אני אחת מרבים, אוהבי בלט וריקוד, שלא צפו מעולם בלהקת הבלט הישראלי. אחרי שנוכחתי בשבוע שעבר, בערב מרהיב של בלט ענקי ומוזיקה בביצוע נהדר, אני יכולה רק להכות על חטא. ובעיקר לשלוח את כל אוהבי הבלט הקלאסי בכל הגילים - לא להחמיץ את הבלט הוותיק הזה המנוהל עכשיו על-ידי עידו תדמור, כוכב ישראלי של עולם הריקוד.
הבלט הישראלי נוסד על-ידי ברטה ימפולסקי והל מרקמן בשנת 1967. הלהקה מונה היום 30 רקדנים מכל העולם ומישראל. עידו תדמור, מטובי הרקדנים בישראל, מנהל את להקת "הבלט הישראלי" שפעילותו היומיומית מתקיימת בתל אביב באולם החזרות הגדול בארץ עם יציע של 300 מקומות ישיבה.
תולדות הבלט הקלאסי הבלט הקלאסי, תורה של תנועה וריקוד מוקפד בעל חוקים מיוחדים, נולד בחצרו של לואי ה-14, מלך צרפת. הבלט היה ליווי לאופרות ולא התקיים כתיאטרון בפני עצמו. במהלך המאות ה-19 וה-20 (במחצית הראשונה), התפתח הבלט כאמנות בפני עצמה ומיטב המלחינים הגדולים ברוסיה, בפולין ובצרפת כתבו מוזיקה לבלט: מוזיקה נצחית אהובה מיום היוולדה ולעולם: שופן, סטראווינסקי, צ'ייקובסקי, ראבל, דביסי, בטהובן, חצטרויאן ואחרים. המחול המודרני התפתח מהבלט הקלאסי ויש יותר להקות ריקוד מודרני מאלה של הבלט הקלאסי.
משכן האמנויות בקונצרט, במשכן האמנויות, השתתפה התזמורת הסימפונית של ראשון לציון (שהיא גם תזמורת האופרה הישראלית), עם המנצח הסיני אי אן שו, בנגינת יצירות שנכתבו לבלט של צ'ייקובסקי, רחמנינוב (שלא ייעד את היצירה לבלט) ושופן.
היצירה השנייה בתוכנית - הסלפידים של שופן - הייתה טעימה מרגשת מהעולם של אתמול (עיבוד של יצירת שופן מיצירה לפסנתר ליצירה תזמורתית). כוריאוגרפיה שנכתבה על-ידי הכוריאוגרף הרוסי מיכאל פוקין (1942-1880).
מבחינת הקהל הישראלי שבא לצפות, או כל קהל עכשווי שזוכה לראות יצירה זו ברמה גבוהה זו, זוהי מחצית שעה של חלום רומנטי ויפהפה, עם מוזיקה נפלאה ורקדנים מקצועיים שהיו מרגשים גם קהל מפונק בתחום זה, נניח בסט. פטרבורג שברוסיה. רקדנים מאומנים עד למקסימום, רגישים, בכוריאוגרפיה נפלאה, בשמלות לבנות מעולם הפרפרים וארמונות אירופיים מהעולם של אתמול ומוזיקה שמיימית של שופן.
יצירה נוספת הייתה של בלט חדשני, שהכוריאוגרפיה שלו נכתבה בשנת 2010, על בסיס בלט קלאסי ומחול עכשווי, ובוצעה על-ידי קבוצת רקדנים מעולים, שרקדו לצלילי המוזיקה הרומנטית מכמירת הלב, של רחמנינוף, בקונצרט לפסנתר מספר 2 (כוריאוגרפיה של דוויט רהודן, שנבחר לכוריאוגרף השנה לשנת 2012 בארה"ב). שילוב מפתיע של רחמנינוף (עם הפסנתרנית דוראל גולן והתזמורת של ראשון לציון) וריקוד מעולה ומפתיע.
התשבחות מגיעות לעידו תדמור, מנהל הבלט שעובד גם כמנהל האמנותי של פסטיבל אביב בראשון לציון. עולם התרבות הישראלי חייב לשמור על להקת בלט זו בכל מחיר. גם להכשיר רקדנים לעתיד הלהקה "הבלט הישראלי" ולתמוך במנהל וברקדנים, במקצוע קשה ומפרך זה, כדי שקהל ישראלי צעיר יוכל לזכות להופעות ברמה גבוהה ובעוצמת יופי כזו של תנועה ומוזיקה.
הרשו עצמכם ולילדיכם לראות בלט זה בהזדמנות הראשונה.