X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ידידו הטוב של האדם מוצא את דרכו הביתה גם כשהוא נמצא לבדו ובמרחק רב ממנו. איך? - על כך חלוקים ביניהם המדענים
▪  ▪  ▪
כלב. בעל חוש שישי?

איך יודע הכלב לחזור הביתה כשהוא לבדו? המדענים, מכל מקום, חלוקים בדיעותיהם: יש מהם הטוענים שחוש ההתמצאות הוא הגורם הישיר לכך; יש הסבורים שזוהי פשוט התנהגות אינסטינקטיבית; ויש אחרים המשוכנעים שההתקשרות למקום המגורים היא זו שמסייעת לעניין.
כך או אחרת, רבים הם הסיפורים המופלאים על אודות כלבים שמצאו את דרכם הביתה ממרחקים. העובדה שסיפורים אלה מסופרים בהבלטה, מוכיחה בעליל שזוהי תכונה יוצאת-דופן ונדירה למדי . ידוע שנוטים לייחס לכלבים "חוש שישי", שאינו אלא חוש-התמצאות, כזה שבו ניחנו גם ציפורים נודדות. התופעה כשלעצמה אומנם עניינה, מאז ומתמיד, את אנשי המדע, אולם האמצעים שבהם ניתן לקבוע "חושים" אצל חיות מוגבלים מאוד.
פרופסור דוד כץ, מן הפקולטה לפסיכולוגיה באוניברסיטת שטוקהולם בשבדיה, טוען כי רוב ה"עובדות" אינן אלא סיפורים ואגדות. לדבריו, קשה להסיק מסקנות ממיתוסים כאלה ומסתבר לכן שהידע המדעי בנדון הוא קלוש ביותר.
חוש אבסולוטי
לעומתו משוכנע פרופסור הלמוט שמידט, מגרמניה, כי לחוש ההתמצאות של הכלבים יש בהחלט הוכחות חותכות. הוא עצמו ערך ניסיונות בשלושה כלבים, ששניים מהם מצאו את דרכם הביתה, בעוד השלישי לא הצליח.
על-פי הניסוי, הוא הותיר את הכלבים במרחק של שישה קילומטר מביתם, בסביבה בלתי-מוכרת להם. בכל זאת הגיע אחד הכלבים לביתו, כשהוא עושה את דרכו בשעה ואחת-עשרה דקות לאורך 11 ק"מ. מסתבר מכך שהתנהגות הכלבים דמתה מאוד לזו של חיות-בר; הם עקפו בדרכם אנשים, חיות וישובים, וגם כשנאלצו לעבור ביישוב - הם עשו זאת בשולי החצרות החיצוניות של הכפר.
פרופ' שמידט נוכח לדעת עד כמה קטן במקרה זה השימוש בחוש הריח. גם הרושם האופטי היווה רק חלק קטן ובלתי-משמעותי מכושר ההתמצאות של הכלב. לדעתו, אין אלא לייחס לכלב גורמים אחרים, המכוונים את התמצאותו בשטח. מסקנתו היא חד-משמעית: לכלב יש "חוש-התמצאות" אבסולוטי.
התנהגות אינסטינקטיבית
מדען אחר, פרופסור רובין כץ, מבריטניה, סבור שכאשר מדובר בחוש - פירושו של דבר התנהגות אינסטינקטיבית, באשר לתגובה מעין זו חסרה מהירות התגובה או מהירות ההחלטה.
מה שברור הוא שתגובות הכלב בקשר להתמצאותו תלויות, בראש ובראשונה, בהתקשרותו למקום-מגוריו. בסדרת-ניסיונות שערך בעצמו, מצא פרופ' כץ שההתמצאות נרכשת עם ההתבגרות. היא חלשה יותר אצל כלבים שמעולם לא יצאו מפתח-חצרם, וככל שהכלב קשור זמן רב יותר למקום מסוים - כן ימהר למצאו.
אולם, את סדרת הניסיונות המדויקת והמעניינת ביותר ערך פרופסור מילר מברן שבשווייץ. הוא השתמש ב-75 כלבים והניסיונות עליהם נערכו בכל עונות השנה, בים ובלילה, בכל מזג-אוויר.
הוא התחיל את ניסיונותיו כשהמרחק מהבית היה שניים עד שלושה ק"מ. מבין 75 הכלבים לא מצאו 45 מהם, ולו פעם אחת, את דרכם הביתה, בעוד 26 כלבים מצאו את הדרך לפחות פעם אחת, ואילו 18 כלבים מצאו את דרכם בכל 12 הניסיונות. חמישה כלבים הצליחו למצוא את הדרך שש פעמים, אלא שבפעם השישית העדיפו לצאת לצייד חופשי. שני כלבים הצליחו שש פעמים, ואילו בפעם השביעית נעלמו.

תאריך:  24/09/2013   |   עודכן:  24/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוש של כלב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לאסי שובי הביתה
חזקאל  |  27/09/13 11:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן מואס
בתקופה האחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר דיווחים על ניסיונות להוציא לפועל הונאות בנקים על-ידי ניצול שירותי האון-ליין של הבנק; שיחות טלפון, הודעות SMS, אימייל - ואפילו שליחים - הם רק חלק מהמאמצים אותם עושים פושעי הרשת כדי לנסות להגיע אל כספכם
אורן פרסיקו
פרוטוקול ישיבת הרשות השנייה חושף: הרשות בדקה טענות של איש העסקים משה בובליל נגד מיקי רוזנטל, אולם לא פרסמה את דבר הבדיקה או את מסקנותיה; רוזנטל: בכלל לא דיברנו
עליס בליטנטל
תערוכת הצילום של ג'ף וול במוזיאון תל אביב, מביאה בכנפיה משהו חדש ומרענן עבור הקהל הישראלי בתחום הצילום.לא צילום תיעודי, הבא לתעד אירועים או אנשים ידועים. לא מצבים קריטיים שמונצחים בו ברגע. בדיוק ההפך. ואל יטעה אתכם המבט הראשון על העבודות: אל תיפלו בפח כאילו הכל שם פשוט וסתמי. בדיוק להפך
מנחם מ' פאלק
על הספר: "לקרוא עיתון מול הרוח", מאת: טל איפרגן, הוצאת "עמדה", 2013, 133 עמ'
אפרת רוזן
הבחירות לרשויות המקומיות בישראל בפתח וברוב הערים, המועצות האזוריות כבר מנהלות מערכת בחירות חיה, שהולכת ומתחממת, שאפשר לזהות אותה על-פי שלטי החוצות המוצבים בכל פינת רחוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il