X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אמת שחוקה היא כי ככל שהרופאים מתמקצעים בתחום צר, הם מאבדים את היכולת לראות את החולה כמקשה אחת מספר תהליכים שהתפתחו במקביל, הצרו את עולמם של הרופאים המומחים, פגעו ביכולתם להקיף את בעיותיו של חולה מורכב, ויותר מכך, גרמו להם לאבד עניין בכל מה שאינו בתחום הצר של מומחיותם
▪  ▪  ▪
אין רופאים לחולים [צילום: באדיבות מרכז רפואי מעיני הישועה]

לפני מספר ימים ישב מולי פציאנט, גבר בשנות ה-70 לחייו, עתיר הישגים, שמבחינת מעמדו הציבורי ואמצעיו, יכול לקבל יעוץ מכל רופא בעולם. לאיש מרשים זה מספר בעיות רפואיות, שבכל אחת מהן מטפל מומחה רפואי מהמעולים ביותר במקצועו. לאחר שמנה את בעיותיו ופירט את שמות המומחים הרפואיים המטפלים בו, אמר לי - "אין לי רופא, כל מומחה מטפל במחלה אחת, אף אחד לא מטפל בי". אמירה זו, מפי איש בעל חושים חדים והבנה עמוקה של הטבע האנושי, מאירה את אחת הבעיות המרכזיות של הרפואה במאה ה-21.
אמת שחוקה היא כי ככל שהרופאים מתמקצעים בתחום צר, הם מאבדים את היכולת לראות את החולה כמקשה אחת. מספר תהליכים שהתפתחו במקביל, הצרו את עולמם של הרופאים המומחים, פגעו ביכולתם להקיף את בעיותיו של חולה מורכב, ויותר מכך, גרמו להם לאבד עניין בכל מה שאינו בתחום הצר של מומחיותם.
כמות המידע החדש המתפרסם בכל יחידת זמן, מכפילה את עצמה בכל חמש שנים. רופא מומחה מקדיש זמן רב יותר ויותר לקריאה וללימוד פרטי הפרטים של מקצועו ובהכרח מתעלם מכל מידע שאינו רלוונטי לגביו. אם לעיסוקו ברפואה יש צד טכני, הרי בנוסף לידע התיאורטי, עליו לשמור על מיומנות ולהכיר מכשור המתחדש כל הזמן.
הספרות הרפואית, הן הכתובה והן האלקטרונית, הופכת להיות ממוקדת לתחומים צרים, כך שהמומחה אינו נחשף כלל למידע החורג מתחומו. התחרות הכלכלית מכתיבה התמקצעות צרה יותר ויותר. כירורגים רבים הופכים בהדרגה לרופאים של ניתוח אחד או קבוצה קטנה של ניתוחים. רופאים במקצועות הפנימיים הופכים למומחים למחלה אחת. ההתמקצעות הצרה מאפשרת חיים נוחים יותר ומבטיחה יתרון בכושר ההישרדות בעולם האכזר של תחרות שכללי האתיקה המקצועית נמוגים מתוכו.
מומחים בתחומים צרים יכולים להפנות חולים זה לזה, בכך הם מקטינים את החיכוך המקצועי והכלכלי. כיוון שכל אחד מטפל בפלח קטן מן הבעיה, הטיפול בכללו הופך להיות מורכב יותר, מסובך יותר וכמובן יקר יותר. תהליך זה מתרחש לא רק ברפואה פרטית, אלא גם ברפואה הציבורית, שם הרצון להתאמץ ולחרוג מהקופסה, קטן יותר. הפיקוח הגובר על הרפואה, ריבוי ההנחיות מצד משרד הבריאות ומצד גופים מקצועיים, ובמקביל העלייה בתביעות בגין רשלנות רפואית, גורמים לרופאים להתכנס לתוך תחומים צרים והולכים ובכך להבטיח לעצמם יכולת שליטה בידע הרפואי הנדרש, בהנחיות השונות ובטכניקות ולצמצם את הסיכון לשגות ואת החשיפה לתביעות.
בתי המשפט תורמים את חלקם לתהליך, בכך שהפסיקה מחייבת את הרופאים להתייחס לפרטים רבים ושונים ולחזות מראש התפתחויות, גם אם הן נדירות מאוד.
הבעיה, הנראית כיום חסרת פתרון, היא כי האדם החולה מסרב להתחלק לאיברים בודדים וכי לכל מחלה, גם אם היא מוגדרת מאוד, יש השפעה על החולה כולו, על גופו ועל נפשו. המבנה הפורמלי של הרפואה הקצה את הטיפול בחולה לרפואת המשפחה שאמורה להיוועץ במומחים ספציפיים. אולם, בישראל 2013, לרוב החולה הוא המתייעץ ולא רופא המשפחה. לכן רופא המשפחה לעיתים קרובות אינו יודע על הייעוץ ועוד פחות על דעתו ומחשבותיו של המומחה היועץ.
היועצים, כמובן, אינם מקושרים זה לזה. נוצר מצב בו החולה עצמו הופך להיות החוליה המקשרת בין הרופאים המטפלים בחלקים שונים של גופו. החולה אינו יודע להבדיל ביו עיקר לטפל ואינו מיומן לקבוע סדר עדיפות. רופאי המשפחה נמנעים לרוב מלהתערב בשיקולי המומחים. החולה נותר לבדו. יש הרבה רופאים למחלות, אין רופאים לחולים.

הכותב הוא מנהל רפואי במרכז הרפואי מעיני הישועה
תאריך:  08/12/2013   |   עודכן:  08/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רופא לחולים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סרטון מעולה לרפואה מערכתית
נצר יואב  |  8/12/13 19:30
2
יודעים הרבה על כלום
יואל קורנבלום  |  8/12/13 20:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אורן
עלילת ספרה החדש של גבריאלה אביגור-רותם היא סיפור "הנוהר לדרכו על כפות קטיפה שקטות", שכדאי מאוד לעמוד גם בתביעותיו המבניות, ההגותיות והלשוניות הגבוהות
מוטי היינריך
לכבוד כ"ט בנובמבר - לעתים, המציאות עולה על כל דמיון    האיש שלעיתים כונה "המלך היהודי הבלתי-מוכתר של סין"    מוישה אברהם כהן נולד בפולין למשפחה יהודית חרדית ענייה שהיגרה ב-1887 ללונדון
יואב יצחק
עו"ד יוסי כהן מסוכן גם ללקוחותיו וגם לעובדיו    הוא מסבך את מקורביו ולקוחותיו בעבירות פליליות חמורות    אפילו את בנותיו הוא מסבך במעשים מפוקפקים    בזכות החשיפות ב-News1 נפתחו נגדו שורה של הליכים משפטיים    חלק מלקוחותיו עוזבים    המשך יבוא
לי-אור אברבך
הרשות השנייה מתכננת להגביל את שעות שידור הריאליטי בטלוויזיה, אבל בתעשיה טוענים כי מדובר בהתערבות גסה, וכי הרגולציה המוטלת על הטלוויזיה המסחרית בישראל היא מהמחמירות בעולם    מה קורה במדינות אחרות?
אלעזר לוין
ראש עיריית קריית גת חתם אתמול על חוזה לפרויקט ענק, בניית 7,600 בעיר    אבל, לפני שש שנים המליצה ועדת חקירה ממשלתית להדיחו בשל ממצאים ניהוליים ואישיים חמורים    לזכותו: הגיע להשגים רבים בעיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il