X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חברות הסלולר סיפקו מידע על כל מי שהשתתף באירוע הפתיחה המחודשת של איקאה [צילום: פלאש 90]
המידע שלנו, הכסף שלהם
ערים? אם חשבתם שחברות הסלולר מרוויחות מאיתנו רק את דמי השימוש, שיחות הטלפון והמסרונים, נראה שלא. המידע שלנו הופך לזהב אצל החברות שמוכרות מידע למפרסמים. כך אלכימאי המידע מייצרים זהב מפיסות חיינו, ולא נותנים לנו אף שבב
רשום ומקוטלג
כל שיחה או מסרון ששלחתם בנייד רשומים ומקוטלגים. המידע הזה הוא תעודת הזהות האמיתית שלכם, אולי אפילו יותר מהמאגר הביומטרי, שהמדינה מנסה כעת לשכנע אותנו להצטרף אליו

התקשרתם לאימא בנייד? שלחתם מסרון רגיש לבת הזוג לרגל יום האהבה? קיבלתם את המסרון השבועי מהבנק, שמזכיר לכם את עומקו של המינוס? או אולי דיברתם בנייד תוך כדי נהיגה ועשיתם תאונה? הכול מתועד. ובמקרה האחרון, יש סיכוי סביר שהפרט הזה אף ישמש נגדכם בבית משפט.
כל שיחה או מסרון ששלחתם היום, אתמול או לפני שש שנים בנייד הפרטי רשומים ומקוטלגים. עד הפרט האחרון. למי התקשרתם, מתי, כמה זמן נמשכה השיחה, ומהיכן ביצעתם אותה. למידע הזה אודותיכם, שנצבר מדי יום, מדי שעה, על-ידי חברת הסלולר שאתם מנויים בה קוראים נתוני תקשורת. שם יבשושי שמסתיר את העובדה שהמידע הזה הוא תעודת הזהות האמיתית שלכם. אולי אפילו יותר מהמאגר הביומטרי, שהמדינה מנסה כעת לשכנע אותנו להצטרף אליו.
נכון, מידע אישי עלינו ועל הרגלי הקניות והבילוי שלנו מגיע גם מכרטיסי אשראי ומועדוני לקוחות שחתמנו עליהם בלי לחשוב פעמיים. אולם אף אמצעי רישום דיגיטלי אינו כה אישי, רציף ומתמשך כמו הטלפון הנייד, סוג של מכשיר מעקב אישי שהצמדנו אל עצמנו מרצוננו, והוא מתעד את פעילותנו ואת מיקומנו לכל אורך היממה. לטוב ולרע.
אם המחשבה על כל המידע האישי הזה, שצבור אי-שם במרתפי חברת הסלולר שבה אתם מנויים גורם לכם להרגיש מעט עירומים, אתם לא ממש טועים. חברות הסלולר טוענות אומנם כי המידע הזה מוגן בסטנדרטים הכי גבוהים שיש, ובמדינת ישראל יש גם חקיקה מתקדמת למדי בתחום ההגנה על הפרטיות, אולם בפועל, לציבור יש מעט מאוד מידע על מאגרי המידע שמחזיקות חברות הסלולר, כיצד הן שומרות עליו ואלו שימושים הן עושות בו.
הסוגיה המטרידה הזו מקבלת עכשיו משנה תוקף עם הכניסה לעידן הביג דטה (Big Data). בהגדרה, ביג דטה הוא מונח שמתאר איסוף מסחרי של מידע, כרייתו וניתוחו ממאגרי מידע מורכבים לצורך הפקת מידע חדש שאפשר לעשות בו שימושים מחקריים, כלכליים ומסחריים בהיקפים חסרי תקדים. הכוונה היא לעוצמה שמאפשרת לנתח נתונים בסדרי גודל שאפילו אין להם שמות מספריים ׀כמויות נתונים שהן גדולות יותר מטריליוני וזיליוני נתונים. עם העוצמה הזו מגיעה גם היכולת לעשות מוניטיזציה ׀לנתח נתונים תוך כדי תנועה, ולעשות מהם כסף.
השימושים מגוונים מאוד. החל מהיכולת לקצר מאוד את זמן המחקר הדרוש לייצור תרופות חדשניות, וכלה בהרצת תוכניות מסוג 'פריזם' בארצות הברית, שאוגרות ומתעדות כל שיחת טלפון של כל אזרח אמריקני, כפי שחשף מדליף-העל אדוארד סנודן. בישראל, אגב, לממשלה אין צורך בתוכנית מעין זו, כיוון שכפי שידוע עוד מ-2007, בזכות עתירתה של 'התנועה לחופש המידע', השב"כ מחובר לחברות הסלולר ולמאגרי הנתונים שלהן און-ליין.
בכל מקרה, בעידן הביג דטה, חברות הסלולר הן שחקן מרכזי, במיוחד במה שקשור למוניטיזציה. פריסת האנטנות שלהן מאפשרת מעקב אחר התנהגות של מאות אלפי מנויים בזמן אמת, תוך כדי תנועה, בכבישים, בקניונים, וברחובות. היכולת הזו, בצירוף מאגרי נתוני התקשורת, שמחזיקות חברות הסלולר, היא סוג של אוצר שרק הולך וגדל מעצם פעולות ההתקשרות האינסופיות של מנויי החברות. וזה גם מה שיאפשר לחברות האלו, אם ישכילו לתרגם את הפוטנציאל הטמון בהן, להפיק מהמאגרים תובנות כלכליות ועסקיות רציפות שיאפשרו להן להמציא את עצמן מחדש לאחר נפילתן הכואבת בעקבות רפורמת כחלון.

ביג דטה, ביג ביזנס

התנעת המחאה החברתית
במבט לאחור, הניתוח של 'טרנדיט' שינה את השיח הציבורי. הוא קבע שלהפגנה הגיעו 280 אלף איש, מה שנתן לגיטימציה גדולה לתנועת המחאה ויצר לחץ אדיר על הממשלה

העברתי סדרת שאלות בתחום לשלוש חברות הסלולר הגדולות בישראל, פלאפון סלקום ואורנג'. ביקשתי לדעת עד כמה נכנסו לעידן הביג דטה, עם אלה חברות וגופים הן עובדות, האם הממשלה היא לקוח פוטנציאלי גדול בתחום. בגדול, לא קיבלתי תשובות. ואם כן, הן היו תשובות מסוג "הסמנכ"ל בדיוק בחו"ל ולא עונה לנו", "אנו בוחרים שלא להגיב" או "הנושא נמצא בבחינה". בקיצור, תשובות מסוג "הכלב אכל לי את שיעורי הבית".
כדי להבין מה עומד מאחורי התגובות המאוד בלתי מספקות הללו מצד חברות הסלולר, צריך לחזור לרגע לקיץ 2011, להפגנת הענק של תנועת המחאה ולוויכוח על השאלה כמה אנשים באמת השתתפו בה. רבע מיליון לפחות, כמו שטענו מארגני המחאה, או הרבה פחות, כמו שטענו המשטרה והממשלה? הוויכוח היה יכול להימשך ללא הכרעה, כפי שהיה נהוג עד אז, אלמלא הגיע הערוץ השני עם דיווח המבוסס על טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת לעקוב בזמן אמיתי אחר מספרם האמיתי של המפגינים, לפלח אותו על-פי מאפיינים סוציו-אקונומיים, ואפילו לקבוע מהיכן הגיעו האנשים.
הטכנולוגיה, שפותחה על-ידי החברה הישראלית 'טרנדאיט', מבוססת על ניטור אותות סלולריים ו-GPS המייצגים תנועת אנשים נושאי מכשירים סלולריים במרחב. את המידע על תנועת האנשים מקבלת 'טרנדאיט' מחברות הסלולר בצורת אותות סלולריים. אלו משולבים עם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לצורך יצירת מודל סטטיסטי מורכב המאפשר לאמוד את כמות המפגינים, מהיכן הגיעו, ולאלה עשירונים הם משתייכים. את הניתוחים שהיא מבצעת מוכרת 'טרנדיט' במודל של שיתוף הכנסות בינה לבין המפעילות הסלולריות.
במבט לאחור, הניתוח של 'טרנדיט' שינה את השיח הציבורי. הוא קבע שלהפגנה הגיעו 280 אלף איש, מה שנתן לגיטימציה גדולה לתנועת המחאה ויצר לחץ אדיר על הממשלה, וגם מיתג באופן סופי ומוחלט את המחאה כמחאת מעמד הביניים כשהראה ששמונים אחוז מהמפגינים שייכים לעשירונים השישי עד התשיעי.
טכנולוגיה זו ממחישה כיצד לנתונים מופשטים כל כך, כמו אותות סלולריים, יש פוטנציאל להפוך לחלק מהשיח הפוליטי ואף לשנותו. זהו רמז לכך שבעתיד הקרוב, חברות הסלולר צפויות להפוך לשחקניות חשובות מאוד במה שמכונה "פוליטיקה חדשה". קשה מאוד לאמוד בשלב זה את השלכותיה של המגמה החדשנית הזו על כללי המשחק הדמוקרטי, אם כי ברור כבר עכשיו שבבחירות הקרובות תהיה למגמה הזו השפעה על השיח הציבורי. החל מתיעוד הפגנות ועצרות וכלה במדידת הפופולריות של מועמדים פוליטיים.
איש ליכוד שעמו שוחחתי על העניין תהה באוזניי "האם לרפורמת כחלון, שנועדה להטיב עם העם, לא הייתה אג'נדה נוספת, סמויה, להחליש את שליטתן הגוברת של חברות הסלולר בכלכלה הישראלית ואחיזתן בפוליטיקאים ובממשלה?". הוא הוסיף: "לא הייתי מוציא זאת מכלל אפשרות".
שוחחתי עם דב גנור, מנכ"ל 'טרנדיט'. היה לו הרבה מה להגיד על האופקים החדשים שפותחת הטכנולוגיה שלו, החל מתכנון מערכות כבישים ורכבות וכלה בניטור תנועה בזמן פיגוע. אולם לפני כל דבר אחר, היה חשוב לו להבהיר שהמודל עליו מבוססת הטכנולוגיה של 'טרנדיט' עושה שימוש באותות סלולריים שעברו תהליך של הפשטה, שמנטרל אותם מסימני זיהוי המאפשרים לשייך אות מסוים לאדם מסוים; וזה כדי שיהיה ברור שהשימוש בטכנולוגיה הזו לא גורר פגיעה בפרטיות.
לתהליך אליו מתייחס גנור קוראים אנונימיזציה. השאלה היא עד כמה התהליך הזה אכן מבטיח את פרטיותם של האנשים. "סיכוי סביר בהחלט", אומר מיכאל בירנהק, מהקליניקה המשפטית באוניברסיטת תל אביב, "לא מעבר לכך. אנשי מחשבים יודעים היטב, וההבנה הזו חלחלה גם למערכת המשפט, שלכל תהליך אנונימיזציה אפשר לעשות דה-אנונימיזציה. אם רוצים מאוד, היכולת לשחזר מידע ולהגיע לאדם ספציפי קיימת. המסקנה היא שמי שאינו רוצה להיות פסיק בתהליכי ניטור אוכלוסיה באירועים מעין אלה, עליו לשקול להשאיר את הנייד בבית".
ההקשרים הפוליטיים הם רק חלק מהתמונה הגדולה. מה שבאמת מעניין את חברות הסלולר הוא ההשלכות העסקיות והשיווקיות שטומן בחובו עידן הביג דטה. שאלתי את דב גנור מה להערכתו גודלו הנוכחי של השוק בישראל. "מה גודל שוק הביג דטה בישראל? קטנטן". מה זה קטנטן, תהיתי. "השוק עדיין בחיתולי חיתוליו", השיב. "אם בארה"ב גודלו של שוק הביג דטה נע בסביבות ה-15 מיליארד דולר, אני מעריך שבישראל הוא אחד חלקי מאה מזה. משהו בסביבות ה-150 מיליון דולר. סכום לא קטן, בהתחשב בכך שזוהי רק ההתחלה.

הרווח כולו שלהן

"חלק גדול מהעבודה", מוסיף גנור, "מתרכז בניסיונות לנטר תנועת אנשים במרכזי קניות ובקניונים באמצעות האותות הסלולריים שלהם, לאפיין אותה ולתרגם אותה למיקסום הפעילות הפרסומית והשיווקית. זה חלק חשוב מאוד של העבודה. אי-אפשר להפריז בערכו של המידע הזה ובמשמעותו. במיוחד אם הוא משולב במידע נוסף, כמו מהיכן מגיעים האנשים ולאיזה חתך סוציו-אקונומי הם משתייכים".
וזה בדיוק מה שקרה לכל 6,000 האנשים שנהרו במרס 2012 לפתיחתו המחודשת של סניף איקאה בנתניה, לאחר השריפה הגדולה. רובם ככולם הגיעו עם הסלולרי בכיס או בארנק. מה שאפשר לחברת 'טרנדיט' לנטרם, לאמוד את מספרם במדויק, וגם לנתח מאין הגיעו ולאיזה חתך חברתי הם שייכים. עבור איקאה, מדובר במידע שהוא זהב טהור. לא פחות. הנתונים לימדו שרוב הנהירה לאיקאה הגיעה מנתניה הסמוכה, ממש כמו שבהפגנת המחאה, הרוב הגיע מתל אביב.
ואם בהפגנת המחאה שמונים אחוז השתייכו לעשירונים השישי עד התשיעי, שהם גם המייצגים המובהקים של בני מעמד הביניים, הרי שיותר משבעים אחוז מהאנשים שבאו לחגוג את פתיחת איקאה משתייכים, ניחשתם נכון, גם כן לעשירונים השישי עד השמיני שמייצג את מעמד הביניים. העשירון התשיעי שנהר למחאה דווקא החליט לדלג על איקאה.
אז כן, למידע הזה, שכולו זורם, באדיבותכם, דרך הנייד שלכם, ומתועד רגע אחר רגע במאגרי הנתונים של חברות הסלולר יש הרבה השלכות. ובפעם הבאה שתבקרו באיקאה, סביר להניח שלא רק שלממצאים האלה יהיה גם תרגום שמכוון לטעמכם ולכיסכם, אלא שבזכות המידע הזה גם חברות הסלולר יהיו קצת יותר עשירות.
בהקשר זה אחת השאלות היותר מעניינות שכדאי לשאול היא אם העובדה שחברות הסלולר מתעשרות בזכות המידע של לקוחותיהם משמעה שעליהן גם לחלוק עמם את רווחיהן. זו שאלה אינטואיטיבית, שהתשובה האינטואיטיבית עליה היא - בוודאי. השאלה היא, כמובן, כיצד מוגדרים הדברים בחוזה שכל אחד ואחד מהלקוחות חתם עליו עם חברת הסלולר שבחר.
התשובה היא שאף אחד לא באמת יודע, משום שאף אחד לא באמת טרח לקרוא את החוזה שעליו חתם במרכז השירות. וגם אם היה קורא, לא בהכרח היה מבין. כך שהתשובות יכולות לנוע במנעד רחב מאוד. בכיר במשרד המשפטים עמו שוחחתי אמר שיש חברת סלולר שבחוזה עמה כל המידע המתקבל מוגדר כשייך לה, אפילו התמונות המצולמות בסלולר. "כל המנעד קיים", אמר, "מההגיוני ביותר ועד החזירי ביותר.
"אם כי ככל שמדובר בחוק להגנת הפרטיות, זכות היסוד של אדם על המידע שלו גוברת. מעבר לכך, ככל שמדובר בשימוש במאגר מידע הרי שיש צורך בהסכמה מודעת לשימוש בו. ואם כך, ייתכן שיש טעם לבדוק את האפשרות לבנות מודל חדש, שבו חברות הסלולר תצטרכנה לחלוק את רווחיהן עם הציבור".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  01/08/2013   |   עודכן:  01/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חופש המידע  סלולר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המידע שלנו, הכסף שלהם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חוק מאגרי מידע
אחד העם  |  2/08/13 10:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
העיר דטרויט במדינת מישיגן בצפון-מזרח ארה"ב על גבול קנדה, הודיעה החודש על פשיטת רגל בשל חובות בסך 18.5 מיליארד דולר. זהו מקרה חריג בו עיר גדולה בעולם העכשווי מודיעה על פשיטת רגל - הצהרה שמכריזה קבל עם ועולם על כישלונה והידרדרותה של אחת הערים העמלניות, העתיקות והחשובות בארה"ב
עליס בליטנטל
לראשונה בישראל עולה מחזהו של אריק עמנואל שמיט בסיום לימודי מחזור נ"א של בית צבי. כאן מומחשים הישגי התלמידים שהפכו מסטודנטים למקצוענים. והקהל, שמכיר מהו מצב של "קומה", חוסר הכרה, מצב בין חיים למוות - מגלה מהו הלימבו, שהוכר במיתולוגיה היוונית כמצב שבין החיים והמוות שלאחריו נקבע גזר-דינו של האדם לכאן או לכאן
איתמר לוין
אפשר להילחם בפשע גם תוך שימוש בעברית נכונה, בסימני פיסוק שנמצאים במקום, בהימנעות משגיאות כתיב, בניסוח כתבי בי-דין בשפה שתכבד את המדינה. לא תמיד הפרקליטות מצליחה לעשות זאת, והנה דוגמה אקטואלית
עו"ד אילת שלו
האחריות ללכידת נחשים מוטלת על השלטון המקומי    על השלטון המקומי לדאוג ולהבטיח, כי הסביבה הציבורית תהיה בטוחה ולא "תזמן" אליה נחשים בתקופה חמה זו
עליס בליטנטל
מחזהו של שמואל הספרי ובבימויו - "אשה, בעל, בית" שעלה לפני כעשור בקאמרי, זוכה הפעם בתיאטרון בית לסין להפקה מעולה ומוצלחת יותר מהגירסה הראשונה. הבימוי, המשחק והטקסט שאולי קיבל טויסט כלשהו מהמחזאי - שובים כל לב. הקהל מרגיש בבית, ומזדהה עם כל מילה ומשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il