X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם רוב העם יתמוך בעקירת 100 אלף ישראלים מבתיהם? [חיילים ומפונים במהלך ההינתקות, גוש קטיף / צילום: פלאש 90]
השאלה החסרה
הדיבורים על כך שרוב העם יתמוך בהסדר עם הפלשתינים - מתחמקים מהשאלה מה בדיוק יכלול הסדר שכזה הרי לא רק "צורכי הביטחון" יעלו לדיון, אלא גם זכותו ההיסטורית של העם היהודי בארצו

לא ייאמן כיצד רק ההצהרה על חזרה לשיחות בינינו לבין שכנינו גרמה להיסטריה בקרב עיתונאינו החרוצים, שחשו את משק כנפי ההיסטוריה בדרך לעשיית שלום בין-גלקטי עם חמולת רמאללה. אממה, אליה וקוץ בה; עם הדיבורים על הֶסדר, שבה ועלתה ההצעה למשאל עם.
רוב עיתונאינו מתנגד למשאל עם משום שהעם עם הגולן, כלומר עם יהודה ושומרון וכמובן עם ירושלים, וכיצד נוכל לשטות בהמונים ולמכור להם אוסלו 2 ו-3 במרחק יריקה משדה התעופה? הציבור, כפי שהוכח פעם אחר פעם, מציאותי ומקורקע הרבה יותר מנשיאו ומחבר יועציו ומחבורת העיתונאים המקדמים בחריצות ובנחישות חורבן נוסף של יישובים יהודיים בליבה של ארץ ישראל, תמורת, ובכן תמורת מה?
הצעת המשאל היא אפוא צרה צרורה. אבל לא אלמן ישראל. ביום רביעי האחרון פירסם עיתון המשפחה הלוחמת בישראל, הארץ-לא-שלנו, סקר שקבע בעמוד הראשי: "55 אחוזים נוטים לתמוך בהסכם שלום במשאל עם". לכאורה, ששון ושמחה לחובבי הנסיגות ולמתעבי היישובים היהודיים, וגם אמירה עקרונית מטעם השמאל, שאין מה לחשוש ממשאל עם, שכן מן המפורסמות הוא שכשיוצע חוזה שלום, יצביע רוב הציבור בעדו.
כדאי לחזור לכותרת המתעתעת. שימו לב לביטוי "נוטים לתמוך" ולא "תומכים". 39 אחוזים הביעו תמיכה, בעוד 16 אחוזים רק חושבים שיהיו בעד. ליד הגרף הובאה השאלה הסתמית שהונחה לפני הנשאלים: "נניח שראש הממשלה מגיע להסכם עם הפלשתינים ומעמיד אותו למשאל עם; האם תתמוך או תתנגד?" מעניין מה היו עונים הנשאלים לשאלה הבאה: "האם תתמוך או תתנגד להסכם עם הפלשתינים שפירושו חלוקת ירושלים והרס עשרות יישובים יהודיים, הכולל עקירת כ-100 אלף ישראלים מבתיהם וחשיפת מרכז הארץ לירי יומיומי של טילים?

שיח הזכויות מול צורכי הביטחון

המלחמה היעילה
רק כשאנו מתעקשים על המקומות בעלי הזיקה העמוקה לקיומנו, כעם עתיק בעל מורשת מפוארת הקשורה לארץ - אפשר להילחם ביעילות במסע הדה-לגיטימציה

אבל זאת רק הנקודה הטכנית. הנקודה המהותית ביחס למשא-ומתן עם שכנינו קשורה בצדקת תביעתנו על ליבה של ארץ ישראל. אם אנחנו מדברים רוב הזמן על "צורכי הביטחון" שלנו, לעומת שכנינו, המדברים על "זכויות הפלשתינים" - לא נצליח לעמוד מול העולם.
זכותו ההיסטורית, המוסרית והמשפטית של העם היהודי על ארצו אינה עניין למאמרים בלבד; היא מוכרחה להיות רכיב מרכזי במו"מ הדיפלומטי מול כל העולם. ישראל אינה "כובש זר" במקום שבו היה העם היהודי לעם, ובו ייסד ממלכה ומשפט, מוסר וספר ששינה את העולם. התביעה שלנו לפיכך היא לבעלות על כל אדמות יהודה ושומרון. העניין המהותי הזה צריך להיות בראש ובראשונה אינטרס גם של מצדדי הפשרה המדינית.
בשבוע שעבר שמעתי את שר החוץ לשעבר, שלמה בן עמי, טוען בלהט שעל ישראל בגבולות הקו הירוק יש קונצנזוס עולמי. הוויכוח הצטמצם רק לגבולות 67'. ממש לא. ברגע שישראל תיסוג לגבולות צרים, יחל השלב הבא במערכה לדה־לגיטימציה של מדינת היהודים: גם בגבולותיה הצרים תוגדר ישראל כמדינת אפרטהייד, ואחמד טיבי וחבריו יזעקו באו"ם ובכנסים בינלאומיים שישראל לא מאפשרת להם הגדרה עצמית ואוטונומיה תרבותית ואתנית, ושבעצם הגדרתה כמדינה יהודית (ודמוקרטית) היא ממשיכה את ה"ג'נוסייד הפוליטי" כלפי ערביי ישראל. הקרן החדשה תממן ארגונים נוספים כגון עדאלה, שיתאמצו לפרק אותנו מבפנים ומבחוץ, ובא לפלשתין גואל.
משום כך הוויכוח על עתידן של אדמות יהודה ושומרון, וכמובן על עתיד ירושלים, אינו עניין טריטוריאלי, גם לא סכסוך ביטחוני. הוא התעקשות על צדקת הציונות, שעיקרה הוא שיבת היהודים לציון, עמידה על הלגיטימיות המוסרית של היהודים להתיישב במולדתם, ותעודת ביטוח מפני ערעור מעמדה של ישראל בגבולותיה הצרים. שכן אם אנחנו גזלנים וקולוניאליסטים במקום המחובר ביותר לעם היהודי - הרי אין לנו טענה מהותית כלפי שום חלק מארץ ישראל, גם לא תל אביב.
רק כשאנו מתעקשים על המקומות בעלי הזיקה העמוקה ביותר לקיומנו כעם עתיק בעל מורשת מפוארת הקשורה לארץ הזאת - אפשר להילחם ביעילות במסע הדה־לגיטימציה נגדנו. רוב העולם התרבותי מכיר בתנ"ך ובקשר ההיסטורי והדתי שלנו לארץ ישראל.
בשנות ה־60 כתב ד"ר יעקב הרצוג, שגריר ישראל בקנדה, שככל שנוקפות השנים כך הוא מבין שהאמיתות הללו הן הטיעונים המנצחים ביותר בשיח הדיפלומטי. הטיעונים הביטחוניים חשובים מאין כמותם, אבל משניים לשיח הזכויות מבחינת הצדק האוניברסלי.

על נסיכים ומפלצות

בן נולד בממלכה. הנסיך מקיימברידג'. יופי להם, אבל מדוע זה צריך לעניין אותנו מעבר למדורי הרכילות? כיצד קשור הרך הנולד לחיינו, למאוויינו, לתקוותינו, לפחדינו? העיסוק במה שמכונה "המשפחה המלכותית" הוא למעשה מתן היתר למבוגרים לשחק בנדמה לי, לחשוב לרגע שעדיין אנחנו חיים בעולם של מלכים ואצילים, אבירים, נסיכות ומפלצות.
לרגע הבליחה על מדרגות ארמון בקינגהאם דמותו של כרוז לבוש מדי שרד אדומים־זהובים ועוטה כובע נוצות אדום־כחול, הקורא בדרמטיות מתוך איגרת משתלשלת ומצלצל בפעמון. לא בסרטי הארי פוטר, אלא בממלכה הבריטית. לא ילדים צופים בזה, אלא מבוגרים. זה הצורך העמוק של האדם לממש את היותו "הומו־לוּדיקוּס", האדם המשחק. התשוקה הקמאית להיררכיה (מלוכה) בעידן של חוסר היררכיה (דמוקרטיה).
באמצע המאה ה־19 התחוללה מהפכה ספרותית עם פריצת הזרם הריאליסטי לתודעת הקוראים. הם החלו לקרוא על אנשים בשר ודם כמותם, בורגנים ופועלים, משפחות ויחידים פשוטים, שאהבו ושנאו, נאבקו בגורלם וניצחו או הפסידו, ממש כמו המלכים והנסיכות ושאר הדמויות המורמות מעם שאיכלסו עד אז את רוב הספרות. המאה ה־20 כבר חזתה ב"אובדן ההילה" מעל תופעות שפעם נחשבו לייחודיות, למקודשות ולנשגבות.
אבל אובדן ההילה הותיר חלל שלא התמלא בתודעתו של האדם המודרני, תשוקה עמוקה לתכנים אחרים, לא רציונליים, תכנים הקשורים לחלקים הלא מודעים בפסיכה האנושית. התשוקה הזאת מתבטאת, בין השאר, בגל הניו אייג', בנהירה אחר מיסטיקה ובחיבור המתחדש עם תכנים דתיים במאה ה־21.
העיסוק במשפחת המלוכה - שסביבתה הוויזואלית הצבעונית שונה מאוד מהעולם ה"רגיל" המקיף אותנו - מסקרן אותנו. הוא מאפשר התוודעות "לגיטימית" שלנו כמבוגרים לתכנים "אסורים". "נדמה - גם אנחנו הבוקר נגיע / אל בית אחרון בנתיב הרחב. / וְשָׁם עוד ניצב לְבדד הרקיע / וילד משליך כדורו לרגליו" (אלתרמן, "שדרות בגשם"). "כדורו" פה אינו רק הכדור של הילד, אלא גם כדורו של הרקיע. הילד המשחק בכדור מקביל לרקיע המשחק בכדור הארץ. המשחק כחוויית יסוד של הקיום האנושי.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 26.7.13)
תאריך:  26/07/2013   |   עודכן:  29/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השאלה החסרה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמרך בישראל היום 26.07.13
ישראל פרל  |  27/07/13 07:32
2
תכתוב על ביבי שמשחרר רוצחים?
תכתוב?  |  28/07/13 23:11
3
תיקון קטן
סתם 1  |  30/07/13 13:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
השר וראש הממשלה ג'ים האקר, המנכ"ל ומזכיר הממשלה סר האמפרי אפלבי, ראש הלשכה ברנרד וולי - כולם רלוונטיים כיום כפי שהיו לפני שלושה עשורים, לא רק בבריטניה אלא גם בישראל
עופר וולפסון
פגישות "השולחן העגול" בין המנהיגים האמריקנים, הישראלים והפלשתינים יחלו בשבוע הבא    נתניהו: "צריך שניים לטנגו, אבל במזרח התיכון צריך שלושה"
מתי דוד
התקווה היחידה שנותרה לשמאל הקיצוני, להישאר רלוונטי בתמונת המצב הוא להקצין עמדות ולחלום על מהפכת "תחריר ישראלי" בסיוע של "תחריר פלשתיני" בהשפעת ה"תחריר המצרי"
אריאל י. לוין
כדאי לברק אובמה לחזור לספר הקלאסי בן המאה ה-16; אולי הוא יבין את חובתו כנשיא של מעצמת-על וילמד שפציפיזם הוא מותרות שמושל אינו יכול להרשות לעצמו    וגם כמה הערות על חיזבאללה
נורית גרינגר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il