X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תום אבני וענבר דנון ב"טירונות בלוז" [צילום: דניאל קמינסקי]
טירונות כבור היתוך
"טירונות בלוז" (במקור: בילוקסי בלוז) בתיאטרון באר שבע היא קומדיה מענגת מאין כמוה, בה ניל סיימון פורש את חוויותיו כטירון במלחה"ע ה-2 בצבא ארה"ב. עסיסיות כמו של סיימון היהודי במחזותיו, והצלחתו לגעת בנפשו של כל צופה - הן משהו שכנראה זורם במיוחד בדמם של הכותבים והיוצרים היהודים. כמו הבדיחות ביידיש - ששום תרגום שלהן לא יצלח להצחיק כמו המקור
אדווה עדני ואבני בסצנה מעולה [צילום: דניאל קמינסקי]

רון ביטרמן בתפקיד הסמל הגזען טומי [צילום: דניאל קמינסקי]

כל מי ששירת בצבא אי פעם, וכמעט כולנו כאלה, חי בשנית בעת הצפייה בהצגת תיאטרון באר שבע את החוויה של הטירונות על כל תהפוכותיה. כי למי לא היה מ"כ (או מ"מ כפית) שהתעלל והתעלק על פקודיו בטירונות? כזה שפס אחד או שניים על זרועו היו ה"פס" לחופש התעללות בטירונים הירוקים?
אצל ניל סיימון, בן דמותו במחזה הוא יוג'ין (תום אבני) שנכסף להיות סופר, וכותב כל העת את רשמיו מהטירונות במחברת אישית. כולל הערותיו והשגותיו על הסמל הגזען טומי (רון ביטרמן שמשכנע מאוד בגסותו וחספוסו). הטרור שהאחרון משליט על חבורת ששת הטירונים הוא פרי מוחו הקודח, ואולי גם תוצאת פציעתו בראש בעת המלחמה.
קצב בלתי פוסק
ששת הטירונים הם עולם ומלואו, מרבדים שונים של האוכלוסיה, ומכאן גם הגיוון באפיונים, במחוות ובתגובות לטראומות שהם עוברים תחת ידי הסמל הקשוח והמופרע. הרגיש והחלשלוש מכולם הוא ארנולד אפשטיין היהודי (תום חגי, הבולט בין כל החבורה המוכשרת ביכולותיו להחצין חולשה ופגיעות, שאחרים פוחדים לחשוף, בפני הסמל). דווקא הוא, החלשלוש, עובר טירונות נפשית, ומתגלה בהמשך כאיתן ביותר נפשית מכל יתר החזקים והגברתנים, המעז לומר את דעתו הכנה לשאלות המפקד המטורלל. הסצנה בה הסמל מאיים להורגו עם אקדח, מטלטלת את נפשו הרגישה, וגורמת לו דווקא להתעשת, להתקשח, ובכך - להביא למשבר נפשי לסמל עצמו.
תום אבני עושה דמות פסיבית יותר, ומשמש יותר כסופר המתאר את החוויות, אך לא ניזוק בעצמו. את כל מטען ההשפלות, הקללות וניבולי הפה סופגים כל היתר: אורן כהן כ"דונלד", החולם להופיע כזמר-רגש נוסח זמרי שנות הארבעים שנחקקו בזיכרון הבינלאומי - כה משכנע ומרשים, כשם שהרשים ב"קן הקוקיה" בתיאטרון באר שבע", אז זכה בפרס התיאטרון כשחקן המבטיח; אורי מזעקי כ"רוי", מלא הטמפרמנט והקצב בתנועתו, כאילו יין תוסס בעורקיו במקום דם; איתי פולישוק הגברתן כ"ויקובסקי" בולט כ"אלתר-אגו" של הסמל, בוטה, כוחני ואלים; אלירן הרוש החמוד (כג'ימס הנסי) שמשחק גם ב"בוגד" וב"פרח השכונות" של תיאטרון באר שבע;
והאור שבמחזה, שני הקטעים בהם מופיעות הדמויות הנשיות, הם אתנחתות מרוככות בין הבוטות, האלימות וההשפלות שעוברים הטירונים הצעירים. אדווה עדני שברקורד המרשים שלה הופעות בהצגות מהמעולות ביותר, משחקת כאן בהמון חן והומור את הזונה אליה מגיעים החיילים ב"אפטר" שלהם. הסצנה שלה עם תום אבני, היא מאסטר פיס, וממחישה את תסכולי איבוד הבתולים של הבחור תוך גל צחוקים בלתי פוסק למראה המתלבט הבתול. הקטע ההומוריסטי עשוי בהמון חן וטעם, ועל כך, כמו על כל ההצגה, יש לברך את הבימאי מיטקו בוזקוב ואת המתרגם הנפלא אלי ביז'אוי.
הדמות הנשית השנייה שהסצנה שלה עם תום אבני מפיגה את האגרסיה הגברית תוך הבעת הרוך הנשי שלה והנפש הרומנטית של הגיבור - היא ענבר דנון כדייזי האניגן. יופיה, עדינותה ושמירתה על התום והטוהר, במיטב המסורת השמרנית האמריקנית, מהווים את הניגוד המרענן לכל המתרחש במציאות של הטירונות ומשלימים את נפשו הרגישה של הגיבור - בן דמותו של סיימון.
עיצוב הבמה הריאליסטי של סשה לישיאנסקי, לוקח אותנו עמוק לתוך התרחשות העלילה. התלבושות האותנטיות של סבטלנה ברגר, התאורה המצוינת של אורי מורג, וקטעי המוזיקה בעריכת רן בגנו - הם שגורמים לקצב של ההצגה, ולקהל - לא להוריד עפעף ולעקוב אחרי כל ניע וזיע. אין חילופי תפאורה על במה חשוכה לדקות, שבדרך כלל מפיגים את הקצב. כאן הפתרון הגאוני של לישיאנסקי מותיר את הקצב והפעימה בלתי פוסקים, והמחזה מהווה חוויה מענגת, מצחיקה, גם אם היא מעלה זכרונות לא כל כך נעימים למי שחווה חוויות דומות בצבא.
אבל בסך-הכל - הצגה סופר-מהנה ושווה כל דקה. בידור כפי שרק ניל סיימון יודע להעטיר עלינו, ובביצוע הנכון ביותר.
שאפו לבאר שבע.

תאריך:  29/04/2013   |   עודכן:  29/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל הר-נוי
האסון שהתרחש במירון בשנת תרע"א חשף את השסע, הפערים והמחלוקת בתחילת המאה ה-20, בין אנשי היישוב הישן לבין מתנגדיו, בין אנשי ההתיישבות והציונים והקהילה האורתודוכסית החרדית, ובין הקהילה האשכנזית והקהילה הספרדית. מתחים אלו ליוו את היישוב היהודי בא"י ובמדינה לאורך שנים וחלקם מוצאים את ביטוים גם היום    וגם: האם נלמדו הלקחים מן האסון?
ראובן לייב
בראיון מיוחד ל-News1 חושף עורך ה"ג'ואיש פוסט" האמריקני, גד נחשון, את מעלליה של השדולה הערבית ברחבי היבשת האמריקנית; למן תעמולה ארסית, דרך חינוך להסתה, ועד למימון אגרסיבי של פעולות-איבה
אלדד שידלובסקי
חקירת הרצח של דוראן היא רק הרקע לסיפור    הסיפור כולו עוסק באופיה של הפעילות הפרשנית ובקושי להגיע לחקר האמת, והדברים נכונים גם לתעלומת הרצח: מיהו הרוצח ומהם המניעים לרצח נשארים בלתי פתירים וניתן רק לשער השערות לגביהם
חגית כהן
כתיבה טובה מתמזגת עם המציאות כדי למרוד בה, כי כתיבה היא עיסוק בודד ורעב כאותם עורבים המחטטים בפחי אשפה בכיכר שתחת מרפסתי
יואב יצחק
ביתו, המוחזק באמצעות חברה פרטית, משועבד גם הוא לחובותיו הפרטיים    לבנק הפועלים חייבת קבוצת זיסר כמיליארד ש"ח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il