X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"המקוללים" של חגי לוי היא סדרה מעניינת המשרטטת קווים מיוחדים לכל דמות בה, כשהמשותף לכל הדמויות הוא הכאב, הפצע ממנו נובעת היצירה תערוכה חדשה לניב בורנשטיין "תהילה" בתיאטרון החאן - סיפורו הנפלא של עגנון
▪  ▪  ▪
חגי לוי (משמאל) עם אסי דיין [צילום: פלאש 90]

סדרת "המקוללים" שהוקרנה לפני מספר ימים מעלה שאלות מעניינות בקשר לאמנות מול החיים האישיים. האין ברירה של האמן המוטרד, המטריד, הזועם, יוצא הדופן, איש הקצוות, אלא לחיות את אמנותו ויצירתו בטוטאליות מוחלטת, אין סופית, שקצה האחד קללה וקצה השני ברכה. כמו-כן ניכרת בסדרה עוד שאלה חשובה, בנושא האמת והבדיה.
ידוע לנו, כי העורך חגי לוי, ערך את הסדרה עריכה עדינה ומיוחדת במינה. כיוון שחגי לוי איש צעיר, שעזב את הדת, את הקיבוץ, את חבריו, והפך לצלם בשנות השמונים, השתמש בחומרים אותנטיים, כמו: קלטות, טקסטים, תמונות וכולי, ויחד עם זה לא פגש את הדמויות האמיתיות מעולם. הוא שחזר אותן בעזרת שחקנים, כדי לתת לסדרה אופי דוקומנטרי אותנטי.
היו שחלקו על-כך בכך שאמרו, כי חגי, יוצר הסדרה, בעצם התעסק כאן עם מוזאון שעווה, ולא עם דמויות חיות. וכמו-כן יותר משסיפר לנו על אופיין של הדמויות, לימד משהו על עצמו, התלבטויותיו כאיש צעיר, וראייתו את המרחב האקזיסטנציאליסטי כפי שהוא חווה אותו עם עזיבתו את האמונה באל. כך או כך, הסדרה לטעמי הייתה מעניינת, משרטטת קווים מיוחדים לכל דמות בה, שהמשותף לכל הדמויות הוא הכאב, הפצע ממנו נובעת היצירה.
כל הדמויות הקצינו את חייהן ושילמו מחיר פרטי בעבור אמנותם הבלתי מתפשרת, הטוטאלית. משה קרוי ואביבה אורי התאבדו, יונה וולך הפרועה ראתה מעט קרבה בסוף חייה עם ילד צעיר שאהבה והתמסר אליה, ופנחס שדה נישא חמש פעמים, שתיים מנשותיו התאבדו מצער, ועם האחרות לא החזיק מעמד.
כולם אינם כבר איתנו, אך בחייהם הייתה להם השפעה עצומה על בני דורם ואחריהם. שדה הוציא את ספרו המיתולוגי: "החיים כמשל", בגיל עשרים ושבע, שהיה בזמנו סנסציוני, ומדריך לאדם צעיר ומתלבט בשאלות הקיום והאמת. גם כיום, ארבעים שנה ויותר, כשאני קוראת, אני מוצאת בו חוכמת חיים, ידע, ז'אנרים שונים בספרות המשתלבים ברקמה עדינה אחת, אסתטית ואתית.
יונה וולך היא עדיין מלכת השירה הפוסט-מודרנית. הטקסטים שלה ואורח חייה הנהנתן, המתגרה, היצרי, הבועט, המקרב והדוחה כאחד, ממשיכים להשפיע על יוצרים וקוראים בתחום השירה. גם אביבה אורי הייתה למודל אמנות מתייסרת, מינימליסטית, שהגיעה בעזרת הקווים והעיגולים, שחורים לבנים, לאמת אמנותית שאין שנייה לה. גרשוני, תומרקין ורפי לביא העריצוה והושפעו חזק מעשייתה, ובעיקר רפי לביא, שהיה למורה אגדי, ששמו הולך לפניו, בתחום העשייה הילדית, השרבוטים, והמונח שטבע, דלות החומר. שרטוטי הנשמה, ולא קווי קונטור.
גם משה קרוי היה גאון ביצירתו. הוא הביא את אנשי המקצוע הפילוסופיים, להאמין, שאכן הרציונל שמשה האמין בו, וחי על-פי דרכו, היא תורה אמינה וחזקה, אף תלמידיו הרבים העריצוהו והאמינו בו, הלכו איתו לאורך שנים רבות, וניסו לחיות על-פי דרכו, לבסוף האיש קרס, כנראה איבד את שפיותו ואת דרכו.
הסדרה כולה הייתה מרתקת, גם אם היו בה מגבלות של מדיה וזמן, וגם אם לא הייתה דוקומנטרית על-פי ערכה הסגולי. אולם היא בהחלט נתנה לאנשים שצפו בה דרך מסוימת להתוודע אל הדמויות.

The Little Deer - ניב בורנשטיין
פתיחה: יום ה', 23.1.14, בשעה 20:00
נעילת התערוכה: 15.2.14
אוצרת: רבקה קוה
▪  ▪  ▪

ניב בורנשטיין מצייר מיחברים של סצנות רגשיות לצד מציאות ומביים על הבד עולם חדש שיש בו תיאור של זכרונות העבר והתפכחות אל מול התנהלות היום-יום.
בורנשטיין מצייר ורושם תצריף של סיפורו האישי ועולמו הפנימי תוך הצפה והסתרה של מידע. השקרי והאמיתי מתערבבים יחדיו ויוצרים שאלות על מקום ומהות, על רע וטוב, על גלוי ונסתר.
הציור והאיור משמשים בידיו של בורנשטיין ככלי כתיבה והדימויים הופכים, עבורו, לסוג של כתב חדש שבאמצעותו הוא יוצר קשר קרוב רחוק עם הצופה.
בורנשטיין משאיל דימויים מהעולם הוויזואלי-פופולרי לצד דימויים מהעולם ההיסטורי-מדעי. הדימויים לקוחים מעולם אגדות הילדים, איורים מדעיים ורישומים קטנים מספרים קדמוניים.
סיפורו החדש שיכול ללבוש ולפשוט צורה בהתאם לסיטואציה, מתאר סצנות העוסקות בגורם האנושי ובפעולות הגשמיות שלו סביב יחסים עם אוכל, מין ובית.
בורנשטיין מתייחס לאקט הציורי כאל הפקה של סרט אילם. ליהוק ובימוי החפצים והדמויות ובניית הפריימים יוצרים מעין רגע קולנועי שנעצר בזמן.
"היקום יונק את שביל החלב
שביל החלב יונק את מערכת השמש
מערכת השמש יונקת את הארץ
הארץ יונקת אותנו
אל תוכהּ..."
[רחל חלפי, ספר היצורים, הוצאת הקיבוץ המאוחד: תל אביב תשע"א]

"תהילה" בתיאטרון החאן
על-פי סיפור של ש"י עגנון
▪  ▪  ▪

בתיאטרון החאן הירושלמי האיכותי צפיתי בשבת האחרונה ב"תהילה", סיפור נפלא של עגנון המעובד לתיאטרון. הבימוי של שיר גולדברג ראוי לשבח. ההצגה כבר רצה שנתיים. שלושה שחקנים מופלאים פלוס בובות, מעלים סיפור מסע, המתאר חיפושו של סופר השב משהות ממושכת בחו"ל, אחר משמעות בחייו. הוא שב לירושלים, ופוגש בה אנשים מוזרים ומיוחדים.
באחד משיטוטיו בסמטאות האינסופיות של העיר, נקרית על דרכו זקנה חביבה, מאירת פנים, עדינה ואדיבה, זקנה זו מעוררת את סקרנותו של הסופר, ולמרות שיחתו עימה, אינו מצליח לקבל את שמה. הוא פוגש אותה עוד מספר פעמים, ובכל פעם מסתבר לו שהיא עושה מצוות. נתינת נדבה לעניי ירושלים, מביאה אוכל לרבנית חולה, ועוד. המפגשים בין השניים על-פי הסיפור, אינם מקריים. שכן הם מעלים לפנינו דמויות שונות הגרות בירושלים.
מעבר לזה מתגלה לאט-לאט עברה של הזקנה, תהילה, שנועדה להינשא לחסיד, ואילו אביה, שלא ידע על כך מראש, ביטל את החתונה ללא בקשת מחילה. תהילה נישאה לאיש אחר, נולדו לה שלושה ילדים מוצלחים. אך היא לא מצליחה לרוות מהם נחת. לכולם סוף מר. הפגישה עם הסופר מעוררת אותה יום אחד לבקש ממנו עזרה, לכתוב לה מכתב מחילה מהחתן הראשון, שרגא, שבמשך כל חייה, לא שמעה היא ממנו בקשת מחילה, על הפרת הנישואין.
שפתו הנפלאה של עגנון, על רובדי הלשון שבה, השאלות המתעוררות בסיפור, בין עבר לעתיד, ישן מול חדש, צעיר מול זקן, מצוות מול אטימות לב, וההקשרים שבין סגירות לפתיחות, ובנוסף הגאולה שבאה לאדם לבסוף. הזקנה סוגרת את מעגל חייה ונפטרת. את המכתב היא טומנת בכד, ואחרי הכל, הוא אינו מגיע לבעליו, כיוון ששרגא מת לפני יותר משלושים שנה. גם לסופר הגיעה גאולת היצירה. סוף-סוף יש לו סיפור טוב, לאחר שנות בצורת ספרותית.
עגנון, חתן פרס נובל לספרות ביצירה, שרבדים של מציאות ומיסטיקה שזורים ראוי לדברים שנאמרו על גוגול. כל הסופרים שבאו אחריו יצאו מתחת לאדרתו.
עיבוד למחזה: שחר מרקוס; בימוי: שיר גולדברג; תפאורה: נטשה טוכמן-פוליאק; תלבושות: מאיר צבר; מוזיקה: דניאל סלומון; משתתפים: יהויכין פרידלנדר, יואב היימן, תמר אלקן.

תאריך:  24/01/2014   |   עודכן:  24/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
משה יעלון שכב אולי על הגדר עבור המערכת המדינית בלי לחשוב על המחיר, כשר בכיר בממשלה    מפלגת הליכוד תמשיך לשמור על אחדותה ותתרחב בהמשך    בשבועות הקרובים כולנו ברצועת זמן בה אנו עושים מה שרוצים ולא מה שצריכים    תחזית אסטרולוגית שבועית: 31.1.14-24.1.14
אורן פרסיקו
במעגל הפנימי של חצר הרב יאשיהו פינטו ניתן למצוא גם דמויות מעולם העיתונות
רונן מואס
בתקופה האחרונה מתחיל נושא הפרטיות ברשת לקבל את תשומת הלב הראויה לו, הרבה בזכות פרשת הריגול אחר המשתמשים שנחשפה על-ידי אדוארד סנודן ב-2013    הנה כמה טיפים פשוטים שיעזרו לכם לשמור על הפרטיות שלכם ברשת
אורן פרסיקו
ישראל היום משלב בין התרברבות לצדקנות    רק מעריב מעלה שאלת יסוד לגבי הדברה מפני מזיקים    ידיעות אחרונות מדווח על מחקר שפורסם לפני כשנה וחצי
ד"ר אילן גור
בהמשך להרעלת המשפחה בירושלים מחומרי הדברה ומותן של הפעוטות, מה ניתן לעשות במקרים מסוג זה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il