X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שירותי התחבורה הציבורית צפויים להישאר לפחות שנה ללא פיקוח לאחר שבוטל מכרז הבקרה התפעולית משרד התחבורה אומר שפקחים מטעמו יבצעו בקרה אולם מדובר במספר זעום של פקחים שרובם לא קיבל הכשרה לתפקיד
▪  ▪  ▪
בקרה למראית עין [צילום: אגד 02]
עידן יוסף
מחטף? תנאי המכרז נותנים יתרון ל"ריבה"

בכיר במשרד התחבורה הושעה מתפקידו
עידן יוסף
מנהל הבקרה על תחבורה ציבורית שלמה כץ חשוד בהטיית מכרז לטובת חברת הבקרה "ריבה" שבה מועסק חבר ילדות שלו
לרשימה המלאה

עידן יוסף
מהיום: אין בקרה על התחבורה הציבורית

כמעט חודשיים אחרי כניסתו לתפקיד, מבטל ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, את אחד המכרזים הגדולים של המשרד -המשפיע על אופן התנהלות התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. מדובר במכרז הבקרה על התחבורה הציבורית.
כפי שפרסמנו ב-News1, מדובר במכרז שתנאי הסף שלו נותנים יתרון משמעותי לחברת יחזקאל ריבה ושות' על פני חברות אחרות. חברת ריבה ביצעה את הבקרה בעשור האחרון וקיבלה מעל לרבע מיליארד שקלים מכספי משרד התחבורה. בנציבות שירות המדינה חוקרים את הקשר הממושך והתמוה שבין משרד התחבורה לחברת ריבה, עליו הופקד שלמה כץ, בכיר באגף תחבורה ציבורית, שהושעה מתפקידו לאחר שנחשד בהטיית מכרז לטובת ריבה, שבה מועסק חבר ילדות שלו.
מאז חודש אוקטובר לא מתבצעת בקרה על פעילות האוטובוסים. על-פי הודעת ועדת המכרזים, ביטול המכרז "יגרור תקופה של כשנה ללא בקרה".
למרות שמדובר באירוע מהותי ממדרגה ראשונה, נמנע דובר משרד התחבורה מלפרסם הודעה בנושא. הסיבות האמיתיות לביטול לא נמסרו ומשרד התחבורה פוטר את השואלים בטענה שמדובר ב"שינויי נסיבות שמהמשרד לא יכול היה לאמוד עם יציאתו למכרז", ובהם האפשרות לבקרה אלקטרונית על זמני אוטובוסים באמצעות נווטן (GPS), שעשויה לחסוך למדינה כסף, וכן שינויים בקטגוריות הבקרה שמבקשת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית להחיל ובהן גם "איכות השירות ושביעות רצון הנוסע". הכנסת הדרישות האמורות למכרז הייתה אמורה להיות דבר מתבקש מאליו שכל בר-דעת מבין, ואי-הכנסתן מעידה כי הגורמים שחיברו את המכרז במשרד התחבורה ראו לנגד עיניהם את טובת קופת חברת ריבה ופחות את טובת הנוסע, באופן שגרם להם להשמיט דרישות בסיס.
על-פי פרסום של העיתונאי דניאל שמיל, המכרז העתידי, שישלב בקרה אוטומטית וסקרי שביעות רצון, עשוי לתרום לשירות האוטובוסים. רק לפני שלושה שבועות, אמר שר התחבורה ישראל כ"ץ בכנסת, במענה לשאלתו של ח"כ אורי מקלב, כי המשרד פועל נמרצות לסיום הליכי מכרז 17/12 למתן שירותי הבקרה התפעולית.
כ"ץ ציין כי במקביל, משרדו נערך לביצוע בקרה על מפעילי התחבורה הציבורית באוטובוסים באמצעים שעומדים לרשותו, וזאת עד לתום הליכי המכרז ובחירת הזוכה. לדבריו, "בין היתר תבוצע הבקרה באמצעות יחידת הפיקוח של המשרד, בשיתוף עובדי אגף תחבורה ציבורית, ככל שיידרש, וכן באמצעים טכנולוגיים, ככל שניתן".
התברר כי ה"בקרה" של משרד התחבורה החלה ב-1 בינואר 2014, אך היא אינה מתקרבת לקצה-קצהו של פעילות חברת הבקרה, שהפעילה בזמנו כמאה בקרים. למשרד התחבורה אין כיום שום יכולת דומה.
בשבוע שעבר שלח News1 את השאלות הבאות למשרד התחבורה:
1. כמה עובדים מונה יחידת הפיקוח, וכמה מתוכם מבצעים עבודת שטח?
2. כמה משמרות בוצעו מתחילת החודש?
3. כמה עובדים קיבלו הסמכה והכשרה לתפקיד?
4. האם הבקרה מבוצעת באמצעות מסופונים, המתממשקים למערכת הרישוי?
5. מה אחוז הדגימה של עבודת הבקרה שבוצעה החודש מתוך כלל הנסיעות?
דובר משרד התחבורה בחר להתעלם מהשאלות ה"לא נעימות", ומסר את התגובה הבאה: "משרד התחבורה החל לבצע בקרה באוטובוסים, באמצעות עובדי המשרד עד לסיום ההליך המרכזי של חברת הבקרה. העובדים תודרכו על-ידי אגף התחבורה הציבורית, והמידע שמתקבל מהאגף יעובד על-ידי יחידת הפיקוח שבאגף תחבורה ציבורית. בקרי משרד התחבורה פועלים בהתאם לתוכנית עבודה שנקבעה להם ואמורים לסייע ככל שניתן בתהליך הבקרה ולא להחליף את חברת הבקרה. הבקרים פועלים תוך מתן מענה הולם לצרכי הציבור. מספר הבקרים אמור לכלול כמה עשרות עובדים המבצעים כל אחד משמרות של מספר שעות".
אולם ל-News1 נודע, כי ה"בקרה" של משרד התחבורה אינה יותר ממס שפתיים. מדובר בעובדים בודדים ללא תוכנית סדורה וללא הכשרה מתאימה. את מספר העובדים באגף הבקרה, שקיבלו הכשרה לביצוע המשימה ניתן למנות על כף-יד אחת! [לא ברור מהיכן מביא הדובר, בהזדמנות אחרת, שמאה עובדים מבצעים בקרה]. בראש אגף הבקרה עומד דודי יוסף. האגף כולל כשלושה חוקרי תלונות בעבודה משרדית ורק חוקר שטח אחד בשם שרון חסיד, כמו-כן, הפקחים אינם מצוידים במסופונים אלקטרוניים המתממשקים בזמן אמת למערכת הרישוי ודרושים להם למילוי תפקידם. באגף תחבורה ציבורית כולו, לרבות פקידות ורכזי לשכה, אין עשרות עובדים.
נוסף לכך, בקרה באמצעות המערכת האלקטרונית המספקת מידע בזמן אמת אינה יעילה, שכן מדובר במערכת מיושנת של חברה עימה מצוי משרד התחבורה בהתקשרות הפטורה במכרז. הנתונים שהיא מספקת סובלים לא פעם מטווח סטייה קשה שלא ניתן לקנוס על פיו. כדי לקנוס חברות שמוציאות קווים באיחור או מוקדם מדי יש צורך במערכת מודרנית.
על-פי משרד התחבורה, המכרז החדש לבחירת חברה שתבצע את הבקרה התפעולית בתחבורה הציבורית צפוי להתפרסם בתוך כחודשיים. כאמור, לפחות עד סוף 2014 אמורה התחבורה הציבורית להיות ללא בקרה, דבר שעלול להוביל לפגיעה בציבור נוסעים גדול, ולהחזיר אותם עשר שנים אחורה.

תאריך:  27/01/2014   |   עודכן:  28/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המכרז התפור בוטל; האוטובוסים ללא פיקוח
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אוחנה אוחנה, גבר עם ביצים סוף
מיור  |  28/01/14 06:38
2
מאימתי מבטלים מכרז תפור ?
עובד ציבור  |  28/01/14 07:36
3
לא הבנתי
אהרון שחר  |  28/01/14 09:08
4
הציבור יידפק והמושחתים ירוויחו ל"ת
ירושלמית  |  28/01/14 09:21
5
סוף סוף עושים סדר במשרד התחבו
עוז 77  |  28/01/14 11:20
 
- למאיר חן
ים תיכונית  |  28/01/14 13:14
6
וכשהיה מכרז כן היה פיקוח ?
משרד התחבורה עלוב  |  29/01/14 07:37
7
ומה עם 100 עובדי ריבה שפוטרו?
אאאא  |  29/01/14 19:33
8
מה-בבתי המשפט הפסיקו להביא חבר
פיצפקע  |  30/01/14 00:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
שיר כהן
הישג משותף לאגודת הסטודנטים באוניברסיטת ת"א ומשרד התחבורה: קו חדש יושק בת"א ויחבר לראשונה בין מערב העיר לבין צפון העיר והאוניברסיטה בפרט
עידן יוסף
שוטר תנועה שחנה בתחנת אוטובוס בצומת אחיהוד והתעסק בטלפון הנייד מנע מהנהג לאסוף נוסעים    מאחר שהיה מדובר בקו אחרון נאלצו הנוסעים להשתמש בחלופות עוקפות
עידן יוסף
עשרות נוסעים ממתינים בשעת לילה מאוחרת לאוטובוס שלא מגיע ובעיות נוספות המצריכות מענה בזמן אמת אינן מטופלות בידי משרד התחבורה    שר התחבורה מסיבותיו שלו אינו מסביר למה
עידן יוסף
עיקר השינויים - בקווי אגד המשרתים אוכלוסייה חרדית בבני ברק, בירושלים ובאשדוד    שני קווים חדשים להר-נוף - מחניון שפירים וממבשרת ציון
עידן יוסף
טוענת כי ממצאי דוח המבקר המדינה בעניין חברת יפה נוף מעלים חשש לעבירה פלילית וקראה למבקר לערב את היועץ המשפטי לממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il