X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: יוסי צבקר]
החטא ועונשו
אחת מפניני הספרות והדרמה העולמית הוא ספרו של פיודור דוסטויבסקי החטא ועונשו עיבודים והפקות שונים היו וישנם לדרמה זו הפעם הטיל בית צבי את ההפקה המורכבת הזו על כתפי מיטב השחקנים המשובחים המסיימים בעוד חודש את לימודיהם

הבימאי סלבה מלצב, עיבד יחד עם דניאל סטופין שתרגם את המחזה, ונשאר נאמן למקור, לרוח של דוסטוייבסקי. את סערת הנפש של רודיה רסקולניקוב, הסטודנט הצעיר שנקלע למצוקה כלכלית המייאשת אותו, פותחת ההצגה במונולוג שלו, תוך סערת נפש. כשם שאקדח שנראה בתחילת מחזה צפוי לירות בהמשכו - כך לפני שאנו מתוודעים למהלך העניינים - אנו כבר למדים על המצוקה הנפשית של הבחור.
אביב קורן, בשפת גוף עשירה ותנועות ידיים הממחישות לצופה את סוג אופיו וה"אני" המסובך שלו, וחושף את התלבטיותיו מה יהיה לאחר שיירצח, עוד בטרם המעשה מתגלם.
הסצינה המרגשת ביותר בהצגה, עולה מייד לאחר-מכן, במפגש בין רודיה ואבי הנערה שרודיה חולם עליה ומקווה שיווצר קשר רומנטי ביניהם. עידן סמאדג'ה, בהופעה מוחצת של שיכור, ועד למותו בסצינה הבאה - ממסמר את הצופים במשחקו הנוקב. השחקן שכל הופעה שלו בהצגות השנה החולפת הייתה בבחינת חוויה תיאטרלית, נוסק בכל הצגה לשיאים חדשים. "האם אין תחית מתים?" שאל בן-זוגי לאחר ההצגה. "וכי למה הרגו את השחקן הטוב ביותר כבר על ההתחלה?"
אבל לא רק סמדג'ה זוכה לזמן-במה קצר מדי. כמעט כל השחקנים בהצגה הם כה מעולים, ובכל זאת - משום שפע עלילות המשנה ועושר הטיפוסים הכרוכים ומפותלים זה בזה - כמעט כולם זוכים לזמן במה קצר מכפי כשרונם. ובכל זאת: כולם ביחד - יוצרים מחזה כבד לעיכול אומנם בגלל מספר הדמויות העצום והאירועים המסחררים, אך בסך-הכל הדרמה עזה ברמה שכמותה לא פוגשים כל יום, במיוחד עקב הרובד הפילוסופי התופס בה את המשקל העיקרי.
דוסטוייבסקי, שחייו האישיים היו רצופי סבל וטרגדיות, ידע למסוך בגיבורי סיפוריו את כל סערות הנפש שלו, ההתחבטויות, והשאלות הפילוסופיות הקיומיות, והן שעושות את ספריו לשיאי היצירה הרוחנית בכל הזמנים. ועם כל זאת, ההצגה בבית צבי קלה לעין ערוך לעומת קריאת הספר הכה רציני.
לרסקולניקוב יש אם (דנה ידלין) ואחות (נואית קדם הרגישה והמרשימה). למרמלדוב, השיכור שאנו חוזים במותו, יש בת מנישואיו הקודמים, סוניה (מאיה פלם) שבה מאוהב רסקולניקוב. אם לקשור רמזים לקשר למיתולוגיה הנוצרית - הרי סוניה היא מריה מגדלנה, ורסקולניקוב הוא הצלוב. הזקנה המשכונאית אלונה איוונובה (ספיר ילינביץ', שאינה נראית ואינה מתנועעת כאישה זקנה) היא הנרצחת. מה שמזכיר את ההופעה הבלתי נשכחת של דימה רוס כמשכונאית שנרצחה, בהפקת תיאטרון "מלנקי" לפני כמה שנים.
משהו שאי-אפשר לשכוח. את החקירה על מותה מנהלים כמה חוקרים - עומר קרן כחוקר חדש ומרשים, אלירן מועלם השוטר המהוקצע, וה"ז'אבר" של הסיפור - אביתר אברהם המעולה כ"פורפירי". כמו ז'אבר הרודף אחרי ז'אן וואלז'אן בעלובי החיים, הוא לא מרפה מטרפו, אבל לעומתו, הוא - בסגנון חקירה מתוחכם מוביל אותו לאט לאט, עד שיודה ברצח. אברהם עושה כאן את תפקידו הטוב יותר השנה.
שחקן שמרשים במיוחד, ושלא יישכח כמו סמאדג'ה, הוא אורי שילה. השחקן הזה בעל איכויות של דמות קלאסית, מלא אצילות, שליטה עצמית גם במצבים הכי היסטריים של רסקולניקוב. הוא מחצין איכויות משחק נדירות כאציל שסוניה עבדה בשירות משפחתו, ואז ניסה להתחיל איתה. כשסירבה, ואישתו צפתה באירוע, פוטרה סוניה, ונאלצה לרדת לזנות, כדי לפרנס את אביה השיכור ואת אישתו השניה, שגידלה אותה באהבה. שילה חוזר לעלילה לאחר שאישתו נפטרה, ומתחנן בפני סוניה שתסכים לקשור עימו את גורלה, ולהתחיל בחיים חדשים. אך לשווא. הטרגדיה מתבקשת כדי למצק את הסיום העצוב. אצל דוסטוייבסקי אין הפי אנד. והסצינה של אורי שילה לקראת הסוף עם "סוניה" - מרגשת ומהווה את אחד משיאי ההצגה.
למרות שמבין שני הצבעים שעבדו בבניין ביום הרצח, אחד מהם הודה שהוא הרוצח - הרי החוקר פורפירי לא מניח לחקירת טרפו. איוון לוריא הממלא את תפקיד הצבעי המודה ברצח שכביכול עשה - עושה זאת בהופעה מוחצת ומרשימה, גם אם בקטע קצר אך נוקב. כך גם כל יתר השחקנים שמופיעים בקטעים קצרצרים - מרשימים מאוד ביכולותיהם. כמו גלעד סמק, אורי זעירא, מתן מישורי כרופא, וכל היתר.
הבימאי (המומחה למחזות רוסיים) שהוא גם מעצב התפאורה, פתר את בעיית הבימה הזעירה באולם הקטנטן של בית צבי, תוך שימוש מתוחכם בקיר נע, שבכל פעם שמתחלפת סצינה או מיקום - הקיר מוזז, ומופיעות דמויות אחרות ותפאורה שונה. חכם וחוסך בזמן ולא קוטע את הקצב. את התאורה עיצב אלכסנדר סיקירין, את התלבושות התקופתיות הריאליסטיות - נטשה מנטל גוריסלבץ, ואת עריכת המוזיקה - גם כן דניאל סטופין (שהוא שחקן מופלא וקלאסי מאין כמוהו).
הצגה לאוהבי תיאטרון, דוסטוייבסקי ופילוסופיה, בביצוע מרשים ביותר של שלל הבוגרים הטריים או-טו-טו, המוכיחים שלא רק בהצגת קומדיה או מחזה מודרני ידם צלחה, אלא גם עם אגוז לא קל לפיצוח כזה - הם עומדים במטלה להפליא. שאפו לשחקנים וליוצרים.

[צילום: יוסי צבקר]
[צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  02/07/2013   |   עודכן:  02/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החטא ועונשו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
על חטאי ועונשי אני מודה:
חוזר בתשובה  |  2/07/13 14:03
2
המבקר מנחם בן כתב
כדאי לדעת ש  |  3/07/13 22:45
3
לב שצינזרתם את תגובתי
אגב אם הייתי שמה   |  3/07/13 22:51
4
אני רק שאלה
חרד ומתעניין  |  4/07/13 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מייסדו, סא"ל (מיל.) איציק אנגלוביץ, מספר ל-News1 על קרן האור הבוקעת מאפלה של חרדים המשתמטים משירות צבאי
זכי הלר
עם תחילתו של הקיץ, במד"א פועלים מסביב לשעון על-מנת להציל חייהם של הנפגעים    עקב טביעתו של בן שנה בסופ"ש בישוב בדרום והטרגדיה בה מצאה את מותה תינוקת שנשכחה ברכב היום ברמת גן    מד"א מפרסם את המדריך המלא להורים: כך תשמרו על הילדים בחופשה
איתמר לוין
שופט התעבורה החיפאי גיל קרזבום תיקן בדיעבד את מתחם הענישה שקבע, כדי להתאימו לעונש שהחליט להטיל. הפעולה הזו לא רק בעייתית מבחינת המסר שהיא מעבירה, אלא גם מיותרת
יואב יצחק
הסדר פשרה שניתן לו תוקף של פסק דין, שהושג בין יונתן מילוא לבין חנה בית הלחמי ורוני חזון וייס, מאשרר מחדש את המגבלות שהוטלו בעבר על מילוא ביחסיו עם נשים
חגית כהן
'סיינפלד' היא סדרה חתרנית יותר מכפי שניתן לחשוב. היא לא רק לועגת לקיום המערבי, אלא מושכת את השטיח תחתיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il