X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: גדי דגון]
5 קילו סוכר
המצאת הסיפור האמיתי
קסם ההצגה הוא בכך שבסינתזה מלאה עם הקו שנבחר בהתחלה משתתפי ההצגה מנהלים אתנו דו-שיח חופשי על המתרחש, מראים בכנות את המריבות האומנותיות, מוסריות ואפילו אינטרסנטיות קטנוניות שלהם. לגימיק האמנותי הזה אני קורא: "הזמנת הקהל לשולחן העבודה של היוצר"

עדיין לא יצא לכם לראות את ההצגה "חמישה קילו סוכר" בהאנגר של "גשר"? הפסדתם המון. כי מבחינתי זאת אחת ההצגות הטובות ביותר שראיתי ב-20 השנים האחרונות.
ההצגה מאלצת אותך להתנתק ממשענת של הכיסא ומרתקת אותך למתרחש על הבמה כבר בדקות הראשונות שלה. באופן פרדוקסלי דווקא לא קורה שם הרבה. השחקן שמזדהה בשם גור יוצא לקדמת הבמה ופונה לקהל בהצהרה לפיה זאת לא יצירה אמנותית אלא סיפור אמיתי שאין בו שמץ של המצאה. מסיבה זאת, מסביר גור, הוא מופיע על הבמה בשמו האמיתי וכהוכחה מציע ליושבי השורה הראשונה להציץ לתוך תעודת הזהות שלו ולוודא שהוא - אותו גור קורן שחתום כמחבר המחזה, נשבע שאין בטקסט שלו מילה שהוא המציא או הוסיף כדי לבדר את הקהל.
ואנחנו אכן זקוקים לשבועה זאת - כי מיד לאחר מכן מתחילים להתחולל נגד עינינו דברים בדיונים ומוזרים ביותר: הגיבור פוגש דמות אחרת שכבר פרשה לעולם שכולו טוב, מנהל איתה שיחה ומקבל משימה...
וכאן אני נוגע בהישג העיקרי של ההצגה בעיניי: יצירת הדמות שהיא בעצם הגיבור הראשי שלא ממש מופיע על הבמה. יוצרים אותו שאר השחקנים - רונה בקרמן, ציון אשכנזי, יובל ינאי, נועה קולר ואחרים - בחלל שבין במה לאולם תוך פעולה שהייתי מושל אותה ליצירת פסל הולוגרפי. והדמות בסופו של דבר יוצאת לא פחות "מציאותית", הייתי אומר כמעט "חומרית" - מאשר שאר הדמויות.
לא "אשרוף" לכם את הסיפור, רק אגלה שבתחילת ההצגה הגיבור מקבל משימה לכאורה קלה אשר בהמשך מתבררת כי היא בלתי ישימה מבחינתו, ובכל זאת הוא מקדיש מאמץ מרבי כדי לבצעה. במסעו הגיבור פוגש מגוון רחב של אנשים. הדבר מאפשר לתיאטרון להציג "חתך" של החברה הישראלית, לפרוס לפנינו גלריה ססגונית של דמויות שמוכרות לנו בנוף הישראלי. נוסף לכך כל מפגש כזה מגלה לנו פן נוסף של הגיבור הראשי "הנאלם". מצד שני מאפשר לשחקנים להפגין את הכישרון התיאטרלי שלהם.
קסם ההצגה הוא בכך שבסינתזה מלאה עם הקו שנבחר בהתחלה משתתפי ההצגה מנהלים אתנו דו-שיח חופשי על המתרחש, מראים בכנות את המריבות האומנותיות, מוסריות ואפילו אינטרסנטיות קטנוניות שלהם. לגימיק האמנותי הזה אני קורא: "הזמנת הקהל לשולחן העבודה של היוצר" (או - "למטבחו" - אם תרצו). התיאטרון באופן אמיץ מזמין את הצופים להציץ לתוך התהליך הקסום הנקרא "יצירה אמנותית". בפשטות לכאורה, בנאיביות מחושבת היוצרים מגלים לנו את צד הביטנה של ההצגה, את "התפרם" שלה שבדרך כלל מנסים להסתיר תוך מאמץ עילאי. באופן גלוי מספרים איזו התלבטויות ליוו אותם במהלך הכתיבה והבימוי. הם כאילו בעצמם נותנים ציונים מהצד למחזה, לסצנות, לתפאורה, מפסיקים "מרוץ ההצגה", כדי לריב, לפרגן או לבקר. גור הגיבור, כמו בחזרות, פונה לתאורן, מתחלף ברפליקות שלא שייכות למחזה עם הגיבורים הנוספים וכו'. כל זה נעשה בגבולות של טעם טוב, במינון שלא מעורר שעמום. המבנה מאפשר ליצור לא מעט סיטואציות הומוריסטיות, רפליקות מצחיקות. הצגה מלאת הומור, קריצות, חיוכים.
בדיון שנערך לפני זמן מה אחרי ההצגה היו כאלה שהביעו אי-שביעות רצון ממספר סצנות אשר נראו להם "ארוטיות" מדי. יש קריטריון ברור לשימוש לגיטימי או פסול ב"חומרים רגישים" מסוג זה. ובמקרה של "חמישה קילו סוכר" הסצנות האלה הכרחיות משום שהן - חלק טבעי ובלתי נפרד ממערכת האמצעים הפיגורטיביים. התעניינות מופרזת לכאורה בחזהה של אחת הגיבורות מצדו של הגיבור האחר - פרט הכרחי כי אנחנו חייבים לראות את הנטיות של הגיבור כדי לעמוד על גודל ההקרבה שלו למען ההצלחה במשימתו. בלי המחשה של סדר העדיפויות שלו הסיטואציה נשארת בגדר ספקולציות. שלא לדבר על צבעים נוספים שמוסיפות סצנות אלה לדמותו של "הגיבור ההולוגרפי".
ייחודה של ההצגה היא בהרמוניה מושלמת שבין המחזה להצגה. כשועל ותיק באולמות התיאטרון אני יודע לזהות מיד איפה בהצגה תרומתו של המחזאי, איפה - "העבודה" של הבמאי (בימוי: יבגני אריה), איפה השקעתם של השחקנים. ואני מודה שב"חמישה קילו סוכר" לא הצלחתי להבחין בגבול בין התחומים. נוצר אצלי רושם שהמחזה נכתב תוך כדי החזרות, והחזרות התנהלו תוך כדי הכתיבה. כי לא פעם במהלך ההצגה אמרתי לעצמי שלא יתכן שהקטע הזה נכתב זמן רב לפני שנמצא פרוש בימתי בשבילו, ושהמסע הזה של השחקן לא צוין במחזה מראש... אין סדקים בין התחכומים, לא הצלחתי להכניס סיכה. ההרגשה כאילו המחזאי והבמאי הצליחו לחבור לגוף אחד וילדו יצירה משובחת ומושלמת. ולא נשאר לי אלא לחזור שוב: ההצגה הטובה ביותר שראיתי בשנים אחרונות.
יחד עם כל השבחים ומחמאות, יש לי הסתייגות אחת. התאכזבתי קלות כשלא התממשה הציפייה שלי כאשר 5 השקיות של סוכר, אותן הגיבורים תלו באופן מופגן וחגיגי בתחילת ההצגה - לא שיחקו בהמשך תפקיד כלשהו. חבל שלא מומש הפוטנציאל הטמון בהן, הן נשארו בין הארץ לשמיים במערכת המטפורות של ההצגה. הרי לא לחינם הן מופיעות גם בכותרת...
ולפני שאסיים, אדגיש: למרות כל מה שכתבתי קודם זאת לא הצגה ריאליסטית מאוסה. תמיד מסקרן לדעת מה קורה בעולמות אחרים... אני מתאר לעצמי שבשלב זה אתם הלכתם לאיבוד עם "האמיתי" ו"ההולוגרפי" ו"העולם הבא", עם התפרים הגלויים והנסתרים... לא יכול לעזור לכם כי אין לי רשות להחליף את התיאטרון ובמקומו לספר את סיפורו - לכו ותראו את ההצגה בעצמכם.

[צילום: גדי דגון]
[צילום: גדי דגון]
תאריך:  14/07/2013   |   עודכן:  14/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחמן פביאן
הגנה על עולם הסייבר על סיכוניו וסיכוייו מחייבת תכנון-על    ההתפתחויות במבנה הכלכלה הישראלית הביאו לכניסתם של גורמים, נכסים ופרויקטים חדשים שלפגיעה בהם יש פוטנציאל נזק משמעותי ברמה הלאומית
יואב שורק
הדהירה אל תפישה של חד-מיניות כאופציה לגיטימית וכאלטרנטיבה למשפחה המסורתית מסוכנת לחברה הישראלית, כמו לחברה המערבית בכלל. הגיע הזמן להשמיע קול ברור ומתנגד
סופיה רון-מוריה
חוק פרי לגיוס החרדים יועבר בקרוב לטיפולה של ועדה בראשות ח"כ איילת שקד. עד שנת 2017, הקשר בינו לבין גיוס לצה"ל מוגבל, ויהיה תלוי בעיקר במעשיו של הדור החרדי הצעיר. אבל כבר מרגע שיתקבל הוא יזרים לשוק העבודה החוקי רבבות עובדים חרדים
אריה אבנרי
שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, מנהיג שס אריה דרעי, ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני ופעיל הליכוד עזרא בנימיני שמונה לאחרונה על-ידי שר האנרגיה והמים ליו"ר מקורות - כולם עקפו את החוק בדרכים שונות ומתוחכמות
אלעזר לוין
הוא לא יזם נדל"ן, אלא מהנדס חשמל    עם זאת, פורת משפר את התשואה לנכסים מניבים, ובשבוע הבא יחנוך את המפעל הגדול ביותר של חברתו עד היום    בראיון ל-News1 חושף פורת שורת עסקות גדולות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il