המשתבללים ו'החרדים החדשים'
|
|
|
|
|
|
המכללות להכשרת עורכי דין, רואי חשבון, מנהלי עסקים ועוד, מפוצצות בסטודנטים ובסטודנטיות חרדים, שבעצם הליכתם להכשיר עצמם לחיים, אומרים לעסקונה: די. אל תתערבו לנו בחיים | |
|
|
|
מטילי החרם משתייכים מן הסתם למיעוט הצעקני, הדוגל במגמת ההשתבללות וההיבדלות. מולם מצוי הקוטב ההפוך של חרדים, גברים וגם נשים, שמאסו בשלטון העסקונה והתקשורת החרדית (המתפרנסים מציבור זה), הדוחקות אותם לחיי עוני וניוון. חרדים אלה, שהמשתבללים אוהבים לכנות בסרקזם 'החרדים החדשים', מצפצפים על איומים בנוסח "זה יזיק לשידוך", בזים לכינויי גנאי ולחרפותיהם של פשקווילים וחרדונים למיניהם, ויוצאים לשירות בצה"ל או שירות לאומי, ו/או לרכוש באקדמיה תואר אקדמי או מקצועי, שיפרנס אותם בכבוד. המכללות להכשרת עורכי דין, רואי חשבון, מנהלי עסקים ועוד, מפוצצות בסטודנטים ובסטודנטיות חרדים, שבעצם הליכתם להכשיר עצמם לחיים, אומרים לעסקונה: די. אל תתערבו לנו בחיים. תנו לחיות - ולא מנדבות, וגם לא מעשיית התורה קרדום לחפור בו. הרוב הדומם, כך נראה, מצוי בין שני הקטבים הללו, יושב על הגדר, רגל פה רגל שם. כפי שנקרא בשבת הקרובה בספר קהלת: טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ, כִּי יְרֵא א-ֱלֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם. אך נחזור לתעתועי ההשגחה שהפכה לבדיחה את חרם ארבעת המינים. היוזמה חגגה בעיקר באתרי האינטרנט החרדים. באחד הפרסומים נאמר: "עומדים עלינו לכלותינו. משהו חדש מתחיל. ערב חג הסוכות כולנו מהדרין בארבעת המינים. לא קונים ארבעת המינים מאויבינו, מצביעי המפלגת הבית ה'יהודי'", וכו' וכו'.
|
|
|
|
|
הם מתלבשים כחרדים, נראים חרדים, מדברים חרדית. נדמה להם שהם חרדים, אבל לא במצוות שבין אדם לחברו. אותם אינשי דלא מעלי, שאפילו לדרגת הערבה שבארבעת המינים לא הגיעו, רק מוציאים שם רע לחרדיות ואין בהם לא טעם ולא ריח | |
|
|
|
פרסום נלעג אחר אומר: "לולב, הדסים, לא קונה ממזרוחניק". ומיהו מזרוחניק? - "מזרוחניק = אדם נחמד וחייכן חובש כיפה סרוגה מצביע הבית היהודי, בזכותו הפסדתי חודש קודם 500 ש"ח ביטוח לאומי + [הצלב, אבוי, במקור! מישהו פישל כאן] 500 ש"ח תקציבי כוללים, ובחודש הבא עוד 500 ש"ח בשכ"ל. השנה קונים מחרדים". המדהים הוא שאותם פרסומים מרושעים נוסחו (לא ייתכן אחרת) דווקא בעשרת ימי תשובה וערב יום הכיפורים, שבמהלכו היכו אותם מחרימים בזויים על חזותיהם: "על חטא שחטאנו לפניך בחילול השם, בטיפשות פה, בעיניים רמות, בעזות מצח, בצדיית רע, בקלות ראש, בשנאת חינם, בתמהון לבב" ועוד... המפתיע הוא, שדווקא המסר של ארבעת המינים, שנועד על-פי דורשי רשומות לבטא את אחדות כלל ישראל לגווניו וחוגיו - למן האתרוג שיש בו טעם וריח, ועד לערבה שאין בה לא טעם ולא ריח - נרמס בידי יהודים המתחזים לחרדים. הם מתלבשים כחרדים, נראים חרדים, מדברים חרדית. נדמה להם שהם חרדים, אבל לא במצוות שבין אדם לחברו. אותם אינשי דלא מעלי, שאפילו לדרגת הערבה שבארבעת המינים לא הגיעו, רק מוציאים שם רע לחרדיות ואין בהם לא טעם ולא ריח. זֶה דַרְכָּם כֵּסֶל לָמוֹ. עכשיו מסתבר שיודע תעלומות מתעתע בהם. יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק, אֲ-דֹנָי יִלְעַג לָמוֹ. הם מטיפים לחרם על ארבעה מינים ובעצמם נוטלים לולב שגידלו מיזרוחניקים. דווקא השנה - ממש צחוק הגורל! - כל בני הציבור החרדי בישראל, ממש כולם, רכושו את לולביהם, מחקלאים סרוגים. ממש כך. גם בריוני פשקווילים, ששנאתם אומנותם. שכן שנה זו, תשע"ד, היא הראשונה בתולדות המדינה, שאף לולב אחד לא יובא מן הסביבה העוינת. עם ישראל חדל לפרנס, לפחות בתחום זה, את צורריו. כל לולבי סוכות תשע"ד, בסדר גודל של 700 אלף יחידות (זו הכמות הנצרכת בארץ), הינם מתוצרת מטעיהם של חקלאים סרוגים בקיבוצי עמק בית שאן. בנוסף שלחו החקלאים הסרוגים לקהילות בארה"ב, חרדיות ולא-חרדיות, עוד 200 אלף לולבים ממיטב גידולי ארץ החיים. מה זה אם לא יד ה' ממש, בבחינת ונהפוך הוא?! מסובב הסיבות, כנראה, יש לו תוכניות משלו. כבסיפור יוסף ואחיו: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ, כִּי הֲתַחַת אֱ-לֹהִים אָנִי? וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה, אֱ-לֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה, לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב. וְעַתָּה אַל תִּירָאוּ, אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם, וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם [בראשית נ']. נניח לקורא להחליט מי בסיפור ארבעת המינים ממלא את תפקיד יוסף הצדיק שדאגתו לכלל ישראל, ומי ממלא את תפקידם של האחים, שהם - איך נאמר בעדינות? - הפחות צדיקים, אכולי שנאת אחים מסמאת עיניים. ושוב, ברור שאין יוזמות החרם מייצגות את כל הציבור החרדי. בהחלט לא. אבל עצם קיומה של יוזמה כזו, מבלי שאף אחד - ממש כך: אף אחד! - לא קם למחות נגדה, אפילו לא האתרים בעת שדיווחו על עצם קיומה, מעידה שאין מדובר בסתם מטורפים חסרי גיבוי. בדיוק כפי שהעובדה שאף אחד לא קם כשבכירי עסקני שס, הגחיכו עצמם כשטענו שהסרוגים הם עמלק, 'בית של רשעים' וכדומה, מעידה על הכלל. האמת היא שטירופם של מחרימים קיצוניים כבר אינו מרגש אף אחד. כוחות השוק חזקים מהם. ועל-אף זאת, ביקשתי מחברים, להציץ בפרסומי החרמות ולהגיב על-פי הבנתם.
|
אחד מהם, רב קהילה ציונית דתית, הגיב: "אני חושב שצריך להוסיף לקמפיין הזה פרסומים נוספים: 'השנה אני לא מבקש צדקה ממזרוחניק'. הטיפשות והרשעות עוברות באמת כל גבול". ידיד אחר כתב לי: "חרם ייענה בחרם. עכשיו תורנו להפסיק לקנות ממוצרי בד"ץ העדה החרדית וכל בד"ץ חרדי אחר". וחבר נוסף כתב: "הגיע הזמן שגם יפסיקו לסמוך על שירותם של המיזרוחניקים, ששוכבים במארבים ויושבים במוצבים ומסיירים לאורך הגבולות, ומשליכים נפשם מנגד. בשעה שהם עצמם יושבים מדושני עונג בצל הסוכה, חיילים מיזרוחניקים מגינים עליהם מפני פוגרומצ'יקים למיניהם". ידיד נוסף כתב: "הטירוף ייפסק כשזה יגיע לכיס. להפסיק תרומות למוסדותיהם ולקופותיהם. אם ארבעת המינים שלנו פסולים, אז גם כספי הצדקה שלנו פסולים. אין הבדל בין המצוות, ומי שפסול לזה פסול גם לזה". ידיד רביעי כתב: "למה שיחרימו רק את ארבעת המינים. נראה אותם מפסיקים לצרוך את העגבניות והמלפפונים ושאר ירקות ופירות שמגדלים ומשווקים הסרוגים". הגדיל לעשות המאייר יוסי שחר, שפרסם תגובה משלו, באותה גרפיקה ובאותם פונטים: "משהו חדש מתחיל. ערב יום כיפור כולנו מהדרין במצוות שנאת חינם. מפסיקים לבקש צדקה בבתי כנסת של מיזרוחניקים טחונים... נראה אתכם מסתדרים באמת בלי מצביעי הבית היהודי". הוא אשר אמרנו: האדם מתחבל והאלוקים מסכל. חבל רק שאותם ריקים ופוחזים, המתחזים לחרדים, מוציאים שם רע לציבור החרדי, שמצידו לא מצא לנכון לקום ולחסום את השוורים הנגחים הללו ואת ההסתה הפרועה לשנאת אחים.
|
|