X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת: "רולטה צרפתית" - בית צבי - קומדיה הזויה של ג'ורג' פיידו
▪  ▪  ▪
נכס צאן ברזל [צילום: יוסי צבקר]
[צילום: יוסי צבקר]

"רולטה צרפתית" מאת המחזאי הצרפתי הנודע ג'ורג' פיידו היא קומדיה הזויה , רוויה במצבים בלתי אפשריים , שונים ובעיקר משונים, כולם סובבים במתרחש בחדרי המיטות, כאשר כל אחד מסתבך בנפתולי שקרים ובעלילה פתלתלה.
פיידו נולד ב-1862 וכתב יותר מ-40 קומדיות , רובן מוטרפות, ולמרבה הצער מת בעצמו בגיל 58 בהיותו דייר של מוסד לחולי נפש , שם גם לקה בסיבוכים של מחלה צנועה בשם עגבת.
הקומדיות שלו הפכו לנכס צאן ברזל של המחזאות הקומית בצרפת והועלו ברחבי העולם וגם הופקו לסרטים. מחזותיו מועלים בקביעות בארץ והקומדיה הזו, שהועלתה לראשונה בפריז ב-1904, גם הועלתה בשעתו בקאמרי ובבית צבי. ניסים אלוני תרגם את המחזה בלשונו העשירה והמוקפדת והיא קולחת ונאותה גם עתה.
גילי אמיתי ביים שוב את המחזה שאותו כבר העלה לפני 5 שנים ושזר הברקות בימוי ומצבים אבסורדיים עם להקת השחקנים המוכשרת של בית צבי.
להציג קומדיה זו מטלה קשה להתמודדות , אבל השחקנים מתאמצים לעבור את המשוכה הזו וייתכן שבהצגות הבאות הם יהיו מלוטשים יותר.
העלילה עוסקת , איך לא, בחילופי זוגות ובבגידות בקרב המעמד הגבוה בפריז של אותן שנים . פליסיאן שנאל אינו מעלה על דעתו שאשתו עלולה לבגוד בו, אבל הוא חושף את מעלליה בשל פלאי הטכנולוגיה של אותה עת, מכשיר הקלטה שהקליט בשוגג את מה שלא היה רצוי לו לדעת. מכאן העלילה מסתעפת לכיוונים שונים ולמצבים משונים ובלתי הגיוניים. בליל של דמויות ושמות מתערבבים אלה באלה, יצורים מוזרים פוקדים את הבמה. אין לי מושג מי הם בדיוק ומה הם רוצים וכנראה שגם הם לא יודעים בדיוק. אפילו קוני-למל הגיח כנראה מההצגה שבאולם הסמוך והתחיל לגמגם ולמעוד, אבל חיש מהר התחוור שזהו בעצם פומפידוש , ראש האופוזיציה, שמועד ללא הרף ומגמגם בהיותו מאוהב.
כובעים ועניבות
מה יש לנו עוד? קצין משטרה קוקו ומזכירו הננס שהופך לנפיל, ברבזון ששמו כתוב בתכניה בורגיניול אבל אין זה משנה כהוא זה, שהרי בלאו הכי אף אחד לא יודע מה הוא רוצה באמת, או לפחות כבר איננו זוכרים. וישנו השוטר הדהוי ופועל הבניין הנובח ככלב כשהוא מתרגש או בגלל סיבה אחרת שגם אותה כבר אני לא זוכר. וישנם המשרתים והמשרתות החביבים והגברות הנכבדות שמחליפות את הבעלים ואפילו הטבחית אגרפינה שמצליחה לגנוב קצת את ההצגה ושולפת אקדח מקרסוליה ומכוונת לכל עבר ואבר.
ולאחר כל הבלילה המטורללת הזו , כשכולם גם פושטים ולובשים בגדים וגטקס, כובעים ועניבות, חסר היה לנו רק שנקבל איזה נאמבר מגריז, אבל זה יהיה רק בסוף השנה , כנראה.
אין ספק שקומדיית מצבים היא תרופה בדוקה להתאוששות מהחגים שעברו עלינו ודקה לפני הבחירות המוניציפאליות, היא גם תורמת לשלוות הנפש וצחוק רחב שאין אנו זוכרים בדיוק למה צחקנו, דקה אחרי.
ייתכן שהיה נכון יותר לוותר על ההפסקה ואולי גם לקצר מעט, כדי להדק את המחזה. מכל מקום, תמיד זה נעים ומבדח לצפות בעוד קומדיה של פיידו שנחשב למפעל צרפתי ידוע וראוי.
יפעת אהרוני היא מצוינת בדמותה של פרנסין , האישה שבוגדת בלי להניד עפעף. היא יודעת להגיש משחק מוקפד ויפה.
אייר שטיימן היא אשתו של המאהב ומשחקה הוא מוצלח ומשובח, עדין ומקצועי.
זוהר בדש הוא פליסיאן הנבגד והוא עומד בכבוד במטלת הביצוע הקשה של גילום הדמות. משחקו הוא טוב מאוד.
יואב מילשטיין הוא מצוין בגילום דמותו של אמיל שופאן המאהב ללא חת. משחקו נפלא , גם בסלון וגם בחדר המיטות.
דניאל ורטהיים כפומפידוש הוא ראוי ויפה מאוד. המעידות שלו הן מוקפדות. מוטי חובה מוצלח כשוטר שכמעט לא רואה כלום בגלל הכובע השמוט על פניו. ליאור מורדוך כמזכיר המשטרה מגלם תפקיד אפיזודי יפה מאוד, למרות שכלל אינו מדבר.
גילי גבל כאגרפינה הטבחית הרוסית היא נהדרת ומקסימה וממקדת אליה את ההצגה כשהיא על הבמה. איוון לוריא ובר קדמי כמשרתים ממלאים תפקידם בהצלחה ובחן רב. יובל ויינטראוב כססיל המשרתת משחקת בצורה חיננית ויפה מאוד. נתנאל בסיל כברבזון הוא מצוין ומקסים.
יקיר שוקרון כקצין המשטרה הוא יעיל ומוצלח מאוד בגילום הדמות הגרוטסקית. יותם קוזניץ כפטישו הוא טוב מאוד בגילום התפקיד.
אופיר ארד כפועל הנובח משחק בצורה קומית נהדרת. מאיה פלג עיצבה תפאורה מקסימה ומוצלחת.
דנה ברלינר עיצבה תלבושות תקופתיות נהדרות ויפות. אלכסנדר סיקירין עיצב תאורה ראויה ומוצלחת. המוזיקה של אפי שושני היא נעימה.

הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  21/10/2013   |   עודכן:  21/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן אלמוג
המערכת הלא מודעת מנתבת אותנו באמצעות רגשותינו וקובעת את כל מהלך חיינו    מה שמוטמע בנו זה מה שיקרה במהלך חיינו    גם גירושין הם תוצר של ניתוב רגשי רב עוצמה ובלתי מודע
יורם אטינגר
ב-2013 יחסי ישראל-ארה"ב משולים לכביש דו-סטרי לתועלת-הדדית, כאשר תרומת ישראל לאינטרסים אמריקניים הולכת וגדלה
לאה טרן
מוזיאון העיצוב בחולון מתכבד בתערוכת הכובעים המיוחדת של המעצב האגדי סטיבן ג'ונס    תסריט הסרט "דיאנה" רדוד ובו קלישאות לרוב; לא מעניין בעליל    המיצב 'קִפסול' של אילנה סלמה אורתר במוזיאון ת"א הוא ארכיון חי המורכב ממיכלי זיכרון עתידיים הגונזים, 'מְקפסלים', עבודות על נייר שנוצרו לאורך השנים
איילת נדיב
מחקרים מוכיחים כבר 30 שנה, שישנו קשר גומלין בין שעות שינה לירידה או עלייה במשקל    שעות שינה מועטות ושאינן איכותיות, נדודי שינה מסיבות כלשהן, גורמים להרעה בחילופי החומרים
עידן יוסף
שר התחבורה פורס את תוכניותיו לקידום התחבורה הציבורית, מבהיר שאינו רק שר הרכבות והכבישים, מפרט על תוכניותיו בעניין אוטובוסים רבי-קיבולת ונתיבי תחבורה ציבורית ומגלה מתי סוף-סוף תהיה הפעימה השלישית בגוש-דן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il