X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רות אסרסאי כליידי מקבת. אין מתאימה ממנה לתפקיד [צילום: ז'ראר וקרן אלון]
מקבת והליידי בתיאטרון הקאמרי ת"א
דמותו של מקבת במחזהו של ויליאם שייקספיר העולה בתיאטרון הקאמרי, מצטיירת לא סתם כרוצח נתעב שרומס כל אחד בגלל תאוותו לכס. בבימויו של עמרי ניצן נחשף מקבת כדמות אנושית על כל חסרונותיה וחולשותיה. ליידי מקבת אף היא מתגלה לא סתם כיוזמת הרציחות והזרז למימושן, אלא כאישה הנשברת לבסוף בגלל רצף האירועים המתגלגל, אותו לא צפתה

הבימאי עמרי ניצן, בבחירת השחקנים האולטימטיביים, מעמיד כאן מקבת - בשר ודם, בעיקר דם, שדווקא משום נצחונותיו בקרב, והצלחתו למגר את אויבי המלך, ומשום התהילה בה זכה - מבזיק בו הרעיון למלוך בעצמו. ובאקלים בו מלכים נרצחים על-מנת להחליפם - הוא עושה זאת בעידודה של אשתו, הליידי, ורוצח את המלך במו ידיו. גיל פרנק (האידיאלי בבחירתו כמקבת), תחילה בהיסוס, אך תוך הישענות על רעייתו הנוקטת במושג "תהיה גבר", רוצח בדמי ליל את המלך שבא להתארח בביתו. האם עובדת היות הזוג חסרי צאצאים יש בה להעיד על חוסר אונותו, שעליה הוא מחפה ברציחות? או שמא זה תפקיד האישה בהיסטוריה, להיות הקטליזטור של בעלה, כדי שיזכה בקידום? גיל פרנק, תמיד מלך על הבמה, רווי קסם מלכותי גברי השולט בכל הסובבים אותו, וחורץ את גורלותיהם. אך לא רק זאת. הוא גם הולך ומתגלה לעינינו על כל תסכוליו וחולשותיו, ובכך הבימאי הופך כאן לפסיכולוג המנתח באיזמל את הדמות, שכבה אחר שכבה, רקמה אחר רקמה.
למעשה, רק באקט הראשון מקבת טובל באופן מעשי את ידיו בדם. בכל מעשי הקטל האחרים, בהם הוא מנקה את השטח מכל מתחרים אפשריים, הוא שולח אחרים לעשות זאת. כמו בטרגדיות היווניות, מעשי הקטל לא נראים על הבמה, ורק כפות ידיים נוטפות דם, או חלקי בגד המגואלים בו, הם העדות היחידה למתרחש מחוץ לבמה. הדמויות בסיפור הולכות ונעלמות, רוח הגיבורים הולכת ונחשפת בכל תסכוליה, והמונולוגים של מקבת והליידי, במיוחד כשהיא מאבדת את שפיותה, ולפני מותה, חודרים ללב ומצמררים, ומהווים כעין צילום רנטגן לתוך רקמות המוח והלב של הדמויות; כאילו הבימאי מוריד מהן את העור, וחושף בפנינו את כל רקמות גופם המדממות ומתבוססות בהתלבטויותיהן (כמו בתערוכת "Bodies" שסבבה בעולם וגם כאן).
אך הדרך היא חד-כיוונית. מקבת אינו יכול לחזור בו מהקו שהתווה לעצמו, ושמדרדר אותו עד לסוף האיום. כך גם רעייתו, שנופלת יחד עמו לפח שטמנו להם שלוש המכשפות בנבואתן שמקבת יהיה מלך. היא לא תכננה את גל הרציחות מלבד זו של דאנקן המלך, כי חשבה כאישה. בעוד הוא - כמצביא, איבד כל רגש, וחותר למטרה בקור רוח מקפיא, כשנבואת המכשפות נושפת בעורפו. ורק כשמסתבר לו שנבואתן שהוא ימלוך עד אשר יער בירנאם ינוע לעברו - כאשר זה מתממש כתכסיס בקרב שמולו - רק אז הוא חוזר למציאות ומקבל עליו את הקץ.
אי-אפשר היה לבחור מישהי מתאימה יותר מרות אסרסאי להיות ליידי מקבת. דמותה החטובה, יופייה המדהים, קולה המרגש, משחקה השולט בכל ניע וזיע, והמלכותיות שהיא מקרינה, כל אלה מגלמים בה את הליידי האידיאלית. היא משחקת בבעלה כמו בפיון בשחמט, תוך ניצול קסמיה מצד אחד, ומאידך-גיסא נגיעה בנקודה הרגישה שלו כגבר - בגבריות, ומה דרוש כדי להוכיחה. היא למעשה לא פחות ממקבת, ולעיתים יותר, המנוף והמניע לכל הטרגדיה, ובמשחקה הופכת להיות הגיבורה הטראגית הראשית.

אווירה מכושפת וקסומה
שלוש המכשפות [צילום: ז'ראר וקרן אלון]

בתפאורה המאוד מרשימה וקודרת של מיכאל קרמנקו, עם תלבושות מעוצבות לתפארה בנות-זמננו של אורנה סמורגונסקי, בתרגום העכשווי הקליט לאוזן בת-זמננו של דורי פרנס; ועם צוות שחקנים מעולים, כל אחד בתפקידו, כמו אוהד שחר המשכנע ומרשים באצילותו, כאציל בנקו, שאף הוא חושב שמגיע לו למלוך; או אלי גורנשטיין כמלך שנרצח, מלא מלכותיות וסמכותיות, ובהמשך כרופא המלכה; דודו ניב, שתפקיד האציל מלווה אותו תקופה ארוכה לאורך הקריירה שלו, ובצדק; ערן מור הכובש בקסמו כיורש העצר, שהצליח להימלט מחרבו של מקבת, וחזר עם צבא גדול וניצח. מור מככב בתפקיד הראשי ב”איש קטן מה עכשיו?” בקאמרי; אלון דהן כעוזרו של מקבת, שמצליח גם בסצנות הכי דרמטיות למסוך את חוש ההומור הנדיב שלו, ולהפיג את המתח והדרמה; וכך שלוש המכשפות בהופעה רבגונית מוחצת: עדנה בליליוס, רונה לי שמעון וירדן ברכה, שעמרי ניצן בחר להבליט את תפקידן, ובכך העצים את הצד הסוריאליסטי שבמחזה, הכולל חלומות והזיות של מקבת והליידי, וכן -הופעת המכשפות ממעבה האדמה באמצעות מעלית מיוחדת - בדיוק כפי שזה עלה בתיאטרון גלוב הנודע לפני 400 שנה. כל אלה יחדיו הם מרכיבים חשובים בהצלחת ההפקה.
קטעי הריקוד והנענועים של המכשפות, גם בתפקידן כזונות או כנשות החצר בארמון - מלבבים ומרעננים את האווירה הרצינית ומשכיחים לרגע את השפעת קטילת הדמויות. הניגודים הללו, לא בדיוק על-פי הטקסט של המחזאי, אך מאוד עמרי-ניצניים, מעשירים את המחזה והם שעושים את ההבדל בינו לבין הפקות "מקבת" רבות שנכשלו לפניה, בין אם מסיבה מוצדקת, ובין אם מחשש הקללה שהטילו על המחזה בזמנו, על-פי המיתוס.
המוזיקה הנפלאה ששזר עמית פוזננסקי מכשפת ומלבבת את האוזן, ומהווה חלק מהסאונד של קולות השחקנים, הסערה שבחוץ, שעל הרקע שלה צצות המכשפות, והכל ביחד - יוצר אווירה מכושפת וקסומה, השואבת את הצופים אל תוכה עד תומם. המשחק של כל השחקנים מעולה ומתוזמן כראוי, כך שמחה ברבירו כלונקס, בני אלדר החמוד כאציל רוס, יובל סגל בכמה תפקידים, נעמה שטרית, והמכשפות - כולם תורמים את כל שאר חלקי הפאזל שיוצר חוויה תיאטרלית נדירה.
מכל הפקות "מקבת" שראיתי - כולל את זו בלונדון עם ניקול ויליאמסון כמקבת והלן מירן כאשתו, והפקת "הבימה" עם אשר צרפתי המנוח - הרי זו הנוכחית של הקאמרי, היא הטובה מכולן. והרעיון לעצב מחדש את תבניתו של אולם קאמרי 3 ולקרבה למבנה ההיסטורי של תיאטרון הגלוב הלונדוני - היא רעיון מוצלח ביותר.
שאפו להצלחה הפנומנאלית.

הופעה מהפנטת [צילום: ז'ראר וקרן אלון]
תאריך:  14/07/2013   |   עודכן:  15/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקבת והליידי בתיאטרון הקאמרי ת"א
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורי מור
קסם ההצגה הוא בכך שבסינתזה מלאה עם הקו שנבחר בהתחלה משתתפי ההצגה מנהלים אתנו דו-שיח חופשי על המתרחש, מראים בכנות את המריבות האומנותיות, מוסריות ואפילו אינטרסנטיות קטנוניות שלהם. לגימיק האמנותי הזה אני קורא: "הזמנת הקהל לשולחן העבודה של היוצר"
נחמן פביאן
הגנה על עולם הסייבר על סיכוניו וסיכוייו מחייבת תכנון-על    ההתפתחויות במבנה הכלכלה הישראלית הביאו לכניסתם של גורמים, נכסים ופרויקטים חדשים שלפגיעה בהם יש פוטנציאל נזק משמעותי ברמה הלאומית
יואב שורק
הדהירה אל תפישה של חד-מיניות כאופציה לגיטימית וכאלטרנטיבה למשפחה המסורתית מסוכנת לחברה הישראלית, כמו לחברה המערבית בכלל. הגיע הזמן להשמיע קול ברור ומתנגד
סופיה רון-מוריה
חוק פרי לגיוס החרדים יועבר בקרוב לטיפולה של ועדה בראשות ח"כ איילת שקד. עד שנת 2017, הקשר בינו לבין גיוס לצה"ל מוגבל, ויהיה תלוי בעיקר במעשיו של הדור החרדי הצעיר. אבל כבר מרגע שיתקבל הוא יזרים לשוק העבודה החוקי רבבות עובדים חרדים
אריה אבנרי
שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, מנהיג שס אריה דרעי, ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני ופעיל הליכוד עזרא בנימיני שמונה לאחרונה על-ידי שר האנרגיה והמים ליו"ר מקורות - כולם עקפו את החוק בדרכים שונות ומתוחכמות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il