X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצום הניו-אייג'י הוא קריקטורה של רעיונות חסידיים עמוקים. רק אם הצום הזה היה מתקיים כמחאה על הברבריות של תעשיית החי, היה בו איזה ערך
▪  ▪  ▪
לא "זורמים עם הקוסמוס" אלא כפייתיים. חסיד פראנה בצום [צילום: מן הטלוויזיה]
גאולה אנוכית
הפראנים, כמו רוב הניו-אייג'ים, מתמקדים בגאולת עצמם. עוד לפני 100 שנה הכריז בריחניצ'וב, ממקימי ה'גולגולתאים', אחת החבורות הרוחניות שפעלו ברוסיה: "אני מסרב להיגאל לבדי כאשר אחרים סובלים"

בראשי מרחפים רסיסי פסוקים ושבבי זיכרון, אך הם אינם דוקרים את הקרקפת למוות. נס רפואי מרשים קצת יותר הציג בחור בשם ריי מאור, שצם מול המצלמות של אמנון לוי שמונה ימים ונותר בחיים. לפי הרפואה המערבית הוא אמור היה להתעלף ביום החמישי לכל המאוחר, אך מאור טוען שאמונתו בתורת הפראנה, שלפיה אדם יכול להיזון מהאוויר, נתנה בו כוח. לוי הבהיר כי הוא אינו מאמין בפראנה, אך ניכר שהיא מסקרנת אותו. כיוון שלוי רגיש לנושא אפליית המזרחים, לא ברור אם הוא אהד את הסגפן כהה-העור כאפליה מתקנת או שזוהי חיבת אמת. בכל אופן, חששתי שלוי יעיר כי "אשכנזים לא מסוגלים להרעיב עצמם במתכוון, משום שזיכרון המחנות ובגטאות נמצא עדיין בגֶנים שלהם".
יש אנשים שכדי לצאת מהאלמוניות מוותרים על בגדיהם, אחרים מוותרים על הפרטיות ומספרים הכול על עצמם. הסגפן מאור מצא שיטה פשוטה יותר: הוא ויתר על מזון ומים. התוצאה הייתה מין קוריוז ניו-אייג'י: איש היי-טק שעינו האחת פוזלת ל"משמעות החיים", ועינו השנייה פוזלת אל 100 אלף הדולר שהובטחו לו אם יעמוד בצום. נראה כי יותר מהצום עצמו, התישו את הסגפן נציגי המערב הסקפטי, הרופא ואמנון לוי: הראשון הקיז ממנו דמים והשני הקיז ממנו מילים (דיבור, מתברר, מסוגל לגבות מהגוף חצי ליטר מים). אגב, תמהתני: אם הרופא ידע שצום מעל חמישה ימים עלול לגרום מוות, מדוע הוא שיתף פעולה עם ניסוי מסוכן של צום בן שמונה ימים?
אין בי משיכה לישימון הקולינרי של הפראנה, שאינה מוצאת זיו-עונג בפסטה וביין, אם כי אני מזדהה עם הכבוד שהיא חולקת לכל יצור חי. הבעיה היא שהפראנים, כרוב הניו-אייג'ים, מתמקדים בגאולת עצמם. עוד לפני 100 שנה הכריז בריחניצ'וב, ממקימי ה'גולגולתאים', אחת החבורות הרוחניות שפעלו ברוסיה: "אני מסרב להיגאל לבדי כאשר אחרים סובלים". זאת ועוד: הפראנה מתיימרת לזרום עם הקוסמוס, אך נראית דווקא כהיפוכה של זרימה - הפרעת שליטה כפייתית על הגוף.
בעיניים נורמטיביות נראית הפראנה כתורה קיצונית - אך בעיניי היא גרסת ילדים רכרוכית לרעיונות חסידיים עמוקים, ובראשם רעיון ההתפשטות מגשמיות. "רק אחת יידרש מכם: התבטלו! חדלו היות!", צידד ברדיצ'בסקי בקַדְרוּת נלהבת ב'ביטול היש'. צומות הפראנה נראים כבדיחה לעומת אידיאל ההתאיינות החסידית, אשר ברדיצ'בסקי לקח עד הקצה: הוא שאף לחידלון מוחלט, למחיקת ההוויה הרעה.
הפראנים ניזונים מהאוויר, ואני ניזונה מקרני הפז האפל המתוחות בין מילה ומילה, וממיתרי החסד שנמתחים בין אדם ואדם. נראה כי תזונה זו אינה מושלמת, כי היא לא נתנה בי כוח לצפות בתחקיר המזעזע של רפי גינת על תעשיית העופות למאכל. חוששתני שמפגן הצום של חסיד הפראנה לא היה מחאה על הברבריות שנחשפה ב'כלבוטק'.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  25/11/2013   |   עודכן:  25/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אמנון לוי  רפי גינת
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין חצי חידלון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  25/11/13 11:35
2
מוסרי חשוב, לא דבר אחר
אילנה דגן  |  26/11/13 02:23
3
צום ומוסר
לירוי לא מתהילה  |  18/12/13 20:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
חבר הכנסת לשעבר אמרי רון שהלך בימים אלו לעולמו היה פוליטיקאי מסוג אחר. הוא היה ישר ופיו וליבו היו שווים
צבי גיל
לעתים הוא מוליך אותך באיזה מדבר של הזיכרון, שהשבילים בו נהירים רק לו. דבריו נאמרים בפשטות כזאת שזה לא משנה, כי יש לו לישראל הר עולם משלו, של מציאות ופנטזיה
דוד שאול
בחרו מחבת עם שקעים לטיגון לביבות    הקפידו לא להוסיף במהלך טיגון סופגניות בשמן כמות שמן גדולה    שימוש בכלי-טיגון בסירים ומחבתות בציפוי קרמי או בחומר נון-סטיק מחייבים להיות מעץ או מסילקון
אורן פרסיקו
בידיעות אחרונות ו"ישראל היום" יש מקום לידיעות שווא    הארץ מקדיש כפולת עמודים שלמה לאירוע בלתי דרמטי וחסר משמעות    דב לאוטמן מקבל מידיעות אחרונות כבוד מלכים
מנשה שאול
האיסלאם הפוליטי יוצר במדינות ערב גהינום חסר תקווה    "תגידו אתם לאן ישובו המוחות שנטשו את ארצות מולדתם ומצאו מקלט ונחת במערב? האם ישובו למדינה שנשיאה ושר התעמולה שלה מאיימים להבעיר את המזרח התיכון באש תופת אם מישהו יחשוב לפעול נגד חיסול העם הסורי בנשק כימי וקונבנציונלי?"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il