרים לגמרי".
אורי בורובסקי, לשעבר היועץ לענייני ערבים של אריאל שרון (עד ההינתקות), נזכר בעיניהם הנוצצות של תושבי ביר אל-מכסור כשארגן בכפרם חגיגות יום העצמאות ב-94', בהיותו ראש מועצה ממונה. "הקמנו להם חניון צה"לי, הבאנו אלופים ופוליטיקאים, והם היו בשמים. אלפים הגיעו לחגיגות. התושבים אמרו לי: 'סוף-סוף אנחנו חלק מהמדינה'.
"הבעיה היא שמדינת ישראל כלל לא התייחסה לנושא הבדווים בדרום. המדיניות הייתה הפקרות, בניגוד ליחס לבדווים שבצפון, והתוצאה ברורה. כשהמדינה לא קיימת, כל אחד עושה דין לעצמו. צריך לדעת שמי שהתחיל את השיגעון שקורה בדרום הוא מדינת ישראל, שלא היה לה מקל ולא גזר".

בשירות המדינה

אותנו משאירים בצד
סאלם א-נעים, בדווי תושב הצפון ואב שכול: "המדינה לא יודעת מי האויב שלה ומי הידיד שלה. זה לא ייאמן. נותנים לשונאים של המדינה, ואותנו משאירים בצד"

בשנת 1969 התבקשו הבדווים משבט ערב א-נעים לעזוב את גבעת המורה ולהתיישב 'בינתיים' בפתחה של נצרת. בני השבט, שכבר קשרו את גורלם עם מערכת הביטחון ומדינת ישראל, עברו למקומם החדש, ושם נשארו, אף שקיימת תוכנית להתיישבות קבע.
עם השנים הם בנו את בתיהם בשטח, למרות העובדה שמוקמו בסמוך למזבלה העירונית של נצרת, שנסגרה רק לאחר מאבק משפטי שנמשך עשרות שנים. משרד הביטחון דאג לתשתיות חשמל וטלפון, אולם כל השאר נותר במשא-ומתן אינסופי מול גופים רבים: מִנהל מקרקעי ישראל, משרדי השיכון, הפנים, המועצות המקומיות, עיריית נצרת, משרד ראש הממשלה, היועצים לענייני ערבים – כל אלה ומחליפיהם, במשך שנים ארוכות.
מדינת ישראל לא מיהרה לשום מקום. בסך הכול אלה 35 משפחות, כ-300 נפש, הנאבקות לקבל מקום התיישבות מוכר וחוקי, תשתיות חוקיות ושירותים מוניציפליים.
ספק אם לולי סיפור הקבר של עלא א-נעים היה אביו, מנהיג הכפר, יוצא למאבק הביורוקרטי הארוך. מאבקו של א-נעים להעביר את בנו למנוחת עולמים ראויה, שזור בסיפורם של בני השבט. הוא מכיר את כל שרי הממשלה ב-15 השנים האחרונות, את דובריהם ואת עוזריהם. כולם (כמעט) נחמדים, מבטיחים לעזור, ובעיקר שולחים העתקים של מכתביהם הדחופים לעמיתיהם במשרדים מקבילים, המבקשים לטפל בסיפורו הנוגע-ללב של א-נעים ובני שבטו. איש אינו רואה את עצמו אחראי להסדרת העניין. "במשרד הביטחון יש כסף שהוקצה לבית העלמין ומחכה רק לאישור", אומר א-נעים. "הגשתי תוכנית מסודרת מטעמנו למשרד הפנים ועדיין לא קיבלנו תשובה".
זהו סיפורו של מיעוט בתוך מיעוט שכרת ברית עם מדינת ישראל ומשלם מחיר כפול: החברה הערבית רואה בהם בוגדים; הרשויות הביורוקרטיות של מדינת ישראל אינן ממהרות לטפל בעניינם. סיפורו של א-נעים מזכיר את סיפורו של שבט אבו-סלב בדרום, שבט קטן של אזרחים נאמנים המשרתים בצה"ל ורודפים אחר הרשויות עם הצעות ויוזמות להסדרת התיישבותם ביישוב קבע.
באופן טראגי, מדינת ישראל ממשיכה לנסות לפייס את התושבים העוינים שאינם מוכנים להגיע להסדר, ודוחה ב'לך ושוב' את אלה המתחננים להתמקם, להסדיר את התיישבותם ולתרום למדינת ישראל. "המדינה לא יודעת מי האויב שלה ומי הידיד שלה", נאנח א-נעים, "מה שקורה הוא דבר שלא ייאמן. נותנים לשונאים של המדינה, ואותנו משאירים בצד".
א-נעים ואשתו מתגוררים בבית אחד עם הבן הנשוי שנפצע באירוע החטיפה של גלעד שליט ב-2006. "הוא שירת במשך שלוש שנים בלבנון, בגדוד 51 של גולני", אומר האב. "כמה פחדנו, והוא יצא ללא פגע. בסוף שכנעו אותו לחתום קבע בגדוד הסיור המדברי, והוא נפצע דווקא בעוטף עזה. גם פה הביורוקרטיה לא עוזבת אותנו, הוא נפצע ב-2006 והחל לקבל קצבת נכה ב-2012. איך אפשר להבין את זה? זה אדם שכולו מלא רסיסים ועד היום לא ישן בלילה".
חדר המגורים של המשפחה הוא למעשה חדר הנצחה לבן שנפל. תמונה גדולה ממסע הכומתה, תעודת חוגר, תעודות הערכה, תמונות משפחתיות. בעיקר במדים. בנו הנוסף של א-נעים הוא שוטר, שני בניו הקטנים משרתים בצה"ל: האחד בגבעתי, השני בגדוד הסיור המדברי. את יישוב הקבע מבקש האב לקרוא "מנשיית עלא", על שם בנו החלל.
לדבריו, עיקר המאבק עתה הוא מול דרישתה של עיריית נצרת ששטחי הכפר המתוכנן ייכללו בתחומה. א-נעים מסרב לכך בתוקף. "כל הבדווים בשכנותנו שייכים למועצת עמק יזרעאל", הוא אומר, "אנחנו בדיוק על התפר עם עמק יזרעאל, הם רוצים אותנו ואנחנו רוצים אותם. אין לנו שום דבר משותף עם נצרת, יש שנאה והפליה מצדם כלפינו. בעיניהם אנחנו גם בדווים וגם 'בוגדים'. אני לא מתכוון להמשיך לחיות עוד בהשפלה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
לעמוד הזיכרון של עלא אנעים
תאריך:  14/04/2013   |   עודכן:  14/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיר אכזבה בדווי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מדינת ישראל, אייך? ל"ת
הניה   |  14/04/13 07:56
2
לפעמים זה עובד
מוטיגו  |  15/04/13 00:54
 
- ערב אנעים נצרת
בחורה  |  22/04/13 20:27
3
האחריות ליציאה מעוני ובורות
אלון_  |  15/04/13 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איציק וולף
על-מנת שלא להכביד על הורים ובני משפחות שכולים הגיעו בנימין ושרה נתניהו אל חלקת הקבר בהר הרצל עוד לפני פתיחת יום הזיכרון    בשמונה בערב ייפתח יום הזיכרון בצפירת דומיה
משה חסדאי
ביום העצמאות הבא עלינו לטובה ולברכה, שומה עלינו להכיר בעובדה המהדהדת מזה 65 שנים: מלחמת העצמאות לא הסתיימה
עידן יוסף
מעתה יונח דגלון גם על הקבר הצבאי האחרון בחלקה הצבאית בהר הרצל נוסף על הדגלון שיונח בחלקה המרכזית    הרמטכ"ל הביע צער בפני מי שנפגע מכך שלא הניח דגלון על קבר חלל לא-יהודי
יצחק מאיר
על זהות יהודית במרחב הזמן הנתון    וינייטה ליום העצמאות התשע"ג
עופר וולפסון
היקף המכירות: כ-10 מיליון שקל    ביום העצמאות הקרוב יונפו כמיליון דגלים, באורך מצטבר של 840 אלף מ"ר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il