X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הארועים הביטחוניים ונסיעת נתניהו לוושינגטון מחזירים את השיח המדיני למרכז הבמה. שרים קוראים לנתניהו שלא לחזור על מחדלי אוסלו, החוק למניעת שחרור מחבלים צובר תאוצה, וגם המאבק על הנהגת הימין צפוי להתחמם
▪  ▪  ▪
נתניהו. בין הפטיש לסדן [צילום: AP]
יציבות פוליטית
נתניהו העדיף שלא לזעזע את הבניין בו ישב ולא לפרק את הקיים. כשניצב בפני בחירה בין תזוזה מדינית ליציבות פוליטית, בחר ביציבות פוליטית

ביום ראשון שעבר, יממה לאחר שנחטף ונרצח סמל תומר חזן הי"ד, שוחח השר נפתלי בנט בטלפון עם חברתו לסיעה, ח"כ אורית סטרוק. סטרוק ישבה בסוכתה בחברון. השניים דנו בדרכים למנוע פיגועי מיקוח בפרט ושחרור מחבלים כמטבע פוליטי עובר לסוחר בכלל. לסטרוק וליו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, יש הצעת חוק שנועדה למנוע שחרור מחבלים בעתיד.
תוך כדי שיחה שמעה סטרוק יריות ברקע וצעקות במכשירי קשר. "אני חייבת לבדד מה קרה", אמרה לבנט וניתקה. צלף פלשתיני פצע אנושות חייל בסמוך למערת המכפלה, בכביש שבאמצעותו מגיעים המתפללים למערה. ובחול המועד סוכות הם מגיעים בהמוניהם. סמ"ר גל קובי מטירת-הכרמל היה החייל השני שנרצח תוך 48 שעות. כך נפתח השבוע של חול המועד.
באותו יום פרסמה שדולת ארץ ישראל מכתב שעליו חתומים 19 סגני שרים וח"כים מהקואליציה. המכתב היה מאופק ביותר: קריאה מנומסת לראש הממשלה, ערב צאתו למפגש עם אובמה (נתניהו יוצא לארצות הברית מיד אחרי החגים) שלא לחזור על מחדלי אוסלו.
הדיבורים על הסדר הביניים מצד אחד והפיגועים מצד שני החזירו את המערכת הפוליטית לתוך השיח המדיני-ביטחוני. למעשה אלו שני צדדים של אותה מטבע: מאז ומתמיד מגעים מדיניים לוו בפיגועים. מיד התעוררו שתי שאלות. הראשונה: האם עומדים לרשותו של האגף הימני כלים פוליטיים שמאפשרים לו להשפיע על נתניהו? השנייה: מי יוביל את המאבק?
על פניו, לנתניהו יש יכולת תמרון פוליטית רחבה ביותר. מפלגת העבודה חוזרת ומבטיחה לו רשת ביטחון במקרה שיסכים לוויתור מדיני כואב (לימין). הוא יכול להרכיב קואליציה עם 'יש עתיד' ו'העבודה', או עם 'העבודה' והחרדים. לא חסרים על הלוח שחקנים שיוכלו לחיות מצוין עם ויתורים מדיניים-ביטחוניים.
ובכל זאת: בקדנציה הקודמת, באוקטובר 2010, שקל נתניהו לקבל החלטה על ההקפאה השנייה. המתווה היה הקפאת בנייה ביו"ש ובירושלים לארבעה חודשים לפחות, בתמורה לחידוש המשא-ומתן. לא כי נתניהו ציפה לקבל משהו מאבו-מאזן, כמובן, אלא כי אובמה ביקש.
את ההחלטה המסתמנת ביטל נתניהו כיוון שקמה התנגדות מבית. לא רק מ'הבית היהודי', שעם שלושת המנדטים שהכניס לכנסת הקודמת לא היה בכוחו לאיים, אלא גם מהליכוד ומשס. הח"כים בליכוד הרימו קול צעקה ובמעוזים ששימשו את נתניהו בהחלטה על ההקפאה הראשונה התגלו סדקים. השר משה בוגי יעלון חתם על מכתב לחברי הסיעה שהתנגדו להקפאה השנייה, ויו"ר שס דאז, אלי ישי, הבהיר כי לא יוכל להשלים עם הקפאת בנייה נוספת בירושלים.
לא בטוח שאלי ישי היה פורש. לא בטוח שיעלון היה מוביל מרד בליכוד. מה גם שלנתניהו עמדה האפשרות להקים ממשלת אחדות עם ציפי לבני - ברירת מחדל, אך בכל זאת אופציה קיימת. אבל נתניהו העדיף שלא לזעזע את הבניין בו ישב ולא לפרק את הקיים. כשניצב בפני בחירה בין תזוזה מדינית ליציבות פוליטית, בחר ביציבות פוליטית.
נראה שזו דרכו של נתניהו גם כיום. ביום ראשון העלה בנט שתי תביעות בעקבות הפיגוע בחברון. האחת: לכנס בדחיפות ישיבת ממשלה ולדון באפשרות לעצור את שחרור המחבלים עליו הוחלט לפני כחודש. השנייה: לאפשר לאכלס את בית המכפלה בחברון. לתביעה השנייה נתניהו נענה מיד. אשר לישיבת ממשלה, התשובה התעכבה.
נכון שגם נתניהו, מצדו, רוצה לספק תשובה ציבורית-תקשורתית לפיגוע בחברון. אתם יורים, אנחנו מאכלסים. אבל טועה מי שעדיין סובר שישמח להיפטר מבנט בהזדמנות הראשונה ולהחליפו בשותף קואליציוני אחר. אילו ביקש להיפטר מבנט, היה נתניהו דוחף את יו"ר הבית היהודי לפינה מדינית ממנה היה בנט מתקשה להיחלץ. היה משיב את פניו ריקם פעם אחרי פעם בניסיון לדחוף החוצה את הרל"ש שלו לשעבר. אבל נתניהו אינו בגן ילדים.
אז נכון, לא כל הפצעים הגלידו ולא כל משקעי העבר נותרו מאחור. בקדנציה הקודמת, למשל, נהג נתניהו לארח בביתו בערב הפסח ובערב ראש השנה את חברי הקואליציה עם בנות זוגם (או בני זוגן). בקדנציה הנוכחית ויתר על המנהג, כי המארחת לא התלהבה לקבל בסלון ביתה שר בכיר ויושבת-ראש סיעה שבעבר ניהלו את לשכתו של בעלה בהיותו באופוזיציה.
אז אין ערבי קואליציה בביתו של נתניהו. בנט לא יקבל סנדוויצ'ים קטנים ופטיפורים. לא הפסד גדול. ממילא מבקר המדינה קבע בשנה שעברה כי אל לו לראש הממשלה לארח את חברי הקואליציה לארוחת ערב של ממש, והחברים נאלצו להסתפק בכיבוד קל. אבל את חלקו בעוגה הקואליציונית בנט ימשיך לקבל. לנתניהו אין שום עניין לפרק את הפאזל.

ולאלקין לא נשאר

הם יורים – אנחנו מאכלסים
נתניהו שמח לספק תשובה ציבורית-תקשורתית לפיגוע בחברון. אתם יורים, אנחנו מאכלסים. טועה מי שסבור שהוא ישמח להיפטר מבנט בהזדמנות הראשונה ולהחליפו בשותף קואליציוני אחר. נתניהו אינו בגן ילדים

שלוש קבוצות מתחרות על הנהגת מחנה הימין. שתיים מהן משתפות פעולה במידה מסוימת. האגף הימני בליכוד; הבית היהודי בראשות נפתלי בנט; והשלישי שחוזר כעת לזירה, אביגדור ליברמן.
בליכוד מובילים את המאבק שלושה סגני שרים ויו"ר הקואליציה. אלקין הוא הבולט לאחרונה, ואחריו יריב לוין (שמשמש גם יו"ר השדולה למען ארץ ישראל), דני דנון וציפי חוטובלי. כל הארבעה חתומים על מכתב השדולה. יולי אדלשטיין נמנה עקרונית עם הקבוצה, אבל בתור יו"ר הכנסת עליו לתפוס מרחק וגם לא לחתום על מכתבים.
בשבוע שעבר, בהרמת כוסית אצל סילבן שלום, נשא אלקין נאום מדיני חריף בו ביקש לאתגר את נתניהו ולהזכיר לו נשכחות – את המאבק שניהל נגד מדינה פלשתינית במרכז הליכוד בתקופה של שרון. נתניהו, בלשון המעטה, לא רווה נחת מהנאום, ואלקין שילם את המחיר. ראש הממשלה יוצא מיד אחרי החגים לוושינגטון. השרים שטייניץ ולבני שעתידים להשתתף בפגישות המתוכננות יצאו מראש והם כבר בארה״ב. את סגן שר החוץ אלקין הזמינה לשכת ראש הממשלה להצטרף למשלחת לפני קצת יותר משבועיים. אלא שהשבוע התברר שאלקין ככל הנראה לא יצורף למשלחת. נכון לעכשיו, היחיד מקרב הפוליטיקאים הבכירים שמתלווה לראש הממשלה הוא השר גלעד ארדן. בתשובה לשאלתנו האם ישתתף בפגישות בוושינגטון, השיב סגן שר החוץ שיש לו פגישות מתוכננות והוא טס בכל מקרה, אלא שלאחר שהוזמן תחילה להצטרף למשלחת נאמר לו שהתעוררו קשיים טכניים. מי שמדבר משלם.
שלא כמו אלקין, שרי הליכוד שומרים על זכות השתיקה. נכון לעכשיו, איש מהם לא יצא נגד הסדר ביניים. בהרמת הכוסית, פתח סילבן שלום במשפט בנוסח "אין מקום ואין אפשרות להסדר קבע, אבל..." והנוכחים ציפו שימשיך ויתבטא לטובת הסדר ביניים. אבל שלום נעצר ברגע האחרון. גם השר ישראל כ"ץ, שערך קבלת פנים בסוכתו במושב כפר-אחים, דיבר על האידיאולוגיה של הליכוד, אבל לא התבטא מפורשות בעניין הרעיון של הסדר ביניים.
ליברמן, לעומת זאת, נכנס לזירה. הוא חזר ותקף את הרעיון. אם יקבל החלטה אסטרטגית לשבור ימינה, ליברמן יאגף מימין את נתניהו ואת שרי הליכוד ויתייצב מול בנט, והתחרות על ההנהגה תהיה בין השניים. בנט והאגף הימני בליכוד משתפים פעולה. לא תמיד ישירות, לעתים באמצעות ראשי מועצות ביו"ש או שדולת ארץ ישראל, שמשמשת גשר בין הסיעות.
ומי לא חתם? כשזה מגיע לזירה המדינית, גם שרי הליכוד וגם צמרת הבית היהודי מצויים במאבק פנים-מפלגתי. שרי הליכוד נקרעים בין עמדת המתפקדים לבין הנאמנות לנתניהו. ואילו בבית היהודי אורי אריאל דואג לאגף את בנט מימין, והיחסים בין השניים מעורערים.
שרי הליכוד עשויים למצוא עצמם לחוצים אל הקיר כשסגני השרים ויו"ר הקואליציה דוהרים קדימה ורוכשים את אהדת המתפקדים. גם כך הארבעה – אלקין, דנון, לוין וחוטובלי – התברגו גבוה ברשימת הליכוד הנוכחית, ורק נאמנותו של נתניהו לשרים ותיקים דוגמת שטייניץ ולבנת, שהשתלבו בעשירייה השנייה, מנעה מהצעירים לשמש שרים.
הדיבורים על שינוי אפשרי של שיטת הבחירות לרשימת הליכוד, עכשיו כשנסתם הגולל על מיזוג בין 'ישראל ביתנו' לליכוד, יישארו דיבורים בעלמא. הגוף הבוחר יישאר כנראה כפי שהוא. עם זאת, עד לבחירות הבאות יש זמן רב. נתניהו כבר כאן, והמתפקדים עדיין שם. אך בשלב מסוים שרי הליכוד אמורים לחזור לתפוס את המושכות, אחרת יפנו את הזירה לסגני השרים ויו"ר הקואליציה. בינתיים, גם ישראל כ"ץ, שמבדל את עצמו מדינית מנתניהו יותר משאר השרים, נזהר שלא להתבטא נגד הסדר הביניים.
אשר לליברמן, נראה כי יו"ר 'ישראל ביתנו' טרם קיבל החלטה ברורה. מחד-גיסא הוא יוצא בהצהרות מדיניות, ומאידך-גיסא שומר מרחק. בשונה מבנט, ליברמן פיצל את סיעתו בהצבעה בממשלה על שחרור מחבלים; הוא תמך ויאיר שמיר התנגד. על מכתב השדולה חתמו רק שני חברי סיעתו דודו רותם ושמעון אוחיון, הדתיים של הסיעה, שתמיד סותמים כל פרצה מדינית-אידיאולוגית. השרים אינם חותמים על מכתבים, אך סגנית השר פאינה קירשנבאום, מתנחלת, הייתה יכולה להצטרף לאלקין, דנון, חוטובלי, אקוניס ובן-דהן – סגני השרים החתומים על המכתב. קירשנבאום, המקורבת לליברמן יותר מאחרים, מבטאת את עמדתה הרשמית של המפלגה. מסתמן שליברמן יקבל החלטה סופית לגבי הנתיב בו יבחר אחרי ההכרעה במשפטו. אם ההכרעה תאפשר לו לתפקד בזירה הפוליטית, הוא עשוי לשבור ימינה ולהתחרות בבנט.
ואילו בסיעת הליכוד שלושה מחברי הכנסת לא חתמו על מכתב השדולה. השלושה הם יו"ר ועדת הכנסת, צחי הנגבי; גילה גמליאל; ויו"ר הכנסת לשעבר, רובי ריבלין. לחתימתם של השלושה הייתה יכולה להיות משמעות פנים-מפלגתית חשובה: ביחד עם החתומים, הם היו 11 – רוב חברי הסיעה. הנגבי בחר שלא לחזור לימין, ולחבור בכל מקרה לעמדתו של נתניהו, תהיה אשר תהיה. ואילו גמליאל וריבלין רוחשים טינה מסוימת לקבוצות הימין במרכז הליכוד, שניהלו את ההחתמה. גמליאל משום שלא זכתה לתמיכה הולמת מהקבוצות, וריבלין נוקם את נקמת חברו בני בגין שלא נבחר לכנסת הנוכחית.
ובמישור המעשי: עם תחילת מושב החורף, תעלה לדיון בוועדת שרים לחקיקה הצעת החוק של ראשי שדולת ארץ ישראל, אורית סטרוק ויריב לוין, שנועדה למנוע שחרור מחבלים בעתיד. על ההצעה חתומים 15 ח"כים, והיא קובעת שרק לנשיא ורק במקרים הומניטריים נקודתיים, תהיה סמכות לחתום על חנינה למחבלים שדם על ידיהם. גם אם בעקבות גל הטרור של השבוע האחרון ייענה נתניהו ליוזמה של בנט ויעצור את שחרור המחבלים, תהיה זו הוראת שעה בלבד. להצעת החוק שנחשבה קודם חסרת סיכוי יש עכשיו הזדמנות חדשה בעקבות האווירה הציבורית.
בנובמבר יתכנס מרכז הליכוד. אם עד אז יתברר שהסדר הביניים עומד על הפרק, יאלצו שרי הליכוד לקבל החלטה אם ליטול לידיהם את מושכות ההנהגה או שמא להשאיר את השטח לדור הצעיר. גם ליברמן צפוי בנובמבר לקבל החלטות אסטרטגיות. המאבק בין בנט, ליברמן והליכוד על הנהגת מחנה הימין עשוי להיכנס להילוך גבוה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/09/2013   |   עודכן:  29/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהים צרצור  אברהם מיכאלי  אברהם (אבי) וורצמן  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איילת שקד / Ayelet Shaked  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן כבל / Eitan Cabel  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליהו ישי  אמנון כהן  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דב חנין / Dov Hanin  דב ליפמן  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זבולון כלפה  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנא סוייד  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלב אבו-עראר  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יעל גרמן / Yael  German  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת קריב  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק הרצוג  יצחק וקנין  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל חסון  ישראל כץ / Israel  Katz  כרמל שאמה-הכהן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מוחמד ברכה  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מיקי רוזנטל  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירי  רגב / Miri Regev  ממשלת ישראל / Israel Government  מסעוד גנאים  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי קירשנבאום  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה מזרחי  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משה זלמן פייגלין  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  נסים זאב  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סתיו שפיר / Stav Shafir  עדי קול  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עמרם מצנע  עפו אגבאריה  עפר שלח / Ofer  Shelah  פניה (פאינה) קירשנבאום  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רונן הופמן  רות קלדרון  רינה פרנקל  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שמעון  אוחיון  שמעון סולומון  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחשקים את נתניהו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הליכוד הוא ימין אידאולוגי
אבי געזונט  |  30/09/13 17:22
 
- בברכת חד נס.
בבון זה קוף  |  27/10/13 05:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 19
עידן יוסף
רבע מחברי הכנסת חתמו על עצומה הדורשת מראש הממשלה שלא לשחרר אסירים פלתינים    היענות גבוהה בבית היהודי ובליכוד ביתנו, היענות בינונית בסיעות החרדיות
עידן יוסף
יעלון: גיוס החרדים כרוך במחיר כלכלי אך זה הוא מחיר שווה לשלם    שקד: מכסת ה-1,800 מתעלמת ממתמידים ועוסקת במצטיינים    אטיאס: על הצבא להגדיר יעדי גיוס ולאפשר לכל השאר ללמוד
עידן יוסף
יו"ר יש עתיד מסמן ערב יום הכיפורים את המטרות של מפלגתו, ובהן: דין וחשבון מהטייקונים, גיוס חרדים, תחבורה ציבורית בשבת ונישואים אזרחיים
עידן יוסף
משבר תעש מסרב להיפתר: ועדת הכספים אישרה הלוואה לטובת תשלום משכורות לעובדים ולפעילות שוטפת
מחלקה ראשונה
עם פתיחת מושב החורף תציין הכנסת את המלחמה ביום מיוחד, במהלכו ייפגשו קבוצות מבקרים בכנסת, חיילים, תלמידים ויתומי המלחמה לשיחות אישיות תחת הכותרת "הזיכרון שלי" עם חברי כנסת בעבר ובהווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il