X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' מוטי קרמר מנהל המכון למחלות ריאה   |  בי"ח בילינסון
במקרים בהם המחלה אינה מטופלת כראוי, עלול הלב הימני לקרוס, דבר העלול להוביל למוות בעקבות המחלה, הפוגעת בעיקר בנשים, הן מנועות מלהיכנס להריון בשל החשש מפגיעה קשה בבריאותן בעקבות העומס הרב על הלב לאורך תקופת ההריון
▪  ▪  ▪
זו אחת מהמחלות הקשות ביותר [צילום: AP]

לאחר ריצה כולנו מתנשפים, הדופק עולה ומערכת הדם והנשימה עובדות באופן נמרץ. דמיינו כי אתם נמצאים במצב הזה באופן רציף לאורך כל חייכם - זו התחושה שחשים מאות חולים בישראל הסובלים מיתר לחץ דם ריאתי. חולים אלה לא חשים זאת לאחר ריצה מפרכת, לא לאחר הליכה נמרצת ולא לאחר מאמץ מסוג כלשהו. אותה תחושה מלווה אותם לאורך חייהם ואינה מאפשרת להם לקיים שגרת חיים תקינה.
מחלת יתר לחץ דם ריאתי, היא מחלה הפוגעת בכלי הדם העורקיים המעבירים דם מהלב לריאות ובעקבות זאת מעלה את הלחץ בכלי דם אלו. המחלה גורמת לעומס גבוה בהעברת הדם אל הריאות ובעקבותיו ללחץ על החדר הימני של הלב העלול להתפתח לאי ספיקת לב ימנית. במקרים בהם המחלה אינה מטופלת כראוי, עלול הלב הימני לקרוס, דבר העלול להוביל למוות. לא בכדי מדובר באחת מן המחלות הקשות ביותר.

מחלת יתר לחץ הדם הריאתי תוקפת בעיקר נשים

בעקבות המחלה, הפוגעת בעיקר בנשים, הן מנועות מלהיכנס להריון בשל החשש מפגיעה קשה בבריאותן בעקבות העומס הרב על הלב לאורך תקופת ההריון.
מהלך המחלה נמשך בין מספר חודשים למספר שנים. 10% מהחולים נושאים מוטציה בגן מסוים, הגורם למחלה. בעקבות זאת, ישנן משפחות בהן יותר מאדם אחד חולה במחלה. עם זאת, חשוב לציין, כי המוטציה הגנטית אינה מובילה בהכרח לחולי במחלה.

בעיית האבחון

החולים במחלה סובלים מקשת של סימפטומים הנעה מקשיי נשימה ועייפות ועד לקושי בהליכה של מרחק קצר של כמה מטרים. סימפטום נוסף של המחלה, הנגרם בעקבות חוסר החמצן בדם, הוא כיחלון בשפתיים ובקצות האצבעות. הסימפטומים האמורים אינם ספציפיים ועלולים לאפיין מחלות אחרות, דוגמת אסתמה, קוצר נשימה, בעיות בכושר הגופני ואפילו לחץ וחרדה. בעקבות זאת, פעמים רבות החולים אינם מגיעים כלל לרופא וגם במידה והם מגיעים, הבדיקות הראשוניות אינן מובילות לאבחון המחלה.
האתגר באבחון המחלה עלול להוביל לאיחור של מספר שנים באבחון ובתחילת הטיפול במחלה, דבר העלול לחרוץ את גורלו של החולה. למעשה, על כל חולה מאובחן ישנו חולה אשר אינו מאובחן באופן נכון ואינו מטופל במשך שלוש שנים מיום הופעת המחלה. עם זאת, בשנים האחרונות המודעות למחלה עלתה. בעקבות שינויים שנערכו בבדיקת אקו לב, ניתן כיום להעריך את הלחץ הריאתי כסימן ראשוני למחלה.
בבדיקות המשך הכוללות, בין היתר, צנתור של החדר הימני (הליך פשוט הרבה יותר מהצנתור המוכר), בדיקת תפקודי ריאה, CT של החזה ובדיקות דם לשלילת מחלות אחרות, ניתן לאשש את האבחנה.

כיצד מטפלים?

בניגוד למחלות רבות, מצבו של החולה ביתר לחץ דם ריאתי אינו מושפע מתזונה לקויה או חוסר פעילות גופנית. עם זאת, מומלץ לחולים במחלה לשמור על כושר גופני באופן מתון ובהשגחה, כדי למנוע התעלפויות בשל המאמץ הרב.
הטיפול התרופתי במחלה, מטרתו להוביל להרחבת כלי הדם של הריאות ולהורדת לחץ הדם הריאתי. כשהמחלה בראשית דרכה ובמצב קל מאוד, ניתן להסתפק במעקב הכולל בדיקות אקו לב מדי שישה חודשים. בדרגת החומרה הקלה והבינונית של המחלה, יטופל החולה בטיפול הניתן דרך הפה כגון טרקליר (Bosentan) או ויאגרה (Sildenafil), אותה התרופה המוכרת מתחום אחר אך במינון שונה.
במקביל, מטופלים החולים באמצעות תרופות לדילול הדם לצורך מניעת קרישי דם. במקרים הקשים של המחלה, ישולבו תרופות ממשפחת הפרוסטציקלינים (מרחיבי כלי דם) אשר יינטלו באמצעות אינהלציה או דרך הוריד. הטיפולים התרופתיים עשויים להביא להטבה ניכרת ולשיפור ביכולת לבצע פעולות בהן התקשו החולים קודם, כגון הליכה, עלייה במדרגות ועוד. כאשר טיפול זה אינו מביא להטבה, אין מנוס מביצוע השתלת ריאות.
כמו במחלות רבות אחרות, גם במחלה זו האבחון הינו השלב הבעייתי ביותר העלול לגזור את גורלו של החולה. במידה והנכם מרגישים סימפטומים של דרכי הנשימה שלא משתפרים למרות טיפולים תרופתיים שקיבלתם, מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולבקש בדיקה מקיפה יותר, כולל הפנייה לרופא מומחה בטיפול במחלות ריאה.
כיום האופטימיות עולה, בעקבות היצע הטיפולים ההולך ומתרחב ועליית המדרגה באבחון המחלה, חולים רבים מצליחים להגיע לשיפור משמעותי באיכות החיים.

הכותב הוא מנהל המכון למחלות ריאה, מרכז רפואי רבין קמפוס בילינסון
תאריך:  09/05/2013   |   עודכן:  09/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האתגר האבחוני של יתר לחץ דם ריאתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נאוה עינבר
חלב עיזים מאיץ התאוששות משלשולים ומנטרל חיידקים    יעילות ספיגת הסידן טובה יותר בחלב עיזים לעומת חלב פרה
שולמית קיסרי
סעודה במסעדת הדגים אבראז' בכיכר קדומים ביפו הובילה אותי לטעימת כריש בחריימה. הטעימה התבררה כטעימה. עוד בתפריט המסעדה הממוקמת בסמוך לנמל: ביסק סרטנים, סביצ'ה פלמידה, פסטה שחורה עם פירות ים, פירה צבוע ומנה לשלום-בית
ראובן לייב
האם קיים, אומנם, גלגול-נשמות לאחר סיום החיים? במחזור-שירים מיוחד, שכתב לזכרו של אביו ושזכה לתהודה רבה ביותר, מתמודד המשורר טובי סופר עם הסוגיה הנצחית. ארבעה משיריו הבלתי-מוכרים עד עתה עולים כאן לראשונה לאוויר
חיים נוי
אם יש בנפשכם לחוות משב רוח קייצי ורענן, אם תרצו לחזות בביצועים ענוגים ותשמחו לקפץ ולמחוא כפיים בלי להרגיש כל כלימה, המופע משירי אהוד מנור - הוא המזור לכל מועקות הימים הללו ומהווה עונג צרוף
ד"ר איתן קריינר
בקיץ ובפרט בחופש הגדול, יהיה קשה יותר להזמין כרטיסי טיסה לחיות בחברות תעופה מסוימות וזה נתון שצריך להביא בחשבון    מי שמתכנן להטיס חיית מחמד במהלך הקיץ, מומלץ שיזדרז ויתחיל את התהליך כמה שיותר מהר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il