|
|
נובורוסיסק שמונה משגרי S-300 [צילום: google earth]
|
|
לאור זאת החלטתי לבקר במחנה ההגנה האווירית בנובורוסיסק, כמובן בעזרת google earth, ואכן במקום נראות שתי סוללות של S-300, הכוללות ביחד שמונה משגרים הנגררים על-ידי רכב רוסי מסוג קראז 260. במבט כללי לא נראה במחנה משהו חריג, אך בבדיקה מעמיקה יותר אכן התרחשו אירועים חריגים.
|
|
|
מאהל ההדרכה בנובורוסיסק [צילום: google earth]
|
|
פערי הכיסוי הצילומי ב-google earth מקשים על ניתוח האירועים, וכן קיים פער במידע עקב חוסר בצילומים עדכניים. בקיץ 2009 מאותר בבסיס בנובורוסיסק, מאהל חדש. מאהל זה שייך ככל הנראה לכוח הסורי שבא ללמוד את המערכת. המאהל כולל 6 אהלים מהם 3 אוהלי קצינים ו-3 אוהלי חיילים, מבנה המאהל מתאים למידע על הרכש הסורי, ניתן לחלק את המאהל לשלוש קבוצות – אהל קצינים ואהל חיילים לסוללת השיגור הראשונה, אהל קצינים ואהל חיילים לסוללת השיגור השנייה ואהל קצינים ואהל חיילים לגוף הטכני
|
|
|
שני המכ"מים יוני 2009 [צילום: google earth]
|
|
בפינה הדרום מזרחית של בסיס הטילים בנובורוסיסק, נראו החל משנת 2006 (אין צילום קודם) שני מכ"מים המוצבים על משטחים עגולים. המכ"מים ככל הנראה מסוג .Tin Shield בצילום מיוני 2009 לא חל כל שינוי בהיערכותם, ואילו באפריל 2010 אחד המכ"מים נעלם, וגם שנה מאוחר יותר ביולי 2011 המכ"מ עדיין חסר. היות שאין צילום בהמשך לא ניתן לומר מה המצב היום, האם הוא חזר או הוחלף או שעשה את דרכו לסוריה.
|
|
|
המכ"מ השמאלי חסר אפריל 2010 [צילום: google earth]
|
|
|
|
|
העלמות כלי הרכב [צילום: google earth)
|
|
באותו חלון זמן בו נעלם המכ"מ חלו שינויים נוספים במצבת כלי הרכב בגוף הטכני של הבסיס. באפריל 2010 נראים 8 מובילי הטילים, שלא במקומם הרגיל ושני כלי רכב בלבד המיועדים לגרירתם, לא ברור לאן נעלמו יתרת כלי הרכב הגוררים. (ראה תצלום)
|
|
|
[צילום: google earth]
|
|
בצילום הבא מיולי 2011 יתכן וחלק ממובילי הטילים הוחלפו בדגם אחר, נדרש כיסוי נוסף לאישור. אבל דבר אחר מתרחש, בריכוז הטכני מופיע רכב מנוף חדש.
|
עד למועד זה היו במקום שני רכבי מנוף על מרכב של רכב קראז 260, כלי רכב בעל הנעה של 6X6. המנוף החדש שהופיע בנוי על מרכב רכב מסוג אורל 532361 בעל הנעה של 8X8. לדברי האתר Air Power Australia המנוף החדש על מרכב האורל מיועד ליחידות עם טילי 400-S. לאור הופעת המנוף החדש אני חוזר לתחילת המאמר, לכתבה ב"ישראל דיפנס" של רונן סולומון, וככל הנראה הכתוב בה מתרחש, ומתבצע שדרוג של מערכת ה S-300 ל-400-S. ורכיבי המערכת הישנה מועברים לסוריה.
|
במזרחה של העיר דמשק מצוי ישוב קטן בשם Bala al Qadimah , בסמוך לישוב קיים אתר שיגור ישן לטילי , SA-2 האתר נטוש מזה שנים רבות, למעט כנראה, מספר חיילים לשמירת הרכוש. האתר כולל מבנים, 9 בונקרים ובונקר מרכז ניהול האש של סוללת הטילים.
|
|
|
רכב הקשר בסוריה [צילום: google earth]
|
|
החל מחודש יוני 2009 מאותרת באתר פעילות חריגה, ואגב זהו גם המועד בו נראה מאהל ההדרכה הסורי ברוסיה בנובורוסיסק. באתר הופיעו מספר כלי רכב, בסמוך למבנה ובונקר שהיו בשימוש מפקד האתר הופיע ג'יפ ונחפרו שוחות הגנה. על רחבה במרכז האתר הופיעו מספר ארגזים גדולים. מעל בונקר מרכז ניהול האש נפרס רכב קשר שהוציא ממרכזו עמוד גבוה, (20-15 מ' גובהו) ובקצהו צלחת ככל הנראה לרדיו-טלפון. רכב קשר דומה, אם כי על מרכב של רכב גדול יותר, נמצא בבסיס טילי 300-S ב-וורונז' ברוסיה.
|
|
|
רכב הקשר הרוסי [צילום: google earth]
|
|
|
|
|
שיפוץ בית המפקד [צילום: google earth]
|
|
במהלך השנתיים הבאות – שופץ ביתו של מפקד האתר וכן שופצה ברכת המים הצמודה למבנה.
|
|
|
תעלות הגנה [צילום: google earth]
|
|
כמו-כן נחפרו בשטח המחנה שוחות ותעלות הגנה רבות.
|
|
|
חומה ושער [צילום: google earth]
|
|
בנוסף נבנו מבנה קטן, ובונקר גבוה במידותיו, ונבנה שער מסיבי למחנה שלא היה קודם לכן וכל שטח המחנה הוקף בחומה, באורך כולל של כ-2 ק"מ.
|
|
|
הבסיס העורפי בדמשק [צילום: google earth]
|
|
גולת הכותרת של הבניה, כוללת הקמת מבנה טכני, מבנה המיועד לטיפול ותחזוקה שוטפת של המשגרים והטילים. המבנה גבה מידות על-מנת לאפשר למשגר הנמצא בתוכו, להזקיף את צינורות השיגור.
|
|
|
בסיס באוקראינה [צילום: google earth]
|
|
עם איתור המבנה חיפשתי מבנה דומה ביחידות טילי ה S-300 במזרח אירופה, ואכן מצאתי, בבסיס הטילים בסבוסטופול באוקראינה נמצא מבנה דומה.
|
|
|
השוואת המבנים [צילום: google earth]
|
|
ולשם השוואה הצבתי את המבנים אחד ליד השני.
|
|
|
מחנות בדמשק [צילום: google earth]
|
|
בבחינה נוספת של מרחב אגן דמשק, הסתבר שהסורים הקימו מבנה טכני נוסף, המצוי כ-1.5 ק"מ צפונה מהאתר העורפי, בתוך מחנה המשמש ככל הנראה לטיפול ברכש כלי רכב המיועד לענף הטילים בהגנה אווירית, המבנה הוקם באותו פרק הזמן שבו הוקם המבנה הראשון, בין אפריל 2010 לבין מאי 2011. המחנה הוקף בחומה בקטעים הפרוצים ובכניסה נבנה שער חדש. האתר החדש ישמש ככל הנראה כאתר חלופי לאתר העורפי.
|
|
|
הטווח מהסוללה הדרומית [צילום: google map]
|
|
באם קיים כלי נשק חדש יש להכין עבורו עמדות ובמקרה שלנו עמדות שיגור, ואכן הסורים הכינו עמדות שיגור ל 300-S, הדרך היחידה לזהות את העמדות כשייכות לטילים אלו עשויה משניים, מספר העמדות שנחפרו ומיקום העמדות. סה"כ נחפרו 6 עמדות דומות. העמדות נחפרו בין מאי 2010 לבין מאי 2011, מספר העמדות תואם למידע על רכש של 6 משגרים. העמדות נחפרו בחלוקה לשתי סוללות, כאשר כל סוללה נחפרה באתר קיים. הסורים רכשו מברה"מ לפני שנים רבות, טילים ארוכי טווח נגד מטוסים בשם S- 200 או בכינוי נאט"ו SA -5 . שתי העמדות לסוללות החדשות נחפרו כל אחת בתוך אתר קיים של טילי SA -5, הסוללה הצפונית ליד שדה תעופה דמייר והסוללה הדרומית ליד שדה תעופה בליי. הצבת הסוללות באתרים קיימים מגודרים ושמורים תקנה להם את המיגון הקרקעי המרבי.
|
|
|
[צילום: google earth]
|
|
עמדות הסוללה הצפונית באזור דמייר.
|
|
|
[צילום: google earth]
|
|
עמדות הסוללה הדרומית באזור בליי.
|
|
|
[שרטוט: גדעון צור]
|
|
על-מנת לבחון את העמדה, הצבתי משגר בתוך עמדה תוך שמירת קנה המידה. ובאפשרות נוספת הצבתי רכב מנוף מאחורי המשגר ובניצב לו. (השרטוטים שלי). סיכום: מתוך כלל הממצאים ניתן לומר שהסורים רכשו את מערכת טילי ה 300-S, ככל הנראה בשנת 2008, היות שהפעילות הקשורה לטילים אלו החלה בשנת 2009. לא ברור מה מכלל המערכת הגיע לסוריה, אבל מתוך כלל ההכנות ברור שהסורים התאמנו על המערכת, והוקמו מסגרות ליחידות. הגורם היחידי שעצר את הרוסים להמשך הספקת הציוד, קשור ככל הנראה במרד נגד המשטר הסורי, והחשש שהמערכת תגיע לאירן, וזאת לאחר ביטול חוזה ההספקה עמה.
|
|