התוכנית כוללת קווים ישירים ומהירים, שילוביות בין אמצעי תחבורה שונים, רשת קווים ברורה ופשוטה, מעברים קלים בין אוטובוסים ותדירות גבוהה שלהם. בכ-61 ק"מ של כביש תינתן עדיפות לתחבורה הציבורית. סך הכבישים בפתח תקוה בהם נעה תחבורה ציבורית הוא כיום 167 ק"מ. ב-53 מתוך 84 הרמזורים בעיר יותקנו מנגנונים שיתנו קדימות לאוטובוסים. 12 נתיבי תחבורה ציבורית חדשים (נת"צים) יתוספו לאלה הקיימים כיום, ותתאפשר הסעת המונים מסיבית לפתח תקוה וממנה. חלקי העיר השונים יחוברו למסלול הקו האדום של הרכבת הקלה ולתחנות רכבת ישראל, כדי לאפשר יציאה קלה מן העיר. בצומת הרחובות שנקר וז'בוטינסקי יוקם פורטל גדול של חברת נת"ע, שיעביר נוסעים ממפלס עילי למפלס תחתי. ככלל, זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית יתקצרו משמעותית ולתחבורה הציבורית תינתן עדיפות על זו הפרטית, שחלק מן הדרכים ייחסמו בפניה לאורך כל היום או בשעות מסוימות, בעיקר בשעות השיא של הבוקר (09:00-06:30). חלק מן השינויים צפויים להתחיל בעוד שנה וקצת ומקצתם בעוד כשנתיים. התוכנית מורכבת משלושה שלבים עיקריים: בשלב הראשון, תינתן עדיפות לתחבורה ציבורית על פני זו הפרטית, ייפתחו נת"צים, התחבורה הציבורית תעבור לטכנולוגיה מתקדמת וייפתחו ארבעה מסופים לתחבורה ציבורית; בשלב השני, ייפתחו שבילים לאופניים ושבילים להולכי רגל בכל רחבי העיר; בשלב השלישי, יוקמו חניות גדולות מחוץ לעיר למגיעים אליה משאר הארץ ומשם הם יוסעו בשירות הסעיות חינמי ("שאטלים") לתוך העיר.
|
נתיב התחבורה הציבורית הראשון צפוי להיפתח במרס 2014. הוא יעבור באזור השוק, וצפוי לגרור התנגדות לא פשוטה מצד אנשי השוק העירוני. מי שיצטרך לעמוד בלחץ הוא ראש העירייה החדש יצחק ברוורמן, שדוחף במרץ ליישום התוכנית, שתשחרר את השוק ואת העיר כולה מהפקקים. המטרה היא להפוך את השוק, שכבר היום נחשב מהטובים ביותר בישראל, לנגיש לתחבורה ציבורית טובה. כלי רכב פרטיים יופנו לרחובות סמוכים ובשוק צפויות להיפתח מסעדות בדומה לשוק מחנה יהודה בירושלים. פתח תקוה היא כיום העיר החמישית בגודלה בישראל. עד לפני קצת יותר מעשור סבלה העיר מהגירה שלילית, אך המצב התהפך לטובה. העיר הגדילה משמעותית את אוכלוסייתה, בעיקר בשל פיתוח מרכזי תעסוקה באזור קריית אריה ואחרים. שכונות חדשות הולכות ונבנות והעיר גם משמשת מוקד בילוי גם לתל אביבים, שמגיעים לאזור המסעדות במרכז יכין סנטר ורחוב השחם.
|
בדרך להיות השלישית בגודלה
|
|
על-פי התחזיות, העיר צפויה להגדיל את אוכלוסייתה משמעותית בעשור הקרוב בכעוד 100 אלף תושבים. בעיר מקדמת הממשלה את תמ"א 35 (תוכנית לבנייה באזור מחנה סירקין שיפונה), שמבקשת להוסיף לעיר עוד 18 אלף יחידות דיור (בערך חדרה ורבע) למרות התנגדות העירייה - ולהפוך לעיר הרביעית בגודלה ואולי אפילו לעיר השלישית בגודלה ולעקוף את חיפה. ל-News1 נודע כי צפויה לקום בה קריה אקדמית גדולה באזור דרך רבין, קונסרבטוריום באזור בניין העירייה ומרכז הדרכה ארצי לקורסים של השלטון המקומי ליד שכונת אם המושבות. אחד הדברים המפתיעים שגילו הסוקרים הוא שרוב תושבי פתח תקוה עובדים בתוך העיר עצמה. את התוכנית מובילים מנכ"ל העירייה אבי בן-חמו ומנהל המיזמים בה צביקה הרפז. הבנייה נטולת התכנון התחבורתי ממנה סבלה פתח תקוה יצרה את אחת הבעיות הקשות ביותר בעיר, והיא היציאה מפתח תקוה והחזרה אליה. חניה, פקקים, בעיות גישה ותחבורה ציבורית זוחלת היו טעוני שיפור. התוכניות המפורטות לתיקון המצב כללו את רישות העיר בנתיבי תחבורה ציבורית רציפים, תשתיות שבילי אופניים, שדרוג תשתיות התנועה ועוד. ההצעה זכתה להד חיובי מצד משרד התחבורה. לאחרונה הוסרו החסימות הזמניות בנתיב התחבורה הציבורית ברחוב ז'בוטינסקי, שכונה "ציר המוות" לנוכח המספר הרב של התאונות שהיו בו. זאת, לאחר כשנה בה עיריית פתח תקוה (בעלות של מאות אלפי שקלים) שמרה על הנתיב בכוחות עצמה כדי למנוע תאונות. משרד התחבורה נענה לקיים סדרה של "שולחנות עגולים" ולאחר לחץ רב, אישר הסדרי בטיחות קבועים לנתיב והחל לדאוג להסדרי בטיחות קבועים בנתיב עד שיימצא לו פתרון, שיעמוד בכל תקני הבטיחות החמורים שהעירייה מציבה מאז, לפתיחתו.
|
|