X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אמריקה כבר כמעט שכחה את טראומת 11 בספטמבר שלה, ואנחנו כבר ארבעים שנה מחטטים שוב ושוב במלחמת יום הכיפורים ובפצעיה ולא נרגעים. למה זה קורה ואיך זה קשור לקדושת יום הכיפורים ולמתח שבין הזהות הישראלית והיהודית
▪  ▪  ▪
מתגעגעים לקדושתו של יום
למה מתגעגעים
אולי אותה קבוצה של אנשי תקשורת ותיקים היושבים על הברזים במערכת ומכתיבים לנו עיסוק אינטנסיבי בזיכרונות מלחמה, אולי לא לדמות הישראלי החילוני הם מתגעגעים, אלא להפך: לקדושת היום

העיסוק התקשורתי האובססיבי במלחמת הכיפורים, ולא רק השנה לרגל המספר העגול אלא לכל אורך 40 השנים, הוא תופעה ששווה מחשבה והבנה. השנה, שלושה ימים לפני יום כיפור שלנו חל ה"ניין אילבן" האמריקני, 11 בספטמבר. ההפתעה וההלם שם היו גדולים שבעתיים. וגם המחדל. מספר ההרוגים היה דומה. והנה רק 12 שנה עברו והתקשורת האמריקנית בקושי מציינת את היום הזה.
שמעתי השבוע את אברום בורג אומר שהעניין הזה הוא נחלתה של שכבה דקה בציבור שבמקרה יושבת כרגע בעמדות המפתח של התקשורת, והציבור הרחב לא שותף לו. אותה קבוצה מסוימת ולא גדולה של בני 60-70 נמשכת, לטענת בורג, לחזור שוב ושוב לימים ההם מתוך געגוע לישראלי של אז שהיה ואיננו עוד. הפרויקט הישראלי, אם אני מצטט נכון, נגמר במלחמת יום כיפור. הישראלי החילוני הרציונלי והבוטח בעצמו, אותו "יהודי חדש" שנולד מהציונות ומהקמת המדינה והגיע לשיא גדולתו בששת הימים, נבלע לתוך סערת המלחמה ההיא ולא חזר ממנה. במקומו חזר ותפס את מרכז הבמה היהודי הישן, ומתום המלחמה ישראל היא מדינה אחרת שבה הזהות היהודית הישנה כובשת וגוברת על הזהות הישראלית.
הבחנה מעניינת, אבל נכונה רק חלקית. אכן נעלם ממרכז הבמה משהו מדמותו של הצבר הגאה והשרירי ההוא, שדילג ישר מהתנ"ך לפלמ"ח ושחונך לבוז ליהדות הגלותית של המשנה והתלמוד והגאונים והפוסקים. משהו מן הדמות ההיא נעלם ומשהו אחר בא במקומו. עד כאן נכון.
אבל גם אם הדבר הזה התרחש פחות או יותר באותן שנים של מלחמת יום הכיפורים, הוא לא בהכרח קשור אליה. ובעיקר - לא נכון שהפרויקט הישראלי מת. הציונות והמדינה באמת יצרו איזה יהודי חדש, יהודי של גאולה ולא של גולה, והוא חי וקיים. מלחמת יום הכיפורים לא הרגה אותו ולא כופפה את קומתו. הוא כאן, שפתו עברית ותרבותו ישראלית, והוא מתפתח בכיוונים מעניינים ויצירתיים. היום אפילו משה גפני ועקיבא שטיסל הם יהודים חדשים ספוגי תרבות ישראלית. מה שהשתנה הוא שהישראלי החדש כבר לא נורא מתבייש להיות גם קצת ישן. מלחמת החורמה שניהלו הוריו ואחיו הגדולים בין התורה והמודרניות ובין הדת והמדע, הסתיימה אצלו בהסדר ביניים ארוך-טווח, ולפעמים אפילו בשלום צודק ובר-קיימא.

שיח הזכויות ושיח החובות

לא מלחמה ולא טראומה הורידו ממרכז הבמה הישראלית את יפתח ועמרי מהקיבוץ, והעמידו שם במקומם את קובי אוז ששר פיוטים עם סבא שלו. מי שהוריד אותם משם לא היה סאדאת ולא גולדה. הם עצמם במו ידיהם גזזו את מחלפות שמשון שלהם ברגע שהזהות והשיח הישראלי השתנו משיח של חובות לשיח של זכויות. ישראל של היום מדברת על זכויות הילד וזכויות האישה, זכויות המיעוט והזכות לדעת, זכות הקניין וזכויות העציר והזכות לפרטיות וזכויות הצרכן, זכות ההפגנה וזכויות העובדים. ובאיזשהו מקום ראיתי אפילו את הביטוי הזכות לתת. זכותי זכותו זכותם. ישראל הקודמת, לעומת זאת, אמרה אנו אוהבים אותך מולדת בשמחה בשיר ובעמל. מה ניתן לך עוד להוד ושובע, מה עוד לא נתנו וניתן.
לכאורה אפשר לחשוב שזה רק הבדל של סגנון. הרי ברור שמי שלוחם למען זכויות לא מתעלם מכך שיש גם חובות, כשם שברור שמי שמרבה לדבר על חובות משתתף גם במאבק על זכויות. הזכויות והחובות הן שני צדדים של אותה מטבע. אבל יש השפעה ענקית לשאלה על איזה משני צדי המטבע מדברים כל הזמן, שאלה שקובעת בסופו של דבר אם בחברה המדוברת אדם נמדד לפי מה שהוא נותן או לפי מה שהוא מקבל. הכוח, המנהיגות והחן של הצבר הקיבוצניק והלוחם לא באו משריריו ולא מבלוריתו יפת התואר, אלא מהעובדה שהוא חי בתרבות שבמרכזה חובות ולא זכויות. לא רק החברה הישראלית, כל העולם הביט בו בהערכה ובאהדה. הנה אדם בן-חורין, לא אריס של איזה פריץ תקיף ולא בורג במנגנון מהפכני ענק שכופה עליו להיות ממלא חובה כנוע, והוא בוחר כל יום מחדש מרצונו החופשי להיות מגויס וממלא חובות כששיר על שפתיו. זה היה הישראלי שהלך כאילו לאיבוד אי שם בשנות ה-70.
ועכשיו בואו נשוב אל שאלת הזהות הישראלית מול היהודית. בנקודה הארכימדית הזו, של האדם הנמדד על-פי חובותיו, הזהות הישראלית שצמחה בארץ ישראל, זו שכאילו הוציאה את א-לוהים מתוך עולמה, הייתה יותר יהודית מקודמתה הגלותית. רבי עקיבא אומר ש"ואהבת לרעך כמוך" זה כלל גדול בתורה, והלל הזקן אומר לאותו גר טרדן שכל התורה כולה מתמצית במשפט "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". מה זאת אומרת, האם כל התורה כולה היא בין אדם לחברו? ואיפה א-לוהים? אם אתה, אומר הלל הזקן, לא שואל את עצמך ללא הרף מה זכויותיי לעצמי אלא מה חובתי לזולתי, כבר יש לך א-לוהים בלבך. לכן לא נכון שבא היהודי הישן והחליף את הישראלי החדש. הזהות היהודית הייתה שם כל הזמן. התחלפו רק אלה שמבטאים אותה. היא הייתה טבועה עמוק בתוך מהותו של הישראלי החלוץ והלוחם, וכשהוא זנח אותה לטובת שיח זכויות, באו במקומו ישראלים אחרים שנושאים את הזהות היהודית ביתר קלות.
אמנם יש יום אחד בשנה שכולו זכויות, יום הכיפורים, אבל זה מצב כל כך לא מציאותי שכדי להגיע אליו צריך להתנתק מכל דבר של יום יום, לא לאכול ולא לשתות ולא לעבוד, לא לצאת מבית הכנסת מבוקר עד ערב, ולנגוע בקדושה.
ואם כבר הגענו עד כאן, הנה עוד הסבר אפשרי לעיסוק המופרז במלחמת יום הכיפורים: אולי אותה קבוצה של אנשי התקשורת הוותיקים היושבים על הברזים במערכת ומכתיבים לנו עיסוק אינטנסיבי בזיכרונות מלחמה, אולי לא לדמות הישראלי החילוני הם מתגעגעים, אלא להפך: לקדושת יום הכיפורים. אולי כמו הילד בעל החליל באגדת הבעש"ט, סיפור המלחמה והמחדל והפצעים היא הדרך שלהם לנגוע בקדושה.

אישה אחת מן הדור ההוא

ובדיוק השבוע ליווינו למנוחות אישה אחת בת 97 מן הדור ההוא, דור החובות וההתגייסות, שנשא על כתפיו את בניין הארץ ואת גאולת הלב היהודי. שלומית פורת (אימא של חנן) נולדה ב-1917 ונקראה שלומית כי בדיוק הסתיימה מלחמת העולם הראשונה ותקוות שלום גדולה שררה ביישוב היהודי הקטן של ארץ ישראל. בהיותה בת 20, חלוצה בקבוצת אברהם שבמשך שנים ישבה באוהלים על גבעה ליד כפר-פינס בהכשרה לקראת העלייה לכפר-עציון, כתבה שלומית פורת את המשפטים הבאים:
"יום קטנות.
יש ומחשבה זחלנית מכרסמת במוח: שם, מחוצה לנו, חיים מלאי תפארת, שם מנסרות סערות עולם ומתנגשים רעיונות ומחשבות. זרמים מלאי כוח שוטפים, אחת היא אם אתה נסחף בזרם או שוחה נגדו. העיקר הוא ההנאה החריפה שבשחייה. שם מתחדד החוש השכלי, ההרגשה מתעשרת והנפש נעשית פתוחה לשפע חוויות חדשות.
ופה: שעות זוחלות בקצב, בחד-גוניות, כצעדי גמל אטיים. יום רודף יום, אין קפיצות נעשות, הכול קצוב ומחושב מראש. יודע אתה ברור כיצד יעבור עליך יום מחר, במה יתחיל ובמה יסתיים, אילו הרגשות תעבורנה עליך ומה תחשוב. מרוחות החוץ מגיע הנה רק הד חלש שהולך ומיטשטש במהירות. כעין גטו הוא זה. והנורא מכול – פעמים משתלט עליך המלאך האפור של השעמום, אין מפלט ממנו.
בשעות קשות כאלה, כשהרגשת הניגוד החריפה תוקפת אותך, צריך לגייס את כל כוחותיך הנפשיים שלא לעשות מעשי שטות ולהמיר, מתוך כאב הרגע, חיי עולם בחיי שעה. צריך אתה לחשוב על המפעל, להחדיר את ההכרה שאתה יוצר ואין חייך עוברים לבטלה. כי כך נוצר מפעל, מתוך עבודה מאומצת וחד-גונית. זו צריכה להיות אבן הבוחן של הסבלנות האנושית ופה צריך להתגלות היופי של הגבורה הצנועה.
ואם עדיין מפכים בך מעיינות של אמונה ואהבת החיים, תיראה לך גם הסביבה שופעת אושר ומשפיעה. התקפת השעמום, אות ומופת היא לך שמעיינות נפשך דללו ואתה הוא העני בדעת, אם זקוק אתה לחסדי הסביבה החיצונית.
העניינים הפעוטים שהם מחויבי כל יצירה יכולים ליהפך למלאי תוכן אם תביט עליהם בנפש גדולה".
עם השורות האלה, נדמה לי, קל יותר להיכנס ליום הכיפורים ולנגוע בקדושה. גמר חתימה טובה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  13/09/2013   |   עודכן:  13/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכויות, חובות ויום הכיפורים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אמריקה לא שכחה שום דבר
שירקעס  |  14/09/13 12:52
2
השפעות חיצוניות
באום  |  15/09/13 09:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
יורם דורי
ישראל של היום צריכה להיות ישראל שאינה נרתעת מלהגן על אזרחיה ולהכות את אויביה בכל מקום ובכל דרך כשצריך. במקביל, על ישראל לא להחמיץ כל פתח או הזדמנות להגיע להסדר עם שכנינו ולשלום המיוחל וכל זאת כשאפשר
יהודה קונפורטס
מלחמת יום כיפור, שתפסה את ישראל עם המכנסיים למטה, כמו גם אירועי 11/9 והאפשרות שישראל תיגרר למלחמה אזורית, מעלים שוב לסדר היום את חשיבות ההיערכות לשעת חירום והתאוששות מאסון    המסקנות ידועות, אך גם היום הכתובת על הקיר - עד שיבוא האסון הבא
סא"ל (במיל.) שמעון מנדס
40 שנה למלחמה: פרק ראשון מספרם של חברי "פורום אלפרדו", המורכב מ-20 חוקרים ולוחמים שחקרו את מלחמת יום הכיפורים    בפרק: האם ניתן היה למנוע את המלחמה; האם ישראל ומנהיגיה אשמים בכך שלא נענו להצעותיו של סאדאת; מדוע לא נחשף מרוואן בעוד מועד; ומה ניתן לעשות כדי לא להילכד בהונאה בעתיד
איתן קלינסקי
ערב יום הכיפורים תשע"ד חוזר אלי ישעיהו ליבוביץ בדמותו של ירמיהו הנביא. את שניהם עם ישראל העדיף לא לשמוע, לנאץ, לגדף ולהחרים, כל אחד בתקופתו
ראובן לייב
אף שהצליחה לצאת ממנה בשן ועין - תירשם מלחמת יום הכיפורים בהיסטוריה הצבאית של ישראל ככישלון מוחץ. לא תעזור שום אידיאליזציה לשינוי תמונת המצב העגומה, והמדינה עדיין לא הצליחה, גם אחרי 40 שנה, להשתחרר מן הטראומה הנוראה שפקדה אותה בעטייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il