X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' יורם ברק פסיכיאטר מומחה   |  בי"ח אברבנאל
עדיין ישנו חשש משימוש בתרופות השינה השונות במקרים מסוימים החשש מוצדק, אך עם זאת, שימוש מושכל בתרופות והקפדה על היגיינת שינה וחשיפה לאור השמש כאמצעי עזר ראשון לטיפול בנדודי השינה, עשויים להביא לפתרון הבעיה ולשיפור משמעותי באיכות-החיים ובבריאות הגוף והנפש
▪  ▪  ▪
בעיות שינה פוגעות באיכות-החיים [צילום: AP]

בעיות שינה, זמניות וקבועות כאחד, הן במרבית המקרים מטרד הפוגע באופן משמעותי באיכות-החיים. הפרעות שינה, ברמה הדורשת התערבות רפואית, הן רחבות היקף ובאות לידי ביטוי במהלך החיים ברבע מן האוכלוסיה, כאשר שכיחות הבעיה עולה ככל שמתקדם הגיל ובעיקר בקרב נשים.
למעשה, 30%-45% מהאוכלוסיה המבוגרת (50+), סובלים מהפרעות שינה. מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות, העלו לתודעה את חשיבות השינה מבחינה כמותית, ובמחקרים חדשים יותר גם את הגורם האיכותי בשינה כמונע בעיות במערכת הלב וכלי הדם, בעיות מטבוליות, דיכאון וכמובן בעיות זמניות של זיכרון, קשב וריכוז.

השריית שינה כתופעת לוואי תרופתית

הטיפול בהפרעות השינה התבסס בראשית הדרך על תופעת לוואי תרופתית. כפי שמבוצע פעמים רבות בפרמקולוגיה, תופעת הלוואי של תרופה שפותחה לטיפול במחלה מסויימת, היא דבר מבורך המרפא או מקל על החולים במחלה אחרת. בדרך זו, מבוצעות הרבה הסטות של תרופות מייעודן המקורי לייעוד אחר. כך גם תרופות השינה הראשונות, המבוססות על חומר פעיל ממשפחת הבנזודיאזפינים שבמקורו משמש להרגעה ולטיפול בהתקפי פאניקה וחרדה. בשימוש מושכל בתרופות הללו, המטופל מגיע למצב רגיעה המאפשר הרדמות.
למרות זאת, במרוצת השנים גברה ההבנה, שלא כל הנוצץ זהב. חומרים אלה משרים שינה בעלת מבנה שונה משינה "טבעית" ואשר לעיתים לא משיגה את מטרתה - רענון הגוף. מעבר לכך, לחומרים אלה פוטנציאל הסתגלות גבוה, אשר מצריך העלאת מינונים עם התקדמות הטיפול וקשיים רבים בהפסקת טיפול, עד כדי תופעות הזהות לגמילה מהתמכרות. יתרה מזאת, בגילאים מבוגרים, קצב סילוק החומר הפעיל מהדם איטי יותר, מה שמגדיל את זמן הפעולה וגורם לתופעות נמנום גם לאחר השכמת הבוקר. תופעות אלו הוכחו כמגדילות את הסיכון לנפילה ושבר באגן או באחת הגפיים, פציעה הרסנית בגילאים מבוגרים.

הדור החדש - קצב סילוק מהיר יותר

בהמשך לבנזודיאזפינים, פותחה קבוצה חדשה של תרופות בשם Z או כפי שלעיתים נהוג לכנותה - נון-בנזודיאזפינים. ייעודה המקורי של קבוצת תרופות זו, הוא להשרות שינה בניגוד לקודמותיהן שייעודן המקורי היה הרגעה. גם המשתמשים בתרופות מקבוצת תרופות זו, עלולים לסבול מאותם הסימפטומים של הבנזודיאזפינים, כולל סימפטום ההתמכרות.
השוני הוא בזמן השפעת החומר. בקבוצת תרופות זו, קיימות תרופות אשר להן זמן סילוק קצר יותר, דבר המוריד את הסיכון לנפילות ותאונות, אך מנגד לעיתים קצר מדי ומשרה שינה למשך פחות מחמש שעות. עם זאת, גם קבוצת תרופות זו, הוכרזה על-ידי ה-FDA ככזו המסכנת את הנוטלים אותה, בבוקר שאחרי.
בעקבות זאת, המליץ לאחרונה ה-FDA לחתוך במחצית את מינון התרופות הניתן לנשים. כמו-כן, מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Internal Medicine גילה, שגם קבוצה זו משפיעה על שיווי המשקל והקשב של מבוגרים בבוקר שאחרי ובעקבות זאת העלו את הסיכון לשברים בירך.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

בשלב ראשון, מומלץ למי שסובל מבעיות שינה, לבחון את הרגלי השינה שלו ואת היבטי השמירה על היגיינת שינה. כלומר, הימנעות מביצוע פעילות ספורטיבית ומצריכת מזונות כבדים ומשקאות דוגמת קפאין ואלכוהול בשעות שלפני השינה, הקפדה על סביבת שינה שקטה וחשוכה וכן הלאה.
במידה והיגיינת השינה נכונה ובכל זאת לא מושגת שינה מספקת, מומלץ לבחון את הסיבה לבעיית השינה. בגילאים מבוגרים, ישנה שכיחות גבוהה של בעיות שינה בעקבות ירידה בהפרשת הורמון השינה - מלטונין. חשיפה לאור השמש במהלך היום, עשויה לסייע בהסדרת הפרשת המלטונין. במידה ועדיין אין מזור, ניתן לטפל בבעיה באמצעות תרופה המבוססת על מלטונין בשחרור ממושך (סירקדין). תרופה זו מיועדת לגילאי 55 ומעלה ועשויה לסייע בפתרון הבעיה מבלי לגרום לתופעות של נמנום בבוקר שאחרי ולאפקט התמכרות.
עם זאת, גם במלטונין לא כל הנוצץ זהב, היות שמדובר במנגנון אשר עובד על הסדרת השעון הביולוגי, כך שמשך הזמן הנדרש עד להשגת אפקט עומד על חודש ולעיתים אפילו יותר. במקרים רבים מומלץ לבצע שילוב בין המלטונין בשחרור ממושך לתרופת שינה אחרת, לפרק זמן מסוים ולהוריד את מינון תרופת השינה באופן הדרגתי עם השגת האפקט של המלטונין.
עוד חשוב לציין, כי במקרים מסוימים, בעיות השינה הינן על-רקע של תופעות של לחץ וחרדה. במקרים אלה, השימוש בנוגדי דיכאון עשוי לסייע גם כן בהשריית שינה.
ההכרה כי בעיות השינה גורמות לנזק משמעותי לאיכות החיים ולבריאות, השתרשה בשנים האחרונות בציבור. עם זאת, עדיין ישנו חשש משימוש בתרופות השינה השונות. במקרים מסוימים, החשש מוצדק, אך עם זאת, שימוש מושכל בתרופות אלה והקפדה על היגיינת שינה וחשיפה לאור השמש כאמצעי עזר ראשון לטיפול בנדודי השינה, עשויים להביא לפתרון הבעיה ולשיפור משמעותי באיכות החיים ובבריאות הגוף והנפש.

הכותב הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל החטיבה הפסיכו-גריאטרית בבית-חולים אברבנאל
תאריך:  20/05/2013   |   עודכן:  20/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרופות שינה - חשש מוצדק?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הפרו' המכובד מתעלם מהבעייה
ערסיאדה  |  21/05/13 13:13
 
- פתרון לבעיה שהעלית
משה ש.  |  22/05/13 22:41
2
כמומחה לבריאות השינה
מזכיר_המדינה  |  22/05/13 10:25
3
חשיפה לשמש
משה ש.  |  22/05/13 22:51
4
הכותב מתעלם מטיפול התהגותי
פסיכולוג  |  23/05/13 00:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדלינה קליין
רומן של רות מגד (הוצאת "חרובית" - 2013)    "כל המראות במראה אחת"
חיים נוי
הבכורה המקורית באיטליה לא הייתה כלילת השלמות וגם הקהל, גם המבקרים ואפילו ורדי עצמו לא התלהבו מהזמרים. רק לאחר שנים, הצליחה האופרה להעפיל אל פסגת האופרות ומאז היא מוצגת בהצלחה בכל העולם, שוב ושוב
עליס בליטנטל
תערוכתו של ROY LICHTENSTEIN במוזיאון TATE MODERN בלונדון, חושפת יצירות לא ידועות של האמן שעשה היסטוריה: הוא הצליח לפרק את האמנות המודרנית, (עם כל הכבוד), ויצר לשון אסטתית הממזגת קיטש עם מסורת, והרי לכם את הפופארט - סגנון האמנות האהוב על כל הקהלים
ראובן לייב
רפי כהן, הבעלים והשף של מסעדת רפאל, מוכיח שאפשר גם אחרת    במצב של עליית מחירים והידוק-חגורה, הוא משכיל להפיק את הטוב שבטוב בתעריפים שאינם קורעים את הכיס
יואב יצחק
בני הזוג נתניהו שיגרו לאולפני הטלוויזיה שני פרקליטים לכבות את האש שפשטה נגדם: עו"ד דוד שמרון, שהופיע בערוץ 10 כפרקליטם; ועו"ד יוסי כהן, ששיקר כשהכריז שאינו מגיע כפרקליטם והוא מופיע כ"אזרח", וזאת למרות שהוא מייצג אותם בהליכים פעילים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il