X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אדם יוצא לגמלאות, או מוצא אליהן, לעיתים קרובות גם בעל כורחו, כאשר הוא עדיין במלוא כוחותיו ויכולותיו בחברה זו, שבה ניטלים מן האדם תפקידיו החברתיים, בשמה של קידמה מפוקפקת - לשאלת המשמעות בחיים לקראת קיצם הקרב, יש נפח וחשיבות שלא היה לה קודם לכן
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

שאלות רבות בעלות השלכות מגוונות יש לתופעת אריכות הימים. בעידן זה, מיוחסת חשיבות עליונה לאיכות החיים בישורת אחרונה של חיי האדם. הזקן של היום, מגיע לישורת זו כשהוא שבע ניסיון וידע, ומשתוקק להמשיך ולחיות, ובעיקר לחיות טוב. מאז ומעולם היה מוחו של האדם, התחום הפחות מפוענח בחקר המין האנושי, ועל כן תמיד עורר עניין וגירה את הסקרנות. כתוצאה מהעלייה בתוחלת החיים, מתארכת והולכת תקופת הזיקנה בחייו של האדם. במהלך תקופה זו נצפית ירידה בתהליכים שונים במוח, האחראים על יכולות קוגניטיביות כמו - זיכרון, תכנון, קבלת החלטות ואף דרך ההתנהלות החברתית. חוקרים ומטפלים מתחומים שונים, שוקדים על פענוח תהליכים אלו, כדי למצוא להם מענה ולהקל על מצוקות.
מציאות זו, מביאה לחיפוש אחר מקומה החמקמק של המשמעות לחיים, בעידן בו האדם הטיפוסי, במדינה מערבית, במאה העשרים ואחת, אינו נתון עוד במאבק הישרדותי - קיומי. למרות שיהיה מי שיחלוק עלי בעקבות אמירה זו, ודאי על-רקע המציאות הכלכלית הרווחת במקומותינו, אין להתעלם מהעלייה ברמת החיים ובתוחלת שלהם. עליה זו הנובעת מהתפתחויות טכנולוגיות ורפואיות מפליגות, המאפשרות, בין השאר, גם גידול במספר שעות הפנאי של האדם, בהן הוא נותר לעיתים קרובות משועמם וללא מעש. במציאות קיומנו, המאופיינת במשבר ערכי ומוסרי, נותר אך מעט מאד מקום לאמונות הבלתי מסויגות שהצדיקו את קיומן של האידיאולוגיות הגדולות של פעם. כתוצאה ממותן, שרדו אך מעט מן הוודאויות שאפיינו אותן.
משמעות לחיים
עתה, למדנו להטיל ספק בכל - במדע ובהשלכותיו, בנורמות המוכרות, בערכים של המשפחה המסורתית ובעצם במה לא. אנו נוהים אחר המצאות וחידושים בכל תחום העולה על הדעת, ונקלעים כתוצאה מכך, למצב של ריק קיומי. ריק זה מתבטא בקושי להבחין בוודאויות קיומיות, שיקלו על החיים ביום יום, או להאמין באופן נחרץ, בערכים הישנים והמוכרים, אותם ערכים שהקנו פעם טעם ומשמעות לחיינו.
ריק קיומי זה בולט במיוחד בזיקנה. הוא בולט על-רקע חיפוש אחר מענה לבעיית הזהות העצמית והתעסוקתית של האדם המזדקן בחברה-בת זמננו. אדם זה יוצא לגמלאות, או מוצא אליהן, לעיתים קרובות גם בעל כורחו, כאשר הוא עדיין במלוא כוחותיו ויכולותיו. בחברה זו, שבה ניטלים מן האדם תפקידיו החברתיים, בשמה של קידמה מפוקפקת - לשאלת המשמעות בחיים לקראת קיצם הקרב, יש נפח וחשיבות שלא היה לה קודם לכן. נושא משמעות החיים בזיקנה, הוא לדידי מצע ובסיס, ממנו יוצאים ואליו שבים, דיונים חשובים המעסיקים אותנו היום. דיונים אלו נוגעים בעיקר לאיכות חייו של האדם הזקן והמאריך ימים, שהיום כבר מיוחס לו הגיל הרביעי.
הדיונים הבין דיסציפלינאריים הללו יעלו בכנס של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה, העוסקת במדעי הזקנה וחקר ההזדקנות שיערך בימים שני ושלישי 20-21 בינואר 2014 בגני התערוכה בתל אביב תחת הכותרת "זקנה אחרת בעולם מזדקן" בהשתתפות כ-1,200 גרונטולוגים, ביולוגים, רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ותזונאים המתמחים בגיל השלישי. במהלכו יערכו למעלה מ-180 הרצאות ויוצגו למעלה מ-60 פוסטרים של מדענים וחוקרים מכל רחבי הארץ שיעסקו בנושא הזקנה על כל היבטיה בתחומי הבריאות, הרפואה, הפסיכולוגיה והמחקר. במסגרת ההרצאות תהיה התייחסות לנושאים מגוונים כגון, מניעת הזדקנות ומיתון השחיקה בגוף המזדקן, תפיסת הגיל והמוות בהקשר הבריאותי, זוגיות שנייה בזקנה בעקבות אובדן בן זוג מנישואים ארוכי שנים, כיצד תתמודד החברה עם האתגרים הקשורים לזיקנה בתחום הבריאות, מחלות זיקנה ודרכי איבחון של דמנציה, אלצהיימר ופרקינסון. הכנס אף יקדם את הגרונטולוגיה כתחום אקדמאי וכמקצוע הצפוי להפוך למבוקש בשוק העבודה עקב העלייה המתמידה בתוחלת החיים ואוכלוסיית קשישים שהולכת וגדלה בארץ ובעולם.
לעמוד הפייסבוק של האגודה.

לעמוד הפייסבוק של האגודה
הכותבת מכהנת כיו"ר הכנס ומשמשת כמרצה וחוקרת בביה"ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית נתניה ובחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה במכללה האקדמית אשקלון. היא חברת הועד המנהל של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה העוסקת במדעי הזקנה וחקר ההזדקנות.
תאריך:  16/01/2014   |   עודכן:  16/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מ.ד.ן / Madan
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משמעות החיים לעת זיקנה והגיל הרביעי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
יו"ר ועדת הפנים של הכנסת הזהירה ש"אנשים יזרקו לרחוב" בגבעת עמל - שלוש שעות אחרי שאותם אנשים קיבלו 1.75 מיליון שקל, פינו מרצונם את הדירות הלא-חוקיות, עברו לבית מלון וכמובן לא הופיעו לישיבה    ח"כים תקפו מבלי לדעת פרטים
הרצל חקק
פסטיבל שירה במדרשת שדה בוקר    בפסטיבל יוחד ערב מיוחד לשירים בעקבות שירת הים
מנחם רהט
מורשת שרון: גם 'אריק מלך ישראל', גם 'אכזר מכל, המלך'
יותם רוזנר, עינב יוגב, יורם שווייצר
בשנת 2013 נאלצו אזרחי 18 מדינות ברחבי העולם לספוג את התוצאות הקטלניות של טרור המתאבדים    בשנה זו בוצעו כ-291 פיגועי התאבדות, אשר גרמו למותם של כ-3,100 בני אדם    מאז ראשיתם בשנות השמונים הגיע חלקם של ארגונים אלו ליותר מ-85 אחוזים מכלל פיגועי ההתאבדות ברחבי העולם ובשנת 2013 – לכמעט 95% מהם
ד"ר יוסף דיין
מדוע כדאי לאכול פירות יבשים ולא רק בט"ו בשבט וכיצד מסייע כל פרי לתפקוד אחר בגופנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il