X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המחזה "האדרת" על-פי ניקולאי גוגול העולה בתיאטרון החאן הירושלמי הוא למעשה תמצית רוחו של גוגול. הבימוי הכה מיוחד, צוות השחקנים שהבימאית שיר גולדברג מצליחה להביאם לשיא כל היכולות שלהם, עיצוב הבמה והתלבושות שיחד חוברים למיקשה אחת – כל אלה מעמידים הצגה כה ייחודית, שלא בכל יום זוכים לשכמותה
▪  ▪  ▪
[צילום: יעל אילן]
[צילום: יעל אילן]

המחזה נובע מחוויותיו הקשות של המחבר (1809-1852), מביקורתו על הצביעות בחברה הרוסית, מנופי החורף הלבנבנים הקפואים של פטרבורג, עם הקור העז של הרוח המצליפה בפנים, ומהומור הטבול בכל אמירה וסצינה. הצחוק והדמע באים בכפיפה אחת. אין תמה, שכל גדולי הספרות הרוסית כמו דוסטוייבסקי וצ'כוב, ינקו מ"האדרת" של גוגול.
האדרת, אותה נכסף לרכוש פקיד מסכן זה, אקאקי, היא למעשה הסמל למעמדו של אדם. ברגע בו הוא מקבל אותה מהחייט פטרוביץ' (המכוער, שתום העין והמגעיל) ולובש אותה - משתנה אליו יחס חבריו במשרד כליל. מעלוב נפש, הוא הופך לדמות מוערכת. וכאן נעוץ המסר העמוק של גוגול, שרבים וטובים שבמחזאים ספחו אותו: הלבוש הופך מכיסוי הגוף, שמכסה את הנפש - לנפש עצמה. ואכן, שחקן על הבמה, כשהוא עוטה את הלבוש הטיפוסי של הדמות - נכנס לדמות ומזדהה עם אופייה. כמו ב"אסקוריאל" של גלדרודה.
הסצינה בה הוא לובש את האדרת היא מעין ריטואל, מאד סמלית. וכשגנבים שודדים ממנו את האדרת עוד באותו ערב, הוא משוטט הלום ברחוב פטרבורג ברוח הצפונית העזה, מתקרר, ומת תוך זמן קצר. היופי שבקטע הסהרורי, בו רוחו ממשיכה אחרי המוות להתעופף ברחובות העיר בלילות, ולהסיר את מעילי האנשים, עד שהיא מצליחה להפשיט את ה"איש החשוב" שהתעלל בו, כשפנה אליו לעזרה למצוא את הגנבים - וממנו הוא מפשיט את אדרתו - רק אז רוחו נרגעת. קטע זה מופלא ביכולת הדמיון של מעצבות התלבושות (פולינה אדמוב) והתפאורה (שני טור) המופלאות - בעיצוב המזכיר את כיפות הכנסיות הבצלצליות הצבעוניות של רוסיה, הנעות כבמחול שדים שטני - אלה ועוד קטעים סוריאליסטיים יוצקים במחזה איכויות ממש נדירות.
סצינת השיא
אך כל אלה בלבד לא יכלו להעמיד יצירה כזו ללא משחקם המלוטש כאבן חן של השחקנים. יואב הימן כאקאקי, כה מרשים בהבעותיו, בדיבורו ובאופן בו הוא מממש את איפיון דמות האומלל הקטן והעלוב, עד סצינת השיא שלו, בו הוא, בעושר הבעותיו, מזכיר את צ'רלי צ'פלין, הנווד המסכן, שהפך לסמל לאיש הקטן, למצוקת העניים והמנוצלים בעולם כולו. זוהי הסצינה הטובה ביותר של הימן, בעטייה ייזכר בתולדות התיאטרון הישראלי.
כך גם כל יתר השחקנים: דורי בן זאב כ"איש החשוב", כפקיד בלשכה, וכמשכונאי רע לב, מביא את כל מטען נסיונו העשיר על הבמות; כך גם אריה צ'רנר המופלא (שלא יישכח כ"הרפגון" בקמצן של מולייר) כפטרוביץ' החייט השטני, שקשה להכירו עם התבלול על העין, וכל יתר האיפור והאביזרים שבעזרתם הוא מצטייר כשטן שבמחזה; כך גם יעל טוקר החביבה בכמה דמויות, כמו אמו של אקאקי בסצינת לידתו, כבעלת הבית קשת הלב, וכאשה יפת תואר במסיבה; והתגלית החדשה בתיאטרון הישראלי - אדי אלתרמן כפקיד, כאשת פטרוביץ החייט, וכפקיד של "האיש החשוב" - שבסצינה הזו הוא מטעים אותנו בשפת הגוף שלו הכה עשירה: כיצד הוא מצטייר בפני האדון, כנוע, כפוף ורופס, ואילו כלפי אקאקי- הוא זקוף, מלא פאתוס, ומשפיל את המסכן כאילו הוא עצמו סגנו של אלוהים. הרבגוניות של כל השחקנים באה לידי ביטוי דווקא בשל ההזדמנות למלא תפקידים כה שונים על אותה במה ובאותה הצגה.
המוזיקה של דניאל סלומון כמו אורגת את הכל ליחידה אחת, וההיגוי הכה נפלא והנכון של השפה העברית התמציתית, אותה עיבדה שחר פנקס מכמה תרגומים לכדי שפה חנוך לווינית-ניסים אלונית מצומצמת עד כדי דמיון לתיאטרון האבסורד של בקט - מקלה על הקהל לקבל את המסר הזורם לקרבו כמאכל תאווה וכבונבון מעולה גם יחד.
הצגה שתהא מועמדת קרוב לוודאי לפרס התיאטרון הישראלי בכמה היבטים. נהדר. שאפו לכולם.

תאריך:  17/12/2013   |   עודכן:  19/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האדרת - סמל למעמדו של האדם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון טעות: השחקן דודו בן זאב
ולא דורי בן זאב   |  17/12/13 13:40
2
תודה על התיקון
alice  |  18/12/13 10:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן יפה-גדיש
מערכת חשמל ואלקטרוניקה, צמיגים, צירי דלתות ומנעולים - כל אלה מצריכים טיפול לקראת החורף
איתמר לוין
כמה זמן אפשר להקדיש לתביעה מופרזת בעליל על נזקי נזילה? השופטת אורית ליפשיץ נתנה לזה שעה - בהחלט יותר מכפי שהיה נחוץ. מצד שני, היא השכילה להחזיר את התביעה לממדיה הנכונים ולעיתים הפגינה בקיאות גבוהה מזו של הצדדים
שיר לויתן
הוא אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי, אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי, נוגד זיהום ויעיל במיוחד כתוסף לטיפול ומניעה של מחלות חורף כמו הצטננות, שפעת, חולשה חיסונית ודלקות גרון    הכירו את הצמח הקסום - אונקריה טומנטוסה הידוע בשמו השכיח יותר "אוניה דה גאטו"
ח. אייכנבאום, א. הראל, א. אזאגי-ירון וג. פרי
על-פי מחקרים, סטרס ברמות גבוהות עלול להזיק מאחר שהוא פוגע בכל מערכות הגוף אשר יכול לבוא לידי ביטוי בסימפטומים רבים    חשוב להקפיד על צריכת נוזלים מספקת ולהימנע ממזונות הגורמים לאי שקט במערכת העיכול
יואב יצחק
עיתון דה-מרקר ועורכיו נמנעים ממתן ביטוי הולם לשאלות הקשות העולות נגד מוטי בן-משה המנסה להשתלט על אי.די.בי    לא במקרה, אלא באופן מגמתי    מן הראוי לבדוק היטב את מקורות ההון של בן-משה, בטרם יוכרע למי תימסר השליטה בקונצרן הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il