X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
קיר הכניסה לינקולן [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]
ביקור בית אצל דאלי
לאחר שהוקסמתי מהתערוכה המוצלחת של דאלי בישראל (ראו כתבתי כאן "ציירי לך שפם"), בחרתי לבקר את דאלי בעירו פיגרס, ובתערוכה מקיפה שלו המתקיימת עכשיו במדריד

התערוכה במדריד
התערוכה נערכת בשיתוף מוזיאון פומפידו - שם הוצגה קודם-לכן, בשיתוף מוזיאון המלכה סופיה במדריד ובשיתוף מוזיאון-תיאטרון גאלה ודלי בפיגרס, ספרד.
לדברי האוצרים, מטרת התערוכה במדריד היא הערכה מחודשת של דאלי כהוגה, כותב ויוצר של מבט מיוחד על העולם. התערוכה היא מסע לקריירה של האמן דרך כל שלביה.
דרך יותר מ-200 פריטים, התערוכה מציגה את יצירתו של דאלי באופן כרונולוגי, על כל שלביה וההשפעות שספגה והעניקה: קוביזם, סוריאליזם, פרוידיזם, מיצבים, סרטים, ועוד. האמנות של תחילת המאה ה-20 התאפיינה בזניחת החוקים של האמנות המערבית ואימוץ טכניקות ונושאים שעלו עם הקידמה של המהפכה התעשייתית.
בתקופה זו, המונח "מודרני" התבסס על השינויים בתרבות והנגישות של ההמונים לפוליטיקה, חינוך וצריכה. המתח בין שני הזרמים - הקלאסי והמודרני (תרבות ההמון) מאפיין את תחילת המאה ה-20 בכלל, ואת עבודתו של דאלי בפרט. דלי נמשך ל"אמנות ההמון" ובשנות ה-20 שיבח את עשיית הסרטים, הצילום והפרסום, ואף ועסק בהם.
בניגוד למקובל לחשוב, פרויד אף פעם לא תמך בסוריאליסטים או בעבודותיהם. הוא אף התלונן על כך שהם אימצו אותו כפטרון שלהם. יוצא מהכלל היה דאלי, עמו נפגש ב-1938. פרויד הסכים כי הציור של דאלי "המטמורפוזה של נרקיס" הוא מסמך מצוין לניתוח פסיכואנליטי.
דאלי ידוע כאחד מעמודי התווך של הסוריאליזם (דאלי: "הסוריאליזם זה אני"). הסמלים, המטפורות, הרמזים, מקשים על פענוח יצירותיו ואתרכז כאן בשתי יצירות חשובות:

פני המאונן הגדול
פני המאונן הגדול
Visage du Grand Masturbateur
▪  ▪  ▪

ציור זה המוביל את התערוכה, הוא סמל לאובססיה הסקסואלית של דאלי, וצויר בקיץ 1929, כאשר גאלה ובעלה המשורר פול אלוארד, ביקרו אותו בביתו בקטלוניה, יחד עם חברים נוספים.
זהו ציור אוטוביוגרפי של דאלי הממחיש את תשוקתו של דאלי לגאלה אשר עזבה את בעלה למענו והפכה לאשתו ובת זוגו של דאלי לאורך כל הקריירה שלו (בניגוד לפיקסו שהחליף נשים והתחתן ארבע פעמים). החרגול בציור מזכיר את העובדה שהנקבה טורפת את הזכר עמו הזדווגה.
דאלי הרבה לצייר את גאלה והעריץ אותה כמוזה שלו. הוא אף קנה לה ארמון בפובול, חירונה. היא מופיעה בציור ענקי בחזית הקיר באולם הכניסה למוזיאון דאלי בפיגרס. הוא השתמש בה לציור מדונה ונושאים דתיים. היא מופיעה יחד איתו בציור התקרה ב"אולם הרוחות" בפיגרס. בתמונה ידועה נראית גאלה חושפת שד אחד, בתמונה אחרת היא מופיעה בעירום מלא כדמות אלה, תמיד יפהפיה ואצילית.

"החידה (האניגמה) של היטלר"
החידה (האניגמה) של היטלר

ציור זה גרר הרבה ניסיונות לפענוח ופירוש, שכן חשוב להבין מה יחסו של דאלי להיטלר. בשעה שפיקסו מצייר את יצירת האלמוות שלו "גרניקה" בה הוא מתאר את זוועות המלחמה באדם ובחיה, יחסו האמביוולנטי של דאלי, אומנם כראוי לסוריאליסט, מבקש הסברים.
בניתוח התמונה למרכיביה נראה, כי במרכזה צלחת עגולה על מצע של נוף הררי, ימי, סוריאליסטי. בצלחת זרוק צילום קטן ומקומט של היטלר - הרמז היחיד לנושא המדובר, וחמש שעועיות. מעליה תלוי "עץ החיים" נבול, וממנו משתלשלת אפרכסת טלפון שממנה נוטפת טיפה (דמעה?). בצד הימני - מטריה (סמל לביטחון?) ומאחריה דמות אישה. בקצה הצלחת עטלף הקשור למין עכבר. הצד השני של האפרכסת נראה ככובע אכול שוליים (תקשורת גרועה?).
האם התמונה כולה, המצוירת בגוונים של אפור, מעידה על הסתאבות חברתית, אובדן המטריה הביטחונית כלכלית (חוסר תעסוקה מתרחב באירופה), והשתלטותו של הרודן היטלר דרך אמצעי התקשורת?
דאלי עצמו כתב, כי המטריה היא בעקבות זו של צ'מברליין והציור העגום נראה לו נבואי. "אני מודה שעד עתה לא הצלחתי לפתור את החידה של היטלר".
זהו ציור אחד מתוך שלושה העוסקים בהיטלר. פסיכואנליטים מסבירים, כי העיסוק בהיטלר נובע מחיים בפחד בצילו של אבא שתלטן (אמו מתה כשיהיה בן 17). יש הרואים בכך פחד מאימפוטנציה ויש הרואים בתמונה רמזים לחינוך ללאומניות של היטלר, נושא ששבה את ליבו של דלי. מכל מקום, הסוריאליסטים, אליהם השתייך דאלי, ובראשם הסופר והוגה המניפסט הסוריאליסטי, אנדרה ברטון, האשימו את דאלי בהאדרת שמו של היטלר, ודאלי נודה והודח מהקבוצה.
בשנת 1940, תחילת מלחמת העולם השנייה באירופה, עברו דאלי וגאלה לארה"ב, שם גרו שמונה שנים. ב-1947 חזר לספרד ואת שארית חייו העביר דאלי בקאפ דה קרוס, קטלוניה, שם התגורר עד מות אשתו. העובדה שבחר להתגורר בספרד תחת שלטון פרנקו, משכה אליה ביקורת קשה מצד אמנים רבים.
דאלי תמך בפאשיזם של פרנקו, אשר שלט בספרד בעזרת היטלר ומוסולוני. בניגוד לפיקסו שהצהיר (וכך עשה) כי לא יחזור לספרד כל עוד פרנקו בשלטון. דאלי חזר לקטלוניה בתום מלחמת העולם השנייה, התקרב לשלטונו של פרנקו ואף הכריז כמה הצהרות שתמכו בדיכוי שביצע משטרו הפשיסטי של פרנקו. דאלי שלח מברקים לפרנקו, שבהם בירך אותו על חתימתו על גזרי דין מוות לאסירים פוליטיים.
משטר פרנקו גילה סובלנות לאקסצנטריות של דאלי, ולו גם משום שהיה בין האמנים היחידים בעלי שם עולמי שהסכימו לגור בספרד הפשיסטית. עם זאת, הפגין דאלי חוסר ציות פומבי בכך שהילל את המשורר פדריקו גרסיה לורקה, גם בשנים שעבודתו של לורקה הייתה מוקצית ואסורה בספרד. יש הרואים בהתנהגותו של דאלי המשך לקו הרציף של גישה אגוצנטרית, נהנתנית, שהדריכה את דאלי במשך חייו.
מוזר גם יחסו של דאלי אל האמן לואי בונואל, ידידו ושותפו לסרטים "הכלב האנדלוסי" ו"עידן הזהב". בשנת 1942 פעל דאלי לסילוקו של בונואל מעבודה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. הוא הוקיע את בונואל כקומוניסט ואנטי דתי. בונואל נאלץ לעזוב למקסיקו, שם נשאר רוב הזמן.
דאלי, המופע והקולנוע:
דאלי נמשך לאמנות הקולנוע המאפשרת לו לחקור את הבלתי נודע דרך המידיום הרב-מימדי שהקולנוע מציע. הזכרתי את שני סרטיו יחד עם בונואל. בנוסף, עבד עם היצ'קוק על סצנת החלום בסרט Spellbound דאלי העריץ את האחים מרקס ואת הרפו המיוחד. הוא יצר סטים ומיצבים בהם הופיע בעצמו ובכך היה לאמן 'הפרפורמר' הראשון. בתערוכת היריד העולמי בניו-יורק (1939) הציג מיצב בשם "החלום של ונוס" הכולל במה ואנשים חיים שעורר "רעש" ותגובות רבות.
מבקרים רבים ראו ביצירות המאוחרות שלו, בעיקר בארה"ב, קיטש, מסחריות. כיום רואים בו אמן שהקדים את זמנו ובישר את זרם הפופ ארט שעתיד לכבוש את האמנות המודרנית של שנות ה-70-60 (אנדי וורהול ועוד).
בהערכה מחודשת זו נראה, כי השפעתו של דאלי על ההיסטוריה של האמנות נראית עכשיו חזקה יותר מתמיד, והקסם שלו רק ממשיך להתעצם.

מוזיאון-תיאטרון בפיגרס

מוזיאון-תיאטרון גאלה ודלי בפיגרס הוא אכן המקום האולטימטיבי להכיר את דאלי המופרע / הגאון - שני תארים המתחברים אצלו להפליא. כאישיות מוחצנת במופגן, אין הוא נרתע מהאקסטרווגנדי, הצבעוני, המצועצע, חסר הרסן. הידע המופלא שלו באמנות קלאסית ועכשווית בדורו, מתבטא באלוזיות ורמזים ליצירות אלה ביצירות שלו. הוא יכול להשתעשע או להתעמר ביצירות קלסיות ולברוא עולם אחר. ממש כמו מרסל דושן אחריו, שלקח את "המונה ליזה" המכובדת והנערצת של לאונרדו דה וינצ'י והוסיף לה שפם.
מה שהיה תיאטרון וניתן לדאלי וגאלה לעיצוב כמוזיאון בו אף גרו בסוף חייהם - הפך ל"מקדש מעט" ליצירתיות של דאלי.
בחצר הכניסה למבנה העגול, מוצב הקדילק שנת 1941 של דאלי שאומרים כי היה שייך פעם לאל קפונה. על-ידי הכנסת מטבע, יורד גשם על שתי הדוגמניות במכונית. מעל המכונית ניצב פסל הענק "מלכת אסתר" שהוענק לדאלי על-ידי חברו האמן האוסטרי ארנסט פוקס. הסירה על העמוד בסמוך הייתה שייכת לדאלי וגאלה, והקונדומים הכחולים המשתלשלים ממנה מסמלים דמעות. כיפת הזכוכית הגבוהה מעל הבניין, פרי דמיונו של דאלי, היא סימן היכר בולט בפיגרס.
גאלה / לינקולן: באולם הכניסה ניתן להבחין בעניין של דאלי בהולוגרמים ופיקסלים, חידושים שהעסיקו אותו אז. ציור של קוביות משתנה עם התרחקות ממנו והופך מדמות של גאלה בעירום לפורטרט של אברהם לינקולן.
1974 - הפנים של מיי ווסט אשר משמשים גם כדירה: במיצג המתפרש על חדר שלם מוצגים חפצים מסוימים אשר תוך כדי מבט דרך עדשה גבוהה מתקבלים פניה של מיי ווסט כפי שצייר אותה דאלי בעבר.
עליה: קומה שלמה מוקדשת לציוריו על תקומת עם ישראל, ספינת העלייה, צמיחה, המנורה, פני הצעיר המביעים תוחלת על-רקע דגל ישראל, גם דוד בן-גוריון זוכה לאיור. חבל רק שאין הסברים לתמונות ולסידרה כולה, כדי שגם אחרים יבינו את המשמעות.
תכשיטים: אגף שלם מוקדש לתכשיטים של דאלי - עולם שאולי לא היה ידוע כל-כך. גם כאן הדמיון העשיר מהמם במקוריותו, במימד הפיסולי שלו. דאלי משתמש בתכונות של האבן או המתכת לעיצוב התכשיט, בעיטורים מעולם הצומח והחי.
מוזיאון דאלי בסנט פטרבורג, פלורידה, מבטיח גם הוא מבט נרחב על אמנותו של דאלי. גם בכיכר האמנים על-ידי כנסיית "הלב הקדוש" בפריז, יש מוזיאון פרטי המוקדש לדאלי.

לדה האטומית
הקדילק של דאלי
תאריך:  16/06/2013   |   עודכן:  17/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקור בית אצל דאלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ביקור בית אצל דאלי
נעמי ל.  |  16/06/13 23:22
2
הכתבה על דאלי מענינת מאד
ניצה  |  17/06/13 14:58
3
דאלי מגעיל ודוחה
אזרחית  |  18/06/13 12:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוחמד מחאג'נה
32 אינצ', 37 אינצ', ולפעמים מעל מסך המחשב והסמארטפון - איך שלא נסתכל על זה, הטלוויזיה על תכניה וערוציה השונים, היא חלק כמעט בלתי נפרד מחייהם של ילדינו
נחמן פביאן
מחמוד מטהרן וכריסטינה מבואנוס איירס עושים זה לזו עיניים    מאז בחירתה של קריסטינה קירשנר לנשיאת ארגנטינה ב-2007 גדל היצוא שלה לאירן ב-234 אחוז, ומאז שנת 2005 - בלמעלה מ-1000 אחוז
מרדכי קידר
סכסוך הדמים בין הסונים לשיעים שהחל עם מות מוחמד על סף רתיחה    בתקופה המודרנית נעשו ניסיונות לגשר על פני הסכסוך ולמצוא את המשותף בין חלקי האיסלאם במטרה ליצור רגיעה עדתית שעל בסיסה ניתן יהיה לנהל מדינות כמו עירק, סוריה ולבנון, שבהן חיים אלה בצד אלה שיעים וסונים
מנשה שאול
האויב מתחלף אבל המלחמה אינה נגמרת    הזמן נוקף, וחיזבאללה ומנהיגו מאבדים גובה והופכים להיות יותר ויותר שנואים על מרבית הלבנונים, על נטילתם חלק במלחמה בסוריה למען משטרו של בשאר אסד, כהיענות לתכתיב האירני
יואב יצחק
יוסי שריד, שר החינוך לשעבר, חושף בבלוגו באתר הארץ שיחת טלפון שקיבל אותה עת מראש הממשלה דאז אהוד ברק שבה ניסה ברק "להורידו" מצ'רלס ברונפמן    השאלה היא מדוע נזכר שריד לגלות את המידע הרגיש רק עכשיו    על צביעותו של שריד ומחדליו במעשייה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il