X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מה הן ההשפעות הנפשיות והתהליכים שעוברים על מי שנאלץ להפסיק את עבודתם של אנשים - "המפטר"
▪  ▪  ▪
סטרס על המפטר [צילום: AP]

אחד משלושה מצבים הגורמים למנהלים להעלות את רמת המתח הנפשי (סטרס) שלהם הוא לפטר עובד. לא פשוט לומר למישהו "אתה מפוטר". קשה עוד יותר לעמוד מול העובד, לבשר לו על הפיטורין, להסתכל בפניו בעודו מעכל את הבשורה המרה ולשדר עסקים כרגיל בפני העובדים האחרים. למרות התהליך שנבנה עד לפיטורין: שיחות אזהרה, פגישות, מאמצים לייעול. להרגיש שאתה הסיבה למציאות החדשה של העובד המפוטר. להגיע בסוף יום העבודה למשפחה, ולחשוב על העובד שמבשר לאשתו וילדיו כי פוטר. לחשוב על השלכות המפוטר ובני משפחתו.
לפטר עובדים עלול להיות קשה במיוחד כשסיבת הפיטורין לא קשורה בעובד ובתפקודו, אלא על-רקע משבר פיננסי.
אני כמובן לא מתייחסת לדרך הלא אנושית של מנכ"ל AOL טים ארמסטרונג שפיטר את המנהל הקראטיבי שלו בשיחת ועידה בטלפון מול 1,000 עובדיו. כמובן שסגנון פיטורין כזה הוא לא רק מבייש את המפטר, מנכ"ל כמנהל בכיר. זוהי אות קלון לאומנות ותורת הניהול.
ראוי שהליך פיטורין של עובד ייעשה לאחר מחשבה רבה, הכנה, אמפתיה. זוהי חוויה קשה שבה המנהל צריך לחשוב על סוגיות רבות.
  • מתי לערוך את השיחה? בתחילת היום כשכל העובדים במשרד או בסוף היום?
  • איך העובד יגיב? מרמור/כעס/בכי
  • מה העובד יעשה? מתי והאם לגבות חומר למניעת חבלה?
  • מה לגבי הצוות?
  • האם לצאת בהודעה רשמית?
  • מה זה אומר עלי כמנהל?
כל אלו יעלו את רמת הסטרס של מנהלים ויגרמו להם לתחושה קשה כשיהיה עליהם לפטר עובד.
האקלים במשרד לאחר פיטורי עובד משדר פחדים. הצוות מעלה חששות, תהיות באשר לסיבת הפיטורין. חשש על מקומם בחברה והאם הם הבאים בתור. מה אמור מנהל לעשות? הודעה גורפת לכולם? ואם כן, במייל? בפומבי? להימנע מהנושא... "גם ככה כולם יודעים..."?
כך או כך, למנהל ברור שהגישה שינקוט תשפיע על איך הצוות שלו רואה אותו, על התפקוד שלו ורמת המוטיבציה. בתוך כל הסערה, למנהל תפקיד חשוב, לדעת איך להרגיע את העובדים ולמקד אותם לנוע קדימה, להיות חיובי ולהנהיג את הצוות שלו.
המחיר: סטרס
גורם משמעותי נוסף המשפיע על המנהל זו העובדה שהפיטורין פותחים עולם שלם של בעיות חדשות להתמודד איתן. רמת הסטרס מרקיעה כשלצד רגשות האשם יש לחץ אדיר במציאת עובד חדש. אינספור טלפונים, ראיונות, תקופת חפיפה שבה העובד החדש רק לומד את המערכת. הזמן והמשאבים שהמנהל משקיע בעובד שיוצא מהמערכת ועובד חדש שנכנס, הם שני מרכיבים שכל מנהל היה מעדיף להשקיע בכוכבים העולים של החברה.
המחיר של סטרס עצום. בארה"ב נערך מחקר גדול המראה כי 60%-90% מכלל הפניות לטיפול נפשי וכי 60% מכלל ההיעדרויות נגרמים עקב הפרעות הקשורות לסטרס. ברמות הניהול בלבד מוערך כי 20-10 מיליארד דולר יורדים לטמיון מדי שנה עקב היעדרויות, אשפוזים ומוות מוקדם, חלק ניכר עקב סטרס. חברות ביטוח מדווחות כי תביעות הקשורות לסטרס מהוות כחמישית מכלל המחלות התעסוקתיות.
ההערכה היא כי סימפטומים ומחלות הקשורים לסטרס גורמים מדי שנה בעולם לנזק מצטבר של 150 מיליארד דולר עקב היעדרויות, הוצאות רפואיות של חברות ואובדן ייצור.
למרות שבעולם מוסכם על רוב החוקרים והמנהלים כי סטרס תעסוקתי הינו משמעותי ובעיה מחמירה שעלולה לפגוע ביחידים ובארגונים, וכי מומלץ מאוד לחברות (קטנות כגדולות) להשקיע באסטרטגיות מוצלחות לניהול סטרס, בישראל הטיפול באספקט זה של חווית המנהל עדיין לוקה בחסר.
טכניקות טיפול בתופעה קיימות מזה זמן, והן יעילות מאוד. בדרך כלל מדובר על תוכנית טיפול קבוצתית אחת לשבוע במשך 8-4 שבועות בהדרכה מקצועית או על-ידי בן קבוצה שהוכשר לכך.

הכותבת היא פסיכולוגית מוסמכת.
תאריך:  21/11/2013   |   עודכן:  21/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיטורין - חוויה קשה גם למפטר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עדיף להשתמש במילה "מתח"
עירית1  |  22/11/13 15:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל רז-חיימוביץ'
רפורמת השמיים הפתוחים ממשיכה לתת את אותותיה - וכעת מצטרפת גם אל-על לשוק טיסות הלואו קוסט, עם 5 יעדים ראשונים לאירופה    "גלובס" בודק מה הרוויח הצרכן הישראלי, ומה צריך לזכור לפני שמזמינים טיסת לואו קוסט
צילה שיר-אל
הקשתים הם אנשים בעלי נשמה חופשייה, אוהבים מרחבים, מלאי הומור, אידיאליסטים, אוהבים לגוון ולשנות ושונאי שיגרה
אורן פרסיקו
יוזמי האתר "972+" מתכננים אתר בעברית שיעסוק בכיבוש הישראלי, זכויות אדם, יחסי עבודה, תרבות ופריפריה. נועם שיזף: "לא מדובר בשכפול של האתר באנגלית, אלא אתר חדש עם שם חדש וכותבים חדשים"
עידן יוסף
"מקימי" היא סדרה מכאיבה ומטלטלת. היא לא נועדה לשעשע והטקסטים הנשגבים מעניקים לה את ההוד והופכים אותה למה שהיא - יצירה טלוויזיונית יוצאת דופן
יואב יצחק
השופט אורנשטיין קבע שהצעת אלשטיין-בן-משה אינה רלוונטית עוד במסגרת ההתמודדות לרכישת השליטה באי.די.בי    השופט דחה גם את הצעתם לעכב את ההצבעות    למרות זאת ובאופן המעורר תהיות משתתפת קבוצה זו בהצבעה ומנסה לכפות עמדתה על בית המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il