X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מרצה בכיר באוניברסיטה ירה כדור בראשו של סטודנט והרגו, כאשר נשאל בבית המשפט מדוע עשה זאת, השיב המרצה כי זו הייתה דרכו היחידה להכניס לאותו הסטודנט משהו לראש
▪  ▪  ▪
הומור של אבא ממוצא הונגרי [צילום: ארכיון משפחתי]

"זה הילד שלך" אמר אבי לאימי, "לא!" ענתה אימי לאבי "זה.... הילד שלך!!". כך זה נמשך בנימה הומוריסטית שוב ושוב. מדוע? כי עשיתי משהו רע או קיבלתי ציון נמוך בבחינה.
"זה הילד שלי" אמר אבי בגאווה,"לא!... הוא שלי!!" ענתה אימי בחזרה, הפעם, עשיתי משהו טוב שעליו אפשר להתגאות.
כשהייתי קטן עוד יותר, אני זוכר כיצד הרים אותי אבי על ידיו כשראשי מעבר לכתפו. הוא אחז אותי ביד אחת ובשנייה טופף על ישבני בקוראו: "ילד רע למכירה, ילד רע למכירה" עשיתי משהו רע? לא זוכר, כנראה סתם הומור של אבא ממוצא הונגרי.
"תאכל בסכין ומזלג!!.... תראה עד כמה התלכלכת.... אפשר לראות על הפנים והחולצה שלך בדיוק את התפריט שאכלת.... תאכל בפה סגור.... למה עם הידיים?" אלו משפטים שניתן לשמוע אצל הרבה משפחות בהן ההורים מנסים לחנך את ילדיהם ולהורות להם את נימוסי השולחן. אבי ז"ל בחר לעשות זאת בדרך שונה והומוריסטית, אבי ז"ל בחר בדרך המשל אשר אותו הוא היה מספר לי כל פעם כשמצא פסול בנימוסי השולחן מצדי. הנה המשל לפניכם:
"יום אחד, ישבו לאכול משפחת החזירים. אבא חזיר, אמא חזירה ושלושה חזירים קטנים. החזירים אכלו מאוד מאוד לא יפה. אכלו ללא שימוש בסכין ומזלג, הכניסו את הידיים למרק, התלכלכו, אכלו במהירות ודיברו בפה מלא אוכל עד שבשלב מסוים אמא חזירה לא יכלה יותר להתאפק,דפקה על השולחן וצעקה... חזירים!!!!! אתם אוכלים ממש לא יפה. אתם אוכלים ממש ממש כמו עמוס".
לעולם לא אצליח לתרגם למילים את נימת קולו המיוחד המלווה במבטא ההונגרי של אבי, ולעולם לא אצליח לחקות את אבי ז"ל בקולי, חבל שלא נשארה הקלטה. בכל מקרה, כנראה שנהניתי מאוד לשמוע את הסיפור עוד ועוד, אחרת... איך ניתן להסביר את העובדה שהמשכתי לאכול בצורה נוראית במשך תקופה ארוכה?

חינוך מוסיקאלי

עברו שנים, הפכתי לנער צעיר וישבתי במהלך חזרה כחבר חמישיית כלי הנשיפה בערד, כנגן קרן יער (כלי נשיפה ממתכת). שוב ושוב אנו, חברי החמישייה, שמענו מפי המדריך המוסיקאלי שלנו, שאף פעם לא היה מרוצה את המילים הבאות: "ניגנתם מתחת לגרוע!!". יום אחד, לאחר שהתאמצנו נורא לבצע את הדרוש מאיתנו בצורה הטובה ביותר, הסתכל עלינו המדריך לאחר שסיימנו לנגן, חייך חיוך מאוזן לאוזן ואמר בקול: "השתפרתם!!, קודם ניגנתם מתחת לגרוע, ועכשיו... רק גרוע!"
כאשר ניגנתי כסטודנט באקדמיה למוזיקה בת"א בהרכב מוסיקאלי, השמעתי למדריך שלנו קטע סולו (נדמה לי שזה היה מתוך הסימפוניה החמישית של צייקובסקי). הוא שמע אותי שוב ושוב וכל פעם תיקן אותי מחדש עד שהיה מרוצה. אחר כך הוא אמר לי שלו צייקובסקי היה שומע את הביצוע הראשוני שלי הוא היה מתהפך בקברו. אני לא יכולתי שלא לענות והשבתי לו שאחרי כל כך הרבה שנים בקבר, יהיה זה טוב לצייקובסקי לשנות קצת תנוחה. חבריי להרכב היו קצת המומים על האומץ לענות למדריך קשוח ובעל שם, אשר היה בעברו אחד מנגני הבסון הטובים בעולם, אך הוא צחק וכל חברי להרכב נרגעו.
בתזמורת האקדמיה למוזיקה היה לנו מנצח קשוח, אך גם הומוריסט שהיה מתנהג כמגלומן אף שלא היה כזה באמת, מן טיפוס שכזה שתמיד היה קשה לדעת מתי הוא צוחק ומתי הוא רציני כי תמיד נהג לדבר בקשיחות. לי למשל, הוא תמיד פנה בחיבה אך גם אז נשמעה נימת קולו בקשיחות: "עמוסי!!!" הוא היה קורא לי תמיד. למנצח הזה תמיד הייתה דרך מקורית להודיע לנו שהוא אינו מרוצה מנגינתנו, לדוגמא: פעם אחת לאחר שהתייאש מכך שהסבריו החוזרים ונשנים אינם נושאים פרי הוא סיפר לנו סיפור על מרצה בכיר באוניברסיטה אשר ירה כדור בראשו של סטודנט והרגו, כאשר נשאל בבית המשפט מדוע עשה זאת, השיב המרצה כי זו הייתה דרכו היחידה להכניס לאותו הסטודנט משהו לראש. אנחנו פרצנו בצחוק והמנצח הרעים בקולו כרומז לבאות: "המרצה יצא זכאי!!!!!"
"מי קיבל אותך לאקדמיה?" צעק אותו המנצח על נגנית קלרינט אחת אשר לא ביצעה כראוי את תפקידה. "אתה!!!" השיבה לו אותה הנגנית. "נו טוב... לא אמרתי שלא עשיתי טעויות בחיים" סיכם המנצח את חילופי הדברים.
פעם, התעטשתי באמצע חזרת התזמורת במהלך ביצוע אחת היצירות, המנצח לא חשב לרגע והגיב מיידית: עמוסי!!! זה בכלל לא מה שכתוב בתווים.
בחזרה אחרת בחר המנצח לבטא את אכזבתו מאיתנו בצורה מקורית שלעולם לא אשכח, הוא כעס עלינו ופלט את המילים הבאות: "אני מתבייש בשימכם..... בפניי!!" כיוון שאצלו קשה לדעת מתי הוא צוחק ומתי הוא רציני, אז גם קשה לדעת מתי מותר לצחוק ומתי לא, אך במקרה הזה היה די קשה לשמור על ארשת פנים רצינית.

כמדריך בחינוך מיוחד

מתקופת לימודי באקדמיה למוזיקה נשארו רק כמה חברים, כמה חוויות ותואר ראשון שאין לי הרבה מה לעשות איתו (מישהו רוצה לקנות?) החיים גלגלו אותי לעבודה בתחום אחר לגמרי, וכך מצאתי את עצמי עוסק כמדריך בחינוך מיוחד לנערים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית. בביטוי הארוך הזה הוחלט להשתמש בתקופת שר הרווחה לשעבר, משה כחלון, כי השם הקצר והמקורי (מפג...... לא משנה) לא מצלצל טוב במיוחד, הבעיה היא, שמאז ההחלטה החדשה אני נתקל הרבה בביטוי הארוך הזה (גם בדיבור וגם בכתב) כשלצידו בסוגריים או כתוספת הסבר קלה, המילה שכל כך ניסו להיפטר ממנה וללא הצלחה: ('מפגר'). מה לעשות? עם כל האהדה לשר לשעבר, ההחלטה הספציפית שלו בעניין הזה, הינה בהחלט החלטה בעלת מוגבלות שכלית התפתחותית.
באחד הימים הראשונים לעבודתי שם, ישבתי לצד אחד מהנערים שאיתם התחלתי לעבוד וניסיתי ללמדו את ההבדל בין המספרים שבלבלו אותו במיוחד:תשע ושש. "לשש (הסברתי) הזנב מלמעלה ולתשע הזנב מלמטה" הצבעתי לעבר המספר תשע שהיה רשום על הדף ושאלתי אותו: "למי יש זנב למטה?" והנער ענה לי בקולו המגמגם: "ח...ח...חתול".
צריך להכיר את הפנים החמודות והתמימות של הנער הזה כדי להבין כמה מתוק הוא היה כשהוא ענה לי את התשובה לשאלה וכמה הוא מתוק באופן כללי. כשספרתי את הסיפור על התשע והחתול לאישה אחת שתמיד נוהגת להסתכל על העולם בצורה חיובית, היא הייתה מלאת התפעלות ואמרה לי בהתלהבות: "וואו... איזה ילד חכם" אני איחלתי לה שכל הילדים שלה יהיו חכמים באותה המידה, אך יכולתי להרשות זאת לעצמי, כי היא מכירה את חוש ההומור שלי וחוץ מזה ה"ברכה" שלי גם כך לא יכלה להתגשם כי הילדים שלה כבר גדולים וחכמים במיוחד.
מדי שבוע לקחתי עשרה בקבוקי מים ריקים ושחקתי באולינג עם אחת הקבוצות של הנערים. עמדתי תמיד לצד הבקבוקים ולאחר שהכדור היה מתגלגל הייתי סופר את מספר הבקבוקים שנפלו. לא פעם הכדור סטה ממסלולו והתגלגל לעברי ואני הייתי עושה את עצמי נופל ואחר כך הייתי אומר לתלמידים בקול מעט תקיף: "אתם צריכים להפיל בקבוקים, אתם לא צריכים להפיל עמוסים!!" זה היה מצחיק אותם במיוחד (עד שיום אחד כצפוי הם התרגלו לבדיחה). לאחד שהיה "מפיל" אותי בדרך לא דרך באופן קבוע אמרתי פעם בצחוק שלו במקום עשרה בקבוקים היו עשרה "עמוסים" הוא בטח היה מפיל את כולם.
כשמישהו היה מצליח להפיל את כל הבקבוקים, התחיל הטקס בו הוא זכה שכולם היו לוחצים לו את היד (תמיד הקפדתי שבעת לחיצת היד יהיה בין התלמידים קשר עין ושזו לא תהיה לחיצת יד סתמית) ולאחר ש"בעל השמחה" היה מקבל את הכבוד הראוי לו הייתי מתחיל להתלונן שרק בגללו אני צריך להתכופף ולהרים את כל הבקבוקים ולסדרם מחדש, וכך הייתי מרים את הבקבוקים ומסדרם תוך אנחות של אדם זקן. הם תמיד צחקו מזה נורא ותמיד אמרו לי שהם יפילו שוב את הכל ויגרמו לי שוב לעבוד קשה, להתכופף ולהרים את כל הבקבוקים מחדש.
אתם זוכרים איזה עונשים קיבלתם בבית הספר או מההורים? אני לשם שינוי מאוד רציתי להפוך את המילה הקשה "עונש" למילה קצת יותר נעימה. יום אחד הופעתי בזמן שיעור ההתעמלות של התלמידים והפתעתי את המורה שלהם כששאלתי את הנערים: "מי רוצה עונש?" כולם כבר הכירו אותי וצעקו בכל רם: "אני!!" המורה להתעמלות היה בשוק ולא כל כך הבין מה קורה ואני עברתי מילד לילד, טפחתי לכל אחד באופן אישי על השכם ובד בבד אמרתי בחביבות לכל אחד:"עונש...עונש גם לך...ולך עונש גדול במיוחד" וכן הלאה. המורה להתעמלות התגלגל מצחוק ביחד עם התלמידים אשר זכו לעונש כיף במיוחד ואף היו כנראה לתלמידים היחידים בעולם שידעו שיש "עונש רע" ויש "עונש טוב" ובזה האחרון הם אף ביקשו לעצמם לעיתים די קרובות ומיוזמתם האישית. (עמוס... אני רוצה עונש).
הערה לסיום:
  • חשוב שכל אחד העוסק בהוראה או בחינוך יפעל בסגנון שלו, אך שיעשה זאת מתוך אהבה אמיתית ושיתאים את תגובותיו לילד או התלמיד שאיתו הוא עובד, כי כל אחד מגיב שונה, ומה שמדרבן את האחד להתאמץ קצת יותר עלול להביא את האחר לייאוש מוחלט. לפעמים, אותן המילים בדיוק יכולות להישמע אחרת בעקבות שינוי בהבעת פנים, טון דיבור או נימת קול וגם לזה כדאי לשים לב.

תאריך:  23/09/2013   |   עודכן:  23/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה כחלון / Moshe Kahlon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך שכזה
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
אבא הונגרי נהדר.
דאגנית  |  23/09/13 11:35
 
- תודה תודה תודה דאגנית יקרה
עמוס שנער  |  23/09/13 12:47
 
- געגועים לאבא
דאגנית  |  23/09/13 16:47
2
מורה הבאסון שלך כנראה שלא הבין
מגיב ותיק  |  23/09/13 16:52
 
- למגיב וותיק ופיפס לדאגנית
עמוס שנער  |  23/09/13 20:27
 
- עמוס
מגיב ותיק  |  24/09/13 00:24
 
- למגיב הוותיק ולדאגנית בקצרה
עמוס שנער  |  24/09/13 00:58
 
- עמוס, ממש לא נורא.....חג שמח. ל"ת
דאגנית  |  24/09/13 07:35
 
- שיגעון ישן נושן
מגיב ותיק  |  24/09/13 15:20
3
חופש הבחירה.
איתן קלינסקי  |  25/09/13 14:58
4
אחלה כתבה
שמוליק3  |  25/09/13 16:22
5
לשמוליק ואיתן תודה
עמוס שנער  |  26/09/13 19:59
6
תגובה
נילי 2  |  26/09/13 21:14
 
- לנילי... הילדים לא יבינו
עמוס שנער  |  27/09/13 03:46
7
מאמר מקסים !
מאיה כהן  |  29/09/13 06:04
8
חן חן עמוס
נגהד  |  29/09/13 16:40
9
לנגהד מהאקדמיה למוסיקה ומאיה
עמוס שנער  |  29/09/13 18:37
10
מפילי החומות
א.ה  |  1/10/13 14:47
 
- להרחיק בדחיפות מהחומה הסינית
עמוס שנער  |  1/10/13 15:07
 
- לגמרי לא הגזמתי ל"ת
ה.א  |  1/10/13 18:58
 
- להלפרין תודה ל"ת
עמוס שנער  |  1/10/13 20:57
11
סיפור ששכחתי להכניס
עמוס שנער  |  6/07/14 21:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עשרות תביעות הוגשו בשנים האחרונות נגד אורן זריף בידי לקוחות לא מרוצים, אך תמיד נתקלו התובעים באותה תגובה: זריף הוא רק שכיר בחברה השייכת לו ולכן לא ניתן לתבוע אותו אישית. בדרך כלל קיבלו בתי המשפט את הטיעון הזה
שיה מלכין
בת חן בן זיקרי ובנה ריף, שניהם סובלים מנכות פיזית ונעזרים ע"י קיצבת ביטוח לאומי ועמידר, החליטו למנף את עצמם לבדם, לא דרך ארגונים, בדרך יצירתית ולפנות אל הקהל הרגיל והבריא ולספר לו שהם למעשה לא שונים, שהנכות יכולה להוות גורם לנצחון הנפש על הגוף
ראובן לייב
כבר שנים ארוכות פתוח ביתו של משה לוי, בן ה-80, לכל דיכפין הנזקק לסיוע    בין המתגוררים אצלו במרוצת השנים יש מאות שהגיעו לסף היאוש
שושנה ויג
לפני עשר שנים בדיוק ראיינתי את המשורר יוסף עוזר. אני מפרסמת את הריאיון לכבוד ספרו החדש של יוסף עוזר "עמק יזרעאל ירושלים" בהוצאת אפיק בעריכת דן מירון
אורנה ליברמן
חציית ים סוף שכמוה כבריאה מחודשת, כהתחלה, כיציאה מרחמה הצר של מצרים, משמשת משל לאופן שבו ממליצים הכתובים לצלוח את ים החיים עצמם - האני כאוניה, בנתיב שהותווה בעת ההיא, בבראשית, בין גבולות מתוחמים ומוגדרים, באור ובזוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il