X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דיפלומט אירני בכיר לשעבר קובע כי בניגוד לטענות המערב וישראל, הסנקציות נגד אירן הניבו דווקא תנופה דרמטית ביכולת הגרעינית האירנית, שכן טהרן שאפה להוכיח כי לא תיכנע ללחצים
▪  ▪  ▪
רוחאני. מתקפה של חיוכים [צילום: AP]
איציק וולף
"אם לא יהיה הסכם תימשך ההעשרה"

הסכם אירן-סבא"א: תרופת הרגעה?
אפרים אסכולאי
ב-11 בנובמבר 2013 חתמו הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ואירן על הסכם, שבמובן מסוים היה רגע שיא לאחר שנים רבות של חילוקי דעות בין שני הצדדים * מזה זמן רב מנסה הסוכנות לאנרגיה אטומית לקבל היתר לבקר בכל מתקני הגרעין והאתרים הקשורים לגרעין באירן, לרבות היתר לחפש אחר מתקנים לא מוצהרים
לרשימה המלאה

המערכה הדיפלומטית הנמרצת, הפומבית והחשאית שמנהלת ישראל בניסיון לסכל "עסקה רעה" בין המעצמות לבין אירן לפתרון סוגיית תוכנית הגרעין הצבאית של אירן, לא צלחה, בהינתן הגישה הפייסנית שאומצה, בראש ובראשונה על-ידי ממשל אובמה כלפי אירן.
מתקפת החיוכים של הנשיא האירני הנבחר, רוחאני, לצד מהפך תדמיתי של מעצבי הדיפלומטיה בטהרן, היו, ללא ספק, ביסוד הנכונות הנחושה של שש המעצמות להעניק הזדמנות מרחיקת לכת לאירן לנהל תוכנית גרעינית "תחת מגבלות ופיקוח", בהנחה ש"הקפאת מצב" תבלום את השאפתנות האירנית לממש יכולת גרעינית צבאית.
מה שתואר כמהפך בגישתה של אירן, נקשר באופן שאינו משתמע לשתי פנים, בהשפעה הדרמטית המצטברת של הסנקציות החריפות שהוטלו על-ידי הקהילה הבינלאומית בראשות ארה"ב, באופן שאיים לחנוק את הכלכלה האירנית ונתן אותותיו החודרניים על רווחת רוב תושבי אירן. ארגומנט זה עמד גם ביסוד הטיעון המרכזי של ישראל, לפיו אפקטיביות הסנקציות עד כה, ש"הורידה את אירן לקרשים", חייבת לדרבן את המעצמות לעבות את הלחץ על אירן על-ידי סנקציות נוספות ומשכנעות, שיכוונו לכבילת ידיה של אירן בתחום העשרת האורניום בתחומה.
טיעון זה נוצל היטב גם על-ידי מעצמות המערב בשיח מול ישראל כמימד האמור לשכנע את ישראל, כי נשק הסנקציות הוא המכשיר האפקטיבי שישמש גם כ-שוט מול אירן בנסיבות של חשיפת "תרמית" אירנית בהקשר לתוכנית הגרעין שלה.
עדותו של חוסיין מוסאביאן
דווקא לקראת מה שמסתמן כ"סגירת עסקה" מול אירן בז'נבה, ראוי להפנות תשומת לב לעדותו של מי ששימש בעבר כנציג אירן בצוות מו"מ הגרעין מול המעצמות, חוסיין מוסאביאן, כפי שראתה אור בעיתון "פייננשיאל טיימס" (19.11.13). מוסאביאן גורס כי ההערכה לפיה הסנקציות היו אלה שהביאו את אירן אל שולחן המו"מ, בטעות יסודה. לדבריו, הגורם האמיתי הוא שאיפתו של הנשיא החדש רוחאני לכונן מהלכי התקרבות אל ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות האזור, לצד העובדה ש"הקו האדום" של ארה"ב כלפי אירן השתנה, מ"הפסקה מוחלטת של העשרת אורניום" ל"מניעת פצצה גרעינית".
יתר על כן, אליבא דמוסאביאן, כשלון המו"מ בשנת 2005 נבע מהתעקשותה של ארה"ב למנוע מאירן את זכויותיה הלגיטימיות להעשרת אורניום. המערב החמיץ את ההזדמנות לגשר על הפערים ובמקום זאת כפה סנקציות. בהקשר זה קובע הדיפלומט האירני לשעבר, כי "בניגוד לטענותיהם של מחוקקים אמריקניים וגורמים ישראלים רשמיים, הסנקציות הניבו תנופה דרמטית ביכולת הגרעינית האירנית, שכן טהרן שאפה להוכיח כי לא תיכנע ללחצים".
מוסאביאן מעיד כי בשנת 2005 העשירה אירן אורניום ברמה של 5% באתר אחד שהכיל 3,000 סרכזות. נכון להיום, אירן מעשירה אורניום לרמה של 20% בשני אתרים המכילים 19,000 סרכזות. הוא מדגיש כי אירן אגרה כמות של 8,000 ק"ג אורניום מועשר והגדילה את היקף הסרכזות המתוחכמות.
מוסאביאן מסכם את דבריו באזהרה כי הגברת הסנקציות במקום סגירת עסקה תוביל לתוצאות מרחיקות לכת, והפעם אפילו בעלות פוטנציאל של אסון. הוא ממליץ אפוא לנשיא אובמה ולקונגרס האמריקני "להקנות עדיפות לחייהם של אזרחי ארה"ב כאינטרס לאומי ממדרגה ראשונה. השגת הפשרה מול טהרן היא בבחינת אינטרס אמריקני עליון בטווח הקרוב והרחוק כאחד".
ברור כי לצד הקמפיין שמוביל ראש ממשלת ישראל אל מול הזירה הבינלאומית כדי "לשפר" את מנגנוני הניטור כלפי אירן במסגרת ההסכם הצפוי עם אירן, מתנהלת מערכה נרחבת של גורמי שדולה פרו-אירניים בארה"ב ובמערב, כדי לדרבן את העסקה בתנאים הנדיבים שיאפשרו לאירן לגיטימציה להמשיך בהעשרת האורניום בתחומה.
"מתקפת החיוכים" של רוחאני רושמת אפוא, נכון לעכשיו, הצלחה יוצאת דופן, ומחדדת את מימד החולשה האזורית של ארה"ב, בפרט בהינתן הקדנציה השנייה של אובמה ב"בית הלבן". הגישה המיתממת בהקשר זה, גם על-רקע הידיעה כי קבלת ההחלטות באירן הינה פררוגטיבה של המנהיג הרוחני, חמינאי, הינה איתות אזהרה נוסף למגמות הבלתי ידידותיות הנושבות מכיוונה של וושינגטון כלפי ישראל, בפרט בהרכב הנוכחי של מעצבי מדיניות החוץ האמריקנית.

הכותב הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  20/11/2013   |   עודכן:  20/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקת הגרעין - האמנם פרי הצלחת הסנקציות?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
עשרות יהודים אירנים הפגינו מול בית האו"ם בטהרן    "פסק הדין של חמינאי לאיסור ייצור נשק גרעיני הוא לנו לגאווה ותפארת"    שר החוץ האירני יצא לז'נבה: אפשר להגיע להסכם
רפי לאופרט
שלוש התפתחויות יעצבו את המזרח התיכון, לפחות בדור הקרוב: א. אירן גרעינית או לא; ב. ארה"ב נסוגה מהמזרח התיכון ורוסיה חוזרת אליו; ג. מות תהליך השלום הישראלי-ערבי-פלשתיני המבוסס על "פתרון שתי המדינות" (אוסלו)
איציק וולף
שש המעצמות יציעו לאירנים ביום רביעי להסיר חלק מן העיצומים תמורת עצירה מוחלטת של בניית כור המים הכבדים ותמורת הקפאת תוכנית העשרת האורניום    תנאי נוסף - פיקוח הדוק של המערב, שיכלול גם בדיקות יומיומיות
איציק וולף
ראש הממשלה ונשיא המדינה קיבלו בנמל התעופה בן-גוריון את פני נשיא צרפת, פרנסואה הולנד    ביקורו נעשה במועד רגיש שבו מנסה ישראל להשפיע על המעצמות שלא לתמוך בהסדר שיכלול הסרת עיצומים כלכליים מעל אירן
איציק וולף
ראש הממשלה טען כי ניתן לשכנע את המעצמות להגיע להסכם טוב בהרבה מן המתוכנן עם אירן    הנושא יעמוד במרכז פגישותיו של נתניהו עם הולנד, פוטין וקרי השבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il