X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצגה עם אווירה קסומה, בשפה כה נעלה אך קצרה, עם כל הרוח של דבורה בארון, עם פרטי הפרטים הכה ריאליסטיים הלקוחים מהמציאות של היהודים במזרח אירופה
▪  ▪  ▪
תמונות צורבות [צילום: יח"צ]
[צילום: יח"צ]

פנינים אמנותיות [צילום: יח"צ]

"הבימה" יכול להיות גאה בעצמו על כך שמשהו זז שם בהנהלה, בכך שאיפשרו לכוחות חדשים של יוצרים רעננים להעלות הצגה כה משובחת כמו "אדם לא מת סתם", שכתבה שחר פנקס על-פי סיפורי דבורה בארון. וכך גם הבימוי, הוירטואוזיות של השחקנים המבריקים, העיצוב והמוזיקה. וזה שלנו – לא חומר מיובא מבחוץ.
מזה זמן רב לא זכינו לראות הצגה בשפה עברית כה יפהפיה, הפורשת (לא במחזמר) תמונה של חיי היהודים במאה ה-19 בגלות. בעוני, בחוסר כל, בתנאים מחפירים – בהם הגביר העשיר לא מתייחס לסבל העובדים שלו, הנאנקים ומשתדלים לשרוד. הגביר מתעניין רק בהמשך הצלחתו הכספית, ואוי למי שיתלונן או יאיים בשביתה. הסצינות, שיש בהן קורעות לב, אין בהן רחמים או חמלה. כאלה היו פני הדברים אז, ומי שמתנכר לעבר הזה של עמו, ולפועל היוצא מכך להקים מדינה ציונית, ומכביר חמלה כלפי שונאינו או כלפי מסתתנים בלתי חוקיים, בתוכם גם מסוכנים – אוי לו ולעתידו.
מכאן החשיבות שבהעלאת התמונות הכה צורבות של הנערה בת ה-15, אם לתינוק בן חצי שנה (לאה גלפנשטיין המרעידה את הלב) שבעלה נפטר לפתע, והיא נאלצת לעזוב את תינוקה עם אמה (יבגניה דודינה) ועם העז, ולעבור לגור אצל הגביר שהתאלמן, כדי להניק את התינוקת היתומה שלו. או בתמונת מנהל החשבונות (יובל שלומוביץ', המשחק בהמשך גם כ"בתיה הרחבה" - החביב והכה כנה ומשכנע) המבקש מעט זהובים מהבוס הרשע, כדי שלא יזרקו את אחותו מביתה - ונענה בפיטורין במקום בעזרה; מה שגורם לו להתאבד על סף ביתו של הגביר (דב רייזר המצוין, כסמל לכל הגבירים המנצלים ורעי הלב).
את דמותו של יאשק, הצעיר חולה השחפת, שנלחם למען הצדק הסוציאלי וטובת הפועלים, גם במחיר חייו, ממלא בצורה מרשימה ביותר אלכס קרול. חרף היותו בנו של הפקיד של הגביר, רוברטו פולק הותיק , אינו זוכה לרחמים, ונתלה באשמת הריגת הגביר, שבעצם מת מדום לב בתוך שיחה/ויכוח עם הצעיר המהפכן. פולק מצידו, פונה לגביר ישר אחר התאבדות מנהל החשבונות, ומבקש את משרתו: בעוד הגויה עדיין חמה והגביר באבל על אשתו. כי עבורו חשוב רק הכסף והקידום. מה שמסביר אולי את המשכיות ההתנהלות הזו ברדיפה כיום אחר הכסף, שמעבירה אנשים על דעתם, וסוחפת עמה את כולם לאבדון.
נפלא ומרגש
יש בהצגה המופלאה הזו תמונות שהן בבחינת פנינים אמנותיות. כמו למשל הקטע בו האשה העקרה (יבגניה דודינה עם כל הרבגוניות שמאפיינת אותה) מתחננת לפני בתיה הרחבה שיש לה 10 ילדים, שתתן לה אחד כדי לגדלו. שחר רז, גם כרופא-האליל, שמפליא במשך כל ההצגה כקברן, עם הריטואל החוזר וכל הקסם שתנועותיו - בולט בהצגה ביכולותיו, למרות שכל אחד ואחת בהצגה ממש נפלאים. ויש את הקטע בו הנערה רוצה להניק את התינוקת שנשכרה עבורה, והקטנה צורחת ומסרבת. נעמה ארמון המשחקת בקולה ומפעילה את בובת הכלבה זיווה – פשוט נפלאה ומרגשת. את עיצוב התנועה לבובות יצר עופר עמרם – שחקן מצוין בפני עצמו שהתמחה בתנועה ובעיצובה. את הנערה שפרה מגלמת לאה גלפנשטיין המכמירה, וכן גם את הנער המת, בסצינה סוריאליסטית-חלומית.
הבימאית הצעירה והמחוננת שיר גולדברג יצרה מחזה פיוטי היונק מרבדים היסטוריים, מהשורשים מהם צמחו הורי הורינו, ומציירת כמו בתמונה אימפרסיוניסטית קטעים המצטרפים לכדי דרמה עזה ומרתקת. הכל הודות לתזמורה את השחקנים הכה מצוינים, תוך תיגבור מהחפצים שבני אדם ממלאים את תפקידם, כך שהתנועה בחלל הבימה נעה כל הזמן, וכל הסיפורים מקבלים משנה תוקף מעצם ההעמדה המקורית הזו.
השימוש בבובות ובחפצים, וכן המאקט המוקטן של בתי העיר התלוי ברקע למעלה, מעל לעמוד החשמל הענקי הנוטה על צידו – מעידים על-רקע רוסי של המעצבים, שכמוהו פוגשים גם בתיאטרון גשר. את התפאורה עיצבה שני טור, את התלבושות הכה מקוריות עיצבה נטשה טוכמן-פוליאק, את התאורה הלא מכוונת דיה והאפלולית מדי לעיתים עיצב רוני כהן, את הבובות הכה אנושיות והכלבה הכה מיוחדת עיצבה אמירה פנקס, ומעל לכל, החלק הטוב ביותר בהצגה, מעל כל החלקים כולם הכה טובים – המוזיקה המופלאה בפרט בנגינת המפוחית, שאין מילים לתאר את יופיה, שיצר דניאל סלומון המחונן.
נקוה, שאת מוסר ההשכל יבינו הצופים, כך שעתידנו לא ייראה כמו סוף המתרחש בהצגה.
הצגה עם אווירה קסומה, בשפה כה נעלה אך קצרה, עם כל הרוח של דבורה בארון (1887-1956), עם פרטי הפרטים הכה ריאליסטיים הלקוחים מהמציאות של היהודים במזרח אירופה אז, בביצוע ממש גאוני של כל היוצרים והשחקנים – שלכולם מגיע שאפו. ול"הבימה" – הידד על עידוד כוחות יצירה חדשים אלה.
הצגה הראויה לפרס התיאטרון.

תאריך:  28/05/2013   |   עודכן:  28/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אדם לא מת סתם - בתיאטרון הלאומי הבימה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קטע מהמוסיקה
קוזמו231  |  28/05/13 15:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד לב-רן
צעד ראשון בדרך הנכונה לפתרון הוא האבחון    במקרים שמתעורר חשש כי קיימת ירידה בשמיעה מסוג כלשהו, רופא אף אוזן גרון יפנה אתכם לבדיקות נוספות, כשהמרכזית שבהן היא בדיקת השמיעה
עליס בליטנטל
MAN RAY נחשב לאחד מהאורים ותומים בתחום הצילום והאמנות. צייר, צלם-מחדש וממציא, ומשורר - היה מראשי תנועת ה Dada והסוריאליזם. כל תערוכה בעולם שנערכה בנושא הדאדא או הסוריאליזם - כללה וכוללת תמיד את יצירותיו. המוזיאון המופלא "הגלריה הלאומית לדיוקנאות בלונדון" או "NATIONAL PORTRAIT GALLERY” ערך תערוכה מהממת של הדיוקנאות שצילם מאן ריי את כל אייקוני התרבות מראשית המאה העשרים עד למותו ב-1976
איתמר לוין
בעיצומו של יום מעצרים עמוס, מבחין השופט מנחם מזרחי בהתרחשויות קצרצרות היוצרות את החשש להשפעה פסולה על מתלוננת. לא כל שופט היה רואה את זה ולא כל שופט היה מסיק מיד את המסקנות
אלעזר לוין
היה מקום לצפות מהשר החדש, שמכיר (חלקית לפחות) את ענף הנדל"ן, שיודיע על צעדים אמיתיים להגדלת הצע הדירות    במקום זאת הציע תוכנית בת 7 סעיפים, שרובם ככולם אינם רלוונטיים, ואף מוזרים
ד"ר אופיר הנדזל
הנזק מרעש הוא נזק מצטבר ובשנים האחרונות מוזיקה הפכה למקור משמעותי לחשיפה לרעש, בין אם זו המושמעת במקומות ציבוריים כדוגמת מועדונים ובין אם בשימוש בנגנים אישיים בעזרת אוזניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il