X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מובילי הדעה בשמאל, מנסים לנצל את מקרהו של המורה אדם ורטה כ-קרדום לחפור בו, באופן המתיימר להצביע על גזירה דרקונית של "סתימת פיות" ופגיעה בערך הנעלה של חופש הבעת הדעה
▪  ▪  ▪
חופש הביטוי והבעת הדעה? [צילום: פלאש 90]

כלל נקוט במדינה דמוקרטית מנחה הכרה של המיעוט בסמכותו העודפת של הרוב, כשם שמחובתו של הרוב לכבד את דעתו וזכויותיו של המיעוט. אשר על כן, שומה על המיעוט שיהווה מעין "שומר סף", בבחינת הגורם המייצג מכלול של איזונים ובלמים, שתכליתם שימור ערכי היסוד של הדמוקרטיה.
אחד המאפיינים הבולטים של הדמוקרטיה הישראלית משתקף במימד חופש הביטוי והבעת הדעה, לעיתים עד כדי "גלישה" לתחום האפור, על סף "כפירה" בערכי היסוד של המדינה ומוסדותיה. דומה כי אין אח ורע להיעדר חסמים ולגילוי הסובלנות כלפי גורמים מעצבי דעת קהל המנצלים זאת עד תום ועושים דין לעצמם, בהוצאת דיבתה של הממשלה הנבחרת בישראל כלפי עם ועולם.
לצד הפולמוס הסוער בסוגיות המדיניות-ביטחוניות, על-רקע המו"מ בנושא הסכסוך הישראלי-פלשתיני מחד-גיסא, והעיסוק בסוגיית הגרעין האירני, מאידך-גיסא, הוסבה לאחרונה תשומת הלב בשיח הציבורי לעניין "זכות הבעת הדעה של מורים" בשיעורי אזרחות, כנושא עקרוני, הנובע ממקרה פרטי.
אין זה מקרה כי מובילי הדעה בשמאל הישראלי מנסים לנצל את מקרהו של המורה אדם ורטה כ-קרדום לחפור בו, באופן המתיימר להצביע על גזירה דרקונית של "סתימת פיות" ופגיעה בערך הנעלה של חופש הבעת הדעה. אחד הטיעונים ששימשו את חסידיו של אדם וורטה היה, אם לרבנים מותר להביע דעתם, מדוע שייאסר הדבר על מורה לאזרחות?
במקום להיגרר לדיון עקרוני בסוגיית חופש הביטוי שאינו ממן העניין, הגם שהעיסוק המוטה ב"פרשת ורטה" כבר הספיק לפרום עוד תפר בדימוייה של ישראל בעיני העולם, היה ראוי יותר לבחון לעומק את המתודולוגיה של הוראת מקצוע האזרחות - תחום רגיש וטעון, בפרט בהינתן המציאות הישראלית המורכבת.
הנחת העבודה בהקשר זה היא כי מטרותיו של מקצוע האזרחות הן הנחלת ידע, הבנה ויכולת ניתוח ושיפוט בשאלות חברתיות ופוליטיות, הפנמה של ערכי המדינה, יצירת מחויבות למשטר הדמוקרטי, נכונות להיות אזרח פעיל, מעורב ואחראי. פועל יוצא של האמור לעיל מנחה "שורה תחתונה" לפיה מטרתו העיקרית של המורה היא הקניית כלי חשיבה משוכללים שתכליתם עיצוב תרבות פוליטית מתקדמת בקרב אוכלוסיית התלמידים.
קיים ספק אם לצורך השגת היעדים החינוכיים הנ"ל מצופה מהמורה שיחשוף את עמדתו שלו, שכן מוטב היה להכשיר את המורה שיתפקד כמנחה מקצועי אוביקטיבי. מורה, גם מעצם שם התואר מהווה סמכות משפיעה על תלמידיו, ולכך משקל סגולי רב עוד יותר כאשר במקצוע האזרחות עסקינן; כאן המורה הוא גם בבחינת מחנך אזרחי לכל דבר ועניין. לפיכך, הבעת עמדה ביקורתית נוקבת על מוסר הלחימה של צה"ל על-ידי המורה אדם ורטה בפני תלמידים על סף גיוס, שקולה למעין קריאה להשתמטות משירות צבאי (מטעמי מצפון).
בשולי הדברים, מן הדין לציין כי ככל הידוע, תוכניות הלימודים במדינות המערב מכוונות לחנך את אזרחיהן למחויבות משולבת לעם, למדינה ולדמוקרטיה, בשעה שמסתמן כי מערכת החינוך הישראלית מתאמצת להציג את החינוך לדמוקרטיה כהעדפה של מערכת ערכים אוניברסלית תוך הצנעת המחויבות למכלול הערכים הציוניים. מצב תמוה זה טומן בחובו את זרעי התרופפות הזיקה בין תלמידי מערכת החינוך הישראלית - החיילים שבדרך והאזרחים הצעירים, לבין המדינה.
במסגרת לימודי מדע המדינה קיימת דיסציפלינה הקרויה "מחשבה מדינית" - POLITICAL THOUGHT (דומני כי בתקופת לימודי האקדמיים נקרא מקצוע זה בשם "רעיון מדיני"), שם כולל המהווה אכסנייה להיבטים אמפיריים ומעשיים של בחינת הסדר המצוי במדינה, פוליטיקה, חברה, דמוקרטיה, סמכויות, חוק וכדומה.
אימוץ השם הכולל - "מחשבה מדינית" במקום השם הבנאלי "אזרחות", כחלק מתוכנית הלימודים בבתי-הספר העל-יסודיים, היה עשוי לשוות לתחום חשוב זה מימד הולם ומכובד יותר, מבלי הצורך להידרש להבעת עמדה קונטרוברסלית של מורה-מנחה בהקשר לסוגיות אקטואליות השנויות במחלוקת פוליטית.
טוב יעשו קברניטי משרד החינוך אם ינצלו את מקרה אדם ורטה לטובת "עשיית סדר" בתחום זה, באופן שיקבע גבולות מסגרת לתפקיד המורים לאזרחות, וימנע הטיה לכאן או לכאן, כדבר הנובע מהקרנת עמדותיו של מורה זה או אחר על תלמידיו. ההישג הנדרש בהקשר זה צריך שיהיה הנחלת כלי חשיבה עצמאיים לתלמידים והכשרתם להיות אזרחים ערכיים ונאמנים למדינה.

הכותב הוא אל"ם בדימוס
תאריך:  27/01/2014   |   עודכן:  27/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים על מקצוע האזרחות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
חובה ללמד בשיעורי אזרחות:
עידןסובול   |  28/01/14 12:22
 
- כמיטב המסורת של השמאל
בני בנקר  |  28/01/14 21:37
 
- הפסדת. אפשר להתפזר... ל"ת
גודווין  |  29/01/14 04:20
 
- בסך הכול בני בנקר...
עידןסובול  |  29/01/14 23:32
2
לא חופש ביטוי ולא נעליים.
אהוד פרלסמן  |  28/01/14 13:47
3
קל לבדוק מה עלה בגורלו
עידןסובול   |  28/01/14 15:13
 
- סובול אכן רפה שכל ודליל ידע...
לקויית שמיעה  |  29/01/14 10:15
 
- למסתתרת ב- 132.76.50.6 IP
עידןסובול   |  29/01/14 22:28
4
לאום בית כנסת
אליהו מץ מיץ  |  29/01/14 17:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר נמרוד פרידמן
גופנו עובר טלטלה בתשעת חודשי ההריון ובלידה    אז לכל אלו שכבר סיימו, ולאלה שעוד מתכננות הריונות נוספים, הבשורה הטובה היא שיש פתרון    הנשים של היום יכולות להיות יפות אפילו יותר כאימהות
יעל דמארי
הזכות להורות היא זכות יסוד. התקנה החדשה היא ניסיון של המדינה והמנהיגים להתערב באוטונומיה ההורית, כמו במדינות המכתיבות הגבלה חקיקתית על תכנון המשפחה ואפילו קובעות מהי המכסה הראויה להולדה
יואב יצחק
חברת ההנדסה אמי מתום מספקת שירותים למשרדי ולמוסדות הממשלה, ובהם לרכבת ישראל, כמתכננת ומפקחת על פרויקטים ענקיים בתחום התשתית    נציגה הבכיר, ג'ק טבול, מפקח על החברות המבצעות ובהן גם על דניה סיבוס, שנציגה הבכיר באותו תחום הוא בנו, נדב טבול, האחראי על פרויקטים המבוצעים לרכבת ישראל
חגית כהן
יש בתים שבזים בחשאי לדיירים שלהם. האדריכל אריך מנדלסון הבין זאת, אך לא הבין אולי שהיצירה, כמו הגאולה, זקוקה גם לטינופת האנושית
א. איל, א. אורן, נ. ויינטרוב
הגדילה, התפקוד, ההתפתחות המינית והפוריות, תקינים אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם סוכרת מסוג 1, שאיזון הסוכרת שלהם סביר    בזכות האמצעים הקיימים כיום, ניתן לטפל בסוכרת מסוג 1 בצורה מיטבית המאפשרת לילדים ולבני הנוער אורח חיים בריא ורגיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il